Elbilforum.no

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 18:17

Tittel: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellussøndag 19. januar 2020, klokken 18:17
Hadde første litt lengre tur i dag etter jeg fikk H264 oppdateringen for en tid tilbake.

Turen gikk fra Oslo til Løken. Etter en kort stopp gikk turen videre til Mysen, E18 til Vinterbro og så hjem til utgangspunktet i Oslo.

Ganske fine forhold til januar å være. Temperatur fra -2 til +4. Lite vind. Litt glatt her og der, men ellers bra føre.
Kjørte stort sett etter fartsgrensen (4% over etter speedometer). En fin blanding av motorvei og landevei. Fartsgrenser fra 40 til 100 km/t.

GOM viste 400 km ved fulladet og etter å ha slått over i ECO viste den 410 km. Litt optimistisk tenkte nå jeg.

Fasit ble et forbruk på 21.2 kWh/100 km etter 155.2 kjørte km. 41% av SOC brukt og GOM viste en gjenstående rekkevidde på 236 km. Snitthastighet ble logget til 67 km/t.

De to etappene endte opp med omtrent identisk forbruk til tross for at siste etappe hadde en del 100 km/t kjøring. Kan være høydeforskjell og eller vindretning som gjorde sitt her. Kan også ha vært en relativt dårlig landevei med mye svinger og bakker som gjorde sitt.

Uansett var dette bedre enn jeg ville forventet så det kan se ut som om H264 har en effekt selv om det er vanskelig å sammenligne slike turer.

Bilen er en HSE med 20 tommers piggfrie dekk (255 bredde). Bilen er over 1 år gammel og kjørt rundt 30K km. Bør ha mistet et par kWh timer tipper jeg selv om jeg har vært svært tilbakeholden med å lade til 100%  :)
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: RayBombsøndag 19. januar 2020, klokken 20:02
Min opplevelse etter H264 er også positiv. Jeg merker at bilen bruker litt mindre strøm, men er på langt fra så mye lite som deg. Nå skal det sies at jeg kjører helt slik jeg alltid har gjort, moderat offensive. AC på 22, eneste forskjellen er at jeg setter bilen i ECO mode.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 20. januar 2020, klokken 10:59
Sitat fra: RayBomb på søndag 19. januar 2020, klokken 20:02
Min opplevelse etter H264 er også positiv. Jeg merker at bilen bruker litt mindre strøm, men er på langt fra så mye lite som deg. Nå skal det sies at jeg kjører helt slik jeg alltid har gjort, moderat offensive. AC på 22, eneste forskjellen er at jeg setter bilen i ECO mode.

Jeg ser GOM reduserer anslaget sitt betydelig om man har 22 grader i stedet for 18-19.
Jeg tar aldri av meg ytterjakke når jeg kjører og bruker derfor 18-19 grader. 22 er det jeg har i stua og der går jeg i t-skjorte.
Er forresten booka inn til H264 på tirsdag.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellusmandag 20. januar 2020, klokken 11:42
Jeg kjørte med 22.5-23 grader i ECO modus. Satt uten jakke. Mulig det er bittelitt å hente på å sette ned temperaturen, men jeg liker ikke å kjøre langt med jakke på :)

Ellers la jeg inn avreisetidspunkt slik at batteriet hadde ideell temperatur ved avreise. Dette er særdeles viktig om vinteren for å holde forbruket nede.

Ved hjelp en strømmålerapp kan jeg lese av strømforbruket hver time i huset. Ser der at forbruket startet å stige i 10-tiden. Avreise var satt til 13.00. Tydelig at batterivarmen begynte å kicke ca 3 timer før avreise. Viktig å sette av nok tid slik at batteriet blir både fullt og varmt.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: JaguarNorgetorsdag 23. januar 2020, klokken 10:05
Sitat fra: Tellus på mandag 20. januar 2020, klokken 11:42
Jeg kjørte med 22.5-23 grader i ECO modus. Satt uten jakke. Mulig det er bittelitt å hente på å sette ned temperaturen, men jeg liker ikke å kjøre langt med jakke på :)

Ellers la jeg inn avreisetidspunkt slik at batteriet hadde ideell temperatur ved avreise. Dette er særdeles viktig om vinteren for å holde forbruket nede.

Ved hjelp en strømmålerapp kan jeg lese av strømforbruket hver time i huset. Ser der at forbruket startet å stige i 10-tiden. Avreise var satt til 13.00. Tydelig at batterivarmen begynte å kicke ca 3 timer før avreise. Viktig å sette av nok tid slik at batteriet blir både fullt og varmt.
Når det gjelder avreisetidspunkt er det greit å vite at hvis du bruker appen til å angi avreisetidspunkt, vil den forvarme batteriet hvis du er koblet til en lader. Det tar opptil 2,5 time å forvarme batteri og kupe. Forvarming av batteriet vil først starte når batteriet er har nådd 100% SoC. Hvis du ikke er tilkoblet en lader, vil funksjonen kun forvarme kupe.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellustorsdag 23. januar 2020, klokken 10:52
Sitat fra: JaguarNorge på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:05
[
Når det gjelder avreisetidspunkt er det greit å vite at hvis du bruker appen til å angi avreisetidspunkt, vil den forvarme batteriet hvis du er koblet til en lader. Det tar opptil 2,5 time å forvarme batteri og kupe. Forvarming av batteriet vil først starte når batteriet er har nådd 100% SoC. Hvis du ikke er tilkoblet en lader, vil funksjonen kun forvarme kupe.

Takk for at du bekrefter dette med at batteriet må være fulladet før oppvarming av batteriet vil starte. Har trodd det lenge, men fint å få det bekreftet.
I og med at batteritemperatur er alfaomega når det gjelder ladehastighet ønsker jeg meg en mulighet til å kunne velge å varme batteriet underveis til hurtiglader. Om vinteren vil dette i mange tilfeller kunne løse problemet med at man kommer frem til hurtiglader med iskaldt batteri og kun får 20-30 kW.
Flere av konkurrentene begynner å dukke opp med slike løsninger og så vidt jeg kan se har I-Pace alt som skal til bortsett fra litt programvare.

I tillegg ville det vært svært nyttig og fått mulighet til å se batteritemperaturen. Expectation management dette  :)

Kanskje kommer det noe i den kommende BMS oppdateringen ?
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Vindtorsdag 23. januar 2020, klokken 16:20
Jaguar anslår ca 8% bedre rekkevidde.  Min erfaring så langt (3 500 km med H264) er på Norsk landevei (typisk kjøring til og fra hytte uten noe særlig motorvei) så er rekkevidden økt med nesten 15%.  På motorvei med 110-130 så er rekkevidde økt med 8%.  Dette er Comfort (etter) sammenlignet med Comfort (før).

I Eco har jeg ikke så mye sammenlignbart fra før oppgradering da jeg kjørte mindre i Eco - pga mindre forskjell, men resultatet i forhold til Comfort før oppgradering er 20% på Landevei og 15% på motorvei.

All testingen har foregått i Norge/ Sverige i tempraturer fra -15 til + 10.  I praksis betyr dette rekkevidde i Comfort på ca 360km (motorvei) til 410km (Landevei) og enda 20-30 km om jeg tar turen i Eco

For meg kan jeg nå stort sett droppe hurtiglading - da jeg kommer helt frem og tilbake igjen - så dette er veldig positivt.

Gleder meg til sommeren!

Min erfaring fra andre elbiler er at rekkevidden er som best i normal norsk sommertemperatur (16-18 grader), blir det for varmt så tar A/C for mye strøm.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: daktaritorsdag 23. januar 2020, klokken 22:33
Sitat fra: Tellus på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:52
I tillegg ville det vært svært nyttig og fått mulighet til å se batteritemperaturen. Expectation management dette  :)

Kanskje kommer det noe i den kommende BMS oppdateringen ?
Faktisk viktigere å vite batteritemperatur på en EV enn oljetemperatur på gårsdagens biler. allikevel hadde de fleste oljetempinstrument.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Maxwell_400fredag 24. januar 2020, klokken 09:01
Trondheim - Oppdal 27kWh/100km, ECO, Comfort, AdSR, precondition, 0 grader, snøføre, vind
Oppdal - Trondheim 19kWh/100km, ECO, ingen precon, 3 grader, våt veibane

Dekk: 18" Hakka R3
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: JaguarNorgefredag 24. januar 2020, klokken 10:49
Sitat fra: Tellus på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:52
Sitat fra: JaguarNorge på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:05
[
Når det gjelder avreisetidspunkt er det greit å vite at hvis du bruker appen til å angi avreisetidspunkt, vil den forvarme batteriet hvis du er koblet til en lader. Det tar opptil 2,5 time å forvarme batteri og kupe. Forvarming av batteriet vil først starte når batteriet er har nådd 100% SoC. Hvis du ikke er tilkoblet en lader, vil funksjonen kun forvarme kupe.

Takk for at du bekrefter dette med at batteriet må være fulladet før oppvarming av batteriet vil starte. Har trodd det lenge, men fint å få det bekreftet.
I og med at batteritemperatur er alfaomega når det gjelder ladehastighet ønsker jeg meg en mulighet til å kunne velge å varme batteriet underveis til hurtiglader. Om vinteren vil dette i mange tilfeller kunne løse problemet med at man kommer frem til hurtiglader med iskaldt batteri og kun får 20-30 kW.
Flere av konkurrentene begynner å dukke opp med slike løsninger og så vidt jeg kan se har I-Pace alt som skal til bortsett fra litt programvare.

I tillegg ville det vært svært nyttig og fått mulighet til å se batteritemperaturen. Expectation management dette  :)

Kanskje kommer det noe i den kommende BMS oppdateringen ?
Dette er noe flere har ønsket og vi har allerede tatt det med videre.
Om dette blir å komme i en fremtidig oppdatering, det tør vi ikke love, men som sagt ønsket er registrert.  :)
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Maxwell_400fredag 24. januar 2020, klokken 10:56
Sitat fra: JaguarNorge på fredag 24. januar 2020, klokken 10:49
Sitat fra: Tellus på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:52
I og med at batteritemperatur er alfaomega når det gjelder ladehastighet ønsker jeg meg en mulighet til å kunne velge å varme batteriet underveis til hurtiglader. Om vinteren vil dette i mange tilfeller kunne løse problemet med at man kommer frem til hurtiglader med iskaldt batteri og kun får 20-30 kW.
Flere av konkurrentene begynner å dukke opp med slike løsninger og så vidt jeg kan se har I-Pace alt som skal til bortsett fra litt programvare.

I tillegg ville det vært svært nyttig og fått mulighet til å se batteritemperaturen. Expectation management dette  :)

Kanskje kommer det noe i den kommende BMS oppdateringen ?
Dette er noe flere har ønsket og vi har allerede tatt det med videre.
Om dette blir å komme i en fremtidig oppdatering, det tør vi ikke love, men som sagt ønsket er registrert.  :)
Støttes 100%, synes det er et "must".
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Contangofredag 24. januar 2020, klokken 21:40
Sitat fra: daktari på torsdag 23. januar 2020, klokken 22:33Faktisk viktigere å vite batteritemperatur på en EV enn oljetemperatur på gårsdagens biler. allikevel hadde de fleste oljetempinstrument.
Noen som forstår hvorfor alle (bortsett fra Nissan?) anser denne temperaturen som nærmest en forretningshemmelighet? Helt ubegripelig for meg.
Interessant å se opplevd forbruks/rekkevidde forbedring. Veldig lovende.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Egil Fonnfredag 24. januar 2020, klokken 22:22
Enig at batteri temp er spesielt nyttig å observere i elbiler. Batteri temp henger sammen med lade/effekt uttak begrensning som vises i bilens display, så en viss peiling får man ved observasjon av dette. Har ikke nok erfaring med I-Pace i kulde ennå til å bedømme dette sikkert, men så langt virker det for at I-Pace takler kulde mye bedre enn andre biler jeg har eid som Tesla, MB belectric og BMW i3. De har fått betydelig lade og effektuttak begrensning ved 1 døgns parkering i 10minus. I-Pace har jeg parkert i 2 døgn i 10minus uten effekt eller ladebegrensning vises i display, og heller ingen tap av soc. Jaguar Norge hevder batteriet er isolert mot varme tap, noe som stemmer godt med min erfaring hittil.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 24. januar 2020, klokken 22:46
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 24. januar 2020, klokken 22:22
Enig at batteri temp er spesielt nyttig å observere i elbiler. Batteri temp henger sammen med lade/effekt uttak

Flere I-Pace eiere hevder at DC ladehastighet blir bedre av å ta noen kjappe "drag" før lading siden dette vil øke batteritemperaturen. Dette er nok inntil videre en subjektiv observasjon, men helt klart ikke usannsynlig. En viser for batteritemperaturwn kunne avslørt dette. Og en slik varming av batteriet er mye mer energikrevende enn varming ved forbruk av strøm siden et "drag" gir strøm ut og regenerering tilbake.
Litt av problemet som kom frem under en event hos Sandven var at JLR har utrolig liten tiltro til oss I-Pace eiere som oppegående folk på teknologi. De trodde kundene skulle være oldschool JLR-kunder som ikke hadde kunnskap om elbil. Så feil kan man ta. Og jeg tror de jobber for å imøtekomme den nye typen kunder.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Hodetelefonerfredag 24. januar 2020, klokken 23:16
På en Performance Tesla (AWD), så øker temperaturen på batteripakken ca 1° pr forbikjøring. 
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: snoemannlørdag 25. januar 2020, klokken 12:29
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 24. januar 2020, klokken 22:46
Litt av problemet som kom frem under en event hos Sandven var at JLR har utrolig liten tiltro til oss I-Pace eiere som oppegående folk på teknologi. De trodde kundene skulle være oldschool JLR-kunder som ikke hadde kunnskap om elbil. Så feil kan man ta. Og jeg tror de jobber for å imøtekomme den nye typen kunder.

Dette var interessant, please tell more 😊
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Stikkkontaktlørdag 25. januar 2020, klokken 12:37
F.eks at bufferen under 0%SOC var 4,5% fordi bileiere tradisjonelt sett var vant til at det var litt bensin igjen etter at tanken var "tom"
Denne bufferen ble redusert med H264 fordi man hadde sett at folk adapterte dette med batterilading og rekkevidde på en god måte, og at få måtte ha hjelp for tomt batteri.
Men de har også sagt at i-pace eiere er mye mer kunnskapsrik om elbil enn man trodde. Og da spesielt i Norge der veldig mange har hatt andre elbiler.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Telluslørdag 25. januar 2020, klokken 12:39
Sitat fra: snoemann på lørdag 25. januar 2020, klokken 12:29
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 24. januar 2020, klokken 22:46
Litt av problemet som kom frem under en event hos Sandven var at JLR har utrolig liten tiltro til oss I-Pace eiere som oppegående folk på teknologi. De trodde kundene skulle være oldschool JLR-kunder som ikke hadde kunnskap om elbil. Så feil kan man ta. Og jeg tror de jobber for å imøtekomme den nye typen kunder.

Dette var interessant, please tell more 😊

Hvis det er snakk det eventet med sjefsingeniøren fra JLR så utrykte han seg på en langt mer positiv måte.
Han sa at JLR var blitt svært overrasket over at så mange kunnskapsrike mennesker hadde kjøpt I-Pace. De hadde forvente en mer typisk kundegruppe for Jaguar.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: 4Matic Fanaticlørdag 25. januar 2020, klokken 17:56
Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 24. januar 2020, klokken 23:16
På en Performance Tesla (AWD), så øker temperaturen på batteripakken ca 1° pr forbikjøring.
Hvis det er tilsvarende på I-Pace burde ikke lav batteritemperatur være noe problem med min kjørestil.   ;)

Uansett - en visning av verdier som batteritemperatur og ladeeffekt ved hurtiglading, og samtidig en måte å aktivere batterivarme før man ankommer hurtigladestasjon vinterstid burde være høyt oppe på 'fikslista' hos JLR.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Eonlørdag 25. januar 2020, klokken 18:56
Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 25. januar 2020, klokken 17:56
Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 24. januar 2020, klokken 23:16
På en Performance Tesla (AWD), så øker temperaturen på batteripakken ca 1° pr forbikjøring.
Hvis det er tilsvarende på I-Pace burde ikke lav batteritemperatur være noe problem med min kjørestil.   ;)

Uansett - en visning av verdier som batteritemperatur og ladeeffekt ved hurtiglading, og samtidig en måte å aktivere batterivarme før man ankommer hurtigladestasjon vinterstid burde være høyt oppe på 'fikslista' hos JLR.

Dette støttes helt og fullt!
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Stikkkontaktsøndag 26. januar 2020, klokken 00:55
Sitat fra: Tellus på lørdag 25. januar 2020, klokken 12:39
Sitat fra: snoemann på lørdag 25. januar 2020, klokken 12:29
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 24. januar 2020, klokken 22:46
Litt av problemet som kom frem under en event hos Sandven var at JLR har utrolig liten tiltro til oss I-Pace eiere som oppegående folk på teknologi. De trodde kundene skulle være oldschool JLR-kunder som ikke hadde kunnskap om elbil. Så feil kan man ta. Og jeg tror de jobber for å imøtekomme den nye typen kunder.

Dette var interessant, please tell more 😊

Hvis det er snakk det eventet med sjefsingeniøren fra JLR så utrykte han seg på en langt mer positiv måte.
Han sa at JLR var blitt svært overrasket over at så mange kunnskapsrike mennesker hadde kjøpt I-Pace. De hadde forvente en mer typisk kundegruppe for Jaguar.

Ja, poenget var at dette var en overraskelse og at tilpasningene de gjør skjer delvis pga dette.
De hadde i utgangspunktet liten tiltro til kundene, men kundene var annerledes enn de trodde.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: YMlørdag 01. februar 2020, klokken 10:14
Blir spennende å se om denne testen var med oppdatert programvare eller ikke.

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Stikkkontaktlørdag 01. februar 2020, klokken 10:28
Sitat fra: YM på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:14
Blir spennende å se om denne testen var med oppdatert programvare eller ikke.

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/

Trenger ikke bety så mye.
Noen får en kjempeøkning i rekkevidde mens andre (som meg) får høyere forbruk. Total inkonsistens dessverre selv om bilene er like og de får samme oppdatering.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Vannkraftsøndag 02. februar 2020, klokken 20:02
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 24. januar 2020, klokken 22:46
Flere I-Pace eiere hevder at DC ladehastighet blir bedre av å ta noen kjappe "drag" før lading siden dette vil øke batteritemperaturen. Dette er nok inntil videre en subjektiv observasjon, men helt klart ikke usannsynlig.

Min er faring er at det er helt klart en sammenheng. De eneste gangene jeg har sett ladehastigheter i område >70Kw i vinter er når jeg har trukket henger en time før lading og har hatt et forbruk i område 3,5-4,0Kwh/mil
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Maxwell_400mandag 03. februar 2020, klokken 08:49
Det virker ikke som bilen prioriterer å varme batteriene og det er helt greit for min del men den burde ha en funksjon hvor en kan aktivt varme opp batteriet før lading. Kjedelig å stå første kvarteret på en hurtiglader med kun 20kW lading.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 03. februar 2020, klokken 09:23
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 03. februar 2020, klokken 08:49
Det virker ikke som bilen prioriterer å varme batteriene og det er helt greit for min del men den burde ha en funksjon hvor en kan aktivt varme opp batteriet før lading. Kjedelig å stå første kvarteret på en hurtiglader med kun 20kW lading.

Det mest vanvittige er at ladingen ikke justeres opp etterhvert som temperaturen stiger.
Om du plugger i en DC-lader med 0 grader i batteriet vil hele ladeseansen være låst til den temperaturen og ladefarten være deretter. Dette er jo helt hinsides primitivt. Men burde samtidig være en smal sak å fikse.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: knutmyonsdag 05. februar 2020, klokken 08:07
Har aldri hørt om noen annen som har fått høyere forbruk etter h264, vet du om noen andre?

Hvis man er eneste er det vel noe feil med egen bil?


Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:28
Sitat fra: YM på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:14
Blir spennende å se om denne testen var med oppdatert programvare eller ikke.

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/

Trenger ikke bety så mye.
Noen får en kjempeøkning i rekkevidde mens andre (som meg) får høyere forbruk. Total inkonsistens dessverre selv om bilene er like og de får samme oppdatering.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: RayBombtorsdag 06. februar 2020, klokken 07:25
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:28
Trenger ikke bety så mye.
Noen får en kjempeøkning i rekkevidde mens andre (som meg) får høyere forbruk. Total inkonsistens dessverre selv om bilene er like og de får samme oppdatering.
Jeg tror problemet ligger i at bilene ikke har like versjoner på alle de forskjellige modulene som bilen har. Jeg har mange ganger gitt forespørsel til verksted om å få ALLE modulene opp til siste versjon, noe de sier de har gjort, men som de ikke faktisk gjør. Skuffende, og dette gjelder moduler som jeg selv kan lese av versjonen på i bilen. De gidder ikke å oppdatere dem, men sier til meg at de har gjort det.. tror jeg at de da har oppdater de modulene som bilen har som jeg ikke kan lese av versjon-nummer selv på i bilen?.. NEI.
Verkstedene skuffer meg meget...
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: YMlørdag 08. februar 2020, klokken 19:32
Fikk H264 i går og umiddelbart synes det som det er større forskjell i indikert rekkevidde mellom Eco og Comfort/Dynamic. Ellers virker bilen lik som før.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: afmsøndag 09. februar 2020, klokken 20:27
Hei! Muligens et dumt spørsmål, men jeg er fersk el-bilist (hentet min IPace på torsdag) så håper det tilgis :) - hvor sjekker jeg hvilken firmware jeg har? Eneste jeg finner info om i innstillinger er InControl Touch Pro programvarenummeret
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Ingeniørenmandag 10. februar 2020, klokken 06:39
Sitat fra: afm på søndag 09. februar 2020, klokken 20:27
Hei! Muligens et dumt spørsmål, men jeg er fersk el-bilist (hentet min IPace på torsdag) så håper det tilgis :) - hvor sjekker jeg hvilken firmware jeg har? Eneste jeg finner info om i innstillinger er InControl Touch Pro programvarenummeret

De fleste av oss ser ikke bilprogramvare nummer lenger...Siste inControl skal være S19C#####

Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: t-spabtirsdag 11. februar 2020, klokken 14:45
Fikk H264 installert i går.  Tok en vanlig tur som jeg har litt data på fra før.  Temparatur ca 3 grader, tørr vei, 18" vinterhjul og blandingskjøring. Snittfartt var 72 km/t.  Kjøreturen var på 12 mil hver vei.  Snitt forbruk 20,1 kWt/100 i ECO modus.  Det er langt bedre enn hva denne bilen har greid før under samme forhold.  Da har den ligget på rett under 22 kWt/100. 
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: RayBombtorsdag 13. februar 2020, klokken 22:58
I begynnelsen, etter H264 fikk jeg mye lavere forbrukstall enn hva jeg fikk før H264.
Nå etter 1,5 måneder med H264 ser jeg ingen forbedring, faktisk heller en forverring... 🤷🏻
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellusmandag 17. februar 2020, klokken 21:10
Var ute på en ny t/r tur i helgen.

Totalt 150,2 km tilbakelagt med forbruk 23.7 kWh. Brukte 43% SOC. Gjennomsnittsfart 76 km/t.
Turen gikk fra Oslo sydover til Vinterbro. Derfra fulgte jeg E18 til ca Askim hvor jeg kjørte et stykke på landevei. Retrurnerte deretter samme vei. Skikkelig dårlig være med sterk vind og regn. I og med at det var en t/r med vind stort sett fra siden så ble forbruket på de to leggene relativt like. Fulgte stort sett fartsgrensene 80-100km/t på motorvei og 50-80 på landevei, men noe 40 km/t inne i mellom.

Fikk lest av av tall for 90%, 70% og 60% SOC i tillegg til sluttallet på 57% SOC.
Beregnet totalkapasitet:
90 % SOC -> 85.9 kWh
70% SOC -> 84.6 kWh
60% SOC ->81.7 kWh
57% SOC -> 82.8 kWh.

Observerer med andre ord at SOC har en del unøyaktighet. Greit å være klar over.

Generelt ganske fornøyd med forbruket forholdene tatt i betraktning. Hadde forventet høyere forbruk.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Contangotirsdag 18. februar 2020, klokken 00:00
Unøyaktighet i SOC tror jeg er felles for alle elbiler. I alle fall samme på våre Teslaer. Må forbruke temmelig mye av batteriet i rolig tempo uten å stoppe noe særlig for å få noe som nærmer seg nøyaktig.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 18. februar 2020, klokken 09:52
Batteriet skal ha helt ideell temperatur for at du skal få ut oppgitt nettokapasitet. Da snakker vi 25-30 grader. I-Pace klarer ikke å holde denne temperaturen på batteriet i norsk vintervær. Mest sannsynlig forklaring på dine avlesninger er oppstart med nyladet og/eller forvarmet batteri som ble nedkjølt etter hvert.
For øvrig er SOC mye mer ustabil når du kommer ned på 30-35%. Dette er noe som er blitt verre etter H264.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellustirsdag 18. februar 2020, klokken 10:13
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 18. februar 2020, klokken 09:52
Batteriet skal ha helt ideell temperatur for at du skal få ut oppgitt nettokapasitet. Da snakker vi 25-30 grader. I-Pace klarer ikke å holde denne temperaturen på batteriet i norsk vintervær. Mest sannsynlig forklaring på dine avlesninger er oppstart med nyladet og/eller forvarmet batteri som ble nedkjølt etter hvert.
For øvrig er SOC mye mer ustabil når du kommer ned på 30-35%. Dette er noe som er blitt verre etter H264.

Har observt lignede sprik også om sommeren ved temperaure over 20 grader så jeg tror nok vi snakker om en generell svakhet med måling av SOC under belastning av batteriet. Regner med at SOC måles indirekte via batterispenning og det sier seg selv at dette ikke er enkelt når batteriet er under belastning. Batteriet vil vel også være mer eller mindre i ubalanse over cellemodulene og til tider vil BMS forsøke å balansere batteriet.

Batteriet var forvarmet ved avgang og jeg tror ikke temperaturen kan ha falt så veldig mye under de drøye to timene turen tok. Utetemperaturen var forøvrig rundt 5 grader.

Hadde vært interessant med flere målinger av SOC på langturer. Ikke minst om prediksjon av batterikapasitet trender nedover etterhvert som batteriet tømmes.

Min bil er godt over et år og har gått over 30K km. Bør ha mistet en 2-3 kWh vil jeg tro. Legg til at det fortsatt kanskje 1-2 kWh under viste 0% så det bør ikke være mer enn maks 81-82 kWh tigjengelig mellom 0-100% i min bil. Og da snakker vi om varmt batteri og sikkert ikke alt for høy belastning.

Kommer fortsatt til å benytte 80 kWh som utgangspunkt når jeg planlegger langkjøring med ladestopp.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 18. februar 2020, klokken 11:02
Mitt estimat på maks kapasitet trender nedover med SoC

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Ladet den i natt fra 73% til 100%, gikk med 27kWt. Med 10% ladetap antyder det at batteriet er på 90kWt.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellussøndag 26. april 2020, klokken 16:46
Fikk endelig gjort en test i litt høyere temperatur. Denne gangen kjørte jeg 2x73 km i konstant 104 km/t avlest speedometer. Dette tilsvarer 100 km/t reelt.

Forholdene var ganske gode. ca 15 grader utetemperatur. En del sol. Svak vind (10-15 km medvind på leg 1 og tilsvarende motvind på leg 2). Leg 1 og leg 2 var identiske. Målingen ble gjort i fart (bilen kjørte i 104 km/t). Oppnådde derfor en gjennomsnittsfart på 104 km/t. Startet med kaldt batteri (det var ikke fulladet så hadde ikke mulighet denne gangen til reise med varmt batteri).

Bilen er en HSE med 20 tommer standard sommerhjul (245 bredde). Luftrykk 41 i alle fire hjul (37 er anbefalt).
AC på Auto 22.5 grader i ECO modus.

Leg 1: 21.0 kWh/100 km (10-15 km/t medvind og minus 100 meter høydeforskjell)
Leg 2: 23.7 kWh/100 km  (10-15 km/t motvind og pluss 100 meter høydeforskjell)

Gjennomsnitt begge legs 22.3 kWh/100 km.

Dette var slettes ikke så galt. Tipper vi skal under 21.0 kWh/100 km i sommertemperatur.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: 4Matic Fanaticsøndag 26. april 2020, klokken 18:57
Har registrert lading og forbruk på de 3 siste langturene mine, to turer til Vesterålen og en til Grimstad.
Den første i fjor september var før H264, de andre to etter. Ganske forskjellige forhold på såpass forskjellige tidspunkt og lengde på turene - fra plaskregn til full vinter med 10cm slush til tørt fint vær. Temperaturer fra 0 til 12C.

Er strengt tatt fornøyd med forbruket nå, bilen bruker mye på første etappen, spesielt om man starter med kald bil som jeg gjorde i Grimstad nå sist siden jeg ikke hadde tilkoblet lader.
Syntes dog at den bruker mindre på motorvei, 120-130km/h enn den gjorde i fjorhøst da jeg sist var på veier med slik fart.

Tur nordover i fjor i september. Første del var som å kjøre langs en elv, plaskregn så det sprutet. Deretter ble forholdene bedre og hjemturen var tørre veier og fint høstvær. 5-10C. Kun jeg i bilen.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Tur nordover i februar. Full bil, 3 tenåringer i baksetet og bagasjerommet fullstappet.
Norsk vinterføre: våt asfalt, tørr asfalt, snøføre, is, slush, temperatur omkring 0C.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

All lading nordover er på 50kW, og normalt ligger den da noenlunde flatt tett oppunder 50kW helt til 80% SOC, så stopper gjerne ladingen der. Stoppet litt oftere/kortere stopp i februar så kidsa fikk strekt litt på beina.

------

Tur til Grimstad for å hente hjem eldstepoden. Tom bil sørover, litt last hjem.
Tørre veier, temperatur fra 0C til 12C.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  


Er fremdeles misfornøyd med ladehastigheten, så aldri 100kW men på Grelland lå den faktisk en stund på 97-98kW men det ramler alt for fort ned igjen. På Elverum ramlet den ned til 80ish etter noen få minutter. Mao, samme dritten som før.

Edit: Mangler fremdeles H280 siden jeg fikk H264 i starten av desember.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellussøndag 26. april 2020, klokken 20:31
Begynner å tikke inn noen erfaringer som kan tyde på at H280 også muligens kan påvirke ladehastighet positivt. Jeg har ladet en gang etter H280 og fikk da rundt 84 kWh i snitt opp til 49% SOC. Omtrent det beste jeg har sett så langt.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: JohnPGrifftirsdag 28. april 2020, klokken 11:05
Det ser ut at H280 har hatt et positiv effekt på ladehastighet. Mitt inntrykk er H280 er en "Fix" for å rette feil in H264. Jeg ladet 25 April på en Grønn Kontakt 150kW lader fra 7% -36% SOC. Energi ladet var 25,27kW og ladetid 18.5 minutter, som er en gjennomsnittshastighet av 82kW/t

Fra 7% til 10/11% SOC var ladeeffekt mellom 97,7kW og 94,5kW. Jeg har sett 97kW en gang men bare for noen sekunder. Fra 11% ladeeffekt falt til 80,1kW og gradvis økt til 82,4kW. Litt bedre hastighet en for H264/H280 oppgradering.
Batteritemp er interessant for de tallene under viser at battertemp for lading på nesten 100kW fra under 10% SOC er ikke skremmende høy. Når SOC er > 10% batteritemp er mer avgjørende og ca. 27C vil betyr rundt 82,5kW. Ser ut Jaguar kunne endre batteritemp og kobling til ladehastighet fra 10 til 50% SOC slik ladeeffekt på rundt 20C er ca.90kW. Bekrefter igjen at Jaguar har vært veldig forsiktig og "Throttled" ladehastighet, for å beskytte bilens batteri.

Batteritemp stats:

SOC     Temp C
7%         18
10%       19
12%       20
16%       21
21%       22
23%       23
26%       24
29%       25
32%       26
36%       27
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Cavamandag 18. mai 2020, klokken 09:40
Hvordan kan jeg sjekke om jeg har H280 eller ikke? har bruker i TOPIx, men skjønte ikke helt hvordan det skal leses.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: fantonsenmandag 18. mai 2020, klokken 10:30
Det eneste du kan sjekke er om H280 eller H264 ligger som utestående kampanje på din bil.
Om ingen av de ligger der, så har du de nok installert.
H280 er kun et tillegg til første utgave av H264. Får du H264 i dag, så inneholder denne også H280 slik at du ikke trenger denne separat.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Cavamandag 18. mai 2020, klokken 10:34
H264v4 ligger som utestående, men ikke H280. Har den "nye" grønne batteriindicatoren i speedometeret. Det betyr kanskje at bilen har fått H280 da?
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellusmandag 18. mai 2020, klokken 11:30
Sitat fra: Cava på mandag 18. mai 2020, klokken 10:34
H264v4 ligger som utestående, men ikke H280. Har den "nye" grønne batteriindicatoren i speedometeret. Det betyr kanskje at bilen har fått H280 da?

H280 var en spesialoppdatering for de som fikk en tidlig versjon av H264. Du har tydligvis ikke fått H264 enda og da trenger du ikke H280. Alt som er i H280 er nå inkludert i H264.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Cavamandag 18. mai 2020, klokken 12:37
Ok, jeg har forstått det slik at den grønne batteriindikatoren (lagt ved bilde for illustrasjon) kom i H264, og den har jeg i bilen. Kan det være at de har lagt inn H264, men at det ikke er oppdatert i TOPIx?

Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: fantonsenmandag 18. mai 2020, klokken 13:30
Sitat fra: Cava på mandag 18. mai 2020, klokken 12:37
Ok, jeg har forstått det slik at den grønne batteriindikatoren (lagt ved bilde for illustrasjon) kom i H264, og den har jeg i bilen.

Den grønne indikatoren har ingen ting med H264 å gjøre. Dette er en egen modul som enkelte fikk oppdatert lenge før H264 kom ut. Mange får nok denne også oppdatert som en del av H264, men du kan nok ikke bruke denne som bevis for om du har H264 eller ikke.

Sitat fra: Cava på mandag 18. mai 2020, klokken 12:37
Kan det være at de har lagt inn H264, men at det ikke er oppdatert i TOPIx?
Ser ofte at ting henger igjen 1 ukes tid i topix etter oppdateringer, så det kan i teorien være rett. Men har du ikke hatt bilen inne for H264 siste uken, så har den neppe det. Eneste som kan svare sikkert på det, er verkstedet. En kjapp telefon, så får du svar på det, og samtidig kan du sette opp time for oppdateringen.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Cavamandag 18. mai 2020, klokken 15:53
Der forsvant de utestående fra TOPiX. Bilen er en 2019 modell demobil kjøpt hos forhandler som jeg fikk utlevert i forrige uke, derfor jeg var usikker på om de hadde oppdatert alt. Nå gjenstår det bare å få den på en nyere versjon av InControl (som nå står på 19A og sier "programvare oppdatert") :)
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: 4Matic Fanaticmandag 18. mai 2020, klokken 19:35
Sitat fra: fantonsen på mandag 18. mai 2020, klokken 13:30
Den grønne indikatoren har ingen ting med H264 å gjøre. Dette er en egen modul som enkelte fikk oppdatert lenge før H264 kom ut. Mange får nok denne også oppdatert som en del av H264, men du kan nok ikke bruke denne som bevis for om du har H264 eller ikke.
Dersom du IKKE har den nye batteriindikatoren kan du bruke det som et bevis på at du IKKE har fått H264 korrekt utført, i hvert fall. 
Som en del av den skal alle moduler oppdateres og da vil du også få den nye grønne saken.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellusfredag 22. mai 2020, klokken 15:28
Har noen positive forbruksrapporter fra en Oslo - Kristiansand t/r reise i går.

Turen ble gjort med følgende etapper.
1: Oslo - Obs Arendal. 271 km, 93 km/t, 22.0 kWh/100km (Ladet 46 minutter  (28-86% SOC))
2: Obs - Arendal - Kristiansand, 61 km, 82 km/t, 21.7 kWh/100 km
3. Kristiansand - Gjennestad Hagesenter (Stokke). 212 km, 92 km/t, 22.2 kWh/100 km (ladet 23 minutter)
4. Gjennestad Hagesenter - Oslo. 121 km, 97 km/t, 22.8 kWh/100 km.

Laderen på Gjennestad Hagesenter skulle være 150 kW i følge Elbilforeningens sin app, men viste seg å kun være 75 kW. Har ikke så mye å si for I-Pace da vi stort kun ser høyere effekt enn 80 kw en kort stund.

Kjørte hele turen i Eco modus og kjørte uten å ta hensyn til å spare strøm. Temperaturen lå på mellom 14 og 18 grader. Ikke all verdens vind. Fine forhold med andre ord. Var spesielt positivt overrasket over forbruket i 110 sonen (som det er ganske mye av). Lå litt over her, men forbruket var slettes ikke avskrekkende. Kunne fint a tatt turen med kun en lading i Kristiansand, men da måtte jeg ha ladet omtrent fullt.

Hadde forøvrig 28% igjen da jeg ankom Arendal. Det gir en stipulert rekkevidde på over 370 km på motorvei.

Selve lading var som vanlig. Starter opp optimistisk de første minutten og faller deretter tilbake til 80 kW/200A.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: turfsurffredag 22. mai 2020, klokken 17:13
Sitat fra: Tellus på fredag 22. mai 2020, klokken 15:28

Turen ble gjort med følgende etapper.
1: Oslo - Obs Arendal. 271 km, 93 km/t, 22.0 kWh/100km (Ladet 46 minutter  (28-86% SOC))
2: Obs - Arendal - Kristiansand, 61 km, 82 km/t, 21.7 kWh/100 km
3. Kristiansand - Gjennestad Hagesenter (Stokke). 212 km, 92 km/t, 22.2 kWh/100 km (ladet 23 minutter)
4. Gjennestad Hagesenter - Oslo. 121 km, 97 km/t, 22.8 kWh/100 km.

Er dette reell snittfart (distanse/tid) eller oppgitt snittfart fra bilen (som lyver)?


Sent from my iPad using Tapatalk
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellusfredag 22. mai 2020, klokken 17:27
Det er selvfølgelig fra bilen. Ca 4-5 % 'feil'. Forøvrig er distansene også fra bil og litt kortere enn det andre biler rapporterer av en eller annen grunn.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Maxwell_400lørdag 23. mai 2020, klokken 08:04
Nå er det endelig blitt 10+ i Trøndelag, tørre veier og med 18" sommerhjul gir det fine forbrukstall.

Trondheim - Storli, 16 mil, mye kø og veiarbeid, snittfart 60km/t, 20kWh/100km Soc 95%->60%
Storli - Trondheim, 16 mil, lite trafikk,  snittfart 70 km/t, 15.5kWh/100km SoC 60%->30%
Ville hatt bedre tall hvis jeg har latt være å la bilen få strekke ut litt på motorveien inn mot Trondheim.

Storli er en plass inne i Trollheimen, ca. 620moh. Jeg bor ca. 150moh.

Veldig happy med det, gir jo 45 mil rekkevidde på tønderske veier med mye 60,70,80 soner

Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: turfsurflørdag 23. mai 2020, klokken 09:46
Sitat fra: Tellus på fredag 22. mai 2020, klokken 17:27
Det er selvfølgelig fra bilen. Ca 4-5 % 'feil'.
Ja, det gjør jo at tallene ser litt bedre ut enn de egentlig er. Prøver å gjøre meg opp en mening om forbruket sammenlignet med vår X, da er det kjedelig å hele tiden måtte korrigere farten.

Sånn som vi typisk kjører ser forbruket ut til å være nogenlunde likt Xen, gitt vi holder motorvei unna. Kjører man veldig rolig (dvs uten forbikjøringer og dermed lavere fart) ser det ut til at I-Pace har lavere forbruk. Omtrent som forventet egentlig.


Sent from my iPad using Tapatalk
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellussøndag 24. mai 2020, klokken 20:39
Turen fra Oslo til utenfor Arendal er 273 km lang i følge Google Maps. Kjøreturen tok 3 timer og 4 minutter. Det gir en snitthastighet på 89 km/t. 4 km/t overrapportering er som ventet.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 25. mai 2020, klokken 09:36
Sitat fra: Tellus på søndag 24. mai 2020, klokken 20:39
Turen fra Oslo til utenfor Arendal er 273 km lang i følge Google Maps.

Hvilke hjul har du?
Under 1% underestimering av kjørelengde er mindre enn jeg er vant med.
Om du har 20" så stemmer det. De har mindre diameter enn 18" og 22"(Samt 255/50 vinterdekk)
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellusmandag 25. mai 2020, klokken 16:30
Har 20 tommers standard HSE sommerhjul. Har også hørt at forskjellen er større med 18 tommer.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Contangomandag 25. mai 2020, klokken 20:10
Med 235/65R18, 245/50R20, og 255/40R22 har 18 og 22 helt lik omkrets mens 20 har 1,3% mindre omkrets.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellusmandag 25. mai 2020, klokken 20:32
Sitat fra: Contango på mandag 25. mai 2020, klokken 20:10
Med 235/65R18, 245/50R20, og 255/40R22 har 18 og 22 helt lik omkrets mens 20 har 1,3% mindre omkrets.

Det kan sikkert forklare hvorfor avviket er større med 18 tommer. Egentlig burde vel bilen kunne korrigere for slikt ved litt smart bruk av GPS.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: RayBombtirsdag 26. mai 2020, klokken 23:16
Nja, det vil også kreve litt smart programmering... ikke akkurat Jaguars sterke side.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: turfsurfonsdag 27. mai 2020, klokken 06:24
Sitat fra: Contango på mandag 25. mai 2020, klokken 20:10
Med 235/65R18, 245/50R20, og 255/40R22 har 18 og 22 helt lik omkrets mens 20 har 1,3% mindre omkrets.
Hvordan er det med 255/50R20, hvis jeg regner rett har de 0,3mm større diameter en 18". Vurderer å bytte til dette for å få litt mindre misvisning på speedometeret.

Alternativt gå opp til 245/55R20 som blir litt større igjen, men ikke bredere. Da får man nesten korrekt speedometer men mere avvik i distanse. Bonus begge deler i mine øyne, kortere kjørelengde er jo bare bra.

235/55R20 er vel og en mulighet, men blir kanskje for smalt for standard 20" felger?
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 27. mai 2020, klokken 08:25
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. mai 2020, klokken 06:24
Sitat fra: Contango på mandag 25. mai 2020, klokken 20:10
Med 235/65R18, 245/50R20, og 255/40R22 har 18 og 22 helt lik omkrets mens 20 har 1,3% mindre omkrets.
Hvordan er det med 255/50R20, hvis jeg regner rett har de 0,3mm større diameter en 18". Vurderer å bytte til dette for å få litt mindre misvisning på speedometeret.

Alternativt gå opp til 245/55R20 som blir litt større igjen, men ikke bredere. Da får man nesten korrekt speedometer men mere avvik i distanse. Bonus begge deler i mine øyne, kortere kjørelengde er jo bare bra.

235/55R20 er vel og en mulighet, men blir kanskje for smalt for standard 20" felger?

Høres ut som et dyrt prosjekt  :), og så må du ha nye dekk når de er slitt ned 1 mm...

Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 27. mai 2020, klokken 08:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. mai 2020, klokken 06:24
Sitat fra: Contango på mandag 25. mai 2020, klokken 20:10
Med 235/65R18, 245/50R20, og 255/40R22 har 18 og 22 helt lik omkrets mens 20 har 1,3% mindre omkrets.

235/55R20 er vel og en mulighet, men blir kanskje for smalt for standard 20" felger?

235 går fint på 8" brede felger. 215 også for den del.
Ideelle 20" for forbruk er 235/50. Flere merker har denne dimensjonen med rullemotstand A. Disse vil også være lettere med de fordelene det har. 55-profil vil gi betydelig mer vekt og redusert dynamikk.
Hadde 235/55r19 vinterdekk. De gav lavt forbruk, men dvaske kjøreegenskaper.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: turfsurfonsdag 27. mai 2020, klokken 08:57
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 27. mai 2020, klokken 08:42
Ideelle 20" for forbruk er 235/50. Flere merker har denne dimensjonen med rullemotstand A. Disse vil også være lettere med de fordelene det har. 55-profil vil gi betydelig mer vekt og redusert dynamikk.
Hadde 235/55r19 vinterdekk. De gav lavt forbruk, men dvaske kjøreegenskaper.
235/50 da vil vel speedometeret ha en missvisning på 10%. Nevnte jeg at jeg hater misvisning på speedometeret?

Vinterdekk har vel dvaske kjøreegenskaper uansett, tipper 235/55R20 vil ha helt greie kjøreegenskaper. Er vel 7mm høyere sidevegger enn 245/50R20.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: turfsurfonsdag 27. mai 2020, klokken 08:59
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. mai 2020, klokken 08:25
Høres ut som et dyrt prosjekt  :), og så må du ha nye dekk når de er slitt ned 1 mm...
Har da ikke tenkt å bytte før dagens er slitt ut. De vil jo uansett være bedre i snitt. Vil heller ha ett speedometer som viser 2-4% feil enn 5-7%. F.eks.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 27. mai 2020, klokken 09:06
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. mai 2020, klokken 08:57
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 27. mai 2020, klokken 08:42
Ideelle 20" for forbruk er 235/50. Flere merker har denne dimensjonen med rullemotstand A. Disse vil også være lettere med de fordelene det har. 55-profil vil gi betydelig mer vekt og redusert dynamikk.
Hadde 235/55r19 vinterdekk. De gav lavt forbruk, men dvaske kjøreegenskaper.
235/50 da vil vel speedometeret ha en missvisning på 10%. Nevnte jeg at jeg hater misvisning på speedometeret?

Men da vil triptelleren være korrekt...
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellusonsdag 27. mai 2020, klokken 10:59
Har 255/50R20 på vinterhjulene. Disse blel levert standard fra forhandler. Unødvendige brede for mitt bruk. Skal bytte til 235 bredde når de er utslitt. Regner med å få både lavere forbruk og bedre vinteregenskaper. Nå har det gått overraskende bra på vinteren med mine 255/50R20 så langt, men det anter jeg neppe skyldes dekkene.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: turfsurfonsdag 27. mai 2020, klokken 13:37
Sitat fra: Tellus på onsdag 27. mai 2020, klokken 10:59
Skal bytte til 235 bredde når de er utslitt. Regner med å få både lavere forbruk og bedre vinteregenskaper. Nå har det gått overraskende bra på vinteren med mine 255/50R20 så langt, men det anter jeg neppe skyldes dekkene.
Hvilken profil tenkte du å sette på da?
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Tellusonsdag 27. mai 2020, klokken 14:06
Det har jeg ikke tenkt på enda. Blir en avveing mellom avlesningsfeil speedo, forbruk, komfort og utseende.
Dessverre drar disse faktorene i motstatt retning  :D

Er ikke så veldig opptatt av å redusere avlesingseil på hastighet. Viktigere at de blir mest mulig lik sommerhjulene.
Dvs ca 4-5% feil.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 27. mai 2020, klokken 15:04
Jeg har standard 235/65-18, lurer på om ikke 235/55-20 ville vært bedre, omtrent samme omkretsen.
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: turfsurfonsdag 27. mai 2020, klokken 22:49
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 27. mai 2020, klokken 15:04
Jeg har standard 235/65-18, lurer på om ikke 235/55-20 ville vært bedre, omtrent samme omkretsen.
Burde rulle omtrent like lett, men litt stivere. Kommer nok til å bytte til det hvis vi beholder bilen til dekkene er slitt ut
Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 28. mai 2020, klokken 09:29
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. mai 2020, klokken 22:49
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 27. mai 2020, klokken 15:04
Jeg har standard 235/65-18, lurer på om ikke 235/55-20 ville vært bedre, omtrent samme omkretsen.
Burde rulle omtrent like lett, men litt stivere. Kommer nok til å bytte til det hvis vi beholder bilen til dekkene er slitt ut
Ville vært interessant å prøve, 18" ser ikke så bra ut men behaglig å kjøre med. Tips til Jaguar, ha inne forskjellige dekk og felger så kunder kan teste.

Til mitt bruk så er det ingen elbiler pr. idag eller som er planlagt som vil være bedre enn Jaguaren så jeg satser på å slite ut dekkene. Utseendemessig så holder tradisjonelt Jaguar seg bra.


Tittel: Sv: Forbruksrapporter post H264
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 02. juni 2020, klokken 08:55
Gode kjøreforhold, +20 grader
18" Michelin Latitude, Trollheimen(600moh) - Trondheim(150moh), 15kWh/100km, snitt 71 km/t. Distanse 110km.

Vinterforhold, samme strekning, snø i lufta og i veien, -5 grader
18" Hakka SUV 3, 25kWh/100km, snitt 67km/t.