Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

Vigor

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 17. januar 2020, klokken 10:14
Det festlige med denne prisingen er at der Tesla har prioritert effektivitet OG store batterier, så har de konkurrerende bilene som Jaguar, Audi, Porsche osv kun prioritert batteristørrelse, og det fører til at denne prisingen vil slå enda hardere ut på biler som er lite effektive.

Taycan på Autobahn 180km/t, forventer at det koster rundt 80kr milen da xD
2018 Tesla Model S

Magnus Hansen

Sitat fra: Vigor på fredag 17. januar 2020, klokken 10:18
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 17. januar 2020, klokken 10:14
Det festlige med denne prisingen er at der Tesla har prioritert effektivitet OG store batterier, så har de konkurrerende bilene som Jaguar, Audi, Porsche osv kun prioritert batteristørrelse, og det fører til at denne prisingen vil slå enda hardere ut på biler som er lite effektive.

Taycan på Autobahn 180km/t, forventer at det koster rundt 80kr milen da xD

Kjøper vel ikke Porsche for å spare penger, da  :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. januar 2020, klokken 10:04Når Tesla blir store nok forventer jeg at prisene justeres oppover. Jeg regner med supercharger-nettverket planlegges å bli en inntektskilde i fremtiden.
Det offisielle de har sagt er at de ikke planlegger å tjene penger på superladerne eller service. Men det er så klart mulig det vil endre seg en eller annen gang i fremtiden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Samco

Min neste EV blir en tesla takk ionity for valget.

Vigor

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 17. januar 2020, klokken 10:20
Sitat fra: Vigor på fredag 17. januar 2020, klokken 10:18
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 17. januar 2020, klokken 10:14
Det festlige med denne prisingen er at der Tesla har prioritert effektivitet OG store batterier, så har de konkurrerende bilene som Jaguar, Audi, Porsche osv kun prioritert batteristørrelse, og det fører til at denne prisingen vil slå enda hardere ut på biler som er lite effektive.

Taycan på Autobahn 180km/t, forventer at det koster rundt 80kr milen da xD

Kjøper vel ikke Porsche for å spare penger, da  :)

Sant nok, men typ 8000kr før å kjøre en liten 100 mils tur nede i tyskland kan ikke vare så gøy, uansett om du er rik eller ikke :x
2018 Tesla Model S

Jejl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. januar 2020, klokken 10:25
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. januar 2020, klokken 10:04Når Tesla blir store nok forventer jeg at prisene justeres oppover. Jeg regner med supercharger-nettverket planlegges å bli en inntektskilde i fremtiden.
Det offisielle de har sagt er at de ikke planlegger å tjene penger på superladerne eller service. Men det er så klart mulig det vil endre seg en eller annen gang i fremtiden.
Kanskje de begynner å selge strøm til andre bilmerker for 8,39 kr pr kwh, og 1,7 kr til teslaer. :) :)

Marzo

Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 17. januar 2020, klokken 09:59
Sitat fra: Marzo på fredag 17. januar 2020, klokken 09:46
Vil Tesla ha samme pris på V2 og V3 ladere når disse kommer?

Det er nok ikke sikkert. Er man sikker på at ikke Tesla kan følge etter og doble dagens priser også?

Med tanke på forskjellen i effektavgiften må i vertfall V2 subsidiere V3 laderne hvis prisen skal være lik.
Men det blir neppe reelt før Tesla begynner å bygge ut for fullt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Marzo på fredag 17. januar 2020, klokken 10:47Med tanke på forskjellen i effektavgiften må i vertfall V2 subsidiere V3 laderne hvis prisen skal være lik.
Men det blir neppe reelt før Tesla begynner å bygge ut for fullt.
Overgangen fra V2 til V3 medfører ikke nødvendigvis mer effekt inn til ladestasjonene. Om man bytter ut 10 superladere V2 med 5 superladere V3 er effekten ca uendret. (Og man kan lade like mange biler per time, gitt at bilene reellt sett lader dobbelt så raskt.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vigor

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. januar 2020, klokken 10:52
Sitat fra: Marzo på fredag 17. januar 2020, klokken 10:47Med tanke på forskjellen i effektavgiften må i vertfall V2 subsidiere V3 laderne hvis prisen skal være lik.
Men det blir neppe reelt før Tesla begynner å bygge ut for fullt.
Overgangen fra V2 til V3 medfører ikke nødvendigvis mer effekt inn til ladestasjonene. Om man bytter ut 10 superladere V2 med 5 superladere V3 er effekten ca uendret. (Og man kan lade like mange biler per time, gitt at bilene reellt sett lader dobbelt så raskt.)

Hvis V3 laderne faktisk ladet dobbelt så raskt så ville dette nok vare sant, men dessverre viser jo tester at det egentligen kun lader litt raskere. Er vel snakk om typ 10-20% raskere på 20-80%.
2018 Tesla Model S

Magnus Hansen

Lurer på om jeg også har lest at V3 stasjonene kommer med batteribanker for å redusere toppbelastningen. Men mulig dette ikke gjøres overalt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vigor på fredag 17. januar 2020, klokken 10:57Hvis V3 laderne faktisk ladet dobbelt så raskt så ville dette nok vare sant, men dessverre viser jo tester at det egentligen kun lader litt raskere. Er vel snakk om typ 10-20% raskere på 20-80%.
Da er det mulig å implementere effektdeling på inntakslinjen, og ha f.eks 8 stk V3 i stedet for 10 stk V2, og komme ut likt effektmessig og på biler per time.

Poenget mitt er bare at den dimensjonerende lasten i forhold til effekt er biler per time. Ikke hurtigladerenes effekt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Marzo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. januar 2020, klokken 10:52Om man bytter ut 10 superladere V2 med 5 superladere V3 er effekten ca uendret. (Og man kan lade like mange biler per time, gitt at bilene reellt sett lader dobbelt så raskt.)

Til Model S og X eieres store begeistring :)

Espen Hugaas Andersen

#72
Sitat fra: Marzo på fredag 17. januar 2020, klokken 11:08Til Model S og X eieres store begeistring :)
Reellt sett forventer jeg egentlig at V3 vil komme i tillegg til V2. Kanskje man erstatter noen av de eldre V2 med noen V3, eller at man øker kapasiteten på installsjonen i forhold til økende antall biler i omløp. På nye stasjoner kan det hende de setter opp noen V2 og noen V3. Og så har V3 kun CCS slik at biler som ikke kan lade raskere enn 145 kW må holde seg til V2. (Jeg antar S/X får CCS i løpet av året.)

Men hva som er optimalt her i forhold til biler/time får Tesla regne ut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: JorgenM på fredag 17. januar 2020, klokken 07:59Prisen er grei nok, da den favoriserer produsentene som bygger nettverket. Men de burde slippe å betale abb. mener jeg.

Selv hvis man er "medlem" så er det jo dyrt. Audi tar vel 2-300 kroner i måneden for å få prisen per kWh ned på det andre leverandører (ikke Tesla) ligger på?

SitatHvis Tesla hadde åpnet for andre produsenter tror jeg de fleste Tesla-eiere hadde blitt provosert hvis de hadde fått ladet til samme lave pris som dem selv :)

Hvorfor? Så lenge disse andre produsentene hadde betalt sin rettferdige andel og bidratt til å bygge ut superladernettverket så ville det vel ikke vært noe problem?

emurof

Sitat fra: eivhelle på fredag 17. januar 2020, klokken 08:27Hadde de gjort som Tesla og lagt på noen tusen på bilprisen, kunne de droppet abonnementsavgiften.

Jeg tror ikke Tesla har lagt noe på bilprisen for Model 3. De tar vel betalt det de må for å gå i null?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA