Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla i media => Emne startet av: Krantz på Fredag 24. Januar 2020, klokken 23:22

Tittel: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: KrantzFredag 24. Januar 2020, klokken 23:22
Bruktmarkedet tyder på at mer enn hver tredje Tesla Model 3 ble kjøpt med 100 prosent belåning.

Tesla har rullet inn i den norske folkesjela.

Bilene representerer mye av det vi drømmer om å være. Tøff som Aksel Lund Svindal, spenstig som Karsten Warholm og smart som Magnus Carlsen.

Og nordmenn viste uvanlig handlekraft da den store Tesla Model X bykset oppover på bestselgerlistene i 2017 og 2018. For 2017 havnet Model X på en fjerdeplass over de bilmodellene som solgte best. Også i 2018 havnet bilen høyt oppe på listene.

Det var oppsiktsvekkende, da bilen var omtrent dobbelt så dyr som modellene både over og under på salgslistene.

Sommeren 2018 spurte Finansavisen hvordan en bil til 800.000 kroner og oppover kunne bli en folkebil i Norge. Svaret fant vi hos banken.

Vi fant at 73 prosent av bilene som lå ute til salgs hadde heftelser som tydet på at bilene var kjøpt med 100 prosent belåning.

Ifjor var det lillebroren sin tur. Teslas Model 3 inntok for alvor norske veier og knuste alle salgsrekorder, da over 5.000 slike biler ble utlevert bare i april. Tesla Model 3 ble den desidert mest solgte bilmodellen i fjor, med 15.683 enheter, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Model 3-feber

Nå kan man ikke bevege seg ut på innfartsveiene i byene uten å støte på en Model 3, eventuelt bli forbikjørt av en. Facebookforumet Tesla Model 3 Norge har over 13.000 medlemmer. Her diskuteres rekkevidde, fargevalg, småfeil og ikke minst kosmetiske inngrep, som nye felger og foliering. Lillebroren i Tesla-familien er uten tvil mye bil for pengene. Det er både en praktisk, mellomstor familiebil og en bil med sportsbilytelser. Med den største batteripakken tilbyr bilen en akselerasjon fra null til hundre på 3,5 sekunder.

Og det gikk unna i svingene da nordmenn kjøpte denne modellen i fjor. Det tyder i alle fall bruktmarkedet på. Det ligger nå en rekke brukte Model 3 ute til salgs på Finn.no. Noen selges gjennom forhandlere og disse er som regel uregistrerte. Men mange selges også med oppgitt registreringsnummer.

Vi fant 39 Tesla Model 3 ute til salgs med registreringsnummer opplyst. Syv av disse er ikke belånte, mens 32 har notert heftelser. 30 av de annonserte bilene har heftelser som utgjør mer enn 80 prosent av prisantydning. 13 har heftelser som er over prisantydning.

Utfordringen med å kjøpe ny bil med 100 prosent belåning er at lånet kan være høyere enn bilens verdi den dagen bilen skal eller må selges.

Den som vil kjøpe en slik bil må være ekstra nøye med det formelle, slik at heftelsene ikke følger med bilen.

Bankene stiller villig opp for folk som vil kjøpe elbil. Tesla Norge har tidligere kjørt kampanjer med en svært lav lånerente på 0,25 prosent. Tilbyder av lånet var DNB. Kampanjen skal ha vært en stor suksess. Og nå tilbyr en rekke banker såkalte grønne billån, med gunstig rente.

Baltzersen er skeptisk.

I fjor høst kunne Finansavisen fortelle at Finanstilsynet ønsker seg en innstramming i forskriften for billån.

Da tilsynsdirektør Morten Baltzersen i fjor høst skrev brev til Siv Jensen og Finansdepartementet om boliglånsforskriften, tok han også opp andre typer lån.

«Lån med annen sikkerhet enn bolig (billån m.v.) er ikke regulert, og det er en fare for at dette markedet vil vokse sterkt og tiltrekke seg sårbare låntagere», skrev Baltzersen til Finansdepartementet.

Finanstilsynet ville vurdere behovet for å forskriftsregulere lån med annen sikkerhet enn bolig, og eventuelt komme tilbake med forslag. Finansavisens makrojournalist kommenterte i fjor at når Tilsynet tidligere har «vurdert behovet» og varslet «eventuelle forslag» så har det stort sett endt opp med konkrete forslag.

I april 2019 hadde Finanstilsynet sendt brev til bankene. Etter en tilsynsrunde hadde de funnet at finansforetak ga salgspantlån til personkunder «i strid med gjeldende bestemmelser om vurdering av betjeningsevne, belåningsgrad og avdragsbetaling»

Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid? Har du ingen penger, men et skrikende behov for å komme deg fra null til hundre på under fire sekunder, kanskje du bør ringe banken i dag.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: arthurLørdag 25. Januar 2020, klokken 06:13
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: 1000kwhLørdag 25. Januar 2020, klokken 07:19
Er dette noe du har skrevet selv, eller er det fra en kilde?

Tesla videreformidler gunstige lån med opptil 100% låneandel. Dette har nok alle jeg kjenner med Tesla benyttet seg av. Mange av de med «0%» rente.

Likevel, Teslakjøpet står i alle tilfeller jeg kjenner i stil med inntekten. Jeg er meget skeptisk til at den generelle Teslakjøper MÅ låne 100%.

Forøvrig tyder bruktmarkedet på at få selger sin Model 3, renta er lav og sysselsetningen er god. Så tenker det er rimelig udramatisk at folk låner 100% på 500k når man regner inn store besparelser i drivstoff og vedlikehold.

Hva med alle de som kjøper fossil VAG eller BMW med «0%» rente??  :D :D
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: 1000kwhLørdag 25. Januar 2020, klokken 07:29
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: arthurLørdag 25. Januar 2020, klokken 07:36
Ditt "behov" for å ta alt personlig og å fokusere på person er notert (for lengst).
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: 1000kwhLørdag 25. Januar 2020, klokken 08:29
Ditt "behov" for å ta alt personlig og å fokusere på person er notert (for lengst).
Og du spiller person-kortet når du ikke tåler tilbakemeldinger. Alt som vanlig altså :D

Du kan jo heller forklare hva du egentlig mente. For innlegget ditt var jo skikkelig vage greier. Mener du at Teslaeiere lever på lånt tid?

Edit: må jo legge til at spådommene var like dystre da folk benyttet seg av 0% lån på 75-bilene. Her ble det personlig konkurser og forferdelse. Fasit er vel at hvis du kunne betjene lånet i 2017 så kan du det i 2020, og sånn som det ser ut nå så kan man det i all overskuelig fremtid.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: automatLørdag 25. Januar 2020, klokken 08:46
Tesla har satset på subsidierte renter fremfor å gi rabatter. Og rentene har til tider vært så lave at det er billigere å låne, enn å bruke oppsparte midler. 100% finansiering blir derfor en «no-brainer» for de med nok kapital.

Dette kan nok forklare noe av den høye låneandelen. Men slike lånetilbud kan selvfølgelig også lokke folk til å låne over evne. Så det er bra man setter fokus på det.

Antallet TM3 på Finn er alt for lavt til statistisk sett å kunne si noe som helst. Så jeg syns det er litt svakt å bruke dette som bakgrunnstall i artikkelen.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: arthurLørdag 25. Januar 2020, klokken 10:10
Ditt "behov" for å ta alt personlig og å fokusere på person er notert (for lengst).
Og du spiller person-kortet når du ikke tåler tilbakemeldinger. Alt som vanlig altså :D

Du kan jo heller forklare hva du egentlig mente. For innlegget ditt var jo skikkelig vage greier. Mener du at Teslaeiere lever på lånt tid?

Edit: må jo legge til at spådommene var like dystre da folk benyttet seg av 0% lån på 75-bilene. Her ble det personlig konkurser og forferdelse. Fasit er vel at hvis du kunne betjene lånet i 2017 så kan du det i 2020, og sånn som det ser ut nå så kan man det i all overskuelig fremtid.


Nei. jeg mener ikke at Teslakjøpere generelt lever på "lånt tid", men at mange nok har latt seg friste til å kjøpe bil til en pris "noe" over hva deres økonomi skulle tilsi. Så kan du selvfølgelig argumentere med at de velger slik bevisst og heller avstår fra andre "ting".
Nå tror jeg forøvrig ikke at forskjellen på f.eks to og fire prosent rente er det viktigste ved bilkjøp, men løpende utgifter og ikke minst verditap og da vil trolig tapet i kroner bli større jo dyrere bilen er og en Tesla er forholdsvis dyr etter mitt syn selv om en del av Model4 er kjøpt til en mere "folkelig" pris, dog langt over hva en bil av "vanlig" merke og årsmodell som reflekterer gjennomsnittlig alder på bilparken i Norge.

Om jeg tar noen av dine mange personlige kommentarer tungt på noe sett eller vis? In your dreams?

At du på den annen side tar enhver kommentar som noen klarer å anse som negativ til bilmerket Tesla personlig er hevet over enhver tvil og behørlig dokumentert av deg selv.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: Øyvind.hLørdag 25. Januar 2020, klokken 10:15
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
Alt som er negativt om dette merket er bra skrevet og skal applauderes, må vite :)

Selv om en må være økonomisk analfabet for å takke nei til nær 0 i rente om en først skal kjøpe bil. Av de jeg vet om som har gått for rentetilbudet har to syvsifret inntekt, og en har tett oppunder. En av dem satt 7-800k i fond istedenfor å kjøpe bilen cash. Det har gitt rundt 15-20% avkastning årlig siden kjøp. Sikkert hatt en kvart mill i avkastning, noe som greit dekker verditap.

Men hele tråden gir flashback til 2018. Samme regla da :D

Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: 1000kwhLørdag 25. Januar 2020, klokken 11:15
Ingen deler av denne analysen kan brukes til noe som helst.

Overskriften er jo også komisk. «Liker ikke egenkapital». Hva i alle dager betyr det?

Stusser også på at noen av bilene har mer gjeld enn hva bilen selges for. Regner med at man da har søkt på heftelser. Da vet man ikke dette. Eneste måten å finne dette ut på er å ringe vedkommende og spørre hva han skylder akkurat nå.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: arthurLørdag 25. Januar 2020, klokken 11:30
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
En av dem satt 7-800k i fond istedenfor å kjøpe bilen cash. Det har gitt rundt 15-20% avkastning årlig siden kjøp. Sikkert hatt en kvart mill i avkastning, noe som greit dekker verditap.

Og noen har seilt hele sitt voksne liv på en medgangsbølge og ikke opplevd at "ting" også kan falle, til dels drastisk, banker (i Norge) gå konkurs og staten måtte sprøyte inn betydelige midler for å sikre likviditet i markedet. Det hevdes, med rette etter mitt syn, at med mindre man også har opplevd nedgangstider så skjønner man ikke mye om markedet hvilket tydelig kommer til uttrykk også her.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: AmossLørdag 25. Januar 2020, klokken 11:33
Stusser også på at noen av bilene har mer gjeld enn hva bilen selges for.

Nei, det står ikke det. Det står at heftelsen er høyere enn prisantydning. Det vil i praksis si at bilen opprinnelig ble belånt med mer enn det bilen blir lagt ut for. Restbeløpet bør være en del under det opprinnelige lånebeløpet. Hva restbeløpet faktisk er kan du få oppgitt av den som har heftelsen i bilen (altså banken).
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: oroarſøndag 26. Januar 2020, klokken 08:36
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
En av dem satt 7-800k i fond istedenfor å kjøpe bilen cash. Det har gitt rundt 15-20% avkastning årlig siden kjøp. Sikkert hatt en kvart mill i avkastning, noe som greit dekker verditap.

Og noen har seilt hele sitt voksne liv på en medgangsbølge og ikke opplevd at "ting" også kan falle, til dels drastisk, banker (i Norge) gå konkurs og staten måtte sprøyte inn betydelige midler for å sikre likviditet i markedet. Det hevdes, med rette etter mitt syn, at med mindre man også har opplevd nedgangstider så skjønner man ikke mye om markedet hvilket tydelig kommer til uttrykk også her.

Hva ville du gjort i samme situasjon?
Forutsatt du skulle kjøpe ny X til kr 800.000 og hadde pengene tilgjengelig. Lånerente fullfinans 0,25% nom.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: Topsyſøndag 26. Januar 2020, klokken 20:43

Hva ville du gjort i samme situasjon?
Forutsatt du skulle kjøpe ny X til kr 800.000 og hadde pengene tilgjengelig. Lånerente fullfinans 0,25% nom.

Dette er antagelig planen min. Venter bare på kampanjerente 😝
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: ChristRſøndag 26. Januar 2020, klokken 21:07
Er dette noe du har skrevet selv, eller er det fra en kilde?
Mulig det er samme forfatter, men innlegget stod i lørdagens utgave av Finansavisen.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: 1000kwhſøndag 26. Januar 2020, klokken 21:48
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
En av dem satt 7-800k i fond istedenfor å kjøpe bilen cash. Det har gitt rundt 15-20% avkastning årlig siden kjøp. Sikkert hatt en kvart mill i avkastning, noe som greit dekker verditap.

Og noen har seilt hele sitt voksne liv på en medgangsbølge og ikke opplevd at "ting" også kan falle, til dels drastisk, banker (i Norge) gå konkurs og staten måtte sprøyte inn betydelige midler for å sikre likviditet i markedet. Det hevdes, med rette etter mitt syn, at med mindre man også har opplevd nedgangstider så skjønner man ikke mye om markedet hvilket tydelig kommer til uttrykk også her.
Er det ikke generasjonen som har opplevd dette som nå sitter tyngst i usikret gjeld, pensjonslån osv?

Tror ikke det er lært noe som helst av betydning for denne saken.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: arthurMandag 27. Januar 2020, klokken 11:23
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
En av dem satt 7-800k i fond istedenfor å kjøpe bilen cash. Det har gitt rundt 15-20% avkastning årlig siden kjøp. Sikkert hatt en kvart mill i avkastning, noe som greit dekker verditap.

Og noen har seilt hele sitt voksne liv på en medgangsbølge og ikke opplevd at "ting" også kan falle, til dels drastisk, banker (i Norge) gå konkurs og staten måtte sprøyte inn betydelige midler for å sikre likviditet i markedet. Det hevdes, med rette etter mitt syn, at med mindre man også har opplevd nedgangstider så skjønner man ikke mye om markedet hvilket tydelig kommer til uttrykk også her.
Er det ikke generasjonen som har opplevd dette som nå sitter tyngst i usikret gjeld, pensjonslån osv?

Kilde?
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: oroarMandag 27. Januar 2020, klokken 11:35
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
En av dem satt 7-800k i fond istedenfor å kjøpe bilen cash. Det har gitt rundt 15-20% avkastning årlig siden kjøp. Sikkert hatt en kvart mill i avkastning, noe som greit dekker verditap.

Og noen har seilt hele sitt voksne liv på en medgangsbølge og ikke opplevd at "ting" også kan falle, til dels drastisk, banker (i Norge) gå konkurs og staten måtte sprøyte inn betydelige midler for å sikre likviditet i markedet. Det hevdes, med rette etter mitt syn, at med mindre man også har opplevd nedgangstider så skjønner man ikke mye om markedet hvilket tydelig kommer til uttrykk også her.
Er det ikke generasjonen som har opplevd dette som nå sitter tyngst i usikret gjeld, pensjonslån osv?

Kilde?

Kilde:
https://www.nrk.no/norge/567.000-nordmenn-lar-kredittkortgjelda-lope-1.14606390


Jeg spurte deg hva du ville gjort i mitt eksempel.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: arthurMandag 27. Januar 2020, klokken 12:19
Jeg har vist til norske banker som gikk konkurs, men mulig noen må google når det var siden de vel bare var et barn den gang.

Hva jeg ville ha gjort i hvilket (ditt) eksempel?

Hvis ditt spørsmål går på å satse hele egenkapitalen/kjøpesummen på at aksjemarkedet bare fortsatt oppover og lånefinansiere kjøp av en slik bil 100% så er mitt svar nei, det ville jeg ikke ha gjort. Har aldri lånefinansiert et eneste forbruks-kjøp det være seg biler, båter eller alt mulig annet, kun fast eiendom i form av bolig og ikke engang hytter.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: oroarMandag 27. Januar 2020, klokken 12:25
Jeg har vist til norske banker som gikk konkurs, men mulig noen må google når det var siden de vel bare var et barn den gang.

Hva jeg ville ha gjort i hvilket (ditt) eksempel?

Hvis ditt spørsmål går på å satse hele egenkapitalen/kjøpesummen på at aksjemarkedet bare fortsatt oppover og lånefinansiere kjøp av en slik bil 100% så er mitt svar nei, det ville jeg ikke ha gjort. Har aldri lånefinansiert et eneste forbruks-kjøp det være seg biler, båter eller alt mulig annet, kun fast eiendom i form av bolig og ikke engang hytter.

Jeg spurte hva du ville gjort, ikke hva du ikke ville gjort. Men du svarer vel indirekte på at du heller ville brukt egenkapitalen selv om du kunne lånt til 0,25% rente.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: o.b.lixMandag 27. Januar 2020, klokken 13:01
Kilde:
https://www.nrk.no/norge/567.000-nordmenn-lar-kredittkortgjelda-lope-1.14606390

Nå forteller slike tall ikke hele sannheten, et kredittkort med ramme på 50.000 vises som 50.000 i gjeld selv om kortet står i null. Likedan med bensinkort, byggekonto osv.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenMandag 27. Januar 2020, klokken 13:49
Nå forteller slike tall ikke hele sannheten, et kredittkort med ramme på 50.000 vises som 50.000 i gjeld selv om kortet står i null. Likedan med bensinkort, byggekonto osv.
Det gjør det da ikke. I gjeldsregisteret vil det stå både hvor høy kredittgrensen er, og hvor mye som er benyttet av kreditten. Artikkelen ser på hvor mye som er utnyttet av kreditten.

Når det gjelder kredittkortene er det utifra artikkelen 567.000 personer som har rentebærende saldo på til sammen 20,21 mrd kroner. Det er altså 35.600 kroner per person. Forbrukslånene kommer i tillegg.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: arthurMandag 27. Januar 2020, klokken 16:51
Jeg har vist til norske banker som gikk konkurs, men mulig noen må google når det var siden de vel bare var et barn den gang.

Hva jeg ville ha gjort i hvilket (ditt) eksempel?

Hvis ditt spørsmål går på å satse hele egenkapitalen/kjøpesummen på at aksjemarkedet bare fortsatt oppover og lånefinansiere kjøp av en slik bil 100% så er mitt svar nei, det ville jeg ikke ha gjort. Har aldri lånefinansiert et eneste forbruks-kjøp det være seg biler, båter eller alt mulig annet, kun fast eiendom i form av bolig og ikke engang hytter.

Jeg spurte hva du ville gjort, ikke hva du ikke ville gjort. Men du svarer vel indirekte på at du heller ville brukt egenkapitalen selv om du kunne lånt til 0,25% rente.

Nei, da hadde jeg satt pengene på en statsgarantert konto til 2.35% og puttet differansen i lommen. Eller muligens puttet 40.000 i året på en pensjonskonto med fradrag og skjermet for formuesskatt. Fortsatt uklart? Eller kanskje du kan prøve å endre ditt fokus fra person til sak? Ikke det, nei vel.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: oroarMandag 27. Januar 2020, klokken 19:44
Jeg har vist til norske banker som gikk konkurs, men mulig noen må google når det var siden de vel bare var et barn den gang.

Hva jeg ville ha gjort i hvilket (ditt) eksempel?

Hvis ditt spørsmål går på å satse hele egenkapitalen/kjøpesummen på at aksjemarkedet bare fortsatt oppover og lånefinansiere kjøp av en slik bil 100% så er mitt svar nei, det ville jeg ikke ha gjort. Har aldri lånefinansiert et eneste forbruks-kjøp det være seg biler, båter eller alt mulig annet, kun fast eiendom i form av bolig og ikke engang hytter.

Jeg spurte hva du ville gjort, ikke hva du ikke ville gjort. Men du svarer vel indirekte på at du heller ville brukt egenkapitalen selv om du kunne lånt til 0,25% rente.

Nei, da hadde jeg satt pengene på en statsgarantert konto til 2.35% og puttet differansen i lommen. Eller muligens puttet 40.000 i året på en pensjonskonto med fradrag og skjermet for formuesskatt. Fortsatt uklart? Eller kanskje du kan prøve å endre ditt fokus fra person til sak? Ikke det, nei vel.

Beklager om det ble for personlig. Jeg ønsket bare å vite hva du ville gjort ettersom jeg oppfattet deg som at det var dumt å ta opp lån til bil. Men så viste det seg at det ikke var så dumt likevel.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: VeselTorsdag 30. April 2020, klokken 23:23
Får man lån hos banken og har råd til å ta et stort tap på fondsandelene eller aksjene sine, og likevel kan betjene lånene greit, så er ofte ingenting bedre enn å belåne seg til pipa med billige 2-5% lån. Gjennomsnittlig årlig forventet avkastning ligger til sammenligning på 8-9% for fond. Jeg putter så mye penger jeg kan i fond nesten uansett sparehorisont, for det eventuelle tapet blir så lite der potensialet for gevinst er så stort. Jeg ga blaffen da verdien på fondsandelene mine nylig sank 20%, eller deromkring, og kjøpte bare flere siden de ble solgt på tilbud.

Derfor er jeg ikke med på at Tesla-eiere nødvendigvis er dumme som tar opp lån for å kjøpe bilen. Noen belåner seg kanskje over evne for å kunne kjøpe drømmebilen, men neppe de aller fleste.

Dessuten vil en stor del av den relativt høye prisen til en Tesla spares inn i løpet av noen år i forhold til fossil.
Stusser ennå på hvorfor ikke flere kjøpte Model S da basisutgaven kosta 450 000 (eller var det 550?) kr for noen år siden. Denne superbilen hadde spart seg inn på kort tid i forhold til f.eks. alle de kjedelige Mitsubishi Outlander PHEVene som ble solgt da. Stusser også på hvorfor oljefondets aksjeandel ikke er 100% når det er ingen fond som har så lang sparehorisont som den.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: TeslaJanOnsdag 20. Mai 2020, klokken 20:14
Det er bare å gå f.eks. på annonsene til Audi E-tron og det er akkurat det samme der. 7 av 10 av private annonser er det heftelser på. Jeg har sett på mange da jeg har vært litt interessert i å bytte til en E-tron.

Men etter å ha prøvekjørt den så venter jeg heller på Model Y.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: geearOnsdag 20. Mai 2020, klokken 20:43
Jeg tok (selvfølgelig for meg) lån på vår Model X også, siden jeg ble tilbudt 0,25% rente, og med slik rente er det billigere med billån enn noe annet. Kjøpesummen er litt over en halv årslønn, men ser ingen behov for å betale ut lånet før jeg evt skal selge bilen. Billige penger, så får de som sjekker regnummer hos Brønnøysundregisteret bare slå seg løs, det forteller bare akkurat det man ser. Har ikke billån på de andre bilene, for der var det ikke like gode betingelser å hente. Bidrar derfor til å bevise at for eksempel KIA-eiere ikke har lån.

Kan godt hende jeg er en del av kredittkortgjeldstatistikken også for alt jeg vet. Bruker kredittkort til alt, så får jeg bonuspoeng og kjøpssikkerhet på kjøpet, så der er det typisk 25-30k i kreditt hver måned å boltre seg i for de som sjekker statistikken, men har bedt de alltid trekke hele utestående beløp på hver månedlige innbetaling, så gjeldsbiten av det kan nok diskuteres.  :P
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: Øyvind.hOnsdag 20. Mai 2020, klokken 22:46
En må være økonomisk analfabet om en skal kjøpe bil og takker nei til 0,25% rente. Så enkelt er det.
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: hELgenenTorsdag 21. Mai 2020, klokken 00:17
Så billige lån som Tesla har operert med lønner det seg å ha kjøpesummen på egen høyrente konto og ta opp lån.

Alle med vett ser det. Derimot synes jeg det er helt forkastelig med slike lokketilbud med nesten gratis lån en gitt begrenset periode. Det oppfordrer til ekstrem bruk og kast,hvilket ikke er bra i det lange løp. Men det blir en litt annen historie...Lån lavere enn innskuddsrente er gratis penger for de som har penger på bok...
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: RosstopherTorsdag 21. Mai 2020, klokken 07:33
Derimot synes jeg det er helt forkastelig med slike lokketilbud med nesten gratis lån en gitt begrenset periode. Det oppfordrer til ekstrem bruk og kast,hvilket ikke er bra i det lange løp.

Denne skjønte jeg ikke. Om man har kjøpt bil til mange hundre tusen så kaster man vel ikke bilen bare fordi lånet var billig?
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: 1000kwhTorsdag 21. Mai 2020, klokken 08:13
Derimot synes jeg det er helt forkastelig med slike lokketilbud med nesten gratis lån en gitt begrenset periode. Det oppfordrer til ekstrem bruk og kast,hvilket ikke er bra i det lange løp.

Denne skjønte jeg ikke. Om man har kjøpt bil til mange hundre tusen så kaster man vel ikke bilen bare fordi lånet var billig?
Kanskje man selger og kjøper neste «kampanjebil» :)
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: hELgenenTorsdag 21. Mai 2020, klokken 20:17
Er det lite kostnader forbundet med lån er det selvfølgelig lettere å forbruke mer. Mer forbruk vil medføre raskere omsetning og kortere levetid på produktet. Ingen gidder å kjøpe en godt brukt model x om månedskostnaden er omtrent det samme som for en ny.  Dermed "forbruker" man kanskje flere biler og levetiden går ned. Det er som vaskemaskiner,tv osv...er det billig nok bytter folk oftere enn strengt tatt nødvendig. Bra for økonomien,men på sikt forbrukes kanskje mere natur enn godt er...
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: Øyvind.hTorsdag 21. Mai 2020, klokken 20:43
En ny elbil vil i det minste erstatte en fossilbil med tiden :)
Hvorvidt levetiden på en elbil er kortere eller lenger enn en fossilbil er jeg usikker på?
Tittel: Sv: Tesla-eiere liker ikke egenkapital
Skrevet av: VaduzTorsdag 30. Juli 2020, klokken 18:16
Folk kaster jo ikke fine biler pga kampanjerente? Presser bare bruktbilpriser ned, men folk kommer ikke til å skrote gamlebilen allikevel.