Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruksrapporter post H264

Startet av Tellus, søndag 19. januar 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: afm på søndag 09. februar 2020, klokken 20:27
Hei! Muligens et dumt spørsmål, men jeg er fersk el-bilist (hentet min IPace på torsdag) så håper det tilgis :) - hvor sjekker jeg hvilken firmware jeg har? Eneste jeg finner info om i innstillinger er InControl Touch Pro programvarenummeret

De fleste av oss ser ikke bilprogramvare nummer lenger...Siste inControl skal være S19C#####

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

t-spab

#31
Fikk H264 installert i går.  Tok en vanlig tur som jeg har litt data på fra før.  Temparatur ca 3 grader, tørr vei, 18" vinterhjul og blandingskjøring. Snittfartt var 72 km/t.  Kjøreturen var på 12 mil hver vei.  Snitt forbruk 20,1 kWt/100 i ECO modus.  Det er langt bedre enn hva denne bilen har greid før under samme forhold.  Da har den ligget på rett under 22 kWt/100. 

RayBomb

I begynnelsen, etter H264 fikk jeg mye lavere forbrukstall enn hva jeg fikk før H264.
Nå etter 1,5 måneder med H264 ser jeg ingen forbedring, faktisk heller en forverring... 🤷🏻
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Tellus

#33
Var ute på en ny t/r tur i helgen.

Totalt 150,2 km tilbakelagt med forbruk 23.7 kWh. Brukte 43% SOC. Gjennomsnittsfart 76 km/t.
Turen gikk fra Oslo sydover til Vinterbro. Derfra fulgte jeg E18 til ca Askim hvor jeg kjørte et stykke på landevei. Retrurnerte deretter samme vei. Skikkelig dårlig være med sterk vind og regn. I og med at det var en t/r med vind stort sett fra siden så ble forbruket på de to leggene relativt like. Fulgte stort sett fartsgrensene 80-100km/t på motorvei og 50-80 på landevei, men noe 40 km/t inne i mellom.

Fikk lest av av tall for 90%, 70% og 60% SOC i tillegg til sluttallet på 57% SOC.
Beregnet totalkapasitet:
90 % SOC -> 85.9 kWh
70% SOC -> 84.6 kWh
60% SOC ->81.7 kWh
57% SOC -> 82.8 kWh.

Observerer med andre ord at SOC har en del unøyaktighet. Greit å være klar over.

Generelt ganske fornøyd med forbruket forholdene tatt i betraktning. Hadde forventet høyere forbruk.

Contango

Unøyaktighet i SOC tror jeg er felles for alle elbiler. I alle fall samme på våre Teslaer. Må forbruke temmelig mye av batteriet i rolig tempo uten å stoppe noe særlig for å få noe som nærmer seg nøyaktig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stikkkontakt

Batteriet skal ha helt ideell temperatur for at du skal få ut oppgitt nettokapasitet. Da snakker vi 25-30 grader. I-Pace klarer ikke å holde denne temperaturen på batteriet i norsk vintervær. Mest sannsynlig forklaring på dine avlesninger er oppstart med nyladet og/eller forvarmet batteri som ble nedkjølt etter hvert.
For øvrig er SOC mye mer ustabil når du kommer ned på 30-35%. Dette er noe som er blitt verre etter H264.

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 18. februar 2020, klokken 09:52
Batteriet skal ha helt ideell temperatur for at du skal få ut oppgitt nettokapasitet. Da snakker vi 25-30 grader. I-Pace klarer ikke å holde denne temperaturen på batteriet i norsk vintervær. Mest sannsynlig forklaring på dine avlesninger er oppstart med nyladet og/eller forvarmet batteri som ble nedkjølt etter hvert.
For øvrig er SOC mye mer ustabil når du kommer ned på 30-35%. Dette er noe som er blitt verre etter H264.

Har observt lignede sprik også om sommeren ved temperaure over 20 grader så jeg tror nok vi snakker om en generell svakhet med måling av SOC under belastning av batteriet. Regner med at SOC måles indirekte via batterispenning og det sier seg selv at dette ikke er enkelt når batteriet er under belastning. Batteriet vil vel også være mer eller mindre i ubalanse over cellemodulene og til tider vil BMS forsøke å balansere batteriet.

Batteriet var forvarmet ved avgang og jeg tror ikke temperaturen kan ha falt så veldig mye under de drøye to timene turen tok. Utetemperaturen var forøvrig rundt 5 grader.

Hadde vært interessant med flere målinger av SOC på langturer. Ikke minst om prediksjon av batterikapasitet trender nedover etterhvert som batteriet tømmes.

Min bil er godt over et år og har gått over 30K km. Bør ha mistet en 2-3 kWh vil jeg tro. Legg til at det fortsatt kanskje 1-2 kWh under viste 0% så det bør ikke være mer enn maks 81-82 kWh tigjengelig mellom 0-100% i min bil. Og da snakker vi om varmt batteri og sikkert ikke alt for høy belastning.

Kommer fortsatt til å benytte 80 kWh som utgangspunkt når jeg planlegger langkjøring med ladestopp.

Maxwell_400

#37
Mitt estimat på maks kapasitet trender nedover med SoC

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ladet den i natt fra 73% til 100%, gikk med 27kWt. Med 10% ladetap antyder det at batteriet er på 90kWt.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

#38
Fikk endelig gjort en test i litt høyere temperatur. Denne gangen kjørte jeg 2x73 km i konstant 104 km/t avlest speedometer. Dette tilsvarer 100 km/t reelt.

Forholdene var ganske gode. ca 15 grader utetemperatur. En del sol. Svak vind (10-15 km medvind på leg 1 og tilsvarende motvind på leg 2). Leg 1 og leg 2 var identiske. Målingen ble gjort i fart (bilen kjørte i 104 km/t). Oppnådde derfor en gjennomsnittsfart på 104 km/t. Startet med kaldt batteri (det var ikke fulladet så hadde ikke mulighet denne gangen til reise med varmt batteri).

Bilen er en HSE med 20 tommer standard sommerhjul (245 bredde). Luftrykk 41 i alle fire hjul (37 er anbefalt).
AC på Auto 22.5 grader i ECO modus.

Leg 1: 21.0 kWh/100 km (10-15 km/t medvind og minus 100 meter høydeforskjell)
Leg 2: 23.7 kWh/100 km  (10-15 km/t motvind og pluss 100 meter høydeforskjell)

Gjennomsnitt begge legs 22.3 kWh/100 km.

Dette var slettes ikke så galt. Tipper vi skal under 21.0 kWh/100 km i sommertemperatur.

4Matic Fanatic

#39
Har registrert lading og forbruk på de 3 siste langturene mine, to turer til Vesterålen og en til Grimstad.
Den første i fjor september var før H264, de andre to etter. Ganske forskjellige forhold på såpass forskjellige tidspunkt og lengde på turene - fra plaskregn til full vinter med 10cm slush til tørt fint vær. Temperaturer fra 0 til 12C.

Er strengt tatt fornøyd med forbruket nå, bilen bruker mye på første etappen, spesielt om man starter med kald bil som jeg gjorde i Grimstad nå sist siden jeg ikke hadde tilkoblet lader.
Syntes dog at den bruker mindre på motorvei, 120-130km/h enn den gjorde i fjorhøst da jeg sist var på veier med slik fart.

Tur nordover i fjor i september. Første del var som å kjøre langs en elv, plaskregn så det sprutet. Deretter ble forholdene bedre og hjemturen var tørre veier og fint høstvær. 5-10C. Kun jeg i bilen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tur nordover i februar. Full bil, 3 tenåringer i baksetet og bagasjerommet fullstappet.
Norsk vinterføre: våt asfalt, tørr asfalt, snøføre, is, slush, temperatur omkring 0C.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

All lading nordover er på 50kW, og normalt ligger den da noenlunde flatt tett oppunder 50kW helt til 80% SOC, så stopper gjerne ladingen der. Stoppet litt oftere/kortere stopp i februar så kidsa fikk strekt litt på beina.

------

Tur til Grimstad for å hente hjem eldstepoden. Tom bil sørover, litt last hjem.
Tørre veier, temperatur fra 0C til 12C.
Du kan ikke vise dette vedlegget.


Er fremdeles misfornøyd med ladehastigheten, så aldri 100kW men på Grelland lå den faktisk en stund på 97-98kW men det ramler alt for fort ned igjen. På Elverum ramlet den ned til 80ish etter noen få minutter. Mao, samme dritten som før.

Edit: Mangler fremdeles H280 siden jeg fikk H264 i starten av desember.

Tellus

Begynner å tikke inn noen erfaringer som kan tyde på at H280 også muligens kan påvirke ladehastighet positivt. Jeg har ladet en gang etter H280 og fikk da rundt 84 kWh i snitt opp til 49% SOC. Omtrent det beste jeg har sett så langt.

JohnPGriff

Det ser ut at H280 har hatt et positiv effekt på ladehastighet. Mitt inntrykk er H280 er en "Fix" for å rette feil in H264. Jeg ladet 25 April på en Grønn Kontakt 150kW lader fra 7% -36% SOC. Energi ladet var 25,27kW og ladetid 18.5 minutter, som er en gjennomsnittshastighet av 82kW/t

Fra 7% til 10/11% SOC var ladeeffekt mellom 97,7kW og 94,5kW. Jeg har sett 97kW en gang men bare for noen sekunder. Fra 11% ladeeffekt falt til 80,1kW og gradvis økt til 82,4kW. Litt bedre hastighet en for H264/H280 oppgradering.
Batteritemp er interessant for de tallene under viser at battertemp for lading på nesten 100kW fra under 10% SOC er ikke skremmende høy. Når SOC er > 10% batteritemp er mer avgjørende og ca. 27C vil betyr rundt 82,5kW. Ser ut Jaguar kunne endre batteritemp og kobling til ladehastighet fra 10 til 50% SOC slik ladeeffekt på rundt 20C er ca.90kW. Bekrefter igjen at Jaguar har vært veldig forsiktig og "Throttled" ladehastighet, for å beskytte bilens batteri.

Batteritemp stats:

SOC     Temp C
7%         18
10%       19
12%       20
16%       21
21%       22
23%       23
26%       24
29%       25
32%       26
36%       27
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Cava

Hvordan kan jeg sjekke om jeg har H280 eller ikke? har bruker i TOPIx, men skjønte ikke helt hvordan det skal leses.

fantonsen

Det eneste du kan sjekke er om H280 eller H264 ligger som utestående kampanje på din bil.
Om ingen av de ligger der, så har du de nok installert.
H280 er kun et tillegg til første utgave av H264. Får du H264 i dag, så inneholder denne også H280 slik at du ikke trenger denne separat.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Cava

H264v4 ligger som utestående, men ikke H280. Har den "nye" grønne batteriindicatoren i speedometeret. Det betyr kanskje at bilen har fått H280 da?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA