Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkeviddetest Motor.no

Startet av Øyvind.h, onsdag 29. januar 2020, klokken 09:24

« forrige - neste »

geear

Vet ikke om infoen har fremkommet tidligere i tråden, men en av førerne har bekreftet at alle bilene ble startet kalde, uten forvarming. Det vil altså være et minus for bilene som har mulighet for forvarming, iallfall de som har mulighet til forvarming uten å være tilkoblet strøm (siden vi ikke vet om de hadde anledning til å ha alle påkoblet og når de ble fulladet). Hadde alle som kunne startet forvarmet, så ville forskjellen blitt enda større ned til de som ikke kan.

Forøvrig, regnummer:
Model S EB10225 - går ut fra det er en Long range raven.
Model 3 EB21880 - ser ut som long range AWD?
Leaf EV79023
Ioniq EV95294
e-tron 50 EB19052
e-tron 55 EV85007
Citygo EB17xxx
Mii EB23403

Noen som har sett noe til de andre?

Daniel_0007

Sitat fra: gr på torsdag 30. januar 2020, klokken 13:36
Vet ikke om infoen har fremkommet tidligere i tråden, men en av førerne har bekreftet at alle bilene ble startet kalde, uten forvarming. Det vil altså være et minus for bilene som har mulighet for forvarming, iallfall de som har mulighet til forvarming uten å være tilkoblet strøm (siden vi ikke vet om de hadde anledning til å ha alle påkoblet og når de ble fulladet). Hadde alle som kunne startet forvarmet, så ville forskjellen blitt enda større ned til de som ikke kan.

Forøvrig, regnummer:
Model S EB10225 - går ut fra det er en Long range raven.
Model 3 EB21880 - ser ut som long range AWD?
Leaf EV79023
Ioniq EV95294
e-tron 50 EB19052
e-tron 55 EV85007
Citygo EB17xxx
Mii EB23403

Noen som har sett noe til de andre?

Her er bilde med eqc og zoe ihvertfall, eqc er litt vanskelig å se

Model 3 2019 LR Rwd

Tellus

Sitat fra: gr på torsdag 30. januar 2020, klokken 11:25
Sitat fra: Tellus på torsdag 30. januar 2020, klokken 10:55
Riktig at varmepumper har størst virkningsgrad rundt 0 grader, men det betyr ikke at det er her de sparer mest energi.

Hvis pumpen har 70% virkningsgrad ved 0 grader og bilen trenger 1.5 kW til varme så sparer du 1.05 kW.
Hvis du har 40 % virkningsgrad i -15 grader og trenger 4 kW så sparer du hele 1.6 kW  :)
Du skriver virkningsgrad, men beskriver COP. Virkningsgrad har ikke noe med dette å gjøre.

Mener du at varmepumpa i i-Pacen din leverer 4 kW ved -15 grader? Hvor stor er den egentlig?  :o

Det var kun et eksempel på at det er forskjel på relativ og absolutt effektivitet på et varmesystem hvor det inngår en varmpumpe. Eksempletet var selfølgelig for totalsystemet som består av både varmepumpe og oppvarming basert på elektrisk motstand.

Hvor mye varme selve varmepumpen i I-Pace kan levere vet jeg ikke, men totalsystemet ligger i området 6-8 kW. At pumpen alene kan levere opp mot 4kW ville ikke overaske meg veldig.
Denne pumpen makser ut på rundt 4kW ser det ut for i hvert fall.

https://pdf.sciencedirectassets.com/277910/1-s2.0-S1876610215X00130/1-s2.0-S1876610215010498/main.pdf?X-Amz-Security-Token=IQoJb3JpZ2luX2VjEFUaCXVzLWVhc3QtMSJGMEQCICs%2FM8uv1m2qK%2BQGOHFFH9NSCV1B%2Feg1DRFd9LyHv4PcAiBlkDZnjy5tK98FLeVGiHneS1U2CI%2Fd8J6tLCf%2FgWCNqSq9Awjt%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F8BEAIaDDA1OTAwMzU0Njg2NSIMgfH4pN%2B8%2BKdNyH6zKpED1HpVtXiTWusCg%2B2MYKu9MtxSzL7OQAc1mMlXYPZK%2B%2Fst88O3XtYvLJMcE8GGhB4RH%2BUkewKLcUrT%2BJ3qMUD3gXjfleLbH6Ztwcvm%2F%2Fs43ZJh8ab3u5pwioS%2BG0zusMwGlewLB44UtWFlMRCFrA0duWecpY%2BWcDUfX5yBkCalrV66jlqogN6B%2BrTTzUj2sDNaFiDuBWKk5w9QIriygSqlGwSevMk8OOpSqM4eZ1J6aQWvITf3tqlK65Yo3czWJWwOi98AZRYOKiDJLJ4E7WKcu9473Le2iN%2B0JDdHgH%2FrNZRtbSq975UJsHMDZ1SnyW5J%2FCJ2lu9R%2BNUNDSfQQMvlZWq442de43Xynaur6XLCbXXTc9qfAfCzBz%2FrIC1HEsY59ZId7GbqJlA3WAdVPuGehB4VmiMahpvZ%2FEktql94nnDeq7n2mXs%2B92SFUlfd%2BbNe4qdTvJv3kR5HXx53KE8Mq2kUrYLKubpSRUQAzPmh%2BzLIKLLJt1gCQwlBpBbWpFlF8kY%2F2wvLFlYzEtIWtxkiSNowqI7L8QU67AFDH53iyb4YJEHWl1AWa7z4pXq3L95apWVvOtq35GN6iE1c5KF3jBHB%2FWH6UPKLN7EBtKsjJXcMonvDURpc1Efj32Fi9hUQnBmxloDZ04HyIw7TogzDpFCq%2Bv3mGSWGX06XAzIpy%2BlEPLEE4PHdMKZmwvxr2WBw24eT5jriN29%2BOEJDdxiAC9ADo%2BwbpkCmlRRPu%2FCgHC9EN1HrOsx7W3PTtJEwQGREtdVXK%2BAMo5ySsT8%2Fv7QBgOPGwuaL2sd78eveiEHmHytP5CnyvggYLaFlFsWv7ylE4pDbuPHOUhO7fpW79uP8Uq5a0EBDtw%3D%3D&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Date=20200130T133855Z&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Expires=300&X-Amz-Credential=ASIAQ3PHCVTYYL6SUPEI%2F20200130%2Fus-east-1%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Signature=3658353aacc5cd0d87ac213d504d8706295fe241ca61e674e0420af52f98233f&hash=78e88cdef1baec2f9e97aa22ec4d40ff760dde13ca1884ab6f3b5a7cc9862cf1&host=68042c943591013ac2b2430a89b270f6af2c76d8dfd086a07176afe7c76c2c61&pii=S1876610215010498&tid=spdf-44c19b68-35c5-4043-bcbd-2496b7f681ed&sid=3c2760031ffe03447728d1e414ad7aca7c7dgxrqb&type=client


Tellus

Sitat fra: gr på torsdag 30. januar 2020, klokken 13:36
Vet ikke om infoen har fremkommet tidligere i tråden, men en av førerne har bekreftet at alle bilene ble startet kalde, uten forvarming. Det vil altså være et minus for bilene som har mulighet for forvarming, iallfall de som har mulighet til forvarming uten å være tilkoblet strøm (siden vi ikke vet om de hadde anledning til å ha alle påkoblet og når de ble fulladet). Hadde alle som kunne startet forvarmet, så ville forskjellen blitt enda større ned til de som ikke kan.


Å forvarme uten å være tilkoblet kan da umulig hjelpe. Tvert i mot vil jeg si.

geear

Trodde VPene som er i biler typisk var rundt 1 kW, og dermed leverer kanskje 3-3,5 kW ved 0 grader, men kun kanskje 1,5 kW ved -15 grader. I så fall vil regnestykket ditt se ut som følger:

0 grader, bilen trenger 1,5 kW, du vil spare 1,05 kW
-15 grader, bilen trenger 4 kW, 1,5 av disse kommer fra VP og 2,5 kW fra PTC-element. Med COP på 1,5 ved -15 så vil pumpa ha 1 kW strømtrekk, og innsparingen av å ha VP vil være 0,5 kW.

Men her må vi ha mer info om hver enkelt bil for å si hva som er riktig og ikke... jeg vet ikke hva som sitter i vår e-Niro engang.

geear

Kan ikke kråketegnene her, men denne skal visst nok vise sammenligning på oppgitt rekkevidde mellom 2018 Ioniq (blått) og Soul (rødt) med og uten varmepumpe, i -7 grader.

7 km kortere uten VP for Ioniq (161 vs 154 km) og 17 km kortere uten VP for Soul (154 vs 137 km). I 20 - 30 grader har de like tall. Hadde vært interessant med samme tall for -15, 0, +7... :)

jman76

Må si jeg er skikkelig imponert over vintereffektiviteten til VW-trillingene. De har vel ikke varmepumpe?

Stikkkontakt

Sitat fra: jman76 på torsdag 30. januar 2020, klokken 15:25
Må si jeg er skikkelig imponert over vintereffektiviteten til VW-trillingene. De har vel ikke varmepumpe?

Ja, det er overraskande.
Jeg hadde første generasjon e-up og den hadde enormt mye kortere rekkevidde om vinteren. Også om man kjørte lengre turer. Den var klart verre enn første e-golf uten VP.

hemi

Nei, de imponerer uten tvil, veldig lovende for sommerrekkevidden!

Cowboystrekk

Tesla er best på effektivitet på alt unntatt klimaanlegg ;)

Imponert over Kona, lenger rekkevidde enn 3 med vesentlig mindre batteri. Nye har vell 64kW utnyttbart vs 72kW på 3.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Stikkkontakt

Hadde vært interessant med en oversikt over hvordan de forskjellige bilene kommer ut i forhold til Epa-tallene. Ifølge en del Amcar-entusiaster er det den hellige gral for målemetoder.
Ved første øyekast ser jeg at Audi banker EPA mens alle Teslaene mangler mer enn 100 km på å klare det.

Magster

#131
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 31. januar 2020, klokken 08:44
Tesla er best på effektivitet på alt unntatt klimaanlegg ;)

Imponert over Kona, lenger rekkevidde enn 3 med vesentlig mindre batteri. Nye har vell 64kW utnyttbart vs 72kW på 3.

All ære til Kona og Ionic so mer veldig effektive, men er veldig mye i denne testen som er til fordel for Kona vs model 3.

1: Optimal varmepumpe temperatur
2: Veldig lav snitthastighet, hjelper Kona både pga aerodynamikk og flere timer med oppvarming av bilen.
3: Leste også at Kona fortsatte videre, der de andre stoppet i 15 min? Ta denne med en klype salt.
4: Lading er ikke en del av testen, her lader Model 3 ca 3 ganger så raskt.
5: Har ikke noe med denne testen og gjøre, men Kona er en mindre bil, som forklarer noe av forbruket også. 

Som sagt ikke noe negativt å si om Kona bortsett ifra ladehastighet. Hyundai knuser alle untatt kanskje Tesla på effektivitet.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Magster på fredag 31. januar 2020, klokken 10:273: Leste også at Kona fortsatte videre, der de andre stoppet i 15 min? Ta denne med en klype salt.
Det stemmer. Litt usikker på akkurat antall minutter, men Kona fortsatte rett forbi Dombås, mens de andre som nådde så langt som til Dombås stoppet der. Dette gjorde at Kona havnet 10-20 km foran de andre bilene, og så kom S/X/3 i sin egen lille gruppe. Model 3 svingte så av ved Hjerkinn jernbanestasjon og var der i noen minutter, og endte opp enda lengre bak S/X igjen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 31. januar 2020, klokken 08:49
Hadde vært interessant med en oversikt over hvordan de forskjellige bilene kommer ut i forhold til Epa-tallene. Ifølge en del Amcar-entusiaster er det den hellige gral for målemetoder.
Ved første øyekast ser jeg at Audi banker EPA mens alle Teslaene mangler mer enn 100 km på å klare det.
Er vel bare å lage tabell det. At biler får avvik fra EPA i temperaturer rundt 0 enn sommertemperaturer vet man fra før, EPA-testen utføres mellom 20 og 30 grader, og der brukes ikke varmeapparat og luftmotstanden er betydelig lavere enn i 0-temperaturer.  For Tesla sin del så har de ikke varmepumpe, og i temperaturer der VP har høy effektivitet, gjerne COP på 3, så blir det ekstra stor forskjell. Vet ikke hvor lenge de kjørte jeg, men bare et enkelt regnestykke som for eksempel 2500 watt varme i kupé og batteripakke under seks timers kjøring tilsvarer 12 kWh av batteripakken, som igjen direkte er 75 km bort kun i varmeapparatet. Men det kan være fem timer eller åtte timer og 1500 W eller 4000 W for alt jeg vet, poenget er at det er enkelt å se sammenhengen, og økt luftmotstand kommer på toppen av det hele, så at ti mil ryker på så lang tur er null problem å se. Syns vel det er mer funky at e-tron faktisk oppnår EPA. Hvordan kan den bruke like mye i 20 - 30 grader som i 0-temperaturer?

Syns også at forskjellene på X og 3 og på Kona og e-Niro, er funky, så jeg håper vi får mye solid info fra NAF/Motor fremover, som gir svar på spørsmålene.

Espen Hugaas Andersen

EPA tar hensyn til kalde temperaturer med at det trekkes fra 30% på oppnådd rekkevidde, eller noe i den dur. Husker ikke akkurat hvordan dette ble regnet ut.

Man har også muligheten å kjøre faktiske tester i kulde, og få en EPA rekkevidde basert på dette, men dette er så klart litt mer tungvindt, og jeg tror ingen bilprodusenter gjør dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA