Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mitsubushi i-miev 2012

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 05. mars 2012, klokken 10:39

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Mitsubushi i-miev 2012 kommer med noen justeringer.

Jeg er litt tvilende til om endel av dette er et fremskritt på enkelte punkter.

Bilradio er nå integrert. Den leveres ikke med DAB. Dermed får man en integrert radio som ikke holder særlig mange år før den må skiftes. Med integrert radio blir dette noe herk. Navigasjon er ikke standard det er greit nok. Navigasjonen som fulgte med 2011 modellen var elendig.

Ladeklumpen kommer nå med 10 amp, slik som for Leaf, i stedet for 16. Dette burde man kunne velge selv med en knapp, slik som Think hadde. Det eneste man oppnår er lenger ladetid.

Varsel for fotgjengere: Begynner bilen å pipe automatisk ved lav fart, er det noe tull når du skal smyge deg avgårde. Er det en brummeknapp man kan holde inne ved behover det supert. Savner fortsatt lys på autmatgir symbolene.

Interiøret er oppgradert. Smaken er som baken.

Fjernstyrt styring av oppvarming. Supert!

Bilen har samme ytre, og vi slipper "botox-leppa" som de får i USA.

Lars



Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Thomas Parsli

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 05. mars 2012, klokken 10:39
Bilradio er nå integrert. Den leveres ikke med DAB. Dermed får man en integrert radio som ikke holder særlig mange år før den må skiftes. Med integrert radio blir dette noe herk.

Det er ikke alle som har like stor tro på DAB, så jeg tar dette som et signal om at bilprodusentene ikke gidder radiotullet lenger og dytter inn en FM/AM mottaker for enkelhetsskyld.
(Personlig synes jeg DAB er tull i 2012, men det hadde vært genialt for ti år siden..)

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 05. mars 2012, klokken 10:39
Ladeklumpen kommer nå med 10 amp, slik som for Leaf, i stedet for 16. Dette burde man kunne velge selv med en knapp, slik som Think hadde. Det eneste man oppnår er lenger ladetid.

Nå er det så mange 10A stikkontakter rundt om at det valget forstår jeg. Men jeg skulle ønske dette var et valg når man kjøpte bilen, hvis man bare lader på offentlig ladeplasser er 16A det beste valget..

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 05. mars 2012, klokken 10:39
Varsel for fotgjengere: Begynner bilen å pipe automatisk ved lav fart, er det noe tull når du skal smyge deg avgårde. Er det en brummeknapp man kan holde inne ved behover det supert.

Dette er vel et krav i USA og er foreslått i EU (tror ikke det er vedtatt)?
På Leaf er det en av-knapp og den fungerer greit nok (bilen husker ikke instillingen).
Har du sjekket om ikke 2012-modellen også har en avknapp i europa?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

DAB er genialt i bil. Hadde det i el-Saxoen og det var supert. At bilprodusentene ikke leverer dette som standard er beviset på hvor sirumpa bilbransjen er.
Det er ikke mange år siden (2008) Lexus leverte kassettspiller som standard i alle biler. De aller fleste bilimportørene som tar norske kunder på alvor vil levere DAB+ som standard på alle biler i løpet av året.

Det var ikke mange som syntes digital-TV var så lurt heller. Riks-TV fikk mye pepper for å gjøre ting vanskelig for folk flest. Nå tror jeg det ikke er mange som ser på analog TV som et stort savn.

De aller fleste har 16amp lademulighet i garasjen, og hvis ikke bør de antakelig oppgradere strømkablene sine uansett. Jeg foretrekker valgfrihet kontra tvungen styring ovenfra.

Jeg har ikke sjekket om det er noen av/på knapp til lavfart-spetakelet.

Lars


Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Stjerneglis

Lys på automatgirsymboler er "nice-to-have". Det er girindikator i instrumentpanelet, og etter et par turer så har du øvd inn "to klikk bakover til D og to klikk framover til P" refleksen :)

Jeg savner faktisk cruise control i i-Mieven slik at det blir lettere å holde ideal-marsjfarten.

Undersøkte litt rundt 2012-modellen i november da vi skulle kjøpe og fant ut at det eneste argumentet for 2012 vs 2011 var fjernstyring og forvarming med klimaanlegget. En ettermontert Defa-kupevarmer dekket vårt behov på dette området...

Litt større batterikapasitet hadde vært helt perfekt som 2012-modell oppgradering...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Kris

Har du noen linker til steder som beskriver endringene på 2012 modellen for Europa eller Skandinavia?

Gledelig å høre at vi slipper hamburgervarianten tilpasset det nordamerikanske kontinent.

Versjon med lenger rekkevidde slik det har vært snakk om i Japan/Australia hadde vært interessant.

Vinterutstyr som fjernstyring av klima fra nettstrøm og temperaturstyring av batteri er kanskje den mest opplagte forbedring de kan gjøre for vårt klima. Dette bør kunne styres over nett fra telefon og PC istedenfor nok en teit elektronisk inretning man må vite hvor ligger.

Navigasjon uten streaming av kart er det fornuftig å kutte ut. Det er jo mest i veien for de som ikke bruker det, og upraktisk for de som gjerne ville brukt det.

DAB er ett fett, men håper de integrerer mini-jack AUX inngang. Som kasett er CD vel på tide å fase ut også.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Thomas Parsli

Hverken jeg eller naboene har 16A i garasjen -og i parkeringshuset der foreldrene mine bor er det 10A (for motorvarmer).
Når jeg prøvekjørte i-Miev snakket jeg med selger om 10A vs 16A og jeg forstod han slik at flere kunder kom tilbake for å kjøpe 10A kabel.

Men vi er jo helt enige om at man burde kunne velge.

Når det gjelder DAB er jeg enig i at det er bedre enn FM, men det er en 15-20 år gammel teknologi (den var delvis utdatert når den kom i salg) og salgstallene tyder på at DABifiseringen har feilet (både i Norge og andre land).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

"Problemet" til DAB er at det ikke er noe abonnement butikkene kan selge. Da lønner det seg ikke for dem å pushe spillere fordi de ikke får noe "cash back" av tilbyder i etterkant. For oss forbrukere er det derimot en klar fordel. Tror vi imidlertid vil få et vannvittig kjør rundt DAB de neste årene.

DAB er ikke utdatert, men kodingen til det opprinnelige DAB er dårlig. DAB+ som vil bli brukt i Norge er mer effektivt og av nyere dato. Gamle DAB radioer uten DAB+ vil bli faset ut. (http://www.lydogbilde.no/nyheter/nrk-legger-ned-dab-satser-pa-dab). Alle DAB radioer som nå selges er DAB, dersom det ikke er snakk om gamle hyllevarmere som forhandler prøver å bli kvitt.

På samme måte ble også MPEG4 rullet ut i Norge, i stedet for MPEG2 som svenskene først gikk for, noe som i etterkant kan sees på som et klart sjakktrekk.

Internettradio i bil passer ikke i Norge, til det blir mottak for ustabilt. 

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Kris

Dette DAB greiene er jo helt komisk. Har ikke ofret det en tanke siden alt spetakkelet da det dukket opp. At det fortsatt er uavklart er jo helt rått. Så lenge jeg kan høre litt på radio i bil av og til er jeg fornøyd. Enten det er digitalt eller ikke. TV også er jo akkurat like begrenset som da jeg var liten. Farger var en forbedring, det må jeg medgi.

Uansett. Lars, er det noe sted jeg kan lese om 2012 modellen? Noe ny info som er frigitt eller bekreftet?
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Lars C. Krogenæs

Har ikke funnet noe mer info, enn fra pressemeldingen som var vedlagt i første post.

Hadde trodd bilen skulle komme med 2 batterialternativer, der det nye atlernativet skulle ha en mindre batteripakke, men som ville taklet kulde bedre.

Ellers er det vanskelig å google om 2012 versjonen da Australia og USA tydeligvis får endre spesifikasjoner enn EU.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Kris

Ja, det er ikke lett å søke uten at masse info om US versjonen dukker opp.
Men nå bør jo snart fjordårets versjon være utsolgt. Det var jo bare litt over 60 igjen fordelt på alle forhandlerne i landet, for ca tre uker siden. Jeg går nemlig å venter på denne og er veldig spent på endringene. Da kan jeg vurdere lett brukt med eber eller ny modell.
Eller eventuelt en Leaf.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Walker


Når de faktisk har utviklet og produserer en modell med 11 cm bredere sporvidde, (med bedre stabilitet og sidebeskyttelse) er det rart at de ikke tilbyr denne på det europeiske markedet som et alternativ til "Det rullende fyrtårnet".


Kris

#11
Jo, det er et poeng. Kanskje logistikken med to modeller blir for dyr i forhold til forventet volum. Kan også hende de tror salget vil stupe fordi US-i miev ser ut slik den gjør, og derfor vil beholde den lille så lenge reglene tillater det. Vet forresten ikke om US versjonen faktisk er tryggere eller om det er mer generelle støtfangerregler som styrer.
Jeg for min del ville kjøpt et gammelt fyrtårn isteden dersom kun hamburgerversjonen kom hit. Jeg deler ikke ideen om at større = bedre i alle tilfeller.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Stjerneglis

Det kan godt hende at den ekstra bredden og sporvidden gir litt bedre kjøreegenskaper for US-modellen, men vindusviskeropplegget ser helt forferdelig ut...

Det ser forresten ut som om den har litt mer normale dekkdimensjoner foran enn den europeiske, og det kan være en fordel...?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Thomas Parsli

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 05. mars 2012, klokken 13:21
Hadde trodd bilen skulle komme med 2 batterialternativer, der det nye atlernativet skulle ha en mindre batteripakke, men som ville taklet kulde bedre.

Den nye modellen med mindre batteri er visstnok ikke for eksport...
Hvorfor skjønner jeg ikke (det er jo en genial bybil), men man kan jo spekulere i om de ikke ønsker presset på den dyre modellen?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kris

Det er klart økt sporvidde og bredere dekk kan gjøre den mer stabil. Og den har en sterkere motor som gir den raskere aksellerasjon. Men er det bedre? Og kanskje den var stabil nok? Burde den i såfall ikke vært like bred som en Range Rover?
Dette øker luftmotstand og rullemotstand, og økt vekt og aksellerasjon øker strømforbruk. Mer amerikansk kanskje, men muligens ikke bedre likevel.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA