Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola

Startet av jorgror, tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:39
Sitat fra: Sirup på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:26
Ser at flere spekulerer i om brannen startet i en elbil eller i en Opel Zafira. Dette er en avsporing av problemstillingen. Problemet er dessverre at elbilbatteriene brenner voldsomt når de først tar fyr, og at de er veldig vanskelig å slukke. Er redd denne brannen kommer til å få store konsekvenser for oss elbilister. Som en skrev tidligere i tråden, hva om denne brannen hadde skjedd på Danskeferga?

Er ikke bensin mer eksplosivt enn batteri? Jeg har sett en 3-4 ganger at "smartinger" synes det er litt lite fart i bålet/grillen. Det blir alltid 2-3 meter flammer med bare en liten kork bensin som helles på. Han ene fyren gikk opp i full flamme øyeblikkelig og fikk store brannsår (hadde sølt litt bensin på buksa tidligere på dagen). Mener det ikke er å spøke med 40 liter av den væsken der.
Tenker også på Optimus Nova bensinbrenneren min som fyrer med 4 kW fra en liten drikkeflaske og koker vann raskere enn induksjonovn. Jeg har ingen li-ion-batterier i samme størrelse som yter så heftig.

Det gjelder å få fakta rett, kan ikke krype for alt.

Du er gammeldags.
Vi som er oppdaterte har alltid noen fullada Li-Ion batterier i lomma som vi kaster på når vi vil booste bålpanna litt :+1:

Stikkkontakt

Sitat fra: belsby på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:45
Vedder sokkene mine på at det er er Tesla som tok fyr igjen

Du har vel neppe noen sokker å gibort. Du har åpenbart røyka de allerede..


Eyvind

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:25
Sitat fra: Eyvind på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:16
Hvor stor er egentlig sannsynligheten for at et lithium-batteri tar fyr på bakgrunn av en ytre brann?
Mener å ha sett bilder av en totalt nedbrent Tesla model S, hvor batteripakken ikke var antent. Brannen hadde startet i baksetet eller noe slikt.
Har lest et par rapporter hvor man har provosert frem brann i batteriet. Den ene var fra 2012, der man provoserte frem en brann i batteriet til en trilling. De brukte da 11 minutter med en industriell gassbrenner (30KW) før batteriet tok fyr. Det tok deretter rundt 20 minutter ekstra før bilen var overtent. I et forsøk for et par år siden brukte brannvesenet 2 timer med gassbrenner før de lykkes med å få fyr på batteriet i en e-golf. Da var resten av bilen fullstendig utbrennt.

https://insideevs.com/news/316722/a-seriously-burned-out-nissan-leaf/
Leaf ble tatt av skogbrann i Colorado. Bilen ble helt utbrent men batteriene tok ikke fyr.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Sygebanan

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:47
Sitat fra: belsby på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:45
Vedder sokkene mine på at det er er Tesla som tok fyr igjen

Du har vel neppe noen sokker å gibort. Du har åpenbart røyka de allerede..

:D

OhmPaPa

Sitat fra: Sirup på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:26
Problemet er dessverre at elbilbatteriene brenner voldsomt når de først tar fyr, og at de er veldig vanskelig å slukke. Er redd denne brannen kommer til å få store konsekvenser for oss elbilister. Som en skrev tidligere i tråden, hva om denne brannen hadde skjedd på Danskeferga?

Tar en elbil fyr så blir det sannsynligvis en ulmebrann som trenger tid på å bli kraftig. Tar bensin og diesel fyr går prosessen ofte raskt slik som på Sola.

Personlig foretrekker jeg branner som vokser sakte så man har bedre tid til både å slokke og evakuere.

I VG sa Fjellberg noe interessant:

– Det er flere elbiler som åpenbart gjør det vanskeligere å slukke. Men alle biler her er vanskelig å slukke, sier han.

Fjellberg opplyser at dersom batteripakkene i elbilene begynner å brenne, vil slukningsarbeidet bli enda mer krevende. Da vil det ikke være mulig å slukke med vann.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Op2dBV/storbrann-i-parkeringshus-ved-flyplass-hele-bygget-kan-kollapse

Så det er elbiler som brenner men uten at batteriene har tatt fyr? Det er jo en god nyhet i såfall.

Counterpointer

Sitat fra: Sirup på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:26
Ser at flere spekulerer i om brannen startet i en elbil eller i en Opel Zafira. Dette er en avsporing av problemstillingen. Problemet er dessverre at elbilbatteriene brenner voldsomt når de først tar fyr, og at de er veldig vanskelig å slukke. Er redd denne brannen kommer til å få store konsekvenser for oss elbilister. Som en skrev tidligere i tråden, hva om denne brannen hadde skjedd på Danskeferga?

Vi må være ydmyke for at brann i elbil er svært vanskelig å slukke, og ikke avvise problemstillingen med at bare en liten andel av bilbrannene innbefatter elbiler. Vi må huske at de fleste elbiler er svært nye og at nye biler generelt brenner mye sjeldnere enn eldre biler. Vi nå være lyttende til dem som er bekymret for brann i elbil, og konstruktive og løsningsorienterte for å unngå at vi på sikt blir nektet å parkere i garasjeanlegg og lignende.
Det blir din vinkling som blir en avsporing, det er årsaken til en brann som er hovedproblemet. Når en dieselbil og en bensinbil står ved siden av hverandre er blandingen nær napalm og det brenner selv under vann.
Elbilbatterier brenner med lavere intensitet enn fossilt drivstoff der energiinnholdet er mye høyere. Det som stemmer og er en utfordring er at det er vanskelig å slukke når det til slutt tar fyr.

For å sammenligne med Australia. Det er ikke det at knusktørr ved brenner godt og er vanskelig å slukke som er hovedproblemet. Det er samlet alle faktorene og da spesielt den utløsende.

nie

På Kveldsnytt så det ut som brannen var tilnærmet slukket. Det virker ikke som det står en haug med EL-bilbatterier tilbake og brenner fortsatt.

Det hadde jo vært interessant om EL-bilene var utbrent uten at batteriene hadde tatt fyr men med en såpass langvarig brann (7 timer) er vel det å håpe på for mye.

Sirup

Ser en del ikke vil ta inn over seg at batteriene i bilene våre kan være svært problematiske når de tar fyr. Det å hoppe i skyttergraven er kontraproduktivt og vil være provoserende på store grupper i samfunnet som er usikker på brannsikkerheten omkring elbiler.

Vi må være ydmyke ovenfor de som er usikker med tanke på brannsikkerheten til elbiler, vi må være konstruktive og løsningsorienterte med tanke denne usikkerheten. Om vi ikke er det skyter vi oss selv i leggen, da blir gjerne resultatet at vi ikke får parkere i p-hus, ikke får parkere i nærheten av boligblokker, etc, etc.

Om brannen oppsto i en elbil eller i noe annet er revnende likegyldig. Branner oppstår og bilene våre kan gjøre disse brannene katastrofalt mye verre. Vi får virkelig håpe at batterier i framtiden blir lettere å slukke eller at de blir enda mer brannsikre.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Counterpointer

Sitat fra: Sirup på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:15
Om brannen oppsto i en elbil eller i noe annet er revnende likegyldig.
Dette kaller du en ydmyk holdning.......

Totalt uenig. Både i innholdet og at det er ydmykt.

eisa01

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:30
Sitat fra: Hetlsh på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:28
Hvis gransking viser at det er Opel Zafiraen som startet brannen og liten storm som var årsak til spredning, samt lite tilgang for brannbiler til å kjøre nær nok til å kunne slukke, så bør Gjensidige beklage offentlig i skam🤥 Flaut å gå ut så hardt på TV😤

Må si jeg får lyst til å flytte lønnskontoen.
"Gjensidige Bank" er Nordea, så det vil ikke hjelpe ;)

Gjensidige Forsikring solgte bankvirksomheten i 2018

elektrolux

Og plutselig var det veldig dyrt å leie bil i Stavanger
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

gak

Polo 2.5

elektro

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:18
Sitat fra: Sirup på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:15
Om brannen oppsto i en elbil eller i noe annet er revnende likegyldig.
Dette kaller du en ydmyk holdning.......

Totalt uenig. Både i innholdet og at det er ydmykt.

+1
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Hvor ofte brenner egentlig batteriet i elbiler som følge av AC lading? At stikkontakten smelter ved lading over 10A eller med skjøteledning forekommer vel, men at batteriet begynner ikke uten videre å brenne av den grunn. Og hvor ofte brenner en forskriftsmessig montert Type 2 lader?

Det har vel vært tilfeller av brann under DC hurtiglading, ellers er det vel oftest i forbindelse med kollisjon, eller at bilen har truffet noe som har punktert batteriet. Ved minst ett tilfelle var det vel utløst skudd i baksetet på en Tesla.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA