Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola

Startet av jorgror, tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

Jambo

Nettavisen har nå begravd denne nyheten til en liten notis langt nede på på forsiden, i motsetning til alle andre nettaviser som har store oppslag med flere artikler øverst på forsiden. Jeg har alltid ment at Nettavisen har en agenda mot elbiler, så denne gangen ble de vel skuffet over at det ikke ble en apokalyptisk batteribrann, og at det nå ser ut som at det var en Opel Zafira som startet brannen i stedet for deres ønskedrøm Tesla.

OhmPaPa

Det meste av dette kunne likevel ha vore unngått med enkle grep, ifølgje brannsjef for Rogaland brann og redning, Nils-Erik Haagenrud.

Det fem etasjar høge parkeringshuset var nemleg ikkje utstyrt med sprinklaranlegg.

– Ein sprinklaranlegg ville ha blitt løyst ut då den første bilen tok fyr og isolert brannen til denne bilen.
Ingen kommentar frå Avinor

– Så du meiner at omfanget av brannen kunne vore redusert?

– Ja, det er ikkje noko å lura på. Neste alle nye garasjeanlegg er «sprinkla». Her er det i tillegg heilt ope, så det blir masse tilgang på oksygen, seier Haagenrud.


https://www.nrk.no/rogaland/parkeringshuset-hadde-ikkje-sprinklaranlegg-1.14850503

BMW850

Opel Zafira, ser det ut som.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

nie

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 08. januar 2020, klokken 01:06
Det meste av dette kunne likevel ha vore unngått med enkle grep, ifølgje brannsjef for Rogaland brann og redning, Nils-Erik Haagenrud.

Det fem etasjar høge parkeringshuset var nemleg ikkje utstyrt med sprinklaranlegg.

– Ein sprinklaranlegg ville ha blitt løyst ut då den første bilen tok fyr og isolert brannen til denne bilen.
Ingen kommentar frå Avinor

– Så du meiner at omfanget av brannen kunne vore redusert?

– Ja, det er ikkje noko å lura på. Neste alle nye garasjeanlegg er «sprinkla». Her er det i tillegg heilt ope, så det blir masse tilgang på oksygen, seier Haagenrud.


https://www.nrk.no/rogaland/parkeringshuset-hadde-ikkje-sprinklaranlegg-1.14850503
Så "billig" som  det er å parkere hos Avinor så hadde de vel neppe råd til sprinkleranlegg. :o (Ironi)

Egil Fonn

Med store brann slukking resurser som nærmeste nabo er det litt merkelig att slukking og isolering av brennende bil ikke var mulig før det hele spredde seg med fare for overoppheting og kollaps av bygnings konstruksjoner.
Det mangler sprinkel anlegg. Mangler det brannvarslings anlegg også i parkerings anlegget?
Tenker det blir krav om sprinkling av alle parkerings anlegg etter dette.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Electric cars in Norway

#95
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. januar 2020, klokken 17:56
Sitat fra: jorgror på tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/01/07/195639657/omfattende-brann-i-parkeringshus-ved-stavanger-lufthavn

Vitne sier brannen startet i en elbil. Nå blir det vel ny bensin på bålet angående brannfare med elbil.

Jeg setter en tier på at det er nok en Renault Kangoo. Disse står vel for ca. 90% av de ikke-påsatte elbilbrannene i Norge?

Da tapte du trolig 10 kr. He he :D Det var en Opel Zafira sier ryktene. Det synes jeg var veldig bra og at det ikke var en elbil :+1:

hELgenen

Sitat fra: Jambo på onsdag 08. januar 2020, klokken 00:31
Nettavisen har nå begravd denne nyheten til en liten notis langt nede på på forsiden, i motsetning til alle andre nettaviser som har store oppslag med flere artikler øverst på forsiden. Jeg har alltid ment at Nettavisen har en agenda mot elbiler, så denne gangen ble de vel skuffet over at det ikke ble en apokalyptisk batteribrann, og at det nå ser ut som at det var en Opel Zafira som startet brannen i stedet for deres ønskedrøm Tesla.

Ser ikke helt poenget med å henge seg opp i hvor brannen startet - om det var en elbil, en fossil eller en lekebamse har null interesse. Det som er interessant er å få oversikt over hvorfor den spredte seg så voldsomt og hva som kan gjøres for å hindre noe slikt i fremtiden. Dersom det var elbiler som gjorde slukkingen vanskelig så må også det frem - det er kun gjennom åpenhet forbedringer kan komme. F.eks mener brannsjefen at det burde vært sprinkler anlegg på slike parkeringsanlegg. Kanskje burde batteriene i elbiler også være kapslet inn i f.eks noe som kunne redusere/stoppe brannen? Dette at branner i elbiler er vanskelig å slukke er ikke noe en bør underslå - isteden bør en gjøre noe aktivt med det. Volvo gikk foran mhp. setebelter - kanskje en stor elbil produsent kan vise veien til hvordan en kan sikre elbilene bedre mhp. brann..Har 2 elbiler selv som står og lader til enhver tid i garasjen hjemme - og akkurat dette med at brann i elbil kan bli så intens er noe som skremmer. 

ok67

I følge VG skal dette bilde vise bilen som starta brannen
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

elektrolux

#98
Det hadde vært sååå kult om det viser seg at ingen elbilbatterier har blitt antent.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

4Matic Fanatic


kzh

Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

jlan

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 08. januar 2020, klokken 07:26
Med store brann slukking resurser som nærmeste nabo er det litt merkelig att slukking og isolering av brennende bil ikke var mulig før det hele spredde seg med fare for overoppheting og kollaps av bygnings konstruksjoner.
Det mangler sprinkel anlegg. Mangler det brannvarslings anlegg også i parkerings anlegget?
Tenker det blir krav om sprinkling av alle parkerings anlegg etter dette.
Etterpåklokskap er en ganske velutviklet egenskap hos brannvernledere og -eksperter (ref. uttaleleser fra brannsjef for Rogaland brann og redning), så det kommer kanskje sprinkler nå ja. Og kanskje en liten brannbil som kommer seg inn i bygget. Kjemikaliedykker-utstyr bør det vel også være på alle brannbiler nå. For selv om det skal litt til at det begynner å brenne i elbilbatterier, så kan man ikke se bort fra muligheten. Dermed må man beskytte seg mot flussyre.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Morten M.

Fra Aftenbladet.no sin artikkel:
"elbiler brenner hissigere enn andre biler". Prøv å tenn på 1 kopp batteri og 1 kopp bensin så ser du hvem som er hissig... :)
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Ingeniøren

Og så kan man stille et spørsmålstegn ved hvordan man slukket brannen.

På meg så virker det som de startet som de pleier med å fylle huset med vann. På et senere tidspunkt ble da sagt at  de hadde startet med skum og da begynte de å få kontroll. Kan det være så enkelt som at dette var det lokale brannvesen sitt ansvar og når de så at dette ikke gikk så ble brannvesenet på Sola som har utstyr for å slokke brann i fly med skum / mer avansert slukking, koblet inn ?

Skulle ikke forundre meg....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hgs

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 08. januar 2020, klokken 01:06
Det meste av dette kunne likevel ha vore unngått med enkle grep, ifølgje brannsjef for Rogaland brann og redning, Nils-Erik Haagenrud.

Det fem etasjar høge parkeringshuset var nemleg ikkje utstyrt med sprinklaranlegg.

– Ein sprinklaranlegg ville ha blitt løyst ut då den første bilen tok fyr og isolert brannen til denne bilen.
Ingen kommentar frå Avinor

– Så du meiner at omfanget av brannen kunne vore redusert?

– Ja, det er ikkje noko å lura på. Neste alle nye garasjeanlegg er «sprinkla». Her er det i tillegg heilt ope, så det blir masse tilgang på oksygen, seier Haagenrud.


https://www.nrk.no/rogaland/parkeringshuset-hadde-ikkje-sprinklaranlegg-1.14850503

Dette er bare tull lærte jeg i VG's kommentarfelt - for der hadde en av bidragsyterene sett en bil som brant i regnvær.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA