Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med Easee ladeboks, formidlet av Circle K.

Startet av sveander, mandag 16. desember 2019, klokken 10:16

« forrige - neste »

sveander

Hei
Jeg har tenkt frem og tilbake om hvor jeg skulle kjøpe lader.
Jeg tenkte da når Circle K kommer med et tilbud med nedsatt pris på Easee at nå slår jeg til.
Da får jeg et stort firma med muskler og en kundeservice som funker.

På Torsdag fikk jeg laderen og siden da har jeg 2 ganger klart å lade.
Systemet er jo slik at man kan lade på 3 måter;
1. Direkte fra lader bare ved å plugge i kabel
2. V.h.a. app Circle K Charge ( som også brukes for hurtiglading)
3. V.h.a ID-brikken som følger lader

På Torsdag ringte jeg Circle K og de skylte på nettverket til laderne.
Jeg klarte allikevel å lade en gang v.h.a appen. De 2 andre metodene virket ikke
På fredag gjentok det seg og jeg ble fortalt at de skulle fikse så jeg kun kunne lade direkte mens de fant ut av det andre. Etter utallige telefoner frem og tilbake så skulle de få produsent til å fikse dette. Jeg skulle bare vente et par timer. Det skjedde "selvsagt" ikke. I går klarte jeg en andre gang å lade med app , de 2 andre virket ikke

Den appen er veldig rar for den gir ingen feilmelding , den bare insistere på at det lades. Altså den kommuniserer ikke med bil/lader tydeligvis.

Jeg har nå gitt Circle K 2 muligheter i løpet av dagen.
1. fikse det så alle 3 metoder virker ( spesielt 1 og 3)
2. hente lader og kople ned alt de har gjort

Nå får vi se hva som skjer. Dere får beskjed.

Er det noen som har erfaring med dette? Er det bare meg?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Lars C. Krogenæs

Hei Sveander.

Jeg jobber i Circle K og skal høre med kollegaene mine om hva som er utfordringen i dette tilfellet.

Kommer tilbake til deg på torsdag.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

sveander

Hei igjen

Nå er jeg ett steg videre
Jeg begynte å bruke både app og også ladebrikke . Det virket dårlig som dere ser i mitt første innlegg

På mandag satte jeg som sagt et ultimatum. Circle K valgte å prøve å fikse det
Det de har gjort nå er å frigjøre laderen fra appen . Dvs at jeg ikke kan starte og stoppe med app
Det funket for nå kan jeg bruke laderen som en "dum" lader. Setter kablen i og strømmen triller ut og lader bilen.
Jeg kan fortsatt overvåke ladingen på appen og se at det lader. Da ser jeg tid og kwh
Det eneste problemet med det er at det er en forsinkelse så du ser ikke realtime ordentlig.

Nå har jeg jo kjøpt en avansert dyr lader for mer enn dette så det jeg føler er at de har en
vei å gå mht app og ikke minst den programvaren og nett som ligger i bakkant og skal styre dette.
Dette har jeg selvsagt et krav om at skal virke i nær fremtid.

Svein-tore
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

sveander

#3
En oppdatering

Til slutt ringte en fra Circle k som kunne noe om dette. Det han sier er at det er en app som ikke er så stabil, den ble utviklet for hurtiglading og styre der først og fremst.
Så sier han at problemet nok ligger i nettet som laderne er tilkoplet til gjennom 4g .
De jobber med en ny app og de jobber med en annen løsning på 4g.

I dag bruker jeg den fortsatt som en dum lader og det må det jo bli en slutt på


ps ! EN ANNEN TING
Min lader er jo tilkoplet 400 v 3 faset sikring.
Ladere er begrenset til 13 A siden hovedsikring er kun 25 A. Det måtte elektriker gjøre sa han.

Men vil min E-Up ( ja det er vel bilavhengig) benytte seg av 3 faser og at det dermed lader med mer enn 13 A i praksis?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

jkirkebo

Sitat fra: sveander på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:48
Min lader er jo tilkoplet 400 v 3 faset sikring.
Ladere er begrenset til 13 A siden hovedsikring er kun 25 A. Det måtte elektriker gjøre sa han.

Men vil min E-Up ( ja det er vel bilavhengig) benytte seg av 3 faser og at det dermed lader med mer enn 13 A i praksis?

Nei, E-Up har kun 1-fase lader så da får du bare 1x13A (3kW).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sveander

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. januar 2020, klokken 15:35
Sitat fra: sveander på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:48
Min lader er jo tilkoplet 400 v 3 faset sikring.
Ladere er begrenset til 13 A siden hovedsikring er kun 25 A. Det måtte elektriker gjøre sa han.

Men vil min E-Up ( ja det er vel bilavhengig) benytte seg av 3 faser og at det dermed lader med mer enn 13 A i praksis?

Takk
Blir effekten 13 A x roten av 3 hvis man har en bil som lader med 3 faser?

Nei, E-Up har kun 1-fase lader så da får du bare 1x13A (3kW).
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

hsa77

Jeg har nettopp kjøpt Easee via Cirkle K - det vil jeg IKKE anbefale!

Installatøren tok kontakt og monterte ladestasjonen etter avtale, dette gikk fint og bilen ladet som den skulle.

Så skulle jeg koble laderen mot den fantastiske CirkleK appen for å  få tilgang på "smarte" funksjoner for å styre lading -  da begynte moroa... I appen må man legge inn en kode som skal følge med i et eller annet velkomstbrev, det hadde jeg ikke fått. Prøvde å ringe kundeservice, kom bare til en telefonsvarer, sendte en epost i steden. Neste dag fikk jeg svar og kode, men den klarte jeg ikke å aktivere i appen, får bare feil. Jaja bilen ladet da ihvertfall.

Neste dag får jeg en ny epost fra kundeservice, lader er nå "aktivert" og kan styres fra app. Appen lot seg ikke aktivere, fikk bare feilmeldinger. Bilen ville da ikke lade lenger! Jeg trengte strøm, prøvde å ringe kundeservice- men de er kun åpen mandag-fredag 08-16! Merkelig nok er jeg sjelden hjemme mandag til fredag 08-16, kundeservice for hjemmelading med slike åpningstider er en vits! Heldigvis fikk jeg ladet på jobb slik at jeg hadde nok strøm til å kjøre hjem.

Sendte en passe irritert epost til "kundeservice" og beskrev problemet. Neste dag fikk jeg svar om at de hadde litt tekniske problemer med appen. Kundeservice fikk programmert laderen til å starte automatisk uten autentisering, så nå har jeg en lader som ihvertfall lader bilen når jeg setter i kabelen. Appen har jeg nå gitt opp.

Hadde jeg visst hvor trøblete dette skulle bli hadde jeg bestilt en "dum" lader uten slike fantastiske "smarte" funksjoner.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Og hadde jeg lest denne tråden før jeg bestilte lader hadde det neppe blitt fra Cirkle K....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

turfsurf

Henvend deg til Easee og hør om du kan bli tester av appen deres. Den skal være bra.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hsa77

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. februar 2020, klokken 07:43
Henvend deg til Easee og hør om du kan bli tester av appen deres. Den skal være bra.
Nja, er ikke helt motivert for å betateste - er avhengig av at bilen er ladet opp hver morgen. All den tid jeg ikke har noen effekttariff eller variabel strømpris gjennom døgnet ser jeg ikke noe poeng i å styre lading.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

sveander

Hei

Nei appen virker ikke , det har Circle k innrømmet til meg direkte. De jobber med en ny.

Men nå krangler jeg med dem for jeg  vil ikke betale faktura før alt virker. Selvsagt.
De prøver seg med at når den er installert så er varen levert. De ser bort fra at funksjonalitet som skal gjøre den intelligent ikke virker. Jeg kunne jo da heller ha kjøpt en dum lader for mye mindre penger.

Jeg har også koplet inn Forbrukerrådet så får vi se hva som skjer.
Jeg er egentlig skremt av at et stort statlig firma gjør slik.
Hadde de advart ved bestilling at app ikke virker så kunne jeg hatt et valg.
De har også problem med 4G som sitter i boksene. De skal komme med en annen løsning.

Jeg er redd at en ny app tar lang lang tid og da vil ikke jeg betale full pris. Jeg har tilbudt delbetaling
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Jambo

Sitat fra: sveander på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:07
Jeg er egentlig skremt av at et stort statlig firma gjør slik.
Statlig? Circle K er da ikke statlig? Eier er firmaet Couche-Tard i Canada.

sveander

Sitat fra: Jambo på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:38
Sitat fra: sveander på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:07
Jeg er egentlig skremt av at et stort statlig firma gjør slik.
Statlig? Circle K er da ikke statlig? Eier er firmaet Couche-Tard i Canada.

Det har du helt rett i. Beklager
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Vollis47

Sitat fra: sveander på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:07
Hei

Nei appen virker ikke , det har Circle k innrømmet til meg direkte. De jobber med en ny.

Men nå krangler jeg med dem for jeg  vil ikke betale faktura før alt virker. Selvsagt.
De prøver seg med at når den er installert så er varen levert. De ser bort fra at funksjonalitet som skal gjøre den intelligent ikke virker. Jeg kunne jo da heller ha kjøpt en dum lader for mye mindre penger.

Jeg har også koplet inn Forbrukerrådet så får vi se hva som skjer.
Jeg er egentlig skremt av at et stort statlig firma gjør slik.
Hadde de advart ved bestilling at app ikke virker så kunne jeg hatt et valg.
De har også problem med 4G som sitter i boksene. De skal komme med en annen løsning.

Jeg er redd at en ny app tar lang lang tid og da vil ikke jeg betale full pris. Jeg har tilbudt delbetaling
Jeg synes det høres riktig ut med delbetaling. Foreslå å betale hva det ville kostet deg for en dum lader, så kan resten bero til de har fått orden på resten.

Glad vi gikk for Zaptec!
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

sveander

#14
I kveld virker den ikke. Den er offline
Så nå lader jeg med vanlig lader til bilen

Ser på app at den er offline som den var i helgen også. Den ber om brikke for å lade , men  det hjelper ikke

Edit ; oppdatering 5/2 . Ringte kundeservice i dag og de visste ikke om noen problemer. Men han ordnet nå så jeg ikke er avhengig av nettverket som disse laderne står på. Håper det gjorde den enda dummere og at nå kan jeg lade uansett hva Circle k gjør. 
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA