Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mitsubushi i-miev 2012

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 05. mars 2012, klokken 10:39

« forrige - neste »

erik e

Det er en Citroen,ikke orginalen. ;)  Har sett 2012 mod. Den er "friskere" innvendig,men det skulle vel ikke mye til.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Kris

Nei, det hadde vært imponerende å få til noe mindre friskt innvendig enn 2011 C Zero ;)
Forøvrig naturlig at disse bilene faller raskere i verdi i og med at de er vanskeligere å omsette i utgangspunktet.
Men det ble nettopp solgt en ny 2011 imiev for 175 000.
Mange av prisene på finn.no er enda ikke oppdatert, men det skjer nok fortløpende. De som somler blir jo ikke kvitt bilene sine når man kan kjøpe siste modell i butikken til samme pris.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Phuc

#47
Nettopp registert meg på forumet her, men har brukt siden her veldig aktivt med tanke på research rundt elbil, så takk til alle som har posta nyttig info ;)

Valget falt til slutt på en svart Mitsubishi i-MiEV 2012-modell :)

Så nå venter jeg bare på å få bilen levert.

Har noen spørsmål som kanskje noen av dere erfarne elbilister kan svare på.


  • Blir 10A-ladekabelen varm hvis man lar den ligge kveilet når man lader?
    10m er jo ganske mye, lar dere kabelen bare ligge på bakken?
  • LadeNå er en ganske flott app, men finnes det noen måte å se hvor mange ledige plasser som finnes rundt de forskjellige ladepunktene?
    Leste jo om Ravnen og Amfi Madla, hadde vært flott med noe lignende i Oslo, men det krever vel litt for å få til. Kunne en app hvor man kunne rapportere ledige plasser (med dato/tid) være en idé?

Edit:
Fant jo mer info vedr. mitt siste spørsmål, er jo ganske mye spennende som skjer på den fronten :)
http://www.ladestasjoner.no/2011/10/bidra-til-nye-visningslag-for.html
http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/478-nobil-i-utvikling
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

Kris

Gratulerer med bil!
Kan jeg spørre hva det beløp seg på?

Enig at Lade Nå appen burde vist hvor mange ledige ladeplasser som var tilgjengelige til enhver tid. Vet ikke om denne informasjonen kan hentes fra ladestasjonene, og de driftes vel av litt varierende organisasjoner. Men håper de har tenkt litt langsiktig slik at dette kan implementeres.
Bysykkel appen fungerer jo utmerket.

Send dem et tips, der du foreslår det. Kan sendes rett fra appen. Gjorde det selv for en tid siden.

-kris
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

gbzdoc

Hvis den "nye" 10A kabelen er lik den gamle 10/16A utgaven, bare med lenger ledning, så blir den ikke varm. Man skal helst ikke kveile opp slike kabler, men dersom det er samme tykkelse som på den gamle hadde ikke jeg personlig hatt betenkeligheter med det. (Stor kveil, ikke stroppet sammen.) Men på en varm solskinnsdag midt i sola er det vel neppe noe vits å ta noen sjanser... ;)

Alternativt: Kapp kabelen, og ha heller med en 10m 2,5 kvadrat skjøtekabel til nødlading. Er neppe ofte du trenger mer enn 5m (eller helst 6m, siden 5m er litt kort når kabelen må strekkes hele bilens lengde) som fulgte med 2011 modellen.

Ønsker du ikke å kappe kabelen selv så ta den med inn i en elektrikker sjappe om hør om de kan hjelpe deg over disken. :)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på mandag 26. mars 2012, klokken 22:15
Hvis den "nye" 10A kabelen er lik den gamle 10/16A utgaven, bare med lenger ledning, så blir den ikke varm. Man skal helst ikke kveile opp slike kabler, men dersom det er samme tykkelse som på den gamle hadde ikke jeg personlig hatt betenkeligheter med det. (Stor kveil, ikke stroppet sammen.) Men på en varm solskinnsdag midt i sola er det vel neppe noe vits å ta noen sjanser... ;)

Alternativt: Kapp kabelen, og ha heller med en 10m 2,5 kvadrat skjøtekabel til nødlading. Er neppe ofte du trenger mer enn 5m (eller helst 6m, siden 5m er litt kort når kabelen må strekkes hele bilens lengde) som fulgte med 2011 modellen.

Ønsker du ikke å kappe kabelen selv så ta den med inn i en elektrikker sjappe om hør om de kan hjelpe deg over disken. :)

16A-kabelen blir ihvertfall varm nok kveilet opp om vinteren til at den smelter litt snø rundt seg. Problemet kan da oppstå når lading er ferdig og smeltevannet fryser slik at kabelen plutselig sitter fast  ;D

10M er da mellom EVSE og J1772-plugg. Tror ikke jeg vil anbefale å kappe den, da må du åpne EVSEn og koble på nytt der. Tror da garantien går fløyten, og det kan være vanskelig å få koblet på nytt der.

Ellers enig i at det er veldig langt. Leaf-kabelen er på 7.5m, jeg har vel aldri trengt mer enn 1.5m...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Phuc

Sitat fra: KristianW på mandag 26. mars 2012, klokken 15:50
Gratulerer med bil!
Kan jeg spørre hva det beløp seg på?
Takk takk.

Hva prisen kommer på avhenger jo av hva du velger, men det er jo noe som er fast.
Grunnpris: 190800,-
Engangsavgift: 1700,-
Frakt/levering/klargjøring: 9900,-

Tillegg som jeg valgte:
Black Amethyst: 3000,- (er vel 3000 tillegg for alle farger unntatt hvit)
Skvettlapper foran 70MZ380629EX: 1325,-
Understellsbehandling: 1500,-

Sum for meg: 208225,-

Til vinteren så må jeg kjøpe vinterhjul som kommer på: 12549,-


Sitat fra: gbzdoc på mandag 26. mars 2012, klokken 22:15
Hvis den "nye" 10A kabelen er lik den gamle 10/16A utgaven, bare med lenger ledning, så blir den ikke varm. Man skal helst ikke kveile opp slike kabler, men dersom det er samme tykkelse som på den gamle hadde ikke jeg personlig hatt betenkeligheter med det. (Stor kveil, ikke stroppet sammen.) Men på en varm solskinnsdag midt i sola er det vel neppe noe vits å ta noen sjanser... ;)

Alternativt: Kapp kabelen, og ha heller med en 10m 2,5 kvadrat skjøtekabel til nødlading. Er neppe ofte du trenger mer enn 5m (eller helst 6m, siden 5m er litt kort når kabelen må strekkes hele bilens lengde) som fulgte med 2011 modellen.

Ønsker du ikke å kappe kabelen selv så ta den med inn i en elektrikker sjappe om hør om de kan hjelpe deg over disken. :)
Tror jeg dropper å kappe kabel, er sikkert sjeldent jeg får bruk for 10m, men hvis den dag kommer, så vil jeg sikkert angre når jeg står der med en avkappet kabel på 5m :P
Ladestolpene burde ha noe opplegg for å henge opp både klumpen og ledning...
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

hkaspenberg

Sitat fra: Phuc på tirsdag 27. mars 2012, klokken 01:03
Skvettlapper foran 70MZ380629EX: 1325,-
.
.
Ladestolpene burde ha noe opplegg for å henge opp både klumpen og ledning...

Disse skvettlappene burde vel også passe iOn?

Når det gjelder klumpen (eller klædden) så trengs det noe for å henge disse opp. Strekkavlastningen på kabelen blir for dårlig til å bære 2 kg++ som kladd+kabel veier. <hjertesukk>Mye enklere med de eldre bilene der men ikke har kladd</hjertesukk> Får bilen i morgen, og kommer til å lage til noe som både passer en krok på veggen i garasjen hjemme og ladestolpene i byen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Phuc

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 27. mars 2012, klokken 09:58
Disse skvettlappene burde vel også passe iOn?

Når det gjelder klumpen (eller klædden) så trengs det noe for å henge disse op
Skulle tro det, med mindre skruehullene er plassert annerledes. Det er vel bare å stikke innom forhandleren og teste hvis de har det på lager.

Hvordan er det alle andre har løst klæddproblemet, eller er det en ikke-sak.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

Walker

Her er en oppfordring til Mitsubishi om å tilby større valgmulighet med hensyn til ladekabel, slik at kundene selv vil kunne velge mellom 10A og 16A.

Ellers burde 5 meter ledning være mer enn nok i de aller fleste sammenhenger. Det er vel mer problematisk å snurre kabelen i en stor kveil - enn å bruke en riktig dimensjonert skjøtekabel om dét en sjelden gang skulle være påkrevet.


Kris

Sitat fra: Phuc på tirsdag 27. mars 2012, klokken 01:03
Til vinteren så må jeg kjøpe vinterhjul

Tror du kan spare litt cash på å ha droppet vinterhjul fra forhandler. Og ikke minst få litt finere hjul;)
www.Martins.no har de ganske fine felger til imiev som du kan bestille via dekkforhandler som for eksempel Vianor.
Eller så har de noen andre felger på www.felgimport.no som du sikkert også må bestille via dekkforhandler.

-kris
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Phuc

Sitat fra: Walker på tirsdag 27. mars 2012, klokken 10:29
Her er en oppfordring til Mitsubishi om å tilby større valgmulighet med hensyn til ladekabel, slik at kundene selv vil kunne velge mellom 10A og 16A.

Ellers burde 5 meter ledning være mer enn nok i de aller fleste sammenhenger. Det er vel mer problematisk å snurre kabelen i en stor kveil - enn å bruke en riktig dimensjonert skjøtekabel om dét en sjelden gang skulle være påkrevet.
Hele ladekabelopplegget burde vært litt med "modulært". På en ende, så har du klædden (16A/10A) + kontakten som skal i ladepunktet. Så kan man plugge inn en ledning av valgfri lengde inn i klædden og bilen sin. Denne ledningsdelen kunne man da få kjøpt i forskjellige lengder 3/5/10m f.ex.
Eneste ulempen da er at man ikke får låst kabelen.. så da må dette løses på en eller annen måte (er ikke godtroende nok til å tro at løse kabler får henge i fred på gata..)

Sitat fra: KristianW på tirsdag 27. mars 2012, klokken 10:29
Sitat fra: Phuc på tirsdag 27. mars 2012, klokken 01:03
Til vinteren så må jeg kjøpe vinterhjul

Tror du kan spare litt cash på å ha droppet vinterhjul fra forhandler. Og ikke minst få litt finere hjul;)
www.Martins.no har de ganske fine felger til imiev som du kan bestille via dekkforhandler som for eksempel Vianor.
Eller så har de noen andre felger på www.felgimport.no som du sikkert også må bestille via dekkforhandler.

-kris
Takk for lenker Kris.

Faktisk glad for at jeg ikke kjøpte vinterhjul nå, likte beste de fra FelgImport
http://www.martins.no/felger/felgguide/Mitsubishi-i-MiEV-HAO%2810-%29.aspx?get=wheel&id=1702
http://www.felgimport.no/wip4/product_detail.epl?id=567662&cat=17969&brand=1068&model=20175&type=20178&size=
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

Heisan

Angående ladekabel, opplevde for et par dager at støpselet under ladning brant/smeltet. Veggen over kontakten var svart så det var flaks at garasjen ikke begynte å brenne. Fikk kostnadsfri ny lader på Motorforum (10 Amp) og beskjed om at 16 Amp ladekabler ble faset ut fordi støpslene på disse kunne være brannfarlige/utrygge (husker ikke helt ordlyden). I alle fall er dette en advarsel til alle med 16 Amp ladekabel. Kan ikke garantere at det ikke var noe dritt i kontakten som forårsaket dette, men uttalelsen fra motorforum og utfasingen av 16 Amp kabler tyder på at 16 Amp ladekablene kan være brannfarlige. Jeg har forøvrig ladet bilen fra den ødelagte kontakten i over ett år.
i-MiEV, Lillestrøm

Walker

Det blir nå opplyst at Motor Forum heretter bare vil tilby 16A kabel som tilleggsutstyr - og med industrikontakt.

hkaspenberg

Sitat fra: Heisan på tirsdag 27. mars 2012, klokken 21:59
Angående ladekabel, opplevde for et par dager at støpselet under ladning brant/smeltet. Veggen over kontakten var svart så det var flaks at garasjen ikke begynte å brenne. Fikk kostnadsfri ny lader på Motorforum (10 Amp) og beskjed om at 16 Amp ladekabler ble faset ut fordi støpslene på disse kunne være brannfarlige/utrygge (husker ikke helt ordlyden). I alle fall er dette en advarsel til alle med 16 Amp ladekabel. Kan ikke garantere at det ikke var noe dritt i kontakten som forårsaket dette, men uttalelsen fra motorforum og utfasingen av 16 Amp kabler tyder på at 16 Amp ladekablene kan være brannfarlige. Jeg har forøvrig ladet bilen fra den ødelagte kontakten i over ett år.
Jeg tror at dette har sammenheng med den mekaniske belastningen som vekten av kladden+kabelen utgjør. Etter min mening har har bransjen innført en overkomplisert og relativt stupid ny standard. Hva er egentlig galt med alminnelig Shuko-kontakt?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA