Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?

Startet av kamuflars86, lørdag 04. januar 2020, klokken 12:42

« forrige - neste »

kamuflars86

Ønsker å installere led bar på min s100d , men er redd for spesielt 1) at det påvirker garantien og 2) konterproduktivt mtp sikkerhet da distansen mellom relative labre nærlys og sterke fjernlys blir for lang,  slik at i situasjoner hvor en dimmer fjernlysene er det en lang strekke hvor en er nødt å bruke nærlys (i møte med motgående biler og andre trafikanter).. opplevde å kjøre på rein i en slik situasjon for 10 år siden ( da med tre stykk 1000metre installert på corollaen)

emmern

Lest om flere som har fått problemer med at tesla ikke vil ta i bilen og mener det er brudd på garanti. Men ifølge loven må de jo bevise at det er problemet. Samme har skjedd med dash cam
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Øyvind.h

Ingen jeg kjenner med ledbar har hatt problemer med service, undertegnede inkludert.
Men klart - skulle 12V batteriet ryke kan det godt være de påpeker ledbar.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Muffinman

#4
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 04. januar 2020, klokken 14:21
Ingen jeg kjenner med ledbar har hatt problemer med service, undertegnede inkludert.
Men klart - skulle 12V batteriet ryke kan det godt være de påpeker ledbar.
Feilaktig i så fall. Når bilen er på (og det er den alltid når ledbaren er i drift) forsynes både batteri og alt 12v utstyr fra likestrømskonverteren. Den kan levere rundt 2500W og har stor overkapasitet. Utstyr som bare er i drift når bilen er på påvirker dermed ikke levetiden til 12v batteriet. Bilen er for øvrig som "på" å regne i denne sammenhengen når den lades også.

Når bilen er av kobles likestrømskonverteren ut, og 12v batteriet står for 12v forsyningen. Når spenningen når en viss terskel slås dcdc på og forsyner alt utstyr mens batteriet lades opp til øvre grenseverdi. Da slås konverteren på nytt av, og batteriet leverer. Med andre ord lades 12v batteriet i sykluser (ikke veldig dype riktignok) når bilen er avslått eller ikke lades. Det vil si at utstyr som trekker 12v som er aktivt også når bilen er av vil gi flere sykluser på batteriet, og dermed påvirke  levetiden. Eksempel er ettermontert dashcam. Når det er sagt er noen få watt til et dashcam for marginalt å regne i forhold til det bilens systemer trekker, så jeg tviler på at det har noen praktisk betydning. Og man må trekke fra tiden bilen brukes/lades.

Vi har for øvrig både ledbar og ettermontert dashcam i begge våre biler og har aldri hatt problemer med garanti eller service for øvrig på grunn av det.


Contango

#5
Erfaringen min er at en moderat lyssterk ledbar er et bedre valg av mange grunner - inkl effekten på nattsynet som du selv har erfart. Tror den vurderingen avhenger av alderen på den som uttaler seg. Unge øyne er bedre, tilpasser seg raskere og fokuserer raskest på bildene av de heftigste utgavene. Men ledbar er ikke en helt åpenbar beslutning. For min kjøring er egentlig nærlysene viktigst og de er dessverre helt elendige på S'en. Ujevnt mønster, svake og uten forbedringsmulighet. Overgangen blir derfor uansett krevende, så det blir et spørsmål om man skal kjøre permanent rundt med dårlige lys eller ha gode fjernlys med nedsatt evne noen sekunder i overgangen til dårlige nærlys. Jeg har valgt det siste og ville gjort det igjen fordi verdien er så stor når du først kan bruke ledbaren. Man kan også velge løsninger der man kan slå av ledbaren hvis man kjører på vei med hyppig motgående trafikk. Har heller ikke opplevd problemer hos Tesla og tenker at jeg håndterer det problemet om det kommer.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Er det mulig å bytte ut lyktene med amerikanske utgaver, eller er det software styrt?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Jeg vet de amerikanske Xenon pærene er sterkere enn de europeiske men er du sikker på at det er tilfellet på LED lampene også? De får ikke akkurat skryt i denne posten https://forums.tesla.com/forum/forums/model-s-led-headlights.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Som jeg har skjønt det er det enkeltelementer i de europeiske lyktene som er slukket for å det totale lysutslippet ned til 2000 lumen. Derfor blir lysbildet omtrent det samme, men man får de veldig ujevne bildet vi ser her i Europa. Men ja, S lyktene får vel stryk i USA og. X er noe bedre, og 3 klart best.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mthoring

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. januar 2020, klokken 19:11
Som jeg har skjønt det er det enkeltelementer i de europeiske lyktene som er slukket for å det totale lysutslippet ned til 2000 lumen. Derfor blir lysbildet omtrent det samme, men man får de veldig ujevne bildet vi ser her i Europa. Men ja, S lyktene får vel stryk i USA og. X er noe bedre, og 3 klart best.

Venter på mod som "låser opp" de manglende diodene" ;-) Eller er det fysiske endringer i lyktene?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Sense

Sitat fra: kamuflars86 på lørdag 04. januar 2020, klokken 12:42
Ønsker å installere led bar på min s100d , men er redd for spesielt 1) at det påvirker garantien og 2) konterproduktivt mtp sikkerhet da distansen mellom relative labre nærlys og sterke fjernlys blir for lang,  slik at i situasjoner hvor en dimmer fjernlysene er det en lang strekke hvor en er nødt å bruke nærlys (i møte med motgående biler og andre trafikanter).. opplevde å kjøre på rein i en slik situasjon for 10 år siden ( da med tre stykk 1000metre installert på corollaen)

Jeg har brukt Lazer Linear 18 Elite led bar på både forrige model s jeg hadde og nåværende. Det er blant de sterkeste led barene som er godkjent i Norge. Det er klart stor forskjell med 12150 lumen ned til 2000 lumen, hvis det er nærlys-styrken. Men jeg opplever ikke det som noe problem å se nok når man dimmer ned. Men jeg gleder meg alltid litt til å skru på "dagslyset" igjen når bilen har passert.

Jeg har ennå ikke hatt noe problem med service, men nå har jeg fått profesjonelle til å montere CanM8 Styrestrømgiver, slik at det ikke skulle påvirke noe på bilen. Om det skulle bli et tema, så har jeg papirene i orden.

Det er jo ikke vår feil at bilen ikke har tilstrekkelige lys.

Contango

Aha. Avslåtte dioder kan forklare at lysbildet ser helt åndssvakt ut. Jeg har lurt på om lyktene har vært utviklet av blinde. Skulle gjerne ha slått på de diodene om det er slik.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Er på andre vinteren med 18-tommeren som nevnes over her. Den er i en egen klasse når det gjelder lysbilde - den lyser svært godt langs kantene og samtidig veldig langt frem. Lyser er varmt til ledbar å være og fungerer kjempebra på mørke, våte veier. Kvaliteten virker også å være god, og den er kompakt. I tillegg er fronten helt slett, dvs ingen ramme som samler skitt på linsa.

Ledlyktene er styrt via linbus, så jeg regner med de gjør som man vil om de får 'beskjed' om det. Hvilke muligheter som finnes vet jeg ikke.

fonberg

Sense, Muffinman eller andre som vil dele erfaringer når det gjelder kjøp og hjelp til montering?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Seigmann

Jeg har kjørt svigerfars S 15 mod og har selv kjørt en 17 modell i 2 år og deretter kjørt Raven siden i sommer. Totalt 110 000km har jeg selv kjørt. Jeg ser tydelig at lysene på vår nye Raven er bedre enn vår forrige 17 modell. Ingen tvil. Noen andre med raven med sammenligningsgrunnlag som har samme erfaring? Både nærlys og langlys 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA