Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 20. august 2020, klokken 10:34
Interessant, Plugsurfing drifter Jaguar sin tjeneste, men tar vanligvis 11,09,-/kWh hos Ionity.
Jaguar skriver selv at Ionity prisen deres er "intro pris" for Jaguar Public Charging.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

#466
Noen flinke folk på FB har lagent en oversikt over priser på Ionity basert på dagens €-kurs.

Jaguar Public Charging 88,- pr lading
E-tron Charging Service Transit abo: 3,2,-/kWh + 175,39,-/måned
Chargepoint 6,72,-/kWh
Maingau Einfach Strom Laden 7,74,-/kWh
EnelX Juicepass 8,36,-/kWh
Ionity direkte 8,4,-/kWh
Shell recharge 8,4,-/kWh
E-tron Charging Service City abo 8,4,-/kWh + 45,47,-/måned
eins-E-Mobil 8,56,-/kWh
Circle K Charge 9,01,-/kWh
Plugsurfing 11,09,-/kWh

Mangler Porsche, Mercedes og VW. Det er usikkerhet rundt prisen til Chargepoint.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kamuflars

Sitat fra: daktari på torsdag 20. august 2020, klokken 22:48
Er juicepass egen tilbyder?

Juicepass er vel en slags prepaid-tjeneste fra EnelX (Som også er operatør og Ionity-partner i i Italia), hvopr du må kjøpe en viss mengde kilowatt i et gitt tidsrom. Vil tro den prisen det er vist til er Pay-as-you-go.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Sitat fra: Kamuflars på torsdag 20. august 2020, klokken 22:52
Sitat fra: daktari på torsdag 20. august 2020, klokken 22:48
Er juicepass egen tilbyder?

Juicepass er vel en slags prepaid-tjeneste fra EnelX (Som også er operatør og Ionity-partner i i Italia), hvor du må kjøpe en viss mengde kilowatt i et gitt tidsrom. Vil tro den prisen det er vist til er Pay-as-you-go.

JuicePass er og navnet på appen dems. Pris på Ionity er 0,79€/kWh hos Ionity (sjekket både Dal og Hole). Du kan kjøpe JuicePass Card for 16€, så har jeg og lest at de har abonnement til redusert ladepris inntil man når grensen for sitt abonnement, og så blir det standardprisen på det overskytende.

Priser for lading kan bli så dyrt som 4,13 NOK (1,89 RON) per kWh for de uten plan, og ned til 2,55 NOK (1,17 RON) ved inkluderte 60 eller 120 "credits" som tilsvarer 1 kWh per "credit". Det koster henholdsvis 80 RON eller 120 RON for abonnement på lading. Ihvertfall i Italia/Romania, da disse ikke stemmer med det man får oppgitt på hjemmesiden linket til under.

https://www.enelx.com/ro/en/electric-mobility/products/privates/juicepass-app-rates

Hva er usikkerheten rundt Chargepoint? Noen som forveksler dem og Chargemap?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Jeg forstod det slik at ingen kan bekrefte at Chargepoint faktisk fakturerer den oppgitte prisen som angis som "reported by community".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på fredag 21. august 2020, klokken 09:42
Jeg forstod det slik at ingen kan bekrefte at Chargepoint faktisk fakturerer den oppgitte prisen som angis som "reported by community".

Har ingen planer om å verifisere slikt, når det finnes billigere leverandører. Så lenge man kan "verifisere" ved søk på en faktisk ladestasjon, så tar jeg prisen for gitt. Noe annet vil jo være å lure oss. Og ja, jeg sjekker at fakturaen stemmer med det som skal være oppgitt pris, slik at jeg kan ringe å klage med en gang, om det blir feil.

Men det kan jo hende noen vil starte en lading og stoppe den umiddelbart etter, for testingens skyld, så får du 100 % verifikasjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kamuflars

Sitat fra: RJK på fredag 21. august 2020, klokken 09:00

Priser for lading kan bli så dyrt som 4,13 NOK (1,89 RON) per kWh for de uten plan, og ned til 2,55 NOK (1,17 RON) ved inkluderte 60 eller 120 "credits" som tilsvarer 1 kWh per "credit". Det koster henholdsvis 80 RON eller 120 RON for abonnement på lading. Ihvertfall i Italia/Romania, da disse ikke stemmer med det man får oppgitt på hjemmesiden linket til under.

https://www.enelx.com/ro/en/electric-mobility/products/privates/juicepass-app-rates

I appen får jeg valget Basic (pay-as-you-go) til EUR 0,79/kWh, eller to ulike "flat rates" på enten EUR 25/mnd med 70kWh inkludert, eller EUR 45/mnd med 145 kWh inkludert. De to siste er jo ikke så ikke ille hvis man bruker dem opp eller nesten opp hver måned, eller ikke går så mye over. Men alt over det inkluderte belastes som ved Basic, det vil si EUR 0,79/kWh.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Sitat fra: Kamuflars på fredag 21. august 2020, klokken 14:00
Sitat fra: RJK på fredag 21. august 2020, klokken 09:00

Priser for lading kan bli så dyrt som 4,13 NOK (1,89 RON) per kWh for de uten plan, og ned til 2,55 NOK (1,17 RON) ved inkluderte 60 eller 120 "credits" som tilsvarer 1 kWh per "credit". Det koster henholdsvis 80 RON eller 120 RON for abonnement på lading. Ihvertfall i Italia/Romania, da disse ikke stemmer med det man får oppgitt på hjemmesiden linket til under.

https://www.enelx.com/ro/en/electric-mobility/products/privates/juicepass-app-rates

I appen får jeg valget Basic (pay-as-you-go) til EUR 0,79/kWh, eller to ulike "flat rates" på enten EUR 25/mnd med 70kWh inkludert, eller EUR 45/mnd med 145 kWh inkludert. De to siste er jo ikke så ikke ille hvis man bruker dem opp eller nesten opp hver måned, eller ikke går så mye over. Men alt over det inkluderte belastes som ved Basic, det vil si EUR 0,79/kWh.

Ja, om du ikke får en av de andre prisene siden du har avtale, som da skulle tilsi 1,79 RON, som tilsvarer 3,92 NOK i dag. Det som "forstyrrer", er linjen som sier "You can check the updated prices in the Enel X mobile application JuicePass and the website enelx.ro", så prisen i appen er vel det vi kan forholde oss til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kamuflars

Jeg forstår det slik at det er prisene jeg oppga i EUR som gjelder når man befinner seg utenfor IT/RO, men skal ikke si det for sikkert.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Sitat fra: Kamuflars på fredag 21. august 2020, klokken 15:41
Jeg forstår det slik at det er prisene jeg oppga i EUR som gjelder når man befinner seg utenfor IT/RO, men skal ikke si det for sikkert.

Det er nok sannsynligvis der prisforskjellen kommer inn. Bare så synd de ikke oppgir dette som eget felt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ellemelle

Jeg tror det er Google som har sendt deg inn på den rumenske siden til Enel X.

Enel X er italiensk, og det er enklest å sjekke prisene på den italienske siden :-)
https://www.enelx.com/it/en/electric-mobility/products/privates/juicepass-app

RJK

Sitat fra: Ellemelle på fredag 21. august 2020, klokken 15:58
Jeg tror det er Google som har sendt deg inn på den rumenske siden til Enel X.

Enel X er italiensk, og det er enklest å sjekke prisene på den italienske siden :-)
https://www.enelx.com/it/en/electric-mobility/products/privates/juicepass-app

Takker, ja det var jo interessant, når man at på til velger å skrive enelx.com, og tydeligvis blir kastet inn på feil side.

;-)

Lurte veldig på hvorfor jeg fikk opp priser i RON.

Det interessante er at all informasjon tilsendt på epost kommer på italiensk, og har ikke sett hvor jeg kan velge å sette engelsk som kommunikasjonsspråk. Men har dog ikke leitet veldig godt...

Her var jo prisene greit lagt frem i €.

25€ for 70 kWh gir pris på 3,81 NOK per kWh, og 45€ for 145 kWh gir 3,31 NOK per kWh.

Men ser ikke at jeg kan kjøpe disse avtalene via appen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 21. august 2020, klokken 17:13

25€ for 70 kWh gir pris på 3,81 NOK per kWh, og 45€ for 145 kWh gir 3,31 NOK per kWh.

Men ser ikke at jeg kan kjøpe disse avtalene via appen.
Bare å trykke på PR knappen og Manage profile, så kan du velge avtale.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Facet

Hva gjør man hvis man skal på ordentlig langtur da? Lader man tre-fire ganger så har man brukt opp allerede  :P
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 21. august 2020, klokken 18:11
Sitat fra: RJK på fredag 21. august 2020, klokken 17:13

25€ for 70 kWh gir pris på 3,81 NOK per kWh, og 45€ for 145 kWh gir 3,31 NOK per kWh.

Men ser ikke at jeg kan kjøpe disse avtalene via appen.
Bare å trykke på PR knappen og Manage profile, så kan du velge avtale.

Takker, der var det jo. Da har man ihvertfall muligheten til å ta abonnement før en langtur, for å få de første 70/145 kWh'ene til en grei pris.

Sitat fra: Facet på fredag 21. august 2020, klokken 18:38
Hva gjør man hvis man skal på ordentlig langtur da? Lader man tre-fire ganger så har man brukt opp allerede  :P

Dessverre må man sjonglere mellom flere operatører, men her kan du jo håpe på eller beregne det slik at første del av turen havner i ene månedsperioden, og hjemturen havner i den andre. Da har du potensielt 290 kWh til en kostnad av 90€ som per nå tilsvarer 956.62 + vekslingsgebyrer/tillegg.

Med rette bilen og kjørestilen, samt kjøreruten, så dekker du en god del mil på den mengden, i tillegg til det du får med topping av batteriet med hjemmelading før utreise. Legg til andre steder der man kan parkere og lade gratis, billig eller inkludert i overnattingskostnadene.

For egen del så vil det si 290+64 kWh, med snittforbruk på 1,6 på langtur, som tilsvarer ca 220 mils reise. Dvs, jeg rekker til Køln og hjem om jeg kjører sakte nok til å holde det snittforbruket. Google Maps sier det er 244,4 mil, men man må trekke fra 32,6 mil for tur/retur med fergen fra Larvik til Hirtshals (16,3 mil hver vei).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA