Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkeviddetest Motor.no

Startet av Øyvind.h, onsdag 29. januar 2020, klokken 09:24

« forrige - neste »

Daruu

Sitat fra: jman76 på torsdag 30. januar 2020, klokken 15:25
Må si jeg er skikkelig imponert over vintereffektiviteten til VW-trillingene. De har vel ikke varmepumpe?
Nei det har de ikke, fortsatt ok rekkevidde virker det som ja. Med "alt på" så bruker eup rundt 6.5kw ifølge den videoen her:
https://www.youtube.com/watch?v=9UCa3ZraqG4
2020 VW Eup range

xyzzy

#136
Sitat fra: jman76 på torsdag 30. januar 2020, klokken 15:25
Må si jeg er skikkelig imponert over vintereffektiviteten til VW-trillingene. De har vel ikke varmepumpe?

På den annen side må man ikke glemme at VW har tatt bort sikkerhetsutstyr på trillingene, og nå får de bare tre av fem stjerner i sikkerhetstesten - disse bør unngås!

geear

Du har et hermetegn for mye på slutten av den siste linken, som gjør at den ikke virker..

MEN: "«Med bakgrunn i at testforholdene har blitt betydelig tøffere de siste årene, kan tre stjerner betraktes som et godt resultat i småbilsegmentet», står det å lese i tilbakemeldingen."

Tenk at et slikt utsagn kan komme direkte fra en bilprodusent av Volkswagen sitt kaliber. Snakk om å gå for middelmådighet, eller kanskje til og med under pari!

Daruu

Sitat fra: xyzzy på fredag 31. januar 2020, klokken 12:48
Sitat fra: jman76 på torsdag 30. januar 2020, klokken 15:25
Må si jeg er skikkelig imponert over vintereffektiviteten til VW-trillingene. De har vel ikke varmepumpe?

På den annen side må man ikke glemme at VW har tatt bort sikkerhetsutstyr på trillingene, og nå får de bare tre av fem stjerner i sikkerhetstesten - disse bør unngås!
Er ikke uenig med deg i at det er dårlig av de å fjerne funksjoner....
Her er rapporten på den gamle: https://cdn.euroncap.com/media/6769/euroncap_vw_up_2011_5stars.pdf
Og her er den nye: https://cdn.euroncap.com/media/57584/euroncap-2019-vw-up-datasheet.pdf
I den gamle så står det ingenting om at de hadde AEB, men fortsatt har den fått 86% score på "safety assist".
Det er klart at sikkerhetssystemene har kommet endel lenger i 2019 enn 2011(det samme gjelder også kollisjonssikkerheten), men fakta er at 2019 modellen har flere "poeng" på sikkerhetssystemer enn 2011 - men den har fortsatt 31% mindre på "score"...

Så enten så burde ikke den første hatt så høy score, ellers så burde den nyeste hatt høyere - evt en kombinasjon av begge.
2020 VW Eup range

xyzzy

Sitat fra: Daruu på fredag 31. januar 2020, klokken 13:27
Sitat fra: xyzzy på fredag 31. januar 2020, klokken 12:48
Sitat fra: jman76 på torsdag 30. januar 2020, klokken 15:25
Må si jeg er skikkelig imponert over vintereffektiviteten til VW-trillingene. De har vel ikke varmepumpe?

På den annen side må man ikke glemme at VW har tatt bort sikkerhetsutstyr på trillingene, og nå får de bare tre av fem stjerner i sikkerhetstesten - disse bør unngås!
Er ikke uenig med deg i at det er dårlig av de å fjerne funksjoner....
Her er rapporten på den gamle: https://cdn.euroncap.com/media/6769/euroncap_vw_up_2011_5stars.pdf
Og her er den nye: https://cdn.euroncap.com/media/57584/euroncap-2019-vw-up-datasheet.pdf
I den gamle så står det ingenting om at de hadde AEB, men fortsatt har den fått 86% score på "safety assist".
Det er klart at sikkerhetssystemene har kommet endel lenger i 2019 enn 2011(det samme gjelder også kollisjonssikkerheten), men fakta er at 2019 modellen har flere "poeng" på sikkerhetssystemer enn 2011 - men den har fortsatt 31% mindre på "score"...

Så enten så burde ikke den første hatt så høy score, ellers så burde den nyeste hatt høyere - evt en kombinasjon av begge.

Kravene blir gradvis strengere. F.eks. gikk Fiat Punto fra å ha 5 til å få 0(!) stjerner på 12 år.

haheide

#140
         WLTP?      Faktisk      Reell Vinterrekkefølge i % av WLTP range
Hyundai Kona      449      404,5      0,900890869
Volkswagen e-Up!   251      226      0,900398406
Volkswagen e-Golf   222      198,1      0,892342342
Seat Mii Electric           260      226,6      0,871538462
Hyundai Ioniq      311      269,3      0,865916399
Skoda Citigo-e      260      220      0,846153846
Tesla Model X      507      419,6      0,827613412
Audi e-tron Quattro 55   415      341,1      0,821927711
Renault Zoe      395      313,8      0,79443038
BMW i3         310      245,8      0,792903226
Kia e-Niro      455      360,2      0,791648352
Audi e-tron Quattro 50   332      259      0,780120482
Kia e-Soul      452      352      0,778761062
Nissan Leaf 62 kWt   385      298,6      0,775584416
Nissan Leaf 40 kWt   270      208,9      0,773703704
Tesla Model S      610      469,8      0,770163934
Mercedes EQC      417      307      0,736211031
Tesla Model 3      560      404,4      0,722142857
Jaguar I-Pace      470      333,8      0,710212766
Opel Ampera-e      423      296,9      0,701891253

Mye av forskjellene kan vel forklares med valg av dekk (hvilke biler har optimale dekk - dekktrykk)
samt ssom det sies at de bilene som har forvarming burde fått bruke det.
Selvfølgelig vil de tyngste bilene også lide under vinterføre i og med at WLTP neppe
er fokusert på vinterføre, men bildet er blandet.
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Daruu

Sitat fra: xyzzy på fredag 31. januar 2020, klokken 13:51
Sitat fra: Daruu på fredag 31. januar 2020, klokken 13:27
Sitat fra: xyzzy på fredag 31. januar 2020, klokken 12:48
Sitat fra: jman76 på torsdag 30. januar 2020, klokken 15:25
Må si jeg er skikkelig imponert over vintereffektiviteten til VW-trillingene. De har vel ikke varmepumpe?

På den annen side må man ikke glemme at VW har tatt bort sikkerhetsutstyr på trillingene, og nå får de bare tre av fem stjerner i sikkerhetstesten - disse bør unngås!
Er ikke uenig med deg i at det er dårlig av de å fjerne funksjoner....
Her er rapporten på den gamle: https://cdn.euroncap.com/media/6769/euroncap_vw_up_2011_5stars.pdf
Og her er den nye: https://cdn.euroncap.com/media/57584/euroncap-2019-vw-up-datasheet.pdf
I den gamle så står det ingenting om at de hadde AEB, men fortsatt har den fått 86% score på "safety assist".
Det er klart at sikkerhetssystemene har kommet endel lenger i 2019 enn 2011(det samme gjelder også kollisjonssikkerheten), men fakta er at 2019 modellen har flere "poeng" på sikkerhetssystemer enn 2011 - men den har fortsatt 31% mindre på "score"...

Så enten så burde ikke den første hatt så høy score, ellers så burde den nyeste hatt høyere - evt en kombinasjon av begge.

Kravene blir gradvis strengere. F.eks. gikk Fiat Punto fra å ha 5 til å få 0(!) stjerner på 12 år.

Ja, og nå har de har vektlagt annerledes - mye på AEB. I 2013 (som er første jeg fant) vektlegges kategoriene med følgende av totalen: Adult protection - 50%, Child protection - 20%, Pedestrian protection - 20% og safety assist 10%.
i 2020 så vektlegges adult protection med 40%, de andre med 20% hver.

Selv om trillingene hadde hatt 100% på adult og child protection - så hadde de ikke fått mer enn 3 stjerner når pedestrian og safety assists ikke her høyere enn de er.

https://cdn.euroncap.com/media/22107/euro-ncap-assessment-protocol-overall-rating-v701.pdf

Så kan man jo diskutere om det er riktig scoring, men over 80% på beskyttelse av voksen og barn(med strengere kriterier nå vs når den sist ble testet i 2011) er virkelig ikke ille mtp størrelsen. Sånn det blir fremstilt så er jo liksom den nye modellen mindre sikker enn den forrige, noe som absolutt ikke er tilfelle.

Meeeen dette har jo egentlig ikke så mye med rekkeviddetesten å gjøre da  :P
2020 VW Eup range

eivhelle

Sitat fra: haheide på fredag 31. januar 2020, klokken 14:28
         WLTP?      Faktisk      Reell Vinterrekkefølge i % av WLTP range
Hyundai Kona      449      404,5      0,900890869
Volkswagen e-Up!   251      226      0,900398406
Volkswagen e-Golf   222      198,1      0,892342342
Seat Mii Electric           260      226,6      0,871538462
Hyundai Ioniq      311      269,3      0,865916399
Skoda Citigo-e      260      220      0,846153846
Tesla Model X      507      419,6      0,827613412
Audi e-tron Quattro 55   415      341,1      0,821927711
Renault Zoe      395      313,8      0,79443038
BMW i3         310      245,8      0,792903226
Kia e-Niro      455      360,2      0,791648352
Audi e-tron Quattro 50   332      259      0,780120482
Kia e-Soul      452      352      0,778761062
Nissan Leaf 62 kWt   385      298,6      0,775584416
Nissan Leaf 40 kWt   270      208,9      0,773703704
Tesla Model S      610      469,8      0,770163934
Mercedes EQC      417      307      0,736211031
Tesla Model 3      560      404,4      0,722142857
Jaguar I-Pace      470      333,8      0,710212766
Opel Ampera-e      423      296,9      0,701891253

Mye av forskjellene kan vel forklares med valg av dekk (hvilke biler har optimale dekk - dekktrykk)
samt ssom det sies at de bilene som har forvarming burde fått bruke det.
Selvfølgelig vil de tyngste bilene også lide under vinterføre i og med at WLTP neppe
er fokusert på vinterføre, men bildet er blandet.
Det har ikke noe poeng å sammenligne med WLTP tall, hvis disse ikke er riktige. For eksempel oppgir Audi forskjellig WLTP rekkevidde avhengig av utstyrsnivå. Etron 50 har WLTP rekkevidde som varierer fra 290 til 332 km avhengig av utstyrsgrad, og tilsvarende variasjon har man også for etron 55. Sannsynligvis er det stor variasjon også på andre modeller. Forskjellene skyldes hovedsakelig forskjell i vekt og dekkdimensjon.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Tiger123


Har ikke e-tron 55 EPA på 33-34 mil? Den traff ganske bra da, med 34,1. Og en skrev at den har hatt 32-35 mil i alle tester i vinter, viser vel at EPA ikke er den latterlige testen mange mener den er. (Jeg synes at Audi har en helt latterlig salgsbrosjyre hvor de viser WLTP for City driving, og i tillegg den gjennomsnittlige, som alle andre bruker).

turfsurf

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 01. februar 2020, klokken 04:41
Har ikke e-tron 55 EPA på 33-34 mil? Den traff ganske bra da, med 34,1. Og en skrev at den har hatt 32-35 mil i alle tester i vinter, viser vel at EPA ikke er den latterlige testen mange mener den er.
Helt riktig, men diskusjonen rundt EPA går vel først og fremst på hvorfor Tesla gjør det så ekstremt bra på EPA vs WLTP i.f.h.t etron, EQC m.flere. Selv tror jeg det går på at Tesla har mye større variasjon mellom vinter og sommer, i tillegg til lav luftmotstand for motorvei. Hadde vært interessant og sett samme testen på godt sommerføre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: gr på fredag 31. januar 2020, klokken 10:56
... så jeg håper vi får mye solid info fra NAF/Motor fremover, som gir svar på spørsmålene.

Her kommer en slags oppsummering av testen. Ikke så mye nytt, men det står i alle fall:
Sitat
Vi kommer tilbake i dagene og ukene som kommer med detaljert informasjon om bilenes prestasjoner – i tillegg til ladetester vi skal gjennomføre de neste dagene!

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt
Model S 85D

Burger

Angående dekkdimmensjoner etc, så hadde det vært mer interessant at bilene hadde dekk og felger som det hadde blitt levert mest av. Da blir det mer relevant enn at man kan kjøpe bedre dekk/bytte felger etc.

I tillegg så burde bilene blitt koblet til strøm og satt avreise til riktig tid kvelden før enten via app eller i bila siden jeg tror det blir mer realistisk.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

RJK

Sitat fra: Burger på søndag 02. februar 2020, klokken 00:31
Angående dekkdimmensjoner etc, så hadde det vært mer interessant at bilene hadde dekk og felger som det hadde blitt levert mest av. Da blir det mer relevant enn at man kan kjøpe bedre dekk/bytte felger etc.

I tillegg så burde bilene blitt koblet til strøm og satt avreise til riktig tid kvelden før enten via app eller i bila siden jeg tror det blir mer realistisk.

Enig i det med dekkene. Men når det gjelder forvarming, så er det en "optimalisering" som ikke alle har glede av, siden man lader på delt lader og ikke kan ta sjansen på å finne ledig plass akkurat når man må starte lading eller forvarming for å få glede av forlenget rekkevidde.

Tror uansett det er greit for folk flest å se en realistisk "somewhat worst case scenario", for å se hvor lite/mye rekkevidde man kan oppnå på en tilsvarende tur. Derfor er det veldig synd de ikke fikk endel kaldere vær. En "starttemperatur" på -5 til -8 i Oslo, og enda litt kaldere lengre nord, så hadde man fått enda bedre greie på hvordan det ligger an på en vintertur "til hytta".

Uansett, man kjører jo aldri bilen tom om man ikke feilberegner totalt, og overser de lademulighetene som finnes når man kommer så lavt ned at man kan begynne å se etter ladere langs ruta.

Legg på full vinteroppakning og ihvertfall med 3 passasjerer og kanskje en takboks for de som kan montere på slikt, så må du uansett lade langt tidligere. Legg på enda litt raskere fart, mer varme i bilen etc og lading av telefoner mens passasjerene streamer, så kommer man enda kortere.

Men det gir som sagt en god pekepinne på at bilene begynner å få absolutt brukbar rekkevidde selv til litt vinterlig turkjøring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Gleder meg til det kommer en test med alle biler hvor de starter med 70% ladet bil på morgenen, forvarmer på maks i tiden det tar fra badet og ut i garasjen med først en liten tur med en som skal til toget så en annen tur med en som skal på toget. Deretter tur til jobben hvor bilen står hele dagen uten lading og forvarmes før turen hjem. Hjemme så er det liten pause med middag før tur på butikken, til trening, hente en hos kjæresten en liten tur med øvelseskjøring før bilen settes på programert lading.

Dette er en vanlig dag for meg og hadde vært interessant å se forskjeller

Stikkkontakt

Sitat fra: Burger på søndag 02. februar 2020, klokken 00:31
Angående dekkdimmensjoner etc, så hadde det vært mer interessant at bilene hadde dekk og felger som det hadde blitt levert mest av. Da blir det mer relevant enn at man kan kjøpe bedre dekk/bytte felger etc.

I tillegg så burde bilene blitt koblet til strøm og satt avreise til riktig tid kvelden før enten via app eller i bila siden jeg tror det blir mer realistisk.

Det relevante er vel å teste med standard dekkdimensjon. 18" på Jaguar,19" på Audi, 19" på EQC, 19" på TMS og 19" under tvil på TMX.(20" er vel standard, mens 19" kan bestilles som vinterdekk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA