Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Betalt oppdatering på akselerasjon ?

Startet av daggad, onsdag 18. desember 2019, klokken 17:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: tut på torsdag 26. desember 2019, klokken 11:41
Hei
Vurderer å oppgradere «konebilen» i huset. Dette for min egen del så klart .
Men er litt bekymret for at bilen blir annerledes å kjøre for min kone som bruker den til daglig. Blir den mer «jumpy» og brå? Hun kjører veldig pent og forsiktig og jeg ønsker å bevare smidighet og kjørbarhet som idag. Men ønsker en ulv i fåreklær for de gangene jeg kjører alene .  Kan noen som har kjøpt denne oppgraderingen si noe om dette? (Ønsker ikke å ha bilen i Chill-mode)

Chill-mode følger førerprofilen, så da kna du vel ha den i chill for henne og i normal for deg?
Vi har den i chill begge to, foretrekker det klart selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Sitat fra: Handyman på torsdag 26. desember 2019, klokken 12:31

Selv synes jeg bilen er bedre å kjøre i Chill (...)
Helt enig, men problemet er at da er ikke effekten tilgjengelig når du plutselig trenger den.  :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Sitat fra: stefse på torsdag 26. desember 2019, klokken 13:25
Sitat fra: Handyman på torsdag 26. desember 2019, klokken 12:31

Selv synes jeg bilen er bedre å kjøre i Chill (...)
Helt enig, men problemet er at da er ikke effekten tilgjengelig når du plutselig trenger den.  :D
Sjeldent jeg trenger mer kraft en i Chill, men kunne ønsket meg kick-down når wattpedalen trykkes i bånn = alt tilgjengelig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Hva er egentlig bedre med chill? Spør av nysgjerrighet. Har folket problemer med motorikken? Forstår noen faktisk har problemer pga ulike fysiske årsaker, men resten har vel ikke trebein eller klumpfot?  ;)

Er det ikke bare snakk om vane? Litt som å kjøre meg høy eller lav regen. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg med chill mode...?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Thomas Parsli

Sitat fra: tornaldo på torsdag 26. desember 2019, klokken 17:08
Hva er egentlig bedre med chill? Spør av nysgjerrighet. Har folket problemer med motorikken? Forstår noen faktisk har problemer pga ulike fysiske årsaker, men resten har vel ikke trebein eller klumpfot?  ;)

Er det ikke bare snakk om vane? Litt som å kjøre meg høy eller lav regen. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg med chill mode...?

Jeg har ingen problemer med å kjøre pent uten Chill-mode (Model X), men med Chill blir det vanskeligere å ikke kjøre pent. Etter å ha prøvd Chill en periode, beholder jeg den nok frem til sommerdekkene kommer på :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Handyman

Sitat fra: tornaldo på torsdag 26. desember 2019, klokken 17:08
Hva er egentlig bedre med chill? Spør av nysgjerrighet. Har folket problemer med motorikken? Forstår noen faktisk har problemer pga ulike fysiske årsaker, men resten har vel ikke trebein eller klumpfot?  ;)

Er det ikke bare snakk om vane? Litt som å kjøre meg høy eller lav regen. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg med chill mode...?
Er nok mest snakk om vane tipper jeg.
Blir vel litt som med museinnstillingene på PC, man kan fint venne seg til brå og raske bevegelser, men ikke alle bruker det likevel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: tornaldo på torsdag 26. desember 2019, klokken 17:08
Hva er egentlig bedre med chill? Spør av nysgjerrighet. Har folket problemer med motorikken? Forstår noen faktisk har problemer pga ulike fysiske årsaker, men resten har vel ikke trebein eller klumpfot?  ;)

Er det ikke bare snakk om vane? Litt som å kjøre meg høy eller lav regen. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg med chill mode...?

Mykere gassrespons i chill gjør det enklere å kjøre mykt og pent. Uten chill trengs mer konsentrasjon i gassfoten ;)

Siden vi ikke har bruk for mer akselerasjon står våre to Teslaer permanent i chill for begge sjåfører.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vaduz

Sitat fra: tornaldo på torsdag 26. desember 2019, klokken 17:08
Hva er egentlig bedre med chill? Spør av nysgjerrighet. Har folket problemer med motorikken? Forstår noen faktisk har problemer pga ulike fysiske årsaker, men resten har vel ikke trebein eller klumpfot?  ;)

Er det ikke bare snakk om vane? Litt som å kjøre meg høy eller lav regen. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg med chill mode...?

Chill gir mye større mulighet til modulering i de effektområdene du bruker 99% av tiden. Ganske åpenbart egentlig om du har prøvd det selv. Low regen brukes for å få brukt bremsene, særlig om vinteren, og blir noe ganske annet.

geirci2

#113
Chill? Pføy!!
Har betalt for å få bedre akselerasjon, hva fa... skal jeg da med chill???

Har aldri satt min Tesla Model 3 i chill-modus - kjøpte ikke bilen for å kunne sette den i chill-modus.

Jeg vil HA akselerasjon og fart  :laugh: :laugh: :laugh:
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

mthoring

Jeg hadde min i standard fram til jeg hadde hatt den i omtrent to år. Ble litt skremt av de oppslagene om folk som greide å plante bilen i garasje- og husvegger fordi de bommet på gass og brems, og fant ut at det kanskje er fornuftig å ha den i chill til vanlig. Da får man litt forsinkelse på pådraget, likere fossilmotor, som potensielt kan redde en fra å drite seg skikkelig ut. Så kan man heller sette den i standard/sport når man har bruk for det.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geirci2

Sitat fra: mthoring på torsdag 26. desember 2019, klokken 21:38
... Da får man litt forsinkelse på pådraget, likere fossilmotor, som potensielt kan redde en fra å drite seg skikkelig ut...

Da kjøper du en Leaf og ikke en Tesla  ;D
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

GOS

Sitat fra: tornaldo på torsdag 26. desember 2019, klokken 17:08
Hva er egentlig bedre med chill? Spør av nysgjerrighet.

Jeg får av og til en he.... kink i nakken. Flere ganger jeg da skulle ønsket å hatt den i Chill mode når jeg har tråkket gassen i bunn i det skal jeg inn på en hovedvei med stor trafikk🤣🤣

Jeg ser heller ingen grunn til å bruke ChillMode da pedalen er så enkel å fin justere  kraften med.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

daggad

Sitat fra: geirci2 på torsdag 26. desember 2019, klokken 21:55
Da kjøper du en Leaf og ikke en Tesla  ;D

Nåja det er da adskillig flere grunner til å kjøpe Tesla enn aksen.. ;)
Men klart, å kjøpe boost å så kjøre i chill blir vel kanskje bakvendt.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

tut

Sitat fra: tut på torsdag 26. desember 2019, klokken 11:41
Hei
Vurderer å oppgradere «konebilen» i huset. Dette for min egen del så klart .
Men er litt bekymret for at bilen blir annerledes å kjøre for min kone som bruker den til daglig. Blir den mer «jumpy» og brå? Hun kjører veldig pent og forsiktig og jeg ønsker å bevare smidighet og kjørbarhet som idag. Men ønsker en ulv i fåreklær for de gangene jeg kjører alene .  Kan noen som har kjøpt denne oppgraderingen si noe om dette? (Ønsker ikke å ha bilen i Chill-mode)


Hei igjen. Det ble mye snakk om chill-mode :).
Da spør jeg på en annen måte: Har noen her erfaring med å kjøre både P og LR og kan si noe om de oppleves forskjellig ved "vanlig" kjøring? Er det kun når du drar på at du kjenner forskjellen? Og at de oppleves lik eller like kjørbar/lettkjørt ellers?
Takker for svar :)

IbizaMan

Sitat fra: tut på torsdag 02. januar 2020, klokken 09:24
Hei igjen. Det ble mye snakk om chill-mode :).
Da spør jeg på en annen måte: Har noen her erfaring med å kjøre både P og LR og kan si noe om de oppleves forskjellig ved "vanlig" kjøring? Er det kun når du drar på at du kjenner forskjellen? Og at de oppleves lik eller like kjørbar/lettkjørt ellers?
Takker for svar :)

P har bare Chill og Sport under Drive-Acceleration mens LR har Chill og Standard. Setter man P i Sport så er denne vesentlig vassere enn LR hva gjelder reaksjon from stillestående/sakte fart når du tråkker på gasspedalen. Dette er selvfølgelig morsomt når man trenger de ekstra kreftene men krever mer av fører til "daglig" kjøring.

Jeg kjører "by default" i Chill mode selv om jeg har en P-. Dette er normalt mer behagelig for passasjerer som ikke alltid synes det er like morsomt å kjenne litt på G-kreftene...... :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA