Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

Hårek

Tror det er lite sannsynlig at OBDeleven app skal virke med en annen plugg. Det er salg av pluggen som skal generere inntekter for dem.

Får 238Ah på nominell kapasitet. Usikker på om den har endret seg.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

ThomasEL

#76
Sitat fra: Hårek på mandag 18. mai 2020, klokken 17:22
Tror det er lite sannsynlig at OBDeleven app skal virke med en annen plugg. Det er salg av pluggen som skal generere inntekter for dem.

Får 238Ah på nominell kapasitet. Usikker på om den har endret seg.

Takker :+1:

Vurderer da å skaffe meg en kompatibel plugg. Men har jo ikke allverdens for seg hvis ingen vet sikkert om man kan bruke nominell kapasitet (sammenlignet med 180/240Ah) for å beregne degradering... I teorien bør jo i alle fall et lavere tall for nominell Ah indikere et tap..

På den andre side bør kanskje en som er såpass bekymret for batterihelse som meg heller la være... På Leafene jeg har hatt har jeg fulgt med på SOH på Leaf Spy i alle fall ei gang i uka... :o 8) :laugh:

Er det noen her på forumet som har lest av nominell kapasitet (Ah) på sin e-tron 50? Og evt fulgt jevnlig med på hvor mye den synker etter noen måneders bruk?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

#77
Sitat fra: ThomasEL på mandag 18. mai 2020, klokken 17:36
Er det noen her på forumet som har lest av nominell kapasitet (Ah) på sin e-tron 50? Og evt fulgt jevnlig med på hvor mye den synker etter noen måneders bruk?

Jeg har ikke lest ut kapasitet jevnlig på min e50, men snart kjør 5000, siden sist i januar.
I dag leste jeg ut batterikapasitet, 180Ah, 401V, med OBDEleven. Lader normalt til 80%, og 100% når jeg skal på tur. Mye småkjøring. Ladet 2-3 ganger pr måned på lynlader.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Trond.m

Hvis dette stemmer så har vel batteriet 1 kwh mer enn oppgitt. Men det er vel ikke mulig å finne den reelle kapasiteten før man faktisk tapper det helt ned ?

ThomasEL

Sitat fra: TM på mandag 18. mai 2020, klokken 19:23
Hvis dette stemmer så har vel batteriet 1 kwh mer enn oppgitt. Men det er vel ikke mulig å finne den reelle kapasiteten før man faktisk tapper det helt ned ?

Nei, 180Ah er vel som det skal? 3x60Ah

Jeg vil tro «rated» Ah skal vise det samme uavhengig av spenning/SOC på batteriet?
Men at denne går ned etter hvert som SOH synker (batteriet degraderes). Slik var det i alle fall på Leafen
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

CELLESPENNING

Er det noen av dere med OBDeleven som har sjekket cellespenningen ved 100% oppladet batteri på enten e-tron 50 eller på e-tron 55 produsert etter uke 48 2019 (utgaven med mindre buffer)?

Lades cellene til 4,2V/celle ? Eller sørger buffer i topp for at 100% SOC bare er 4.1 - 4,15 V/celle?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Jeg har laget et lite program i Python, for å vise versjon av HW/SW fra logfil fra OBDEleven.
Logfilen ser ut til å vise en totaloversikt, for hver gang en scan er utført.
obdeleven.py skriver ut alle unike kombinasjoner av sw og hw, som finnes i logfilen.

Programmet kjøres i ett terminalvindu.
Med macOS eller linux så skal programmet fungere på kommandolinje uten å installere øvrige programmer på maskinen.
Dersom du bruker Windows, så må det installeres kjøremiljø for Python.
Programmet er kun testet med logfil fra OBDEleven 1.2.1, på iOS.

https://gitlab.com/jan19/obdeleven-logview

Eksempel på bruk:

obdeleven.py OBDeleven_Log.txt
CU  Description              System Desc      sw number   ver  hw number   ver
--- ------------------------ ---------------- ----------- ---- ----------- ---
01  Engine                   I99 99.9l XXX    4KE9070000  0001 4KE900000   H02
03  Brakes                   ESC              4KE90900000 0231 4KE9090000  H11
09  Central Electrics        BCM1 MLBevo      4N090700000 0691 4N090700000 H10
13  Adaptive Cruise Control  LRR4R            4KE9070000  0354 4K0900000   H04
15  Airbag                   AirbagVW32       4KE9590000  3221 4KE9590000  H42
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

#82
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 21. mai 2020, klokken 08:03
CELLESPENNING

Er det noen av dere med OBDeleven som har sjekket cellespenningen ved 100% oppladet batteri på enten e-tron 50 eller på e-tron 55 produsert etter uke 48 2019 (utgaven med mindre buffer)?

Lades cellene til 4,2V/celle ? Eller sørger buffer i topp for at 100% SOC bare er 4.1 - 4,15 V/celle?

Er det virkelig aldri noen som har lest av cellespenning ved fulladet batteri (100% SOC)...??? Er ikke dette mulig i OBD eleven..?

Det hadde vært veldig interessant å vite hva slags cellespenning e-tronens BMS tillater opplading til.

(Ja da, jeg bør få meg OBDeleven selv også, vet det🤪😉)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Sitat fra: ThomasEL på fredag 05. juni 2020, klokken 14:55
Er det virkelig aldri noen som har lest av cellespenning ved fulladet batteri (100% SOC)...??? Er ikke dette mulig i OBD eleven..?
Joda, sjekket i dag.
Vedd 100% på e50, så viser cellene fra 4.143 til 4.145V, og temperatur på cellene er fra 21-22 grder.
Sjekket de 10 første cellene rett etter at lading var ferdig, 6.4KW og de fleste ser ut til å ligge rund 4.143 og 4.144V
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

Sitat fra: janbanan på onsdag 10. juni 2020, klokken 13:03
Sitat fra: ThomasEL på fredag 05. juni 2020, klokken 14:55
Er det virkelig aldri noen som har lest av cellespenning ved fulladet batteri (100% SOC)...??? Er ikke dette mulig i OBD eleven..?
Joda, sjekket i dag.
Vedd 100% på e50, så viser cellene fra 4.143 til 4.145V, og temperatur på cellene er fra 21-22 grder.
Sjekket de 10 første cellene rett etter at lading var ferdig, 6.4KW og de fleste ser ut til å ligge rund 4.143 og 4.144V

Tusen takk, «Janbanan»!!

Dette var veldig nyttig info!
Det viser at noe av bufferen, også på 50-modellen, ligger i toppen👍
Ei fulladet Li-ion celle er jo nemlig ca 4,20 volt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Har det noe å si hvilken effekt man lader med hvis man ønsker å få max cellespenning? Hvis man lynlader vil jo også temperaturen være mye høyere.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

#86
Sitat fra: elektro på onsdag 10. juni 2020, klokken 21:29
Har det noe å si hvilken effekt man lader med hvis man ønsker å få max cellespenning? Hvis man lynlader vil jo også temperaturen være mye høyere.

Ja, man vil ofte oppnå en noe høyere cellespenning hvis man lader veldig sakte. Dette fordi det er cellen som først blir «full» som vanligvis er styrende for når BMS kutter ladingen.

Hvis ikke batteripakken er 100% balansert og alle cellene har 100% lik kapasitet, så vil denne forskjellen få større betydning jo større C-rate (ladestrøm) det lades med. Gjennomsnittsspenningen ved lading til 100% vil dermed i mange tilfeller bli litt høyere ved saktelading. (Så dette mange ganger med Leafen. Fikk dyttet aller mest energi inn de (få) gangene jeg ladet med ladekladden, den gav ca 8 ampere.

Hovedpoenget mitt i forrige innlegg var dog noe annet:
Jeg var glad for å høre at cellene på e-tron ikke lades helt til 4,20 Volt pr celle.
Hadde de gjort det, ville jo det bety at e-tronen ikke hadde noe buffer i topp, kun i bunn. (Har jo hele tiden trodd at noe av bufferen lå i topp, men fint å få det bekreftet/sannsynliggjort ved å få vite hva slags maksspenning det lades til👍) Til sammenlikning lader Leaf 40kWt (og Tesla tror jeg) til ca 4,20V/celle. Da er 100% SOC i dash tilnærmet lik 100% reell ladestatus. Altså null, niks, njet buffer i topp.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

turfsurf

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 11. juni 2020, klokken 00:40

Hovedpoenget mitt i forrige innlegg var dog noe annet:
Jeg var glad for å høre at cellene på e-tron ikke lades helt til 4,20 Volt pr celle.
Hadde de gjort det, ville jo det bety at e-tronen ikke hadde noe buffer i topp, kun i bunn. (Har jo hele tiden trodd at noe av bufferen lå i topp, men fint å få det bekreftet/sannsynliggjort ved å få vite hva slags maksspenning det lades til) Til sammenlikning lader Leaf 40kWt (og Tesla tror jeg) til ca 4,20V/celle. Da er 100% SOC i dash tilnærmet lik 100% reell ladestatus. Altså null, niks, njet buffer i topp.
4,14V er vel godt over 90% det og, så jeg ville ikke praktisert å lade helt opp og la bilen stå fulladet over lang tid jevnlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. juni 2020, klokken 06:12
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 11. juni 2020, klokken 00:40

Hovedpoenget mitt i forrige innlegg var dog noe annet:
Jeg var glad for å høre at cellene på e-tron ikke lades helt til 4,20 Volt pr celle.
Hadde de gjort det, ville jo det bety at e-tronen ikke hadde noe buffer i topp, kun i bunn. (Har jo hele tiden trodd at noe av bufferen lå i topp, men fint å få det bekreftet/sannsynliggjort ved å få vite hva slags maksspenning det lades til) Til sammenlikning lader Leaf 40kWt (og Tesla tror jeg) til ca 4,20V/celle. Da er 100% SOC i dash tilnærmet lik 100% reell ladestatus. Altså null, niks, njet buffer i topp.
4,14V er vel godt over 90% det og, så jeg ville ikke praktisert å lade helt opp og la bilen stå fulladet over lang tid jevnlig.

Enig i det, Turfsurf!
Personlig har jeg foreløpig aldri ladet til 100% ennå.
Klarer meg fint med 60-70% i det daglige. Så 100% blir kun aktuelt i forbindelse med langtur.

Men FFORHANDLER oppbevarte min bil på nærmere 100% i et par tre måneder før utlevering. Da er det i det minste godt å vite at det ikke er snakk om fullt så mye som 4,20V/celle...!

(Syns likevel, som utbrodert i annen tråd, at Audis forhandlere har en håpløs policy med å lade alle biler til 100% ved ankomst, også de som blir stående en periode som «lagerbiler»..)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Greit å vite, @ThomasEL. Makes sense.. e-tron stopper jo ganske brått ved hurtiglading, så det foregår vel ikke mye kalibrering.

Har fortalt det før, men oppdaget også at min bil stod på 100% hos forhandler da jeg koblet til app første gang. :-* Kjørte klima til den var nede på 92% eller noe, da gikk det ikke mer pga. 12V, men aner jo ikke hvor lenge den har stått sånn. Håpløst. De burde vært satt til 60% fra fabrikk og ladet til max 80% ved klargjøring, så burde kunden fått informasjon om hvordan man endrer dette midlertidig, ved behov, under utlevering.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA