Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TWC Generation 3

Startet av kodax, onsdag 15. januar 2020, klokken 23:41

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: amrois på tirsdag 21. september 2021, klokken 14:51
Husk å legge til prisen for enten Tibber Pulse eller Equalizer da, slik at du faktisk får roen for ikke å overbelste hovedsikring!!!
Ja, det er joe noe man kan og ikke kan ha uavhengig av om ma har Easee. Hadde selv Pulse før jeg kjøpte Easee. Hadde og TWC før jeg kjøpte Easee, og erfaringene med den (som nevnt over) er vel grunnen til at jeg er litt avventende til Gen 3. Det, og at jeg har en løs knapp som kan låse opp ladeporten om jeg ønsker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: geear på tirsdag 21. september 2021, klokken 09:54
3. gen TWC er i hvitt glass, og det tror jeg fungerer bra for min del, men skulle det ikke gjøre det, så er det enkelt å foliere en glassflate.
Morsomt at du skrev det akkurat nå. Når jeg kjørte forbi naboen hadde det dukket opp to stk sorte Easee bokser og den gamle TWC boksen var blitt helt sort den også (var hvit/sølv før). Tror han har foliert den, som igjen også er litt morsomt siden han har en sort Model 3 som er foliert hvit 

keepitsimple

Lastbalansering er det eneste som mangler på twc. Men du kan jo gjøre det manuelt; lade på natten.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

geear

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 22. september 2021, klokken 18:32
Lastbalansering er det eneste som mangler på twc. Men du kan jo gjøre det manuelt; lade på natten.
Har ikke TWC hatt lastbalansering helt siden starten? Iallfall inntil fire ladere nå. Eller tenker du mot andre forbrukere?

Handyman

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 22. september 2021, klokken 18:32
Lastbalansering er det eneste som mangler på twc. Men du kan jo gjøre det manuelt; lade på natten.
TWC gen 3 har lastbalansering! Den kan fordele en definert effekt mellom flere TWCer.
Men den kan ikke begrense ladeeffekten dersom det totale forbruket i huset overstiger hovedsikringens kapasitet (kan kanskje komme senere?).
Den har altså lastbalansering, men ikke lastbegrensning mot husets makseffekt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

keepitsimple

Sitat fra: Handyman på onsdag 22. september 2021, klokken 18:56
Sitat fra: keepitsimple på onsdag 22. september 2021, klokken 18:32
Lastbalansering er det eneste som mangler på twc. Men du kan jo gjøre det manuelt; lade på natten.
TWC gen 3 har lastbalansering! Den kan fordele en definert effekt mellom flere TWCer.
Men den kan ikke begrense ladeeffekten dersom det totale forbruket i huset overstiger hovedsikringens kapasitet (kan kanskje komme senere?).
Den har altså lastbalansering, men ikke lastbegrensning mot husets makseffekt.
Jeg trodde det var lastbalansering mot hovedsikring også. Aldri hørt om lastbegrensning (selv om det uttrykket gir mer mening).
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: kodax på mandag 27. september 2021, klokken 14:44
Nå er både Gen 2 og Gen 3 til salgs: https://shop.tesla.com/no_no/category/lading
Gen 3 har vært mulig å bestille en stund, men sendes først om 2-4 uker. Det har også stått en stund ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Ja, men jeg trodde ikke man fikk bestilt Gen 2 lenger.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Er vel bare en uke siden 3 ble mulig å bestille, men Tesla-uker vet vi jo hva er... en uke gått for min del, så vi får se når det kommer melding om at pakken er på vei. Any bets?  :P

De skal vel selge ut lager av gen 2 også, men bør gjerne sette ned prisen.

Erlends

Bestilte denne for to uker siden. Hadde da levering av bil antydet i november, men fikk bilen i helga, så føler det haster litt med lader. Håper den blir sendt snart. Må ev. vurdere kjøp av noe annet.

kodax

Sitat fra: Erlends på mandag 27. september 2021, klokken 23:25
Bestilte denne for to uker siden. Hadde da levering av bil antydet i november, men fikk bilen i helga, så føler det haster litt med lader. Håper den blir sendt snart. Må ev. vurdere kjøp av noe annet.
Selv om DSB sier at man ikke skal lade med vanlig kontakt (schuko) annet enn ad hoc, så kan du nok fint lade på vanlig kontakt inntil du får ladeboks installert så lenge du passer på at du lader med lav nok ampere, og ikke lar kontakten henge i støpselet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rosstopher

#42
Lader du på 5A, som er laveste innstilling i bilen, og bare lader fra kl 18 til 06 så rekker du likevel å lade 13,8 kWh, altså ca. 20 % eller ca. 100 km WLTP. Hvis du kjører litt lengre og du bruker 25 eller 30 % hver dag går jo også det helt fint, så lenge det ikke blir tomt før fredag ettermiddag når bilen får stått lenge og lade. Ellers så øker du til f.eks. 8A og får ca. 30 % per 12-timers ladeøkt. Går helt fint å lade litt i stikkontakt bare du tar forholdsregler.

EDIT: Altså dette er svar på spørsmål fra en som kjører Model Y.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Erlends

Kjører stort sett lite, så vil tro 20% daglig skulle være mer enn nok. Er derimot litt skeptisk siden jeg har lest så mange som fraråder dette. Samtidig er det vel en grunn til at den kabelen følger med.

Handyman

Sitat fra: kodax på tirsdag 28. september 2021, klokken 13:16
Sitat fra: Erlends på mandag 27. september 2021, klokken 23:25
Bestilte denne for to uker siden. Hadde da levering av bil antydet i november, men fikk bilen i helga, så føler det haster litt med lader. Håper den blir sendt snart. Må ev. vurdere kjøp av noe annet.
Selv om DSB sier at man ikke skal lade med vanlig kontakt (schuko) annet enn ad hoc, så kan du nok fint lade på vanlig kontakt inntil du får ladeboks installert så lenge du passer på at du lader med lav nok ampere, og ikke lar kontakten henge i støpselet.
DSB sier at man kan lade så mye man vil på Schuko, bare den er på en dedikert sikring på maks 10A og har Jordfeilvern type B.
Lader man på maks 10A og sjekker temperaturen på pinnene i støpselet med noen timers mellomrom, så er det svært lite risiko frem til man får på plass et lovlig ladeuttak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA