Leveringstid på Model 3 om dagen?

Startet av perjohans, mandag 20. januar 2020, klokken 13:12

« forrige - neste »

Mobileum

Sitat fra: emurof på søndag 07. februar 2021, klokken 12:16
Da er jeg veldig spent på hvordan SnøhvitM3P kan konkludere med at "Tesla har registrert og avregistrert bilen på en og samme dag rett før nyttår for å få opp Q4 tallene".

Ser man derimot på VW, så er det mye som tyder på at de i mange land (alle?) rapporterer tall for leveranser til forhandlere og ikke til reelle kunder. Med andre ord er "rekordsalget" av ID.3 bare en stor bløff, fordi rundt i Europa er det visstnok haugevis av ID.3 til salgs, og som man får kastet etter seg med store rabatter fordi forhandlerne sitter med lagrene fulle av biler som er registrert som "levert".

https://twitter.com/evcarmike/status/1357476400148668416
https://twitter.com/meckimac/status/1358174422675443716
Dette er noe du linker til, og som tydeligvis skal "bevise" din påstand. Seriøst!

I guess a lot of VW dealers were encouraged to pre register IDs in 2020 in order to make sales look better for the year. I would think most VW dealers will have a stock of early cars they need to shift at a big discount.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

emurof

Du siterer ikke biten der forhandlerne har ekstremt mange ID.3 stående. God bedring.

Hrc

Fikk i ettermiddag sms om utlevering av ny bil i Trondheim i neste uke. Overraskende tidlig synes jeg. TM3P

najtrox

Sitat fra: Hrc på mandag 15. februar 2021, klokken 22:15
Fikk i ettermiddag sms om utlevering av ny bil i Trondheim i neste uke. Overraskende tidlig synes jeg. TM3P

Det får en si. Gratulerer 😊 den burde jo da være i Drammen snart skal de rekke det.

RJK

#2569
Sitat fra: Marzo på onsdag 10. februar 2021, klokken 00:07
Sitat fra: RJK på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:53
Sitat fra: Marzo på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:23
Sitat fra: RJK på tirsdag 09. februar 2021, klokken 01:01
Og det er du helt sikker på? Hører nemlig det helt motsatte, at dette er standard prosedyre hos VW, og det sies at det står mange ID3-biler hos forhandlere, som ble registrert på VW-forhandler før nyttår, og så avregistrert igjen.

Det ryktes at dette er en av grunnene til at det er så få ID.3-salg registrert hittil i år. Bare 148 hittil i år.

Ja når man leser her inne så ser man at det er mange som har hørt mye rart...
Spesielt når man blir kritisk mot et bestemt merke.

Men de som altså var svært skeptiske til at det SnøhvitM3P sa var sant, har nå fått forklart at det var det.

Kanksje på tide å revurdere kildene dine.

Først og fremst, skjønner jeg ikke hvorfor du krysskobler de sakene, og fremstiller det som jeg har meninger jeg ikke har uttalt meg om. Jeg har lest tråden, men ikke deltatt, så vennligst hold meg utenfor dette. Dette var et stygt tilfelle av å angripe fullstendig uten grunn.

Dernest, jeg kjører Kona, ikke noe Tesla, så enda en grunn til å ikke påkaste meg noen form for fanboystatus.

Men du slengte ut en påstand uten større bevis for den, så det var det jeg etterspurte. Dog, måten din å svare på, tyder vel heller lite som du hadde kjøtt på beinet på påstandene, men var vel så mye "tomt slag i lufta".

Jeg har selvsagt kilder utenom her inne, og tviler ikke et sekund på at dette faktisk er utbredt i bransjen. Og Møller er en forhandlerkjede jeg dessutten har svært liten grunn til å ha veldig høye tanker om.

VW og Møller har dessuten flere godt kjente skraper, som #dieselgate bare er en av grunnene. At VW og Møller bedriver slikt, har jeg derfor all grunn til å tro på. Noen steds lærer jo folk ukulturen fra.

At du holder dem opp på en slags pidestall, får du selvsagt gjøre, da folk har forskjellige erfaringer.  Men du får tåle at andre ikke har like høye tanker om dem som du har.

Men det var altså ikke beskyttelse av Tesla, men særdeles liten tiltro til VW/Møller som var bakgrunnen for kommentaren min. Og kildene her inne virket som var fra både (tidligere) interne i Møllergruppen, og andre som ikke nødvendigvis hadde så godt om Teslalå fortelle, så liten grunn til å tro at det var fanboys som prøvde å sværte VW/Møller.

Det var ikke til hensikt å krenke noen med svaret mitt, men du påstår å ha kilder som åpenbart ikke vet hvordan dette henger sammen.

Jeg forsvarer på ingen måte VAG eller Møller, men du spurte spesifikt om nettopp deres produkter.
Grunnen til at de ikke har lik praksis som Tesla er fordi ingen i bransjen har det!

Hovedsaklig skyldes dette at Tesla selger biler direkte via utsalgssteder.
Og VW, som du selv skriver, selger bilene sine via en importør.

Det er derfor importøren som bestiller og betaler for bilene før de tar risikoen.
Fabrikkene kan ikke presse importørene til å registrere biler.

En annen grunn til at andre merker ikke har samme praksis er valgmuligheter.
ID.3 men kanskje mest e-Tron kan man konfigurere i utallige kombinasjoner.
Skulle en importør kjøpt inn alle ulike utstyrsvarianter og hatt på lager frem til en kunde kjøpte bilen ville man hatt et logistikk mareritt og mye låst kapital.
For Tesla er dette forholdsvis enkelt ettersom de har forenklet produktsjonen nettopp for å utnytte dette til sin fordel.
De kan derfor produsere opp biler på forhånd og sende ut, og relativt enkelt matche bestillinger etterhvert som de kommer inn. Dette er kilden din klar over?

Frem til 2018 var det helt motsatt av hva kilden din påstår. Det skyldes at vi da hadde årsavgift.
Bransjenormen var da at det alltid mot slutten av året var det mange kunder som ønsket å utsette registreringen til over nyttår for å slippe å betale 6 måneders årsavgift.
Det samme skjedde for en rekke modeller når det ble vedtatt større avgiftsendringer i statsbudsjettet, hvor det var helt vanlig å registrere bilene etter kundens ønske basert på hvilket utslag det hadde på avgiftene.
Under ingen omstendighet ble det registrert biler av forhandlere for å pynte på noen statestikk.

Jeg har enda ikke sett noen andre forhandlere som har registrert biler på seg selv, avregistrert disse og så solgt de til intetanende kunder som nye biler.
Jeg ville vært svært overrasket da jeg mener å huske at en standard nybil kontrakt sier at man er første eier, og det ville gitt kundene hevingsgrunnlag.
Samtidig ville det gitt problemer med utregning av avgifter for eksport eller ombygging for en kunde hvis bilen var registrert 1 år tidligere enn hva de trodde.
Jeg er derimot kjent med at forhandlere har registrert biler før nyttår pga bla avgiftsendringer, men da har kundene blitt opplyst om dette og kjøpt en ny bruktbil.

Til slutt er vi på det helt grunnleggende. VAG, Møller eller Hyundai osv har ikke noe press på å levere kvartalsresultater.
Som du kan se på statestikken utleverers det biler både før og etter hvert kvartal.
Som kunde kan man fint be om å få utlevert bilen den dagen det passer, enten det er før eller etter kvartalsslutt.
Med mindre man møter en uhøffelig selger som mangler noen få biler for å nå et mål, ettersom de fleste beregner provisjonen ut i fra antall biler utlevert pr måned og ikke salg.
Det spekuleres i om fabrikkene holder igjen på produksjonen pga Co2 kvoter, men for importørene har det ingen betydning.
Fokuset på dette er noe man hovedsaklig ser blant Tesla og svært lite hos andre merker, selv om mange liker å sette de andre merkene i samme bås.

Jeg går ikke nærmere inn på innholdet i teksten din, da du sikkert forstår at du ikke traff helt.

Mine kilder var kanskje ikke så borte vekk likevel?

https://www.tu.no/artikler/greenpeace-hevder-vw-ville-unnga-co2-boter-ved-a-selge-elbiler-til-seg-selv/506813

Edit: Greenpeace er vanligvis ikke noen jeg bruker å refere til, og mine kilder hører ikke til der, men det ble da en TU-artikkel om det
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marzo

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. februar 2021, klokken 17:13

Mine kilder var kanskje ikke så borte vekk likevel?

https://www.tu.no/artikler/greenpeace-hevder-vw-ville-unnga-co2-boter-ved-a-selge-elbiler-til-seg-selv/506813

Edit: Greenpeace er vanligvis ikke noen jeg bruker å refere til, og mine kilder hører ikke til der, men det ble da en TU-artikkel om det

Det står jo forklart i artikkelen hvorfor dette er sånn, og at Greenpeace finner andre måter å tolke det på må være opp til dem. 

I en litt mindre skala kan vi se på Ford Mustang Mach-E i Norge.
100% av disse er pr nå registrert på importøren.
Etterhvert som kundebiler kommer vil andelen gå nedover.

Når VW har 3000 forhandlere rundt i Europa vil det være helt naturlig at det i starten er mange biler registrert på forhandlere.
Det samme vil også skje for ID.4.

Hvis Greenpeace sjekker hvor mange Golf 2021 modell med fossil motor som er registrert i Norge, skal man ikke se bort i fra at det også er overrepresentert av biler registrert på forhandlere..


Men dette har ingen sammenheng med at Tesla registrerer biler på seg selv for å selge de videre etter kvartalslutt.

Jeg syns kilden din bør komme med noen eksempler..
Jeg har prøvd å lete etter du kom med påstandene dine, men har ikke funnet noe som tyder på det du sier.
Som nevnt er opp til forhandlere å registrere bilene på seg selv, så søkekriteriene er ikke like enkelt som med Tesla.

pst

Tips ; slå opp ordet " Tageszulassung " ?  :o :)
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Mobileum

Da vil vel vognkortet vise at bilen i realiteten er en bruktbil, da forhandleren alltid vil stå som første eier?

Der Endkunde ist als zweiter Eigentümer dokumentiert, da der Händler aufgrund der Tageszulassung als erster Eigentümer in der Zulassungsbescheinigung II eingetragen ist.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Marzo

Minner meg om Leaf situasjonen vi hadde tilbake i 2013.

https://www.tv2.no/a/4156243

Bilene ble solgt i Norge som brukte nybiler, men med saftig rabatt.
Eller pga etterspørselen var prisen nesten lik, men god fortjeneste til mellomledd.

pst

Sitat fra: Mobileum på onsdag 17. februar 2021, klokken 13:01
Da vil vel vognkortet vise at bilen i realiteten er en bruktbil, da forhandleren alltid vil stå som første eier?

Der Endkunde ist als zweiter Eigentümer dokumentiert, da der Händler aufgrund der Tageszulassung als erster Eigentümer in der Zulassungsbescheinigung II eingetragen ist.
I Tyskland praktiseres Tageszulassung ( dagsregistrering ) i stor skala for å få opp registreringsstatistikken for nesten alle merker, men mest blant de store som konkurrerer om segmentledelse - særlig ved nye bilmodeller, facelifts osv. Bilene selges som brukte " Jahreswagen " i stor skala - ikke minst for å utnytte produksjonspotensial i stille perioder , før faceliftskifte og modellårsskifte osv.; bruktbiler med bortimot null kjørelengde.
Det har ikke vært vanlig praksis med dagsregistreringer i Norge før Tesla.
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

emurof

Sitat fra: Marzo på onsdag 17. februar 2021, klokken 11:11Men dette har ingen sammenheng med at Tesla registrerer biler på seg selv for å selge de videre etter kvartalslutt.

Tesla trenger egne biler til leiebil og til nye service-sentre. Og hvis det er noen som velger å kansellere bestillingen sin i siste liten, så må vel Tesla registrere bilen på seg selv hvis de ikke får levert den ut til noen andre.

Dette i motsetning til VW, som manipulerer tallene i massiv skala ved å tvinge biler på forhandlernettverket sitt som de så sliter med å få solgt til kunder.

Marzo

Sitat fra: emurof på lørdag 20. februar 2021, klokken 00:00
Sitat fra: Marzo på onsdag 17. februar 2021, klokken 11:11Men dette har ingen sammenheng med at Tesla registrerer biler på seg selv for å selge de videre etter kvartalslutt.

Tesla trenger egne biler til leiebil og til nye service-sentre. Og hvis det er noen som velger å kansellere bestillingen sin i siste liten, så må vel Tesla registrere bilen på seg selv hvis de ikke får levert den ut til noen andre.
Nei på ingen måte. Hvor tar du dette fra? 
Hvis du skal dikte opp bortforklaringer blir det vanskelig å diskutere videre..

Tesla Sverige har pr i dag registrert 665stk Model 3 på sitt svenske org nr.
I Sverige har de kun 5 service senter, i Norge 19.. De solgte 3500 stk Model 3 i fjor.
Det skyldes ikke at flere svensker avbestiller eller behovet for leiebil er mange ganger større enn her hjemme.

Sitat fra: emurof på lørdag 20. februar 2021, klokken 00:00

Dette i motsetning til VW, som manipulerer tallene i massiv skala ved å tvinge biler på forhandlernettverket sitt som de så sliter med å få solgt til kunder.

Så først bortforklarer du Tesla sin praksis, for å så kritisere VW for å gjøre det samme?
Nå må du ta deg litt i sammen.

Bekymringene i innleggene her er på ingen måte ubegrunnet, her er et eksempel fra i dag:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Dette bør på ingen måte forsvares uavhengig av om det var fra Tesla eller andre merker!
Å prøve å bortforklare dette med behov for leiebiler eller andre konspirasjoner oppdiktet fra et gutterom bør vi holde oss for gode til.

trykkertor

Sitat fra: Marzo på lørdag 20. februar 2021, klokken 00:32
Dette bør på ingen måte forsvares uavhengig av om det var fra Tesla eller andre merker!
Å prøve å bortforklare dette med behov for leiebiler eller andre konspirasjoner oppdiktet fra et gutterom bør vi holde oss for gode til.
Jeg kan prøve meg på en ironisk bortforklaring. Så får du ha meg unskyldt hvis den ikke løsner på smilebåndet.

Kanskje Tesla registrerer lånebilen på kunder som låner den, slik at de ikke skal gå glipp av følelsen å EIE Teslaen de kjører rundt i, hver gang egen bil er på feilutbedring??

pst

Etter å ha gitt opp å selge S og X i 2020 åpnet Tesla alle sluser og registrerte
Model 3 , solgte og usolgte , i stor skala for å redde sin anseelse i Norge - noe
de greide med bravur  :)
Så nå venter vi på gjentakelse i mars 2021.  :o
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Marzo

Sitat fra: Marzo på onsdag 10. februar 2021, klokken 12:41
Tesla har fremdeles 96stk Model 3 som de registrerte på seg selv på slutten av året.
Majoriteten av disse er Long Range utgaven.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Totalt har de 371stk Model 3 på skilter, en større andel av disse er innbytte biler som nå brukes som bla leiebiler.

Inventory bilene ser ut til å være avregistrerte, de vises da ikke i dette grunnlaget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tesla har solgt unna  det meste av de 145stk bilene de registrerte på seg selv i desember. Kun 23stk 2021modeller igjen.

Over halvparten ble omregistrert først i mars måned. 

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC5MF843824
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB1MF840426
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EBXMF845334
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EBXMF844054
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB2MF825319
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB6MF847761

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA