Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?

Startet av kamuflars86, lørdag 04. januar 2020, klokken 12:42

« forrige - neste »

Muffinman

Jeg handlet min på Bilkomponenter til knappe 7k, men ser prisen er gått noe opp over alt nå. Bilkomponenter har vel også en sak som henter ut fjernlyssignalet fra canbus. Det er en god løsning siden det ikke finnes styrestrøm å hente på faceliftbiler. Jeg har pre facelift og hentet fra den grønn/storte ledningen i kabelklynga til ene lykta. Laget eget ledningsnett med rele og sikring fra Biltema. Legg sikringen på + så nær batteripolen som mulig.

Det er faktisk mulig å hente ut 12v på punktene rett bak nosecone også med en ørliten modifikasjon av gummihetta. Legg i så fall sikringen så nær tilkoblingspunktet som mulig.

Contango

Sitat fra: Seigmann på søndag 05. januar 2020, klokken 10:11
Jeg har kjørt svigerfars S 15 mod og har selv kjørt en 17 modell i 2 år og deretter kjørt Raven siden i sommer. Totalt 110 000km har jeg selv kjørt. Jeg ser tydelig at lysene på vår nye Raven er bedre enn vår forrige 17 modell. Ingen tvil. Noen andre med raven med sammenligningsgrunnlag som har samme erfaring? Både nærlys og langlys
Merket ingen forskjell fra 18 modell til Raven på nærlysene. Fjernlysene har jeg hatt med ledbar, så der er datagrunnlaget tilgriset. Det som gjør forskjell er å få lysene riktig innstilt. Det er en fra blindeforbundet som gjør den jobben på fabrikken.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

georglu

Kan man installere ledbar bak som er koblet til ryggelyset? Jeg synes det er fryktlig mørkt nå når vi har en vinter uten snø og jeg ser så godt som ingenting uten å supplere litt med bremselys mens jeg rygger (ikke så veldig praktisk).
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Contango

Sitat fra: georglu på tirsdag 07. januar 2020, klokken 15:07
Kan man installere ledbar bak som er koblet til ryggelyset? Jeg synes det er fryktlig mørkt nå når vi har en vinter uten snø og jeg ser så godt som ingenting uten å supplere litt med bremselys mens jeg rygger (ikke så veldig praktisk).
Hehe - da vil du garantert se det du trenger. Ledbar høres ikke særlig praktisk ut. Det har vært noen spørsmål tidligere om hvordan man kan forbedre det dårlige ryggelyset uten at jeg kan huske at det var noen løsning på det. Noen som vet?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kamuflars86

Sitat fra: Contango på lørdag 04. januar 2020, klokken 17:05
Erfaringen min er at en moderat lyssterk ledbar er et bedre valg av mange grunner - inkl effekten på nattsynet som du selv har erfart. Tror den vurderingen avhenger av alderen på den som uttaler seg. Unge øyne er bedre, tilpasser seg raskere og fokuserer raskest på bildene av de heftigste utgavene. Men ledbar er ikke en helt åpenbar beslutning. For min kjøring er egentlig nærlysene viktigst og de er dessverre helt elendige på S'en. Ujevnt mønster, svake og uten forbedringsmulighet. Overgangen blir derfor uansett krevende, så det blir et spørsmål om man skal kjøre permanent rundt med dårlige lys eller ha gode fjernlys med nedsatt evne noen sekunder i overgangen til dårlige nærlys. Jeg har valgt det siste og ville gjort det igjen fordi verdien er så stor når du først kan bruke ledbaren. Man kan også velge løsninger der man kan slå av ledbaren hvis man kjører på vei med hyppig motgående trafikk. Har heller ikke opplevd problemer hos Tesla og tenker at jeg håndterer det problemet om det kommer.

Var noe slikt jeg også tenkte, at moderat sterkt lys blir det beste kompromisset pga svake nærlys. Godt å vite at tesla ikke er like streng på ledbar som solfilm og uorginale felger  :)

Muffinman

Har uoriginale felger også. Aldri noe problem med service, garanti eller reklamasjoner av den grunn.

Bjørn

Jeg hadde en 2013 mods 85, og syntes som de fleste her at lysene var elendige. oppgraderte de orginale xenon lysene (men uorginale) 25W til us 35W, og ble litt mindre misfornøyd.

Fremdeles utilfredsstilt på langlysene monterte jeg en Rigid SR20" Hyperspot med 11750lm og ble umåtelig fornøyd med det.. For min del kun positivt, opplevde ingen problemer med overgangen ned til nærlys annet enn det selvfølgelige.. Man ser jo ikke like langt.

Nå kjører jeg en Performance Raven, og synes helt ærlig at de nye ledlysene er helt patetiske..! Spesielt langlysene..
Kjører mest langs uopplyste landeveier med mye dyreliv så lys er veldig viktig for meg. Langlysene har kanskje en effektiv kastelengde på 2-300m, og da sitter man og myser.

Såh, jeg slo på stortromma og bestilte en 20" Rigid E-serie Pro. Denne rakker`n lyser nesten vannvittige 35000lm og 1.5km.
*Veldig* fornøyd! Er en fryd å kjøre i mørket nå. Den kaster lyset langt inn i skogen så man ser elg, hjort, rev, røyskatt og snømus for dem skjønner hva som skjer.  :o :laugh:
En annen fordel er at motkommende kjøretøy er blitt *veldig* flinke å blende ned, noe som var et problem før ledbaren kom på, da flekket 30% på fjernlysene 50m før passering, eller dem rett og slett bare giddet ikke å dimme ned, for hva skulle vel jeg kunne gjøre med telysene mine..?  :P

Vel, konklusjonen min er vel: Kjøp ledbar, jo mere jo bedre..!  :laugh: :+1:

Klykken

Enig i at LED-bar er rimelig kjekt ja. Har det på begge våre biler. Men ikke kjøp med spot lysbilde til kjøring langs vei. Og strengt tatt trenger man heller ikke å blende andre trafikanter flere kilometer lengre frem :p

Få tak i en med driving lysbilde eller combo - det er min anbefaling. God spredning er viktigere enn lang og snever lyskjegle. Rigid og Lazer er top notch.

Har Rigid SR20 på vår bmw i3, og Strands Nuuk 90w på vår Tesla S (montert i nosecone-sprekken). Synes Strands har bedre lysbilde enn Rigid, selv om Rigids er en del kraftigere, og det mener jeg skyldes combo lysbilde på Rigid kontra Driving på Strands.

Hvor i fronten monterte du Rigid E-serien, Bjørn? E-serien ser jo litt høy og "klumpete" ut.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Den Strands`en ble jeg ihvertfall skuffet over. Grei til prisen men alt for lite spredning av lyset. Her er Lazer Elite i en egen klasse.

Bjørn

Sitat fra: Klykken på fredag 10. januar 2020, klokken 12:26
Enig i at LED-bar er rimelig kjekt ja. Har det på begge våre biler. Men ikke kjøp med spot lysbilde til kjøring langs vei. Og strengt tatt trenger man heller ikke å blende andre trafikanter flere kilometer lengre frem :p

Få tak i en med driving lysbilde eller combo - det er min anbefaling. God spredning er viktigere enn lang og snever lyskjegle. Rigid og Lazer er top notch.

Har Rigid SR20 på vår bmw i3, og Strands Nuuk 90w på vår Tesla S (montert i nosecone-sprekken). Synes Strands har bedre lysbilde enn Rigid, selv om Rigids er en del kraftigere, og det mener jeg skyldes combo lysbilde på Rigid kontra Driving på Strands.

Hvor i fronten monterte du Rigid E-serien, Bjørn? E-serien ser jo litt høy og "klumpete" ut.

Hyperspoten er tross navnet også en kombo bar. men med en høy rektangulær spot i midten. den kastet også mye lys ut til sidene. Og jeg driver ikke med blending av andre trafikanter. Man blir litt mer bevist på det når man har sterke lys, men regnet med at den kommentaren kom rimelig kjapt fra en av de mere konservative medlemmene her.  ;)

Jeg monterte den midt i luftinntaket under skiltet.. det er vel den eneste plassen det er mulig å ha en ledbar på en faclift mod s..?!  :)

Bjørn

Slik ser det ut.. Vel, se bort fra ledningen som henger ut :P dette var før montering.

Klykken

Sitat fra: Muffinman på fredag 10. januar 2020, klokken 12:57
Den Strands`en ble jeg ihvertfall skuffet over. Grei til prisen men alt for lite spredning av lyset. Her er Lazer Elite i en egen klasse.
Jo, Lazer og Rigid er i en helt annen liga. Men også 3 til 4 ganger dyrere enn Strands.
Fargetemperatur er "litt off" på Strands, og litt diffus spredning. Men med de to jeg har å sammenligne med så synes jeg Strands sin gir best lysbilde. Sikkert smak og behag.

Ellers finner jeg det merkelig at det ikke er varmetråder i glassene på noen av disse lyktene. Det er mitt største ankepunkt. På i3en pakkes lyset med snø rimelig kjapt hvis det er litt fokk og snø i lufta. SR20 har i tillegg en ramme rundt glasset og skaper en slags bøtte hvor det klabbes til. Enda ikke opplevd med Strands, da denne har et buet glass over lykta.

Sitat fra: Bjørn på fredag 10. januar 2020, klokken 13:31
Slik ser det ut.. Vel, se bort fra ledningen som henger ut :P dette var før montering.
Går ikke høyere ledbar der inne!  :D Ser bra ut det der. Litt lavt montert kanskje, men så er det ingen andre alternativ heller.. Ingen fare for selvblending med "for godt opplyst" felt rett foran bilen?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Bjørn

Nei, det var på håret..  :laugh:
ang selvblending så er det jo endel mer lys på bakken fra 5m foran bilen enn før, men ikke så mye at jeg synes det er plagsomt.
Hører flere sier Lazer er ekstra flinke på å lage optikken slik at minst mulig lys havner i bakken for tidlig. Men på rå lysstyrke ligger Rigid på top.. Men greit man har litt å velge i. :)

Nå skal det sies min tok kvelden etter 2mnd..  ::) Og jeg har en reklamasjon inne akkurat for øyeblikket, Så Rigid er ikke feilfrie dem heller!

Sense

Sitat fra: Bjørn på fredag 10. januar 2020, klokken 12:04
Såh, jeg slo på stortromma og bestilte en 20" Rigid E-serie Pro. Denne rakker`n lyser nesten vannvittige 35000lm og 1.5km.

Vel, konklusjonen min er vel: Kjøp ledbar, jo mere jo bedre..!  :laugh: :+1:

Fantastisk lys, utvilsomt! Men så sterke lys er neppe godkjent som fjernlys i Norge/EU.  Så, selv om den kalles "E-serien", så er den ikke E-merket (godkjent) .Det betyr at du får mangellapp når bilen skal inn på EU-kontroll, eller om du blir stoppet i en teknisk kontroll. Er du skikkelig uheldig og havner i en ulykke, så kan du i verste tilfelle bli erstatniningsansvarlig, om lysene påvirket utfallet av ulykken.

Derfor valgte jeg det sterkeste lyset med lengst rekkevidde som er godkjent;
Lazer Linear 18 Elite. Rigid`s SR20 Driving er også i samme lovlige kategori.

Counterpointer

Er det tenkelig at det vil komme LEDbar med matrix teknologi? Det hadde virkelig vært noe. Med kraftige lys øker blendingsfaren.

Det er jo bygd inn i hovedlys på mange biler, men jeg har ikke detaljkunnskap om hvor omfattende dette er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA