Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kombinere AC og Heat?

Startet av Bigdrago, søndag 19. november 2023, klokken 10:11

« forrige - neste »

Bigdrago

Har lest på nettet at det anbefales å bruke både AC og Heat på samtidig på vinteren. Men om jeg bruker Auto så slukkes AC og kun Heat er på.

Hva bruker dere?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Trekkoppbil

Kortversjon: For å fjerne dugg, pleier jeg å sette klimaanlegget på låg temperatur, og duggen blir borte på få sekunder til vanlig, dersom ac er på.
Av og til kan det hjelpe mot dugg, å sette anlegget på friskluft i stedet for resirkulering.

Jeg savner gamle biler, der man styrte varmen manuelt, ved å dra i spaker, og det var knapp for å slå av og på AC.

Med det automatiske klimaanlegget i Leaf, må man forske litt for å finne ut hvordan man kan styre automagikken til å gjøre det man vil, og det er begrensa hva man kan få til.

Om du får slått av eller på AC, avhenger mye av om du har satt lufta på resirkulering eller ikke. Det kan gi mening i visse situasjoner, men i andre ikke.

Etter min erfaring er det hovedsakelig 2 kriterier som avgjør om man har behov for AC om vinteren:
  • Værsituasjon. I en tørr innlandsvinter trenger man ofte ikke AC, mens i en kystvinter trenger man det stadig.
  • Det spørs om du kjører eller står parkert.
Automatikken i bilen er ikke i stand til å avgjøre om du trenger AC eller ikke, men det er den som styrer det.
På langkjøring er det hovedsakelig under hurtiglading og forvarming jeg bruker klimaanlegget, og da gir det ikke mening å bruke AC eller frisk luft. Da vil jeg ha luft på resirkulering og varme på, men bilen velger å kjøre AC samtidig når bien er parkert
Under kjøretur bruker jeg klimaanlegget kun korte perioder, hvis det er behov for å fjerne fuktighet. Da pleier dugg å forsvinne på få sekunder, om jeg velger låg temperatur på klimaanlegget, men hvis jeg velger høy temp, så virker det som det blir varm luft som kan være fuktig, og det kan være vanskelig å få bort dugg fra ruta.
I 20 minusgrader er det tørt og ingen behov for AC, og jeg vil gjerne ha luft på resirkulering. Da velger bilen å bruke AC, men det gir ingen mening.
Er det tært og kaldt, kan det være greit å skru opp temp, for å dempe AC, og for å kunne fjerne rim og is.

kaiat

Det er riktig at AC skrus av når du velger Auto, men jeg skrur bare AC på igjen. Den regulerer automatisk likevel.

Trig8

Jeg bruker AC kun for duggfjerning sammen med heat, eller for kjøling om sommeren.
Heat for varming.
Resirkulering kun i tuneller for å ikke få inn eksos fra andre biler.

AUTO-funksjonen i Leaf er den dårligste jeg har vært bort i. De eneste tilfellene jeg synes den fungerer er når kupeen trenger oppvarming eller når det trengs kjøling med over ca 25 grader utetemperatur.
Er det f.eks 15-20 grader ute i solskinn og det er 25-30 grader inne i bilen, går vifta på lav hastighet og den begynner ikke å kjøle på automatikk før en setter temperaturen helt ned.

Justerer du noe manuelt vil andre funksjoner fortsatt gå på auto, så det at auto-lyset slukker betyr ikke at alle funksjoner er manuelle. Trykker du da f.eks AC mens bilen har valgt uten AC på auto, vil fremdeles viftehastighet og luftfordeling gå på auto.

Bigdrago

Aha.
Autoknappen slutter å lyse om jeg trykker på AC.

Men det er vel varmepumpen som brukes til varme. Så da er det jo på en måte tørr luft som kommer på samme måte som man bruker AC for å få kaldluft på sommer? Heat og Ac bruker samme varmepumpe?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

kaiat

Varmepumpe og AC henger i hop, ja. Men det er et PTC-element også, så det er to varmekilder (PTC og varmepumpe). Noen Leaf har kun PTC-element, dette gjelder Leaf opp til "faceliften" ca.medio 2013 og Visia/S-versjonene etter dette.

Trig8

Sitat fra: Bigdrago på mandag 18. desember 2023, klokken 19:50Men det er vel varmepumpen som brukes til varme. Så da er det jo på en måte tørr luft som kommer på samme måte som man bruker AC for å få kaldluft på sommer? Heat og Ac bruker samme varmepumpe?
Når både HEAT og AC står på vil varmepumpen brukes til "air conditioning"/kjøling/tørking av lufta og varmeelementet (PTC) brukes til oppvarming. Dette bruker vesentlig mer strøm enn å ha AC avslått, så jeg bruker kun HEAT og AC sammen hvis det er helt nødvendig.

Bigdrago

Jeg snakket med en som sa at AC kjøres omvendt vei ved heat, dvs det er varnepumpen som genererer varmen og ikke varmetråder/plater?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Trig8

Sitat fra: Bigdrago på onsdag 20. desember 2023, klokken 23:42Jeg snakket med en som sa at AC kjøres omvendt vei ved heat, dvs det er varnepumpen som genererer varmen og ikke varmetråder/plater?
Ja, stemmer.
Når kun HEAT står på (og ikke AC) er det varmepumpen som lager varme. Forøvrig akkurat samme funksjonalitet som varmepumper til bolig som kan brukes til både varming og kjøling. Er det veldig kaldt går PTC-varmeren på i tillegg for å få nok varme.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA