Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Etam på tirsdag 28. juli 2020, klokken 21:19
Har nettopp justert og oppdatert mine testede OBDeleven e-tron tweaks.
Blant oppdateringene er:
- Aktivere 360 kamera i fart
- Aktivere Trailer Assist
- Deaktivere fjernkontroll åpning av bakluke

Se dagens innlegg i OBDeleven forum:
https://forum.obdeleven.com/thread/7801/confirmed-tron-obdeleven-tweaks
kan du si noe mer om trailer assist, hva er det egentlig den gjør?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Etam

kan du si noe mer om trailer assist, hva er det egentlig den gjør?
[/quote]

Trailer assist automatiserer rygging med henger.
Du justerer henger-vinkel med en finger på nedre MMI display mens du justerer farten med gassen, automatikken tar seg av styringen. Når henger har rett anleggsvinkel dobbeltrykker du på displayet, bilen retter seg da opp og hengeren går rett bak i denne retningen.
Ganske kult egentlig.

Se vedlagte bilder med engelske beskrivelser fra Audi Q8 SSP:

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Stilig. Hva kan være årsaken til at de ikke vil tilby dette til oss?

Høres ut som jeg må kontakte (eller kontaktes av) noen av dere obd-eiere i Oslo for litt programmering..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

Er det noen som har testet trailer-assist? @Etam, har du hatt på henger og prøvd? Er det noe verdi i det, eller blir det til at man tar over selv fordi ting går tregt osv? Erfaringen med autoparkering fra tidligere er at det er kult for show, men man gjør jobben bedre selv

Elbilmannen87

Er det mulig å aktivere parkeringsassistent? Der bilen parkerer for deg.
E tron!

Etam

Sitat fra: Elbilmannen87 på torsdag 30. juli 2020, klokken 09:00
Er det mulig å aktivere parkeringsassistent? Der bilen parkerer for deg.
Hei.
Jeg har testet dette litt selv (ikon for funksjonen er grået ut inntil man kobler på strømkontakt til henger).
Det fungerer helt fasinerende, rattet svinges automatisk iht finger touch bevegelser på nedre skjerm ved rygging. Gass og brems må man håndtere selv.
Fikk ikke testet dobbeltouch for automatisk holding av anlagt kurs, da jeg ikke hadde lang nok oppkjørsel for dette.

Individual

Sitat fra: Etam på torsdag 30. juli 2020, klokken 14:55
Sitat fra: Elbilmannen87 på torsdag 30. juli 2020, klokken 09:00
Er det mulig å aktivere parkeringsassistent? Der bilen parkerer for deg.
Hei.
Jeg har testet dette litt selv (ikon for funksjonen er grået ut inntil man kobler på strømkontakt til henger).
Det fungerer helt fasinerende, rattet svinges automatisk iht finger touch bevegelser på nedre skjerm ved rygging. Gass og brems må man håndtere selv.
Fikk ikke testet dobbeltouch for automatisk holding av anlagt kurs, da jeg ikke hadde lang nok oppkjørsel for dette.

Tror han mener ''vanlig'' parkeringsassistent, altså selvparkering uten henger

daktari

Noen som har eksperimentert med om de kan slå på "alltid brekket på ved Park"?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JegHaterKontoer

Noen som vet om denne tråden spesifikt betyr at 2020-modeller (fra sommer 2019) av e-tron ikke lar seg kode med OBDEleven? Alternativ formulering: noen som benytter OBDEleven på en bil fra etter sommeren 2019?
https://forum.obdeleven.com/thread/8199/post-2020-models-obd11-devices

Var på nippet til å kjøpe en for innbretting av speil ved langtrykk, road sign fusion-funksjonen, og 360-kamera ved høyere hastigheter men nå ser det stygt ut.
2020 E-Tron 55, Galaxy Blue

Hårek

Koding fungerer på 2020 modell.
G-meter funker OK.
Road sign funksjonen ble kodet, men den gjør ikke annet enn å gi en feilmelding.
Har ikke prøvd mye, men har ingen indikasjon på det er slike problem. Gjelder kanskje bare helt nye platformer?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

JegHaterKontoer

Sitat fra: Hårek på fredag 07. august 2020, klokken 21:32
Koding fungerer på 2020 modell.
G-meter funker OK.
Road sign funksjonen ble kodet, men den gjør ikke annet enn å gi en feilmelding.
Har ikke prøvd mye, men har ingen indikasjon på det er slike problem. Gjelder kanskje bare helt nye platformer?

Takk for svar. Da blir det OBDEleven på meg også!
2020 E-Tron 55, Galaxy Blue

elektro

Sitat fra: daktari på søndag 02. august 2020, klokken 22:02
Noen som har eksperimentert med om de kan slå på "alltid brekket på ved Park"?

Ev. alltid brekket av, også ved lading? 🙃 Slår den ikke på brekket ved parkering f.eks. i en bakke?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

janbanan

Sitat fra: daktari på søndag 02. august 2020, klokken 22:02
Noen som har eksperimentert med om de kan slå på "alltid brekket på ved Park"?

Når du stopper bilen, så kan du holde inne bremsepedalen, da settes "brekket" på. Du trenger ikke sette bilen i "P", det går automagisk.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

daktari

Sitat fra: janbanan på lørdag 08. august 2020, klokken 20:24
Sitat fra: daktari på søndag 02. august 2020, klokken 22:02
Noen som har eksperimentert med om de kan slå på "alltid brekket på ved Park"?

Når du stopper bilen, så kan du holde inne bremsepedalen, da settes "brekket" på. Du trenger ikke sette bilen i "P", det går automagisk.
Stemmer ikke. På min bil er dette helt random.
Har prøvd alle mulige varianter av bruk av "hold" så avknapp, (uten P), hold med P, P uten hold med lett brems i bakke, svak helling, på flata. Fra R, fra D. Når det er bratt bakke kommer brekket på, eneste konsistente.

Det er rett og slett udugelig programmering fra tyskerne å ikke ha et auto-brekk som faktisk oppfører seg konsistent. Det teiteste jeg hører er når bilen setter på brekket når jeg putter i ladekabel; de stoler ikke engang på sin egen park-funksjon.

Savner hill-hold også, bilen ruller bakover hvis man ikke bruker hold.

Ja hold-assist er aktivert...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA