Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla-eiere liker ikke egenkapital

Startet av Krantz, fredag 24. januar 2020, klokken 23:22

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 11:30
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2020, klokken 10:15
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 25. januar 2020, klokken 07:29
Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 06:13
Sitat fra: Krantz på fredag 24. januar 2020, klokken 23:22
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
En av dem satt 7-800k i fond istedenfor å kjøpe bilen cash. Det har gitt rundt 15-20% avkastning årlig siden kjøp. Sikkert hatt en kvart mill i avkastning, noe som greit dekker verditap.

Og noen har seilt hele sitt voksne liv på en medgangsbølge og ikke opplevd at "ting" også kan falle, til dels drastisk, banker (i Norge) gå konkurs og staten måtte sprøyte inn betydelige midler for å sikre likviditet i markedet. Det hevdes, med rette etter mitt syn, at med mindre man også har opplevd nedgangstider så skjønner man ikke mye om markedet hvilket tydelig kommer til uttrykk også her.
Er det ikke generasjonen som har opplevd dette som nå sitter tyngst i usikret gjeld, pensjonslån osv?

Tror ikke det er lært noe som helst av betydning for denne saken.

arthur

Sitat fra: 1000kwh på søndag 26. januar 2020, klokken 21:48
Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 11:30
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2020, klokken 10:15
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 25. januar 2020, klokken 07:29
Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 06:13
Sitat fra: Krantz på fredag 24. januar 2020, klokken 23:22
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
En av dem satt 7-800k i fond istedenfor å kjøpe bilen cash. Det har gitt rundt 15-20% avkastning årlig siden kjøp. Sikkert hatt en kvart mill i avkastning, noe som greit dekker verditap.

Og noen har seilt hele sitt voksne liv på en medgangsbølge og ikke opplevd at "ting" også kan falle, til dels drastisk, banker (i Norge) gå konkurs og staten måtte sprøyte inn betydelige midler for å sikre likviditet i markedet. Det hevdes, med rette etter mitt syn, at med mindre man også har opplevd nedgangstider så skjønner man ikke mye om markedet hvilket tydelig kommer til uttrykk også her.
Er det ikke generasjonen som har opplevd dette som nå sitter tyngst i usikret gjeld, pensjonslån osv?

Kilde?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

oroar

Sitat fra: arthur på mandag 27. januar 2020, klokken 11:23
Sitat fra: 1000kwh på søndag 26. januar 2020, klokken 21:48
Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 11:30
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2020, klokken 10:15
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 25. januar 2020, klokken 07:29
Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 06:13
Sitat fra: Krantz på fredag 24. januar 2020, klokken 23:22
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
En av dem satt 7-800k i fond istedenfor å kjøpe bilen cash. Det har gitt rundt 15-20% avkastning årlig siden kjøp. Sikkert hatt en kvart mill i avkastning, noe som greit dekker verditap.

Og noen har seilt hele sitt voksne liv på en medgangsbølge og ikke opplevd at "ting" også kan falle, til dels drastisk, banker (i Norge) gå konkurs og staten måtte sprøyte inn betydelige midler for å sikre likviditet i markedet. Det hevdes, med rette etter mitt syn, at med mindre man også har opplevd nedgangstider så skjønner man ikke mye om markedet hvilket tydelig kommer til uttrykk også her.
Er det ikke generasjonen som har opplevd dette som nå sitter tyngst i usikret gjeld, pensjonslån osv?

Kilde?

Kilde:
https://www.nrk.no/norge/567.000-nordmenn-lar-kredittkortgjelda-lope-1.14606390


Jeg spurte deg hva du ville gjort i mitt eksempel.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

arthur

Jeg har vist til norske banker som gikk konkurs, men mulig noen må google når det var siden de vel bare var et barn den gang.

Hva jeg ville ha gjort i hvilket (ditt) eksempel?

Hvis ditt spørsmål går på å satse hele egenkapitalen/kjøpesummen på at aksjemarkedet bare fortsatt oppover og lånefinansiere kjøp av en slik bil 100% så er mitt svar nei, det ville jeg ikke ha gjort. Har aldri lånefinansiert et eneste forbruks-kjøp det være seg biler, båter eller alt mulig annet, kun fast eiendom i form av bolig og ikke engang hytter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

oroar

Sitat fra: arthur på mandag 27. januar 2020, klokken 12:19
Jeg har vist til norske banker som gikk konkurs, men mulig noen må google når det var siden de vel bare var et barn den gang.

Hva jeg ville ha gjort i hvilket (ditt) eksempel?

Hvis ditt spørsmål går på å satse hele egenkapitalen/kjøpesummen på at aksjemarkedet bare fortsatt oppover og lånefinansiere kjøp av en slik bil 100% så er mitt svar nei, det ville jeg ikke ha gjort. Har aldri lånefinansiert et eneste forbruks-kjøp det være seg biler, båter eller alt mulig annet, kun fast eiendom i form av bolig og ikke engang hytter.

Jeg spurte hva du ville gjort, ikke hva du ikke ville gjort. Men du svarer vel indirekte på at du heller ville brukt egenkapitalen selv om du kunne lånt til 0,25% rente.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

o.b.lix

Sitat fra: oroar på mandag 27. januar 2020, klokken 11:35
Kilde:
https://www.nrk.no/norge/567.000-nordmenn-lar-kredittkortgjelda-lope-1.14606390

Nå forteller slike tall ikke hele sannheten, et kredittkort med ramme på 50.000 vises som 50.000 i gjeld selv om kortet står i null. Likedan med bensinkort, byggekonto osv.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: o.b.lix på mandag 27. januar 2020, klokken 13:01Nå forteller slike tall ikke hele sannheten, et kredittkort med ramme på 50.000 vises som 50.000 i gjeld selv om kortet står i null. Likedan med bensinkort, byggekonto osv.
Det gjør det da ikke. I gjeldsregisteret vil det stå både hvor høy kredittgrensen er, og hvor mye som er benyttet av kreditten. Artikkelen ser på hvor mye som er utnyttet av kreditten.

Når det gjelder kredittkortene er det utifra artikkelen 567.000 personer som har rentebærende saldo på til sammen 20,21 mrd kroner. Det er altså 35.600 kroner per person. Forbrukslånene kommer i tillegg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Sitat fra: oroar på mandag 27. januar 2020, klokken 12:25
Sitat fra: arthur på mandag 27. januar 2020, klokken 12:19
Jeg har vist til norske banker som gikk konkurs, men mulig noen må google når det var siden de vel bare var et barn den gang.

Hva jeg ville ha gjort i hvilket (ditt) eksempel?

Hvis ditt spørsmål går på å satse hele egenkapitalen/kjøpesummen på at aksjemarkedet bare fortsatt oppover og lånefinansiere kjøp av en slik bil 100% så er mitt svar nei, det ville jeg ikke ha gjort. Har aldri lånefinansiert et eneste forbruks-kjøp det være seg biler, båter eller alt mulig annet, kun fast eiendom i form av bolig og ikke engang hytter.

Jeg spurte hva du ville gjort, ikke hva du ikke ville gjort. Men du svarer vel indirekte på at du heller ville brukt egenkapitalen selv om du kunne lånt til 0,25% rente.

Nei, da hadde jeg satt pengene på en statsgarantert konto til 2.35% og puttet differansen i lommen. Eller muligens puttet 40.000 i året på en pensjonskonto med fradrag og skjermet for formuesskatt. Fortsatt uklart? Eller kanskje du kan prøve å endre ditt fokus fra person til sak? Ikke det, nei vel.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

oroar

Sitat fra: arthur på mandag 27. januar 2020, klokken 16:51
Sitat fra: oroar på mandag 27. januar 2020, klokken 12:25
Sitat fra: arthur på mandag 27. januar 2020, klokken 12:19
Jeg har vist til norske banker som gikk konkurs, men mulig noen må google når det var siden de vel bare var et barn den gang.

Hva jeg ville ha gjort i hvilket (ditt) eksempel?

Hvis ditt spørsmål går på å satse hele egenkapitalen/kjøpesummen på at aksjemarkedet bare fortsatt oppover og lånefinansiere kjøp av en slik bil 100% så er mitt svar nei, det ville jeg ikke ha gjort. Har aldri lånefinansiert et eneste forbruks-kjøp det være seg biler, båter eller alt mulig annet, kun fast eiendom i form av bolig og ikke engang hytter.

Jeg spurte hva du ville gjort, ikke hva du ikke ville gjort. Men du svarer vel indirekte på at du heller ville brukt egenkapitalen selv om du kunne lånt til 0,25% rente.

Nei, da hadde jeg satt pengene på en statsgarantert konto til 2.35% og puttet differansen i lommen. Eller muligens puttet 40.000 i året på en pensjonskonto med fradrag og skjermet for formuesskatt. Fortsatt uklart? Eller kanskje du kan prøve å endre ditt fokus fra person til sak? Ikke det, nei vel.

Beklager om det ble for personlig. Jeg ønsket bare å vite hva du ville gjort ettersom jeg oppfattet deg som at det var dumt å ta opp lån til bil. Men så viste det seg at det ikke var så dumt likevel.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Vesel

#24
Får man lån hos banken og har råd til å ta et stort tap på fondsandelene eller aksjene sine, og likevel kan betjene lånene greit, så er ofte ingenting bedre enn å belåne seg til pipa med billige 2-5% lån. Gjennomsnittlig årlig forventet avkastning ligger til sammenligning på 8-9% for fond. Jeg putter så mye penger jeg kan i fond nesten uansett sparehorisont, for det eventuelle tapet blir så lite der potensialet for gevinst er så stort. Jeg ga blaffen da verdien på fondsandelene mine nylig sank 20%, eller deromkring, og kjøpte bare flere siden de ble solgt på tilbud.

Derfor er jeg ikke med på at Tesla-eiere nødvendigvis er dumme som tar opp lån for å kjøpe bilen. Noen belåner seg kanskje over evne for å kunne kjøpe drømmebilen, men neppe de aller fleste.

Dessuten vil en stor del av den relativt høye prisen til en Tesla spares inn i løpet av noen år i forhold til fossil.
Stusser ennå på hvorfor ikke flere kjøpte Model S da basisutgaven kosta 450 000 (eller var det 550?) kr for noen år siden. Denne superbilen hadde spart seg inn på kort tid i forhold til f.eks. alle de kjedelige Mitsubishi Outlander PHEVene som ble solgt da. Stusser også på hvorfor oljefondets aksjeandel ikke er 100% når det er ingen fond som har så lang sparehorisont som den.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

TeslaJan

Det er bare å gå f.eks. på annonsene til Audi E-tron og det er akkurat det samme der. 7 av 10 av private annonser er det heftelser på. Jeg har sett på mange da jeg har vært litt interessert i å bytte til en E-tron.

Men etter å ha prøvekjørt den så venter jeg heller på Model Y.

geear

Jeg tok (selvfølgelig for meg) lån på vår Model X også, siden jeg ble tilbudt 0,25% rente, og med slik rente er det billigere med billån enn noe annet. Kjøpesummen er litt over en halv årslønn, men ser ingen behov for å betale ut lånet før jeg evt skal selge bilen. Billige penger, så får de som sjekker regnummer hos Brønnøysundregisteret bare slå seg løs, det forteller bare akkurat det man ser. Har ikke billån på de andre bilene, for der var det ikke like gode betingelser å hente. Bidrar derfor til å bevise at for eksempel KIA-eiere ikke har lån.

Kan godt hende jeg er en del av kredittkortgjeldstatistikken også for alt jeg vet. Bruker kredittkort til alt, så får jeg bonuspoeng og kjøpssikkerhet på kjøpet, så der er det typisk 25-30k i kreditt hver måned å boltre seg i for de som sjekker statistikken, men har bedt de alltid trekke hele utestående beløp på hver månedlige innbetaling, så gjeldsbiten av det kan nok diskuteres.  :P

Øyvind.h

En må være økonomisk analfabet om en skal kjøpe bil og takker nei til 0,25% rente. Så enkelt er det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Så billige lån som Tesla har operert med lønner det seg å ha kjøpesummen på egen høyrente konto og ta opp lån.

Alle med vett ser det. Derimot synes jeg det er helt forkastelig med slike lokketilbud med nesten gratis lån en gitt begrenset periode. Det oppfordrer til ekstrem bruk og kast,hvilket ikke er bra i det lange løp. Men det blir en litt annen historie...Lån lavere enn innskuddsrente er gratis penger for de som har penger på bok...

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på torsdag 21. mai 2020, klokken 00:17
Derimot synes jeg det er helt forkastelig med slike lokketilbud med nesten gratis lån en gitt begrenset periode. Det oppfordrer til ekstrem bruk og kast,hvilket ikke er bra i det lange løp.

Denne skjønte jeg ikke. Om man har kjøpt bil til mange hundre tusen så kaster man vel ikke bilen bare fordi lånet var billig?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA