Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Finne fremtidige Megacharger ?

Startet av Simen1, onsdag 24. juni 2020, klokken 15:11

« forrige - neste »

Simen1

Fant ikke noen bedre tråd å ta det i, men skutt au: Detektivarbeid om Semi-lading. Det har dukket opp et bilde av ladeløsningen for Tesla Semi.
https://www.teslarati.com/tesla-semi-megacharger-supercharger-setup-sighting/

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kort sagt en slags skjøtekabel mellom semien og pluggen som henger på en vanlig SC-lader. Pluggen som sitter i semien ser ut til å være klargjort for 2 stk slike skjøtekabler. Pluggen ser også ut til å henge i en slags krok. Ladelokket vipper nedover slik at det samler snø om vinteren. Når ladingen er ferdig lukker det oppover og pakker snøen inn i ladeporten. Det designet må åpenbart endres når Californierne får tilbakemelding fra vinterland.

Legg også merke til hvordan Semien stiller seg foran en rekke med gjennomkjørings SC-ladere. Det virker ikke helt gjennomtenkt eller som noen ferdig løsning. Jeg antar Semi har ladeport på begge sider av trekkvogna slik at den kan lade med opp til 4 stk SC-ladere samtidig for å få opp mot 1 MW. Men det er antagelig alt for smalt mellom gjennomkjørings-SC til å få den mellom der. Tesla må jo ha hatt en plan for lading av Semi i minimum 3 år, så det er rart det ikke er bygget noen brede gjennomkjørings-SC-er de siste årene. Dvs. at de må nok ha tenkt annerledes enn det jeg tenker nå.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Tviler sterkt på at de legger opp til at disse skal bruke vanlige superchargere bygget for personbiler. Det blir det bare problemer av. Det kommer nok heller ladeplasser dedikert for semiene.

Elmo

Noen sa at boksen er for å koble sammen flere superlader så bilen kan lade fra inntil 4 ladere i parallell
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

turfsurf

Dette er vel bare utstyr for at Tesla skal få testet semi for megachargers blir utbygd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: Simen1 på onsdag 24. juni 2020, klokken 15:11
Legg også merke til hvordan Semien stiller seg foran en rekke med gjennomkjørings SC-ladere. Det virker ikke helt gjennomtenkt eller som noen ferdig løsning.

Hehe, dette er selvagt ikke slik semiene skal lades etter testfasen  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Simen1

Megacharger-nettverket teller vel ganske nøyaktig 0 ladere nå på verdensbasis og det ryktes at den settes i masseproduksjon mot slutten av året. Det må jo bety en periode med "nødlading" på SC-stasjoner, inntil Megacharger-nettverket blir bra nok.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Simen1 på torsdag 25. juni 2020, klokken 14:01
Megacharger-nettverket teller vel ganske nøyaktig 0 ladere nå på verdensbasis og det ryktes at den settes i masseproduksjon mot slutten av året. Det må jo bety en periode med "nødlading" på SC-stasjoner, inntil Megacharger-nettverket blir bra nok.
Megachargerne vil nok bygges ut i takt med at det selges biler.

Si Walmart kjøper 1000 lastebiler. Det er da kanske et par måneders produksjon det første året. Da kan de altså fokusere et par måneder kun på å sette opp de Megachargerne som Walmart trenger. Og så kan de hoppe videre til neste kunde, og neste kunde, og neste kunde. Etter hvert begynner man kanskje da å få et greit nettverk i visse områder, så da kan man fylle inn hullene, og selge til store og små aktører i det området. Og så utvider man derifra.

Jeg tror aldri kunder vil benytte superladere for å lade Semi. Jeg tror det vil bare benyttes Megachargere og treglading. (I en eller annen form, for Semi vil 50 kW være treglading.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA