Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

OhmPaPa

IONITY launches a kilowatt hour-based pricing scheme for customers across its pan-European network, starting from January 31st

Connected Mobility Service Providers with attractive offers

Customers without contracts pay kWh-based ad-hoc price of €0.79ct reflecting their exact consumption

https://ionity.eu/en/news-and-media.html

Gammel pris var €8,- per sesjon.

Magnus Hansen

Så 8kr/kWh hvis msn ikke har spesielt opplegg via produsenten man kjøpte bilen fra  :o :o Da skal de nok se de slipper å måtte lade Teslaer i alle fall..

Roy Aasen

Morsomt prisnivå..fører nok til at nå løper mann av huse og kjøper elbil.
Få det på førstesiden til VG😂

Spent på hva medlemmene må betale.

Magnus Hansen

Og disse «medlemmene» må vel betale fast månedsavgift for å få tilgang til de lavere prisene, eller har jeg misforstått?

Øyvind.h

#4
Å heisann. Tipper dette med avtale bindes mot abonnement. Dvs hvis du binder deg til et månedsabonnement og betaler for det så får du lavere pris. Eksempelvis Audis løsning til 190? per måned.

Jeg pleier lade typisk 10-70%. Blir snaut 400,- det. Trodde jeg tok i når jeg var avslappet til en dobling fra 80 til 150 for en ladesesjon.

Ser ut som du kan slippe unna med 3,20 per kWh for 2400,- per år.

Sier vi 20 hurtigladerbesøk per år, 60% påfyll og disse prisene blir det 1600 hos Tesla eller 5000 hos Ionity. Evt 8000 uten abonnement.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Audi sine priser hos Ionity er 189 kr/mnd for Transit-avtalen (etter første gratisåret), og 3,20 kr/kWh for bruk. De har også en rimeligere "City"-avtale, men den gir ikke tilgang på Ionity.
Det blir spennende hva Plugsurfing, CK, Shell (gamle NewMotion, som per i dag har de laveste prisene hos Ionity), JuicePass (for tiden €0.50/kWh), etc legger seg på.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

#6
8,40kr per kWh hos Ionity fremover.

Mindre batteri og "bare lade litt på vei til hytta" ble plutselig en dyr løsning. Tipper andre leverandører vil følge opp med oppjustering de også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2020, klokken 19:39
8,40kr per kWh hos Ionity fremover.

Mindre batteri og "bare lade litt på vei til hytta" ble plutselig en dyr løsning. Tipper andre leverandører vil følge opp med oppjustering de også.

Tja... Ionity har bestemt seg for å ha like priser i hele Europa. Og så er de ikke interessert i å tape penger i noe land, så da følger prisene det landet med høyest priser. Som gjør at de vil prise seg totalt ut av andre markeder. Ionity begynner jo å ligne en fullstendig fiasko i forhold til slik det så ut ved lansering. Det var så store forhåpninger om et Teslalignende nettverk. For noe surr.

emurof

Horribelt. Takk og pris for Tesla sier jeg bare.

Øyvind.h

Nå skjønner jeg i hvert fall bedre hvorfor de setter opp 4 ladere istedenfor 20-40.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Vel, lader så lite på hurtiglader at abonnementet er uaktuelt.

Med de prisene blir Ionity kun nødløsning hvis annen lader ikke er innen rekkevidde eller at jeg ikke har tid til å stå i ladekø hos konkurrentene (etter at e-tron er mottatt).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

OhmPaPa

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2020, klokken 19:30
Ser ut som du kan slippe unna med 3,20 per kWh for 2400,- per år.

Sier vi 20 hurtigladerbesøk per år, 60% påfyll og disse prisene blir det 1600 hos Tesla eller 5000 hos Ionity. Evt 8000 uten abonnement.

Den kunnet jeg ha levt med - selv om jeg sikkert lader ute dobbelt så ofte.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2020, klokken 20:19
Nå skjønner jeg i hvert fall bedre hvorfor de setter opp 4 ladere istedenfor 20-40.

Men denne skjønner jeg ikke. Både Tesla og Ionity dvs Audi/MB/VW/BMW har den effekten at et godt ladenettverk potensielt selger flere biler. Så man kan teoretisk tape penger på lading men tjene det tilbake på bilsalget.

Men med så beskjeden utbygging frister det ikke å bytte beite fra Tesla. De som har ladet Teslaen sin på Lier eller Åsane skjønner hva jeg snakker om. Og de stedene har ikke så få som 4 ladestolper hver. Lier har 8+8 og Åsane 6.

Håper tyskerne selger masse elbiler jeg men hvorfor så halvhjertet innsats?

Øyvind.h

Statistikk over solgte biler viser noe av årsaken.
Tesla har solgt ca 50.000 biler.
Det er solgt rundt 105.000 biler med CCS, men snevrer du inn til typiske langturbiler (eks iPace, eNiro, nyeste eSoul, E-tron, Leaf 62kWh) er det antakelig ikke solgt mer enn rundt 15.000 biler.
Altså 1/3 av antall amerikanske langtur-biler.

I tillegg er jo ikke Ionity eneste aktør, og klarer man seg uten lynlading er det en god del CCS stasjoner å velge mellom. Situasjonen er ikke helt krise, men jeg regner nok med andre aktører vil pushe prisene oppover de også fremover.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2020, klokken 20:57
I tillegg er jo ikke Ionity eneste aktør, og klarer man seg uten lynlading er det en god del CCS stasjoner å velge mellom. Situasjonen er ikke helt krise, men jeg regner nok med andre aktører vil pushe prisene oppover de også fremover.
Dette er virkelig en utfordrende skjerping som hindrer videre utbredelse av elbil. De som ikke har hjemmelading eller rimelig lademulighet på jobb, får nå sterkt økte utgifter.

Er sjeleglad jeg har hjemmelademulighet OG langrekkeviddebil + grei pris på SuC.

Synes det ble dyrt når Fortum økte prisen i Østerdalen til 4kr pr min. Nå er jo det ikke dyrt lengre.

Øyvind.h

Jeg ville ikke anbefalt elbil for de som mangler mulighet for saktelading, hverken med gammel eller ny prismodell. Det er for tidkrevende og ikke minst belastende for batteriet å basere seg på hurtiglading.
Med andre ord - boliger uten mulighet for saktelading blir mindre verd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA