Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TWC Generation 3

Startet av kodax, onsdag 15. januar 2020, klokken 23:41

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på tirsdag 28. september 2021, klokken 22:19
Sitat fra: kodax på tirsdag 28. september 2021, klokken 21:56
Så hjemme er egentlig ikke ok. På hytta kan man kanskje si er ok hvis du gjør sporadisk.
Hvis det er din hytte og du bruker den regelmessig er nok det å tøye strikken litt langt.
DSB: Merknad 2:
Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger (= nødlading).
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/
Takker for innspill.

Siden hytta er under oppussing så er det ikke noen fast bruk. Men uansett er det vel ikke lov å lade på 16A. (dette er en logisk brist i regelverket imho, som jeg derfor har litt sivil ulydighet på)

Counterpointer

Sitat fra: geear på tirsdag 28. september 2021, klokken 23:30
Skal man gå i detalj her, så kan en kanskje diskutere hva "nødlading" og "andre egnede løsninger" er for noe. For bare 3-4-5 år siden så kunne man være helt avhengig av å fylle på med schuko på en eller annen hytte i gokk, for å i det hele tatt komme hjem igjen. Folk la til og med ut schukokontaktene sine på nettet fritt tilgjengelig for elbilister, i tilfelle krise langs veien. Nå skal det mye til at man ikke kan løse det på andre måter, med en nærliggende hurtiglader for eksempel, eller en hurtiglading ekstra på vei hjem. Er det da nødlading å schukolade på en hytte fordi det er billigere og mer komfortabelt/praktisk?

Gjør det selv på hytta til svigermor, men kun av praktiske årsaker. Er det godt nok argument når det er hurtigladere tre kilometer unna?
15 mil t/r nærmeste hurtiglader i mitt tilfelle

Uansett nekter jeg å ikke kunne lade på egen eiendom når jeg har en trygg kurs, og det vil komme Easee lader/TWC 3

kodax

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 28. september 2021, klokken 23:32...uansett er det vel ikke lov å lade på 16A. (dette er en logisk brist i regelverket imho, som jeg derfor har litt sivil ulydighet på)
Hvor står dette?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: Erlends på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:17
Fikk nettopp beskjed om at min gen 3 lader er sendt.
Der fikk jeg og beskjed. Ikke skjedd noe på sporingen, men tydeligvis noe på gang. Ser ut som det kan gå raskere enn de 2-4 ukene de estimerte.. hva skjer med Tesla?!

Counterpointer

Sitat fra: kodax på onsdag 29. september 2021, klokken 12:52
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 28. september 2021, klokken 23:32...uansett er det vel ikke lov å lade på 16A. (dette er en logisk brist i regelverket imho, som jeg derfor har litt sivil ulydighet på)
Hvor står dette?
Det er spesifisert 10A kurs (med B vern) dvs at alt annet ikke er lov. Det er blitt hevdet med stor tyngde og henvisning til NEK 400 om jeg husker riktig.

geear

For nye installasjoner, ja, men det er nok en gråsone for det de definerer som "nødlading". Det kan jo foregå fra eksisterende kurser som ikke er satt opp for elbillading, og heller ikke sikret med 10A sikring. Da tror jeg nok man er nede på apparatnivå, altså at det er ladekladden som bestemmer hva det er lov å trekke via schuko. Samme med kurser som er satt opp med formål elbillading FØR 2017 eller når 10A kravet kom. De er lovlige som de er.. ikke tilbakevirkende kraft.

Counterpointer

Sitat fra: geear på onsdag 29. september 2021, klokken 19:55
For nye installasjoner, ja, men det er nok en gråsone for det de definerer som "nødlading". Det kan jo foregå fra eksisterende kurser som ikke er satt opp for elbillading, og heller ikke sikret med 10A sikring. Da tror jeg nok man er nede på apparatnivå, altså at det er ladekladden som bestemmer hva det er lov å trekke via schuko. Samme med kurser som er satt opp med formål elbillading FØR 2017 eller når 10A kravet kom. De er lovlige som de er.. ikke tilbakevirkende kraft.
Sikkert korrekt, at det er gråsone. Jeg har antatt det er utenfor, men sett bort fra det på grunn av en egen vurdering av (fravær av) fare.

Handyman

Kilde DSB:
Paragraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg har krav om at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Lading fra en vanlig jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B tilfredsstiller ikke dette kravet fordi kontakten ikke er ment for denne typen belastning over tid (varmgang) og fordi bilens ladesystem kan hindre en vanlig jordfeilbryter i å fungere (maskerer likestrøm). At et lynnedslag i nærheten også kan svi av bilens elektronikk og batterier, hvis det ikke er installert overspenningsvern, er heller ikke i tråd med kravene i §16.

Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.


Altså; dersom du installerte ladekontakten før kravet kom i 1014 er du unntatt kravene.
Hvis man da kun lader på høyst 10A skal man være rimelig sikret mot varmgang, forutsatt at man sjekker tilstanden jevnlig. Man er derimot ikke sikret mot at jordfeilvernet settes ut som følge av likestrøm, men dette er i realiteten kun en teoretisk og svært sjelden feil.
Gråsonen for nødlading er nok ikke særlig stor, da intensjonen i forskriften er at all lading skal følge kravene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 29. september 2021, klokken 19:50
Sitat fra: kodax på onsdag 29. september 2021, klokken 12:52
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 28. september 2021, klokken 23:32...uansett er det vel ikke lov å lade på 16A. (dette er en logisk brist i regelverket imho, som jeg derfor har litt sivil ulydighet på)
Hvor står dette?
Det er spesifisert 10A kurs (med B vern) dvs at alt annet ikke er lov. Det er blitt hevdet med stor tyngde og henvisning til NEK 400 om jeg husker riktig.
Ja, med "vanlig jordet kontakt" så menes det vel Schuko, og da er det en begrensning på 10A ser jeg, ja.
Lading med CEE på 16A er jo ok, så det er jo en svært enkel oppgradering hvis man ikke har det allerede og ikke vil legge opp egen ladeboks av en eller annen grunn.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

keepitsimple

Sitat fra: Handyman på onsdag 29. september 2021, klokken 20:58
Kilde DSB:
Paragraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg har krav om at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Lading fra en vanlig jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B tilfredsstiller ikke dette kravet fordi kontakten ikke er ment for denne typen belastning over tid (varmgang) og fordi bilens ladesystem kan hindre en vanlig jordfeilbryter i å fungere (maskerer likestrøm). At et lynnedslag i nærheten også kan svi av bilens elektronikk og batterier, hvis det ikke er installert overspenningsvern, er heller ikke i tråd med kravene i §16.

Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.


Altså; dersom du installerte ladekontakten før kravet kom i 1014 er du unntatt kravene.
Hvis man da kun lader på høyst 10A skal man være rimelig sikret mot varmgang, forutsatt at man sjekker tilstanden jevnlig. Man er derimot ikke sikret mot at jordfeilvernet settes ut som følge av likestrøm, men dette er i realiteten kun en teoretisk og svært sjelden feil.
Gråsonen for nødlading er nok ikke særlig stor, da intensjonen i forskriften er at all lading skal følge kravene.
§ 16.Planlegging og vurdering av risiko
Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk.
Det er loven. Resten er en veiledning. Jeg har selv en TWC3 og liker den, men det kan jo være greit å skille på hva som er lov og veiledning.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

geear

Har du fått TWC3, rukket å få installert og begynne å "like den" allerede? Trodde de første i Norge fortsatt var på vei med Posten?

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Ja, men han over skriver som han har hatt den en stund...

Handyman

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. september 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. september 2021, klokken 20:58
Kilde DSB:
Paragraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg har krav om at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Lading fra en vanlig jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B tilfredsstiller ikke dette kravet fordi kontakten ikke er ment for denne typen belastning over tid (varmgang) og fordi bilens ladesystem kan hindre en vanlig jordfeilbryter i å fungere (maskerer likestrøm). At et lynnedslag i nærheten også kan svi av bilens elektronikk og batterier, hvis det ikke er installert overspenningsvern, er heller ikke i tråd med kravene i §16.

Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.


Altså; dersom du installerte ladekontakten før kravet kom i 2014 er du unntatt kravene.
Hvis man da kun lader på høyst 10A skal man være rimelig sikret mot varmgang, forutsatt at man sjekker tilstanden jevnlig. Man er derimot ikke sikret mot at jordfeilvernet settes ut som følge av likestrøm, men dette er i realiteten kun en teoretisk og svært sjelden feil.
Gråsonen for nødlading er nok ikke særlig stor, da intensjonen i forskriften er at all lading skal følge kravene.
§ 16.Planlegging og vurdering av risiko
Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk.
Det er loven. Resten er en veiledning. Jeg har selv en TWC3 og liker den, men det kan jo være greit å skille på hva som er lov og veiledning.
Er det noe i det DSB skriver som du mener er feil? Mener du kanskje Forskrift, og ikke veiledning? Eller var det noe jeg skrev som var feil?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Fikk akkurat spretta forseglingsteipen og åpna lokket på eska, herregud så nice TWC3 er! Mindre enn jeg hadde sett for meg, og glassfronten er rett og slett bare lekker!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA