Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola

Startet av jorgror, tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Rollep

Sitat fra: fredag på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:07
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:30
Og plutselig var det veldig dyrt å leie bil i Stavanger

Jeg håper de som var der for å åpne Johan Sverdrup fikk seg en ordentlig lang kjip tur med en dårlig leiebil tilbake til Oslo.
Hvorfor håper du det?

hovik

De fleste ansvarsforsikringer dekker skader på ting for inntill 10 millioner. Kan bileier hvor brannen startet kunne bli erstatningspliktig for overskytende beløp?
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

ok67

Sitat fra: hovik på onsdag 08. januar 2020, klokken 15:43
De fleste ansvarsforsikringer dekker skader på ting for inntill 10 millioner. Kan bileier hvor brannen startet kunne bli erstatningspliktig for overskytende beløp?
Då må han truleg ha opptrådt grovt uaktsomt.

Så spørs det kva ansvar som kan bli pålagt Avinor og Sweco iom at dei har dimensjonert bygget for brann i 10 minutt...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Robert E-Niro

Sitat fra: Jambo på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:39
Ifølge brannsjef Haagenrud er mellom 200-300 biler ødelagte, står det på nrk.no. Hvis prosentfordelingen blant de parkerte bilene i dette området er lik som i resten av den norske bilparken, la oss anta cirka 9 % (for ett år siden var det cirka 7 %, så jeg har lagt til litt mtp. salget det siste året), skal det være 18-27 elbiler som er ødelagte av brann. I tillegg kan man ta med i beregningen at alle ladepunkter for elbiler hadde blitt flyttet utendørs og langt bort fra parkeringshuset for over et halvt år siden, ifølge en tidligere kommentar i denne tråden. Det minsker ytterligere sannsynligheten for at elbiler sto parkert her.

Her er det en del variabler: Dette er et sentralt strøk (flere elbiler enn landsgjennomsnittet) med høy grad av bominnkreving (flere elbiler enn gjennomsnitttet blant norske byer).
Dessuten (ren tipping) så er vi på baksiden av hva som kun kan beskrives som en liten jappetid i Stavanger, så Teslatettheten er nok ganske høy. Lang rekkevidde på disse, så andel elbiler som trenger å lade er presumptivt lavere enn på mange andre flyplasser (les: står vel så gjerne under tak uten å lade). Så derfor er det mye som tyder på at du fort kan doble ditt anslag elbiler inne blant de forulykkede.

Kun amatørmessig resonering dette, så må tas med en pølseklype salt.
Kia E-Niro 10/2019

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

KjetilK

Sitat fra: Øggen på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:50

Ja akkurat... E kunde der no, men ette å hørt på kommunikasjon sjef som satt i studio på TV2, og måten han omtalte elbil, så har ej no sagt opp forsikringa der og flytta den. Makan til stigmatisering ....

Ja, makan... Det var jo klart helt fra starten at dette ikke var en elbil. Man kunne se lett at dette var en eldre bil, det er ingen elbiler, eller andre nye biler som ser sånn ut bakpå lenger. Så, de burde definitivt latt være.

Jeg hadde bare pensjonsforsikringbevis, men ja, det skal flyttes. Jeg kommer også til å be om utlevering og sletting av all personinformasjon om meg. Jeg sendte dem også en melding å forklarte hvorfor. En liten markering kan være på sin plass, så jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

Counterpointer

Er det noen som har formening om status på de elbilene som har brent? Har selve batteriet tatt fyr på alle sammen?

Her vil det jo være en samling med merker  slik at om noen avviker så er jo det interessant informasjon.

Jejl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. januar 2020, klokken 11:04
Tja, ganske sikker på at det har gått med en del elbiler, og at batteriene har tatt fyr. Dette var en veldig kraftig brann. Om en elbil tar fyr på flatmark kan man krysse fingrene for at batteripakken ikke tar fyr, men batteripakkene er på ingen måte designet for å overleve i et inferno.

To biler unna var det en Model X, blant annet:
https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=50092.0;attach=72544;image

Jeg gjetter på at det har gått med 50-100 elbiler, der majoriteten har hatt brann i batteripakken. Og at enda flere har betydelige røykskader.

Jeg var i p-huset på lørdag, og utfra det jeg kan huske fra da var det ikke så veldig mange elbiler i 1.etg ihvertfall. Tipper på mindre enn 1 av 5. Derfor er mitt tips at 30-50 elbiler har gått med.

Handyman

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:20
Og så kan man stille et spørsmålstegn ved hvordan man slukket brannen.

På meg så virker det som de startet som de pleier med å fylle huset med vann. På et senere tidspunkt ble da sagt at  de hadde startet med skum og da begynte de å få kontroll. Kan det være så enkelt som at dette var det lokale brannvesen sitt ansvar og når de så at dette ikke gikk så ble brannvesenet på Sola som har utstyr for å slokke brann i fly med skum / mer avansert slukking, koblet inn ?

Skulle ikke forundre meg....
Brannbilene fra flyplassen stod utenfor helt i starte, men begynte ikke å bruke skum før etter lang tid. Da de begynte med skum fikk de kontroll på brannen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

leafnor

Sitat fra: leafnor på tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:07
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:03
Mer enn 300 ødelagte biler sier de på nrk TV nå.
Ja, og stort antall EL-biler. Blir ikke billig EL-bilforsikring fremover i alle fall.
Angrer på min kommentar, jeg var alt for raskt ute for tok informasjon som god fisk uten tanke på å tenke statistikk og de "storel talls lov". For daglig er det omlag 10 bilbranner i Norge, og "tilnærmet" ingen, svært får av de er i EL-biler med mindre de har tatt fyr fra en annen fossil bil. Så det var jo overhengende sannsynlig at det hele startet i en bensin/dieselbil hadde jeg bare orket å tenke selv. :angel:

Så, EL-bilforsikring bør bli uforandret etter dette  :o.
PS-Håper det kommer en oversikt på hvor mange av bilene som brant som faktisk var EL-bil eller Hybrid.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Handyman

#146
Sitat fra: Sirup på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:15
Ser en del ikke vil ta inn over seg at batteriene i bilene våre kan være svært problematiske når de tar fyr. Det å hoppe i skyttergraven er kontraproduktivt og vil være provoserende på store grupper i samfunnet som er usikker på brannsikkerheten omkring elbiler.

Vi må være ydmyke ovenfor de som er usikker med tanke på brannsikkerheten til elbiler, vi må være konstruktive og løsningsorienterte med tanke denne usikkerheten. Om vi ikke er det skyter vi oss selv i leggen, da blir gjerne resultatet at vi ikke får parkere i p-hus, ikke får parkere i nærheten av boligblokker, etc, etc.

Om brannen oppsto i en elbil eller i noe annet er revnende likegyldig. Branner oppstår og bilene våre kan gjøre disse brannene katastrofalt mye verre. Vi får virkelig håpe at batterier i framtiden blir lettere å slukke eller at de blir enda mer brannsikre.
Folk som er usikre bør informeres om:
- at det er mindre sannsynlig at en elbil brenner.
- at branner i fossilbiler som regel er farligere enn branner i elbiler.
- en elbil brenner med mindre intensitet enn en fossilbil.
- at elbiler ikke eksploderer i et stort flammehav.
- at det kan ta lang tid å slukke en brann i et elbilbatteri, men at det også kan slukke helt av seg selv.
- at elbiler har gjennomgått skogbranner uten at batteriene har tatt fyr.
- at risikoanalyser ofte vil vise at fossilbiler utgjøre en mye større brannrisiko.
- at dersom det oppstår brann i en elbil skal det mere til før brannen kommer ut av kontroll og sprer seg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Amoss på onsdag 08. januar 2020, klokken 15:04
Sitat fra: nie på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:55
Hjelper ikke.
De fleste P-hus er dimensjonert for en nyttelast på 2-300 kg/m2 og er ikke i nærheten av å tåle vekten av en vanlig brannbil. Da er det like greit at høyden er så lav at bilen ikke kan kjøre inn.

La meg omformulere det for ham: Kanskje han skulle skaffet en ny brannbil som er dimensjonert for bruk i parkeringshusene da. Da snakker vi altså om både bredde, lengde, høyde, vekt m.m.

I tillegg burde de kanskje være elektriske så man utsetter brannmennene for ekstra forurensing i arbeidsmiljøet, og ikke risikerer at motoren stopper dersom den blir utsatt for formye røyk/sot? Gjelder da spesielt ved lukkede/underjordiske parkeringshus.
De ønsker ikke å kjøre brannbilene sine inn i et bygg som brenner! De ønsker å bruke røykdykkere og trekke slanger inn. Det hadde de nok av. Grunnen til at brannvesenet ikke gikk inn, var frykten for kollaps på grunn av den høye brannintensiteten.
Derfor ble slukkerobot bestilt, men senere avbestilt da de fikk kontroll med bruk av skum.
Hadde brannen vært mindre intensiv (som brann i en elbil), kan det hende at de ville rykket inn i bygget og bekjempet brannen og hindret spredning. Ja batterier brenner lenge, men med mye lavere intensitet og energimengde enn en tank med flytende drivstoff. Elbilbranner forårsaker heller ikke kraftige eksplosjoner. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

leafnor

Etter det jeg er i stand til å finne ut, så avgir et 500kg Li-ion batteri 1/5 energi i brennverdi enn 50 liter diesel. (770 J/g batteri). Selv et "1000kg" Teslabatteri har brennverdi å avgi som "bare" 20 liter diesel.
Det er også litt avgjørende hvor mye batteriet er ladet med tanke på hastigheten det brenner. (Lest ut av diverse rapporter på nettet)
Utfordringen slik jeg skjønner det er å få slokket batteriet. Så energimessig er batteribrann snillere, mens den er slemmere med tanke på å få den slukket.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Handyman på onsdag 08. januar 2020, klokken 17:34
Sitat fra: Sirup på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:15
Ser en del ikke vil ta inn over seg at batteriene i bilene våre kan være svært problematiske når de tar fyr. Det å hoppe i skyttergraven er kontraproduktivt og vil være provoserende på store grupper i samfunnet som er usikker på brannsikkerheten omkring elbiler.

Vi må være ydmyke ovenfor de som er usikker med tanke på brannsikkerheten til elbiler, vi må være konstruktive og løsningsorienterte med tanke denne usikkerheten. Om vi ikke er det skyter vi oss selv i leggen, da blir gjerne resultatet at vi ikke får parkere i p-hus, ikke får parkere i nærheten av boligblokker, etc, etc.

Om brannen oppsto i en elbil eller i noe annet er revnende likegyldig. Branner oppstår og bilene våre kan gjøre disse brannene katastrofalt mye verre. Vi får virkelig håpe at batterier i framtiden blir lettere å slukke eller at de blir enda mer brannsikre.
Folk som er usikre bør informere om:
- at det er mindre sannsynlig at en elbil brenner.
- at branner i fossilbiler som regel er farligere enn branner i elbiler.
- en elbil brenner med mindre intensitet enn en fossilbil.
- at elbiler ikke eksploderer i et stort flammehav.
- at det kan ta lang tid å slukke en brann i et elbilbatteri, men at det også kan slukke helt av seg selv.
- at elbiler har gjennomgått en skogbranner uten at batteriene har tatt fyr.
- at risikoanalyser ofte vil vise at fossilbiler utgjøre en mye større brannrisiko.
- at dersom det oppstår brann i en elbil skal det mere til før brannen kommer ut av kontroll og sprer seg.
:+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA