Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Større batteri, 450 km rekkevidde

Startet av Myrvang, mandag 20. januar 2020, klokken 13:59

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: offpist på mandag 20. april 2020, klokken 21:56
Forstår ikke helt hva du forsøker å fortelle meg her.
Du får se hvor mange treff du får på 40KWH Tekna under 150 000 kr.

Det jeg selger er en 2013 modell ferdig retrofittet med et 2018 40KWH batteri.
Som en av de første i Norge til å faktisk gjøre dette, og den eneste i Norge som er for salg.
Det er ikke alle som har plass og tid til å gjøre dette selv.

Offpist, ja ser jeg kunne vært tydligere her oxo😱 jeg tenkte på antall biler som utg pkt for å gjennomføre en switch. Ikke ift din ombygde du skal selge. Altså det at det er et god fungerende "råvare marked i Norge på Finn.

Ble det klarere nå?  :+1:




Electric cars in Norway

#106
Sitat fra: leafnor på mandag 20. april 2020, klokken 22:51
Sitat fra: Jossemosse på mandag 20. april 2020, klokken 22:30
Jeg skjønner godt gleden av å skru, og få dette til selv om det kanskje ikke er økonomisk lønnsomt.. Men hvilke hobbyer er vel det?
PS: Leafnor: jeg betalte akkurat 168.000 for min 40-Leaf
Heldiggris.
Nå kan jeg jo dra et annet regnestykke. Verdien på bilen jeg har er vell 45.000 i dag, så med 40kWh batteri er "selvkost" godt under 100.000,-. Slik sett har jeg 70-80.000 "gevinst" selv mot en 40 Leaf til 168.000.
Men det er litt som å sammenligne epler og pærer på sett og vis. For kommer ikke fra at bilen er 8 år tross alt. 
I alle fulle fall, jeg opplever det er verdt det. Som i dag har bilen kjørt 15 mil, helt bekymringfritt, uten at mor/datter og jeg selv nå sent i kveld kunne kjøre en 6 mils runde for å levere mat til godt voksne besteforeldre som ikke vil handle selv i disse Covid/Corona tider.

Ja helt enig med deg i det. Det er jo klart det er verdt det.

OK  nå har vi kostnadsnivå på dette (på et case)


Ja, dette kan jeg rent teknisk lite om.

Men jeg håper virkelig dette blir en trend Her i Norge og at noen tenker på dette som en gründer og starter opp i det små og deretter får et marked på dette. 

Jeg ser for meg en fremtidig ny norsk Think suksess. Men i retro modus  :+1:

Det hadde vært skikkelig gøy om noen gjorde dette til en butikk/levevei.  :+1: 

Jeg ser jo andre i utlandet tenker butikk på dette området  og det ene priseksempel i lenken og bildene viser jo ulike modeller. Ja det er ikke sammenlignbart og noe helt annet  og mange ukjente faktorer er inne i bildet... men uansett som et eksempel.


Kopi fra lenken:

A 2013 Nissan LEAF With 380 Miles Of Range?

April 26th, 2019 by Jennifer Sensiba

John further explained that Fenix Power wants to build modular battery systems for older electric vehicles that are starting to show their age. Rather than junking a car because battery replacement costs more than the vehicle is worth, Fenix plans on offering battery leasing and purchase options that make it reasonable to keep an aging and degraded vehicle on the road. This will eventually become available for a variety of used EVs, and even some collectible gas cars that people want to convert."

Når noen i Oslo kan leve av å pusse opp gamle tråsykler kjøpt nesten gratis på loppemarkedet og på finn og deretter selge disse til ungdom og voksne (som vil ha slike oppussede gamle sykler) så mener jeg det er et mulig markedet for Leaf ombygging også (Og på sikt andre elbilmerker). Det handler om å tenke utenfor boksen  :+1:

Vi vet at LG chem. og noen få andre batteri produsenter nærmest har verdens hegemoni og at det i årene fremover er det reneste batteri racet med at mange elbiler merker vil stadig tilby nyere modeller med større batteri og da blir de nåværende mindre verdt. Disse må da bygges om til lengre rekkevidde.

Dette er også meget miljøvennlig. Ikke vrake biler men heller bygge de om og forlenge bilen levetid.

Her må noen "ta ballen videre" og jeg håper noen gjør dette og skaper seg en suksess.

https://cleantechnica.com/2019/04/26/a-2013-nissan-leaf-with-380-miles-of-range/


jman76

Artige prosjekter, håper det blir flere slike.

Dere må vel sende inn dokumentasjon eller vise bilen til veimyndighetene når batteripakker skiftes?

Blir marginene for små til at nisjeverksteder faktisk kan satse på dette når markedet etter hvert bli større på brukte batteripakker? Det virker jo som de som får dette inn i fingrene og har de rette produktene kan gjøre denne jobben raskt.

Jeg forstår det slik at det vil være en ganske "enkel" operasjon med tid og stunder å sette inn et 62 kWh-batteri i en 40-Leaf?

Electric cars in Norway

Sitat fra: jman76 på tirsdag 21. april 2020, klokken 09:12
Artige prosjekter, håper det blir flere slike.

Jeg forstår det slik at det vil være en ganske "enkel" operasjon med tid og stunder å sette inn et 62 kWh-batteri i en 40-Leaf?

Jeg er helt enig i dette og vil gjerne at det rapporteres  :+1: om dette her inne på forumet slik jeg som "svært lite kompetent på å gjennomføre selv et batteribytte" kan få inspirasjon og lære mer om dette.

Dette er fremtiden i Norge, det er helt sikkert. Så jeg blir så gla når jeg leser om dette. Enten jeg leser om den røde morrisen med plan som  ble bygd om fra fossil via Think komponenter til batteri eller jeg leser om denne suksess historien med ombygd Leaf.

Herlig at dere deler på deres kompetanse med oss her inne.

Ser frem til å lese om artige prosjekter på de eldste:

*e-up bygd om med de nye 2020 batteriene
*trillingene med større batterier
* e-golfer 1. gen bygd om med "300" km batteriene
* MB B med større Tesla batterier
* masse Leaf prosjekter
* eldste Ioniq, med 2020 batteriet
* eldste e-Soul med 2020 e-Soul batteri

osv.... denne listen er endeløs :-)

Herlig hvis dette lar seg gjøre.

Counterpointer

Takk til dere som la ut priser og vurderinger

Interessant tema dette!

Counterpointer

«Problemet» er jo at det mest interresante byttet er det siste (og største) batteriet i de eldste (og kortest rekkevidde) bilene. Men 62 kwh blir jo solgt så lite av at det blir omtrent ikke eksisterende.

Det en skulle hatt var en tredjepart som kunne levert «uorginale» batterier som passet rett inn.

Rosstopher

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. april 2020, klokken 19:04
«Problemet» er jo at det mest interresante byttet er det siste (og største) batteriet i de eldste (og kortest rekkevidde) bilene. Men 62 kwh blir jo solgt så lite av at det blir omtrent ikke eksisterende.

Det en skulle hatt var en tredjepart som kunne levert «uorginale» batterier som passet rett inn.

Regner med at følgende er allment kjent, men nevner det likevel:

Hva med de som setter inn et ekstra Leaf-batteri i bagasjerommet og dermed dobler kapasiteten? Er en stund siden jeg leste om det, men er ikke det et alternativ med nyere batterier? Eller blir det for tungt, tar det for mye plass, er det for dyrt, eller er det teknisk mye vanskeligere? Originalt 30 kWh-batteri pluss 30 kWh til høres jo i mitt hode ut som en flott løsning. Eller 40+40 for en mye kulere løsning (men mye dyrere om man må kjøpe 2x40 i stedet for 1x30).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 21. april 2020, klokken 19:38
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. april 2020, klokken 19:04
«Problemet» er jo at det mest interresante byttet er det siste (og største) batteriet i de eldste (og kortest rekkevidde) bilene. Men 62 kwh blir jo solgt så lite av at det blir omtrent ikke eksisterende.

Det en skulle hatt var en tredjepart som kunne levert «uorginale» batterier som passet rett inn.

Regner med at følgende er allment kjent, men nevner det likevel:

Hva med de som setter inn et ekstra Leaf-batteri i bagasjerommet og dermed dobler kapasiteten? Er en stund siden jeg leste om det, men er ikke det et alternativ med nyere batterier? Eller blir det for tungt, tar det for mye plass, er det for dyrt, eller er det teknisk mye vanskeligere? Originalt 30 kWh-batteri pluss 30 kWh til høres jo i mitt hode ut som en flott løsning. Eller 40+40 for en mye kulere løsning (men mye dyrere om man må kjøpe 2x40 i stedet for 1x30).
Hvorfor ikke 3x 30 kWh

90 kWh Leaf hadde vært noe

leafnor

Muxan gjør det, en kar i Nederland. Fryktelig langt å kjøre for å sette i mer batteri.
Ser at Muxan også leverer en GateWay som gjør samme som den her dra Simon Andre i Canada. Dog er listepris 50% over SA for en slik GW løsning. Men en finne har i PM sagt han selger de for Eur500.
Vist nok er en slik ekstra batteripakke gunstig på 40kWh Leaf som medisin for Rapidgate, da strømmen blir halvert, som betyr varmgangen kun er 1/4 under kjøring og lading. Rapidgate dør med det.

Først inne på Rapidgate, så ser jeg det at ladeeffekten på min 40kWh følger temperaturkompensasjonen for starteffekt. For den som har satt seg inn i 40/62 Leaf og lading, så defineres maks ladestrøm ut av batteripakkens temperatur ved ladestart, og den effekten holdes til 4,2 volt er nådd, der det går over til konstant spenning i lading og fallende ladestrøm.
Men det forstår ikke Gen1. Og så snart pakken når 30 grader, uansett SOC, begynner ladestrøm å reduseres. Bakdel er selvføgelig at jeg opplever rapidgate på første ladestopp, men en fordel er at pakken ikke komme over 40 grader selv etter 40 minutter lading selv på startemp 30 grader.
En som har RapidGate-fix som kom i nye biler etter juli 2018 for et helt annet forløp. Min pakke er fra en veldig tidlig 40kWh leaf, så den har den notoriske rapidgate.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rosstopher

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. april 2020, klokken 20:17
Hvorfor ikke 3x 30 kWh

90 kWh Leaf hadde vært noe

Jaja, hvorfor ikke 3x40? Eller 3x62 for en 186 kWh Leaf?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 21. april 2020, klokken 21:55
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. april 2020, klokken 20:17
Hvorfor ikke 3x 30 kWh

90 kWh Leaf hadde vært noe

Jaja, hvorfor ikke 3x40? Eller 3x62 for en 186 kWh Leaf?
Da tror jeg du overskrider maksvekt, det gjør vel 3x 30 kWh også muligens.

leafnor

Har en ukes driftserfaring nå med 40kWh i Gen1. Det er åpenbart en ny tidsregning, før og etter 40.
Konvertering av Gen2 virker å være mer moden, uten noen form for opplevde endringer.
Det går på SOC barene som ikke følger status (Men GOM er spot on like upålitelig) Men når det nærme seg null er GOM som før, så ingen problem. LeafSpy hjelper også på. Den forstår ikke helt hva den leser for bil, så der er SOC også feil, men GIDS og alt annet fungerer. LBW og VLBW kommer på samme energinivå.
Det største avviket, om det stemmer, er at varme ikke kommer på under hurtiglading. For min del gjør det ikke noe, for har installert Webasto. Årsaken er nok at bilen ikke ordentlig får tak i hvor mye energi det er. Husker jeg rett så var det slik før også, en måtte over to streker på SOC for at varme virket.
Lekt litt med regneark og beregnet ladetider og temperaturer alt etter om batteriet (40kWh) er med eller uten Rapidgatefix. En langtur til Oslo vil teoretisk kreve 7 minutter lengre lading, samtidig kommer jeg frem med 5 grader kjøligere batteri.  Kalkulert meg til at jeg optimalt bør lade tre ganger på en oslo-tur. Gitt første lading starter på 20 grader, lade 20, 27 og 19 minutt for å fylle på 15, 15 og 10 kWh.
Alt i alt, fornøyd. For den som tenker på samme, så kan en se på Muxan.com. De har en løsning som ligner, men som jeg forstår det så er elektronikken inne i bilen. Kanskje har de fått til det med SOC-bars.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Hansi

leafnor/offpist: Har en av dere undersøkt:
1) med verksted hvordan de vil forholde seg til dette ved EU-kontroll?
2) med forsikringsselskap hvordan de vil forholde seg til dette ved ulykker?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

RJK

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 21. april 2020, klokken 21:55
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. april 2020, klokken 20:17
Hvorfor ikke 3x 30 kWh

90 kWh Leaf hadde vært noe

Jaja, hvorfor ikke 3x40? Eller 3x62 for en 186 kWh Leaf?

En 5-seter E-NV200 med 40+40, 40 + 62 eller 62 + 62 høres fristende ut. Det skal være mer enn god nok plass til et batteri nr. 2 under bilen, ifølge video fra Muxan sin oppgradering, der de både byttet til større batteripakke, men og monterte ekstra batterier i varerommer på varebilversjonen, men jeg vil gjerne ha en bil med fullt utnyttbart lasterom, og 5 seter.

Få på hev/senk-tak så man kan få 2 soveplasser der, bytte bakseter til en benk som kan slås ned til seng, solcellepaneler på hev/senk-taket i tillegg til vifteluke, campingkjøkken i modulær kasseløsning, gjerne et ekstra suv-telt som kan settes opp om ønskelig ved lengre opphold, og tilhengerkrok med støtte for inntil 4 sykler.

Da har man en grei bruksbil i hverdagen, en langturscamper med god rekkevidde og/eller lengre tid off-grid, samt mulighet til å ha varebil ved særskilt behov.

40-kWh-utgaven er for snau rekkevidde på, men med f.eks. 2*40 kWh, så begynner det virkelig å hjelpe på. Lurer jo selvsagt på når Nissan selv kommer med en versjon med 62 kWh batteri, og gir opsjon på å sette inn et batteri nummer 2. Men mulig det er mer aktuelt i en E-NV300, kanskje til og med en man kan kjøpe med en camperbox-variant eller ferdig campervan.

Var jo en sak om campervan-ombygging "originalt" fra Nissan, i samarbeid med et spansk firma, og er jo flere firma bl.a. i England/Stor-Britannia, men da blir det riktignok bare 4-seter, ikke 5-seter for å få plass til kjøkkenmodul og skapløsninger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på mandag 11. mai 2020, klokken 02:41Lurer jo selvsagt på når Nissan selv kommer med en versjon med 62 kWh batteri, og gir opsjon på å sette inn et batteri nummer 2. Men mulig det er mer aktuelt i en E-NV300, kanskje til og med en man kan kjøpe med en camperbox-variant eller ferdig campervan.

Det har jeg også lurt på. Jeg tenker at e-NV200 er en aldrende modell og at de ikke ønsker å investere noe særlig mer på å utvikle den. Kommer sikkert en ny varebil derfra etterhvert, så får vi håpe den kommer i elektrisk utgave.

Ellers så har jo Opel Vivaro kommet som elbil med 75 kWh batteripakke, 300 km rekkevidde og 100 kWh lading i mellomtida.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA