Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Større batteri, 450 km rekkevidde

Startet av Myrvang, mandag 20. januar 2020, klokken 13:59

« forrige - neste »

leafnor

En oppdatering om større batteri. Men først, det er såvist en annerledes påske, med Covid-19/Corona og det hele.
Og batteribytte lidd av Corona på sett og vis. "Dings" for å muliggjøre ombygging ble "Coronafast" i Canada da posten der sluttet å betjene internasjonale forsendelser, så alt kom nå i retur til avsender.

Men, det er et par andre i Norge som var lengre frem enn meg og hadde to slike enheter. Den ene er installert, og bilen kjører rundt med 40 kWh batteri.
Den andre mangler 40 batteri, så eier var så elskverdig å sende den til meg.
Dessverre har jeg ikke lykter, vært inn med 40 kWh batteriet to ganger i bilen. Etter feilsøking så er mulig årsak avdekt, og to nye kabler samt min "dings" skal sendes i dag fra Canada, med Fedex, som har forsendelser gående.
Da blir det et tredje forsøk, og formodentlig det siste.

Forøvrig, gjennom remote feilsøking vært å sniffet på batteriet for å se om det var grunnen til at ting ikke virket. Heldigvis, batteri er OK, og har SOH 95. Det er så og si fulladet med 35,04 kWh. Så bilen det kom fra var fulladet da den kolliderte. Trolig noen få km fra siste sted den ladet.

Leverandør av "dings" og kabel er veldig lei for at det ikke virker. De har vært svært behjelpelige.
Forløpig konklusjon, slikt batteribytte er ikke for hvermannsen, spesielt når det oppstår trøbbel og det skal kobles til PC remote, med orden på signalledere, 12 pluss og minus etc.

Ellers, jeg er blitt racer på batteribytte. Siste bytte gikk på 1:45. Neppe noen ferdighet å leve stort på senere i livet, men formoder at det tredje og siste bør ta enda noe kortere tid. 
Gitt at nødvendig dingser kommer seg over dammen, er siste og formodentlig vellykket installasjon helgen 18-19 april.

Det må til en liten modifikasjon på de bakre brakettene som skal til for å få i et Gen2 batteri inn. Skruhullet må utvides. Jeg "siktet" meg inn med et jern som hadde 11mm hull, og boret et Ø5. Derfra på med rundfil og filet opp hullet.
Når en skal opp med batteri i bilen erfarer jeg at jekktralle er smart. 9 europaller gir god arbeidsstilling (Sikret sammen med jekkestropp)  Jekke opp så en har 1-2 cm høyde fra gulvet. Da er batteri "flytende", det kan trille frem og tilbake på jekktrallen, samt vippes sideveis. Det er styrehull i bil og batteriramme, som jeg satte langt skrujern i. Da er det bare å "tvinge" batteriet i linje, og senke bilen ned med løftebukken.

De to bakerste skruene (nedenfra) satt veldig. Ville være lønt å spandert noe rustløserspray på de noen dager før. Var klar over det ut av tips fra Offpist, men men gjorde det ikke 8). De andre skruene kom rimelig lett, da de går inn i "tette" kanaler og er rene og pene. At de to bak (nedenfra) sitter er nok fordi de er mer eksponert fra omgivelsen, og blir korroderte.
Legger med noen bilder som krydder.
God påske, og jeg krysser fingre at det hele kommer opp å går med nytt ledningssett. (Som nevnt, en Gen1 leaf har allerede fått det til her til lands)

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

I mangel på en "liker"-knapp å trykke på: God påske! :)

Hvordan kom du i kontakt med de som kunne hjelpe deg med "dingser" her til lands?
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på torsdag 09. april 2020, klokken 19:34
I mangel på en "liker"-knapp å trykke på: God påske! :)

Hvordan kom du i kontakt med de som kunne hjelpe deg med "dingser" her til lands?
El-bilforum, solsiale media og https://ve.simonandre.ca/leaf-2/
Remote hjelp skjer på TeamViewer og bruk av ledningskit som Offpist fikk sendt over dammen for å få sin bil på lufta.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

MiloE

Jeg ser et New Zealands firma holder på med noe lignende. Bytter ut 24 kwh til 30 kwh/snart 40 kwh. Det så ikke så vanskelig ut om man bare finner batteri.

https://www.youtube.com/watch?v=AlxzlQgovUA&t=5s

leafnor

Det har vært en del frem og tilbake for min del med å få satt i drift 40kWh batteri. Men i dag, tredje forsøk. Umiddelbart skuffelse, samme feil som to foregående forsøk. Men, fikk i går ny gateway i hus, og satte i den. Med remote oppkobling fra Canada, ble det fremskritt. Ikke helt i mål med det samme, men etter kort feilsøking, så viste det seg at 12V batteriet var ned på 11V. Fikk på lader, og vips. Bilen startet, alt OK.
LeafSpy pro brukt for å nulle en del feilmeldinger som hadde bygd seg opp.
Så, nå 2012 med range godt over 200km :-)
Vært litt krevende, men har gitt payback. Ny bil.
Batteriet er på SOH 95, og bilen lader seg til fullt nå. Så får jeg se hvor høyt den kommer.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Hansi

Gratulerer så mye leafnor :)

Vurderer sterkt å kjøpe en eldre Leaf og gjøre dette i løpet av året.
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Counterpointer

Sitat fra: Hansi på mandag 20. april 2020, klokken 00:39
Gratulerer så mye leafnor :)

Vurderer sterkt å kjøpe en eldre Leaf og gjøre dette i løpet av året.
Har du regnet på differansen i forhold til en nyere brukt bil (30 eller 40 kWh)?

Hansi

Grovregnet.. 40-50 for bilen, 40-50 for 40 kWh pakke, noen tusenlapper i gateway etc. og noen timers arbeid. 30 kWh bilene ligger vel på noen titusener mer (ser de har gått ned en del siden sist jeg sjekket), 40 kWh en god del dyrere?
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Electric cars in Norway

Leafnor & Hansi, dette er svært interessant.

Men med slike material kostnader følg ikke minst egeninnsats - vurderer dere et slikt prosjekt som økonomisk forsvarlig?

Alternativet er jo å selge den eldre og kjøpe nyere bil. 

Hva tenker dere rundt dette selv?

offpist

Jeg bare nevner det, vår 2013 Tekna med 40 KWH ligger på finn nå. finnkode 175352914.
Det viser seg å være en god del fordeler med å velge en Gen2 bil når man gjør dette, integrasjonen blir mye mer sømløs.  På GEN1 må man leve med feil visning av batteri barene blandt annet, selv om GOM i KM viser riktig.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Electric cars in Norway

Offpist, ja jeg ser det er 150 av de ca 927 el Leaf bruktbiler på Finn som er #?"Tekna med 40 KWH". Så det er ikke mangel på "råvarer" til et slikt prosjekt.. Men er det økonomisk forsvarlig å gjennomføre et slikt prosjekt?

En ting er å gjøre det for gøy men skulle håpet det ville vise seg å være økonomisk forsvarlig å gjøre en switch. Det er svært miljøvennlig med "gjenbruk" så kansje dette er en fremtidig "vektsbransje" i Norge i verdens rikeste land og med mest elbiler ift innbyggere. Just saying....

offpist

Forstår ikke helt hva du forsøker å fortelle meg her.
Du får se hvor mange treff du får på 40KWH Tekna under 150 000 kr.

Det jeg selger er en 2013 modell ferdig retrofittet med et 2018 40KWH batteri.
Som en av de første i Norge til å faktisk gjøre dette, og den eneste i Norge som er for salg.
Det er ikke alle som har plass og tid til å gjøre dette selv.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

leafnor

Jeg tenker at i det store og hele ikke er noen butikk for den jevne bileier. Oppgaven er for stor for de fleste.  Derimot, for "slike" som meg, og trolig offpist med, så er det et null-til-pluss prosjekt fordi vi har midlene og "evnen". 
Nå hadde jeg en Gen1 som utgangspunkt, så det ble med det. Men skulle jeg gjort et prosjekt, så ville jeg valgt en Gen 2 ut av at den er mest plug&play, og alt virker som det skal (Som Offpist nevner, så er SOC bar på bærtur.
Legger jeg sammen alle utlegg på min "40kWh" leaf så har den kostet meg 168.000 til nå, men da har jeg altså eid den bilen i 5 år og kjørt nesten 100.000 elektriske km. Sønnen kjøpte for litt siden en 30kWh Tekna 2017 til 155.000,-, og foreløpig har jeg ikke sett noen 40kWh til under 170.000,-. Ja, kunne hatt Propilot, adaptive cruise og større bagasjerom, men trenger ikke mer elektronikk som kan gå i stykker. Og fortsatt liker jeg å styre selv. :-)
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Jossemosse

Jeg skjønner godt gleden av å skru, og få dette til selv om det kanskje ikke er økonomisk lønnsomt.. Men hvilke hobbyer er vel det?
PS: Leafnor: jeg betalte akkurat 168.000 for min 40-Leaf
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

leafnor

Sitat fra: Jossemosse på mandag 20. april 2020, klokken 22:30
Jeg skjønner godt gleden av å skru, og få dette til selv om det kanskje ikke er økonomisk lønnsomt.. Men hvilke hobbyer er vel det?
PS: Leafnor: jeg betalte akkurat 168.000 for min 40-Leaf
Heldiggris.
Nå kan jeg jo dra et annet regnestykke. Verdien på bilen jeg har er vell 45.000 i dag, så med 40kWh batteri er "selvkost" godt under 100.000,-. Slik sett har jeg 70-80.000 "gevinst" selv mot en 40 Leaf til 168.000.
Men det er litt som å sammenligne epler og pærer på sett og vis. For kommer ikke fra at bilen er 8 år tross alt. 
I alle fulle fall, jeg opplever det er verdt det. Som i dag har bilen kjørt 15 mil, helt bekymringfritt, uten at mor/datter og jeg selv nå sent i kveld kunne kjøre en 6 mils runde for å levere mat til godt voksne besteforeldre som ikke vil handle selv i disse Covid/Corona tider. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA