Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruksrapporter post H264

Startet av Tellus, søndag 19. januar 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

Tellus

Hadde første litt lengre tur i dag etter jeg fikk H264 oppdateringen for en tid tilbake.

Turen gikk fra Oslo til Løken. Etter en kort stopp gikk turen videre til Mysen, E18 til Vinterbro og så hjem til utgangspunktet i Oslo.

Ganske fine forhold til januar å være. Temperatur fra -2 til +4. Lite vind. Litt glatt her og der, men ellers bra føre.
Kjørte stort sett etter fartsgrensen (4% over etter speedometer). En fin blanding av motorvei og landevei. Fartsgrenser fra 40 til 100 km/t.

GOM viste 400 km ved fulladet og etter å ha slått over i ECO viste den 410 km. Litt optimistisk tenkte nå jeg.

Fasit ble et forbruk på 21.2 kWh/100 km etter 155.2 kjørte km. 41% av SOC brukt og GOM viste en gjenstående rekkevidde på 236 km. Snitthastighet ble logget til 67 km/t.

De to etappene endte opp med omtrent identisk forbruk til tross for at siste etappe hadde en del 100 km/t kjøring. Kan være høydeforskjell og eller vindretning som gjorde sitt her. Kan også ha vært en relativt dårlig landevei med mye svinger og bakker som gjorde sitt.

Uansett var dette bedre enn jeg ville forventet så det kan se ut som om H264 har en effekt selv om det er vanskelig å sammenligne slike turer.

Bilen er en HSE med 20 tommers piggfrie dekk (255 bredde). Bilen er over 1 år gammel og kjørt rundt 30K km. Bør ha mistet et par kWh timer tipper jeg selv om jeg har vært svært tilbakeholden med å lade til 100%  :)

RayBomb

#1
Min opplevelse etter H264 er også positiv. Jeg merker at bilen bruker litt mindre strøm, men er på langt fra så mye lite som deg. Nå skal det sies at jeg kjører helt slik jeg alltid har gjort, moderat offensive. AC på 22, eneste forskjellen er at jeg setter bilen i ECO mode.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Stikkkontakt

Sitat fra: RayBomb på søndag 19. januar 2020, klokken 20:02
Min opplevelse etter H264 er også positiv. Jeg merker at bilen bruker litt mindre strøm, men er på langt fra så mye lite som deg. Nå skal det sies at jeg kjører helt slik jeg alltid har gjort, moderat offensive. AC på 22, eneste forskjellen er at jeg setter bilen i ECO mode.

Jeg ser GOM reduserer anslaget sitt betydelig om man har 22 grader i stedet for 18-19.
Jeg tar aldri av meg ytterjakke når jeg kjører og bruker derfor 18-19 grader. 22 er det jeg har i stua og der går jeg i t-skjorte.
Er forresten booka inn til H264 på tirsdag.

Tellus

#3
Jeg kjørte med 22.5-23 grader i ECO modus. Satt uten jakke. Mulig det er bittelitt å hente på å sette ned temperaturen, men jeg liker ikke å kjøre langt med jakke på :)

Ellers la jeg inn avreisetidspunkt slik at batteriet hadde ideell temperatur ved avreise. Dette er særdeles viktig om vinteren for å holde forbruket nede.

Ved hjelp en strømmålerapp kan jeg lese av strømforbruket hver time i huset. Ser der at forbruket startet å stige i 10-tiden. Avreise var satt til 13.00. Tydelig at batterivarmen begynte å kicke ca 3 timer før avreise. Viktig å sette av nok tid slik at batteriet blir både fullt og varmt.

JaguarNorge

Sitat fra: Tellus på mandag 20. januar 2020, klokken 11:42
Jeg kjørte med 22.5-23 grader i ECO modus. Satt uten jakke. Mulig det er bittelitt å hente på å sette ned temperaturen, men jeg liker ikke å kjøre langt med jakke på :)

Ellers la jeg inn avreisetidspunkt slik at batteriet hadde ideell temperatur ved avreise. Dette er særdeles viktig om vinteren for å holde forbruket nede.

Ved hjelp en strømmålerapp kan jeg lese av strømforbruket hver time i huset. Ser der at forbruket startet å stige i 10-tiden. Avreise var satt til 13.00. Tydelig at batterivarmen begynte å kicke ca 3 timer før avreise. Viktig å sette av nok tid slik at batteriet blir både fullt og varmt.
Når det gjelder avreisetidspunkt er det greit å vite at hvis du bruker appen til å angi avreisetidspunkt, vil den forvarme batteriet hvis du er koblet til en lader. Det tar opptil 2,5 time å forvarme batteri og kupe. Forvarming av batteriet vil først starte når batteriet er har nådd 100% SoC. Hvis du ikke er tilkoblet en lader, vil funksjonen kun forvarme kupe.

Tellus

#5
Sitat fra: JaguarNorge på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:05
[
Når det gjelder avreisetidspunkt er det greit å vite at hvis du bruker appen til å angi avreisetidspunkt, vil den forvarme batteriet hvis du er koblet til en lader. Det tar opptil 2,5 time å forvarme batteri og kupe. Forvarming av batteriet vil først starte når batteriet er har nådd 100% SoC. Hvis du ikke er tilkoblet en lader, vil funksjonen kun forvarme kupe.

Takk for at du bekrefter dette med at batteriet må være fulladet før oppvarming av batteriet vil starte. Har trodd det lenge, men fint å få det bekreftet.
I og med at batteritemperatur er alfaomega når det gjelder ladehastighet ønsker jeg meg en mulighet til å kunne velge å varme batteriet underveis til hurtiglader. Om vinteren vil dette i mange tilfeller kunne løse problemet med at man kommer frem til hurtiglader med iskaldt batteri og kun får 20-30 kW.
Flere av konkurrentene begynner å dukke opp med slike løsninger og så vidt jeg kan se har I-Pace alt som skal til bortsett fra litt programvare.

I tillegg ville det vært svært nyttig og fått mulighet til å se batteritemperaturen. Expectation management dette  :)

Kanskje kommer det noe i den kommende BMS oppdateringen ?

Vind

Jaguar anslår ca 8% bedre rekkevidde.  Min erfaring så langt (3 500 km med H264) er på Norsk landevei (typisk kjøring til og fra hytte uten noe særlig motorvei) så er rekkevidden økt med nesten 15%.  På motorvei med 110-130 så er rekkevidde økt med 8%.  Dette er Comfort (etter) sammenlignet med Comfort (før).

I Eco har jeg ikke så mye sammenlignbart fra før oppgradering da jeg kjørte mindre i Eco - pga mindre forskjell, men resultatet i forhold til Comfort før oppgradering er 20% på Landevei og 15% på motorvei.

All testingen har foregått i Norge/ Sverige i tempraturer fra -15 til + 10.  I praksis betyr dette rekkevidde i Comfort på ca 360km (motorvei) til 410km (Landevei) og enda 20-30 km om jeg tar turen i Eco

For meg kan jeg nå stort sett droppe hurtiglading - da jeg kommer helt frem og tilbake igjen - så dette er veldig positivt.

Gleder meg til sommeren!

Min erfaring fra andre elbiler er at rekkevidden er som best i normal norsk sommertemperatur (16-18 grader), blir det for varmt så tar A/C for mye strøm.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

daktari

Sitat fra: Tellus på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:52
I tillegg ville det vært svært nyttig og fått mulighet til å se batteritemperaturen. Expectation management dette  :)

Kanskje kommer det noe i den kommende BMS oppdateringen ?
Faktisk viktigere å vite batteritemperatur på en EV enn oljetemperatur på gårsdagens biler. allikevel hadde de fleste oljetempinstrument.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Maxwell_400

#8
Trondheim - Oppdal 27kWh/100km, ECO, Comfort, AdSR, precondition, 0 grader, snøføre, vind
Oppdal - Trondheim 19kWh/100km, ECO, ingen precon, 3 grader, våt veibane

Dekk: 18" Hakka R3
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

JaguarNorge

Sitat fra: Tellus på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:52
Sitat fra: JaguarNorge på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:05
[
Når det gjelder avreisetidspunkt er det greit å vite at hvis du bruker appen til å angi avreisetidspunkt, vil den forvarme batteriet hvis du er koblet til en lader. Det tar opptil 2,5 time å forvarme batteri og kupe. Forvarming av batteriet vil først starte når batteriet er har nådd 100% SoC. Hvis du ikke er tilkoblet en lader, vil funksjonen kun forvarme kupe.

Takk for at du bekrefter dette med at batteriet må være fulladet før oppvarming av batteriet vil starte. Har trodd det lenge, men fint å få det bekreftet.
I og med at batteritemperatur er alfaomega når det gjelder ladehastighet ønsker jeg meg en mulighet til å kunne velge å varme batteriet underveis til hurtiglader. Om vinteren vil dette i mange tilfeller kunne løse problemet med at man kommer frem til hurtiglader med iskaldt batteri og kun får 20-30 kW.
Flere av konkurrentene begynner å dukke opp med slike løsninger og så vidt jeg kan se har I-Pace alt som skal til bortsett fra litt programvare.

I tillegg ville det vært svært nyttig og fått mulighet til å se batteritemperaturen. Expectation management dette  :)

Kanskje kommer det noe i den kommende BMS oppdateringen ?
Dette er noe flere har ønsket og vi har allerede tatt det med videre.
Om dette blir å komme i en fremtidig oppdatering, det tør vi ikke love, men som sagt ønsket er registrert.  :)

Maxwell_400

Sitat fra: JaguarNorge på fredag 24. januar 2020, klokken 10:49
Sitat fra: Tellus på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:52
I og med at batteritemperatur er alfaomega når det gjelder ladehastighet ønsker jeg meg en mulighet til å kunne velge å varme batteriet underveis til hurtiglader. Om vinteren vil dette i mange tilfeller kunne løse problemet med at man kommer frem til hurtiglader med iskaldt batteri og kun får 20-30 kW.
Flere av konkurrentene begynner å dukke opp med slike løsninger og så vidt jeg kan se har I-Pace alt som skal til bortsett fra litt programvare.

I tillegg ville det vært svært nyttig og fått mulighet til å se batteritemperaturen. Expectation management dette  :)

Kanskje kommer det noe i den kommende BMS oppdateringen ?
Dette er noe flere har ønsket og vi har allerede tatt det med videre.
Om dette blir å komme i en fremtidig oppdatering, det tør vi ikke love, men som sagt ønsket er registrert.  :)
Støttes 100%, synes det er et "must".
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Contango

Sitat fra: daktari på torsdag 23. januar 2020, klokken 22:33Faktisk viktigere å vite batteritemperatur på en EV enn oljetemperatur på gårsdagens biler. allikevel hadde de fleste oljetempinstrument.
Noen som forstår hvorfor alle (bortsett fra Nissan?) anser denne temperaturen som nærmest en forretningshemmelighet? Helt ubegripelig for meg.
Interessant å se opplevd forbruks/rekkevidde forbedring. Veldig lovende.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Egil Fonn

Enig at batteri temp er spesielt nyttig å observere i elbiler. Batteri temp henger sammen med lade/effekt uttak begrensning som vises i bilens display, så en viss peiling får man ved observasjon av dette. Har ikke nok erfaring med I-Pace i kulde ennå til å bedømme dette sikkert, men så langt virker det for at I-Pace takler kulde mye bedre enn andre biler jeg har eid som Tesla, MB belectric og BMW i3. De har fått betydelig lade og effektuttak begrensning ved 1 døgns parkering i 10minus. I-Pace har jeg parkert i 2 døgn i 10minus uten effekt eller ladebegrensning vises i display, og heller ingen tap av soc. Jaguar Norge hevder batteriet er isolert mot varme tap, noe som stemmer godt med min erfaring hittil.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Stikkkontakt

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 24. januar 2020, klokken 22:22
Enig at batteri temp er spesielt nyttig å observere i elbiler. Batteri temp henger sammen med lade/effekt uttak

Flere I-Pace eiere hevder at DC ladehastighet blir bedre av å ta noen kjappe "drag" før lading siden dette vil øke batteritemperaturen. Dette er nok inntil videre en subjektiv observasjon, men helt klart ikke usannsynlig. En viser for batteritemperaturwn kunne avslørt dette. Og en slik varming av batteriet er mye mer energikrevende enn varming ved forbruk av strøm siden et "drag" gir strøm ut og regenerering tilbake.
Litt av problemet som kom frem under en event hos Sandven var at JLR har utrolig liten tiltro til oss I-Pace eiere som oppegående folk på teknologi. De trodde kundene skulle være oldschool JLR-kunder som ikke hadde kunnskap om elbil. Så feil kan man ta. Og jeg tror de jobber for å imøtekomme den nye typen kunder.

Hodetelefoner

På en Performance Tesla (AWD), så øker temperaturen på batteripakken ca 1° pr forbikjøring. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA