Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på mandag 05. mars 2012, klokken 10:39
Mitsubushi i-miev 2012 kommer med noen justeringer.
Jeg er litt tvilende til om endel av dette er et fremskritt på enkelte punkter.
Bilradio er nå integrert. Den leveres ikke med DAB. Dermed får man en integrert radio som ikke holder særlig mange år før den må skiftes. Med integrert radio blir dette noe herk. Navigasjon er ikke standard det er greit nok. Navigasjonen som fulgte med 2011 modellen var elendig.
Ladeklumpen kommer nå med 10 amp, slik som for Leaf, i stedet for 16. Dette burde man kunne velge selv med en knapp, slik som Think hadde. Det eneste man oppnår er lenger ladetid.
Varsel for fotgjengere: Begynner bilen å pipe automatisk ved lav fart, er det noe tull når du skal smyge deg avgårde. Er det en brummeknapp man kan holde inne ved behover det supert. Savner fortsatt lys på autmatgir symbolene.
Interiøret er oppgradert. Smaken er som baken.
Fjernstyrt styring av oppvarming. Supert!
Bilen har samme ytre, og vi slipper "botox-leppa" som de får i USA.
Lars
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 05. mars 2012, klokken 10:39
Bilradio er nå integrert. Den leveres ikke med DAB. Dermed får man en integrert radio som ikke holder særlig mange år før den må skiftes. Med integrert radio blir dette noe herk.
Det er ikke alle som har like stor tro på DAB, så jeg tar dette som et signal om at bilprodusentene ikke gidder radiotullet lenger og dytter inn en FM/AM mottaker for enkelhetsskyld.
(Personlig synes jeg DAB er tull i 2012, men det hadde vært genialt for ti år siden..)
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 05. mars 2012, klokken 10:39
Ladeklumpen kommer nå med 10 amp, slik som for Leaf, i stedet for 16. Dette burde man kunne velge selv med en knapp, slik som Think hadde. Det eneste man oppnår er lenger ladetid.
Nå er det så mange 10A stikkontakter rundt om at det valget forstår jeg. Men jeg skulle ønske dette var et valg når man kjøpte bilen, hvis man bare lader på offentlig ladeplasser er 16A det beste valget..
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 05. mars 2012, klokken 10:39
Varsel for fotgjengere: Begynner bilen å pipe automatisk ved lav fart, er det noe tull når du skal smyge deg avgårde. Er det en brummeknapp man kan holde inne ved behover det supert.
Dette er vel et krav i USA og er foreslått i EU (tror ikke det er vedtatt)?
På Leaf er det en av-knapp og den fungerer greit nok (bilen husker ikke instillingen).
Har du sjekket om ikke 2012-modellen også har en avknapp i europa?
Thomas
DAB er genialt i bil. Hadde det i el-Saxoen og det var supert. At bilprodusentene ikke leverer dette som standard er beviset på hvor sirumpa bilbransjen er.
Det er ikke mange år siden (2008) Lexus leverte kassettspiller som standard i alle biler. De aller fleste bilimportørene som tar norske kunder på alvor vil levere DAB+ som standard på alle biler i løpet av året.
Det var ikke mange som syntes digital-TV var så lurt heller. Riks-TV fikk mye pepper for å gjøre ting vanskelig for folk flest. Nå tror jeg det ikke er mange som ser på analog TV som et stort savn.
De aller fleste har 16amp lademulighet i garasjen, og hvis ikke bør de antakelig oppgradere strømkablene sine uansett. Jeg foretrekker valgfrihet kontra tvungen styring ovenfra.
Jeg har ikke sjekket om det er noen av/på knapp til lavfart-spetakelet.
Lars
Lys på automatgirsymboler er "nice-to-have". Det er girindikator i instrumentpanelet, og etter et par turer så har du øvd inn "to klikk bakover til D og to klikk framover til P" refleksen :)
Jeg savner faktisk cruise control i i-Mieven slik at det blir lettere å holde ideal-marsjfarten.
Undersøkte litt rundt 2012-modellen i november da vi skulle kjøpe og fant ut at det eneste argumentet for 2012 vs 2011 var fjernstyring og forvarming med klimaanlegget. En ettermontert Defa-kupevarmer dekket vårt behov på dette området...
Litt større batterikapasitet hadde vært helt perfekt som 2012-modell oppgradering...
Har du noen linker til steder som beskriver endringene på 2012 modellen for Europa eller Skandinavia?
Gledelig å høre at vi slipper hamburgervarianten tilpasset det nordamerikanske kontinent.
Versjon med lenger rekkevidde slik det har vært snakk om i Japan/Australia hadde vært interessant.
Vinterutstyr som fjernstyring av klima fra nettstrøm og temperaturstyring av batteri er kanskje den mest opplagte forbedring de kan gjøre for vårt klima. Dette bør kunne styres over nett fra telefon og PC istedenfor nok en teit elektronisk inretning man må vite hvor ligger.
Navigasjon uten streaming av kart er det fornuftig å kutte ut. Det er jo mest i veien for de som ikke bruker det, og upraktisk for de som gjerne ville brukt det.
DAB er ett fett, men håper de integrerer mini-jack AUX inngang. Som kasett er CD vel på tide å fase ut også.
Hverken jeg eller naboene har 16A i garasjen -og i parkeringshuset der foreldrene mine bor er det 10A (for motorvarmer).
Når jeg prøvekjørte i-Miev snakket jeg med selger om 10A vs 16A og jeg forstod han slik at flere kunder kom tilbake for å kjøpe 10A kabel.
Men vi er jo helt enige om at man burde kunne velge.
Når det gjelder DAB er jeg enig i at det er bedre enn FM, men det er en 15-20 år gammel teknologi (den var delvis utdatert når den kom i salg) og salgstallene tyder på at DABifiseringen har feilet (både i Norge og andre land).
Thomas
"Problemet" til DAB er at det ikke er noe abonnement butikkene kan selge. Da lønner det seg ikke for dem å pushe spillere fordi de ikke får noe "cash back" av tilbyder i etterkant. For oss forbrukere er det derimot en klar fordel. Tror vi imidlertid vil få et vannvittig kjør rundt DAB de neste årene.
DAB er ikke utdatert, men kodingen til det opprinnelige DAB er dårlig. DAB+ som vil bli brukt i Norge er mer effektivt og av nyere dato. Gamle DAB radioer uten DAB+ vil bli faset ut. (http://www.lydogbilde.no/nyheter/nrk-legger-ned-dab-satser-pa-dab (http://www.lydogbilde.no/nyheter/nrk-legger-ned-dab-satser-pa-dab)). Alle DAB radioer som nå selges er DAB, dersom det ikke er snakk om gamle hyllevarmere som forhandler prøver å bli kvitt.
På samme måte ble også MPEG4 rullet ut i Norge, i stedet for MPEG2 som svenskene først gikk for, noe som i etterkant kan sees på som et klart sjakktrekk.
Internettradio i bil passer ikke i Norge, til det blir mottak for ustabilt.
Lars
Dette DAB greiene er jo helt komisk. Har ikke ofret det en tanke siden alt spetakkelet da det dukket opp. At det fortsatt er uavklart er jo helt rått. Så lenge jeg kan høre litt på radio i bil av og til er jeg fornøyd. Enten det er digitalt eller ikke. TV også er jo akkurat like begrenset som da jeg var liten. Farger var en forbedring, det må jeg medgi.
Uansett. Lars, er det noe sted jeg kan lese om 2012 modellen? Noe ny info som er frigitt eller bekreftet?
Har ikke funnet noe mer info, enn fra pressemeldingen som var vedlagt i første post.
Hadde trodd bilen skulle komme med 2 batterialternativer, der det nye atlernativet skulle ha en mindre batteripakke, men som ville taklet kulde bedre.
Ellers er det vanskelig å google om 2012 versjonen da Australia og USA tydeligvis får endre spesifikasjoner enn EU.
Lars
Ja, det er ikke lett å søke uten at masse info om US versjonen dukker opp.
Men nå bør jo snart fjordårets versjon være utsolgt. Det var jo bare litt over 60 igjen fordelt på alle forhandlerne i landet, for ca tre uker siden. Jeg går nemlig å venter på denne og er veldig spent på endringene. Da kan jeg vurdere lett brukt med eber eller ny modell.
Eller eventuelt en Leaf.
Når de faktisk har utviklet og produserer en modell med 11 cm bredere sporvidde, (med bedre stabilitet og sidebeskyttelse) er det rart at de ikke tilbyr denne på det europeiske markedet som et alternativ til "Det rullende fyrtårnet".
Jo, det er et poeng. Kanskje logistikken med to modeller blir for dyr i forhold til forventet volum. Kan også hende de tror salget vil stupe fordi US-i miev ser ut slik den gjør, og derfor vil beholde den lille så lenge reglene tillater det. Vet forresten ikke om US versjonen faktisk er tryggere eller om det er mer generelle støtfangerregler som styrer.
Jeg for min del ville kjøpt et gammelt fyrtårn isteden dersom kun hamburgerversjonen kom hit. Jeg deler ikke ideen om at større = bedre i alle tilfeller.
Det kan godt hende at den ekstra bredden og sporvidden gir litt bedre kjøreegenskaper for US-modellen, men vindusviskeropplegget ser helt forferdelig ut...
Det ser forresten ut som om den har litt mer normale dekkdimensjoner foran enn den europeiske, og det kan være en fordel...?
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 05. mars 2012, klokken 13:21
Hadde trodd bilen skulle komme med 2 batterialternativer, der det nye atlernativet skulle ha en mindre batteripakke, men som ville taklet kulde bedre.
Den nye modellen med mindre batteri er visstnok ikke for eksport...
Hvorfor skjønner jeg ikke (det er jo en genial bybil), men man kan jo spekulere i om de ikke ønsker presset på den dyre modellen?
Thomas
Det er klart økt sporvidde og bredere dekk kan gjøre den mer stabil. Og den har en sterkere motor som gir den raskere aksellerasjon. Men er det bedre? Og kanskje den var stabil nok? Burde den i såfall ikke vært like bred som en Range Rover?
Dette øker luftmotstand og rullemotstand, og økt vekt og aksellerasjon øker strømforbruk. Mer amerikansk kanskje, men muligens ikke bedre likevel.
Den i USA er videre fordi sidekollisjonskravene er skarpere i USA, og den må være videre for å takle dette.
"Sikrere" = "Bedre" for svært mange (potensielle) bileiere, spesielt ettersom elbiler har et generelt dårlig sikkerhetsrykte fra tidligere.
Trodde den ekstra bredden var for å få plass til flere hamburgere jeg. Neida;)
Ja, sikkerhet er viktig for de aller fleste og bør prioriteres høyt. Og endringene har nok også med regler å gjøre. Men jeg er ikke sikker på at den er sikrere likevel. Time will show, som de sier i Flåklypa!
Den US versjonen... det virker som akselavstand er den samme, er kupeen noe bredere i det hele tatt eller er det bare sporvidden som er økt?
Jeg synes det ser ut som om US versjonen har mer markante hjulbuer. Er det noen som faktisk har sett et bilde av de to versjonene side-om-side?
emagic
Så vidt jeg har forstått, er den litt bredere invendig. De har skjøtet på dashbordet med noen plaststrimler på hver side for å kompensere for dette. Og så er visst dører litt tykkere.
Akselavstand er lik. Lengden økes med tykkere støtfangere.
??? Som alle andre forum har alle noe godt og komme med,men også noe som er helt på "vidda". På mine eldre dager har jeg (som mange eldre herre-menn)startet med skigåing.For og søke tips om div. ting gikk jeg på nett for info. Etter en 1/2 time skjønte jeg at jeg manglet "utstyr" for ca. 20 000,- kr. ;) Det er vel ikke mange prosent av ny- bil kjøperne som det "lurt" og kjøpe EL-bil for. Den "prosenten" er vel oppnådd,kansje?
Ja, sluker man maten uten å tygge, da får man vondt i magen... ::)
Den som har levd en stund vet at det som man finner på internett, det skal man ta med en stor klype salt og en dose med skepsisme...
Sitat fra: KristianW på mandag 05. mars 2012, klokken 12:04
DAB er ett fett, men håper de integrerer mini-jack AUX inngang.
Dagens søple-navigasjon har faktisk minijack-inngang på baksiden, bare å trekke en ledning via hanskerommet selv, sammen med usb-kabelen.
-asbkar
Dagens søplenavigasjon kan faktisk byttes ut med en som har DAB+... ;-)
Sitat fra: asbkar på mandag 05. mars 2012, klokken 21:40
Sitat fra: KristianW på mandag 05. mars 2012, klokken 12:04
DAB er ett fett, men håper de integrerer mini-jack AUX inngang.
Dagens søple-navigasjon har faktisk minijack-inngang på baksiden, bare å trekke en ledning via hanskerommet selv, sammen med usb-kabelen.
-asbkar
Takk for info. Nyttig å vite. Godt mulig jeg skaffer meg en av fjordårets travere nemlig. Driver ikke noe særlig med platespiller'n mens jeg kjører, så da er minijack kjærkomment.
Det er jo usb tilgang nede på gulvet til høyre for høyrefoten, ellers er det blutooth på anlegget som man kan gi tilgang til mp3 filene på telefon e.l. så man ikke trenger tenke på kabel i det hele tatt.
Har nå bestillt oss 2012-modellen. På fredag var det visstnok kun 1 sølvgrå 2011-modell igjen på lager i Norge, ifølge selgeren. For de som har Ipad, så kan man laste ned en egen I-miev app som viser 2012-modellen. Der ligger også eksempel på lyden bilen gir fra seg i lave hastigheter. Kan dog ikke finne noe info om det er intergrasjon med telefon/USB/aux
Dette har jeg ventet på! Gratulerer med snart ny bil! Jeg går i samme fella om kort tid;)
Har de fått inn 2012 modeller i butikk allerede, eller fikk du bare en liste over spesifikasjoner?
Var prisen den samme?
Hvor lang var leveringstiden?
Hvilken info fikk du om batteritemperaturstyring og fjernstyring av klima?
Den iPad appen har ligget ute siden i fjor en gang. Det er ikke oppgitt hvilken modellår den beskriver eller hvilket marked den dekker, så jeg syns den var litt lite informativ.
Sitat fra: Kneik på tirsdag 06. mars 2012, klokken 10:25
Har nå bestillt oss 2012-modellen. På fredag var det visstnok kun 1 sølvgrå 2011-modell igjen på lager i Norge, ifølge selgeren.
Hva er prisen for 2012 modellen?
Motorforum fikk pris i ettermiddag, og tar nå i mot bestillinger.
Prisen er 215 000 inkludert vinterdekk og nøkkelring ("klargjøring").
Det vil si omtrent 5K dyrere enn før.
Bilen er på lager i Drammen med standard to ukers leveringstid.
Som reklamert kommer den med fjernstyring av klima når den er tilkoblet strømnettet. Noen batteritemperaturstyring hadde de ikke hørt om. Det kan enten være fordi den ikke har det, eller fordi de som mange andre ikke har teknisk interesse.
Navi er som forventet erstattet av en mer integrert radio/platespiller.
Felgene er de samme dølle treeikede som i fjor.
Lader med 10A som i fjor, men med omtrent samme ladetid som da den hadde 16A tidligere.
Karosseri er likt som før.
Hæ? Lader med 10A, men like fort som 2011 modellen med 16A?? I så fall er jo batteriet av den lille sorten.
Det er jo fysisk umulig å ladde samme batteri like fort kun med 10A...
Eller mener du at man KAN lade den like fort, om man kjøper 16A lade-klædden i tillegg?
Den samme laderen som sitter inne i bilen er vel på ca. 13 amp for begge modeller. Ladekladden er byttet fra 16amp til 10amp, mens den reelle reduksjonen da bare er 3amp.
Lars
Glemte i farta at den ikke trekker 16A... Og da blir jo ikke forskjellen like stor som på Leifene. ;)
Vet ikke hvordan det henger sammen. Høres jo litt pussig ut ja.
Tviler på at batteriet er mindre. Det hadde i såfall vært synd.
Er som Lars sier, den trekker jo uansett maks 13A og da blir ladetiden "nesten" lik, siden det kun blir 3A forskjell.
Jeg har kun merket forskjellen mellom 10 og 16A på Leafen, men den trekker faktisk 16A. Da er ladetiden nesten doblet på 10A... :-/
13 A ? Hvem har målt det? Er det ikke ca.14,5 A ? Når jeg lader blir jo en 16 A kurs ganske varm.
Uansett, gøy at årets modell endelig er her og at den koster omrent det samme som fjordårets med Defa montert.
Noen som har noen gode råd når det gjelder selve bestillingen?
Tenkte å hoppe over vinterhjul, eller helst sommerhjul hvis det går. Og heller kjøpe det på felgimport.no eller Martins. Kan jeg slippe de treeikede vil jeg helst det. Og disse er jo i prinsippet dyrere enn vinterhjulene de leverer bilen på, så det bør de gå med på.
Og så kan man jo plukke opp bilen selv i Drammen for å slippe såkalte klargjøringskostnader.
Flere tips, dere som har handlet ny bil før?
Sitat fra: erik e på tirsdag 06. mars 2012, klokken 22:25
13 A ? Hvem har målt det? Er det ikke ca.14,5 A ? Når jeg lader blir jo en 16 A kurs ganske varm.
Bla. jeg... Målte min til rundt 13,5 A om jeg ikke husker feil.
Sitat fra: KristianW på tirsdag 06. mars 2012, klokken 19:37
Vet ikke hvordan det henger sammen. Høres jo litt pussig ut ja.
Tviler på at batteriet er mindre. Det hadde i såfall vært synd.
Var det ikke slik da at batteriet var mindre målt i kWh, men var langt mindre temperaturfølsom.
Altså lenger rekkevidde når det er kaldt, på bekostning av maksimal rekkevidde.
Det er det samme batteriet, men regenererering har blitt enda mer effektiv!
Den økte rekkevidden er mao. avhengig av en del nedbremsing :)
Thomas
Ser det nå er oppgitt til 8 timer for fullading med 10A, og det stemmer nok bra sammenliknet med 6 timer som det tok med 13A (16A "klædd")
Her er en pressemelding fra Mitsubishi om nye imiev gjengitt på Grønn Bil:
http://gronnbil.no/nyheter/mitsubishi-i-miev-pynter-seg-article235-239.html (http://gronnbil.no/nyheter/mitsubishi-i-miev-pynter-seg-article235-239.html)
Litt vagt noe av dette her, men håper lilla dash ikke er eneste valgmulighet. Den er jo like grell som kamelrukefargen i C Zero :P
Senterkonsollen var også finere før, men det er en bagatell.
Tror det må være lyset i bildet som skaper det lilla dashboardet...
Ser ofte samme "effekt" på bilder tatt av glade amatører på Finn.no.
Ser desverre ut som eneste fargevalg i år er denne lillabrune varianten. På både dash og seter. Setene kunne jeg levd med, men lillabrunt dashbord blir verre.
Ellers ikke et pip om batteritemperaturstyring.
Fjernkontrollen har ca 100 meters rekkevidde.
Ellers er alt ganske likt fjordårets modell.
Jeg heller mot en overligger med eberspächer hvis jeg får noen til å komme med et fornuftig pristilbud.
Er fjernstyring av klima anlegg noe som det da er mulig å få i gamle modellene med en software oppdatering e.l.?
Det er visst ikke mulig i følge Mitsubishi mener jeg å ha lest. Flere som har lurt på det samme.
Nå som årets modell er i butikken ser endelig 2011 modellene ut til å falle i pris. Mangel på vinterutstyr må jo nødvendigvis tvinge prisen ned til et salgbart nivå. Tar man utgangspunkt i hva en eberspächer koster i tillegg (ca 27000 ferdig montert) og at ny vinterutrustet modell koster ca 210 000, burde prisen nærme seg 150 000.
Ser det ligger en Citroën C Zero til 157 000 på finn allerede :)
Det er en Citroen,ikke orginalen. ;) Har sett 2012 mod. Den er "friskere" innvendig,men det skulle vel ikke mye til.
Nei, det hadde vært imponerende å få til noe mindre friskt innvendig enn 2011 C Zero ;)
Forøvrig naturlig at disse bilene faller raskere i verdi i og med at de er vanskeligere å omsette i utgangspunktet.
Men det ble nettopp solgt en ny 2011 imiev for 175 000.
Mange av prisene på finn.no er enda ikke oppdatert, men det skjer nok fortløpende. De som somler blir jo ikke kvitt bilene sine når man kan kjøpe siste modell i butikken til samme pris.
Nettopp registert meg på forumet her, men har brukt siden her veldig aktivt med tanke på research rundt elbil, så takk til alle som har posta nyttig info ;)
Valget falt til slutt på en svart Mitsubishi i-MiEV 2012-modell :)
Så nå venter jeg bare på å få bilen levert.
Har noen spørsmål som kanskje noen av dere erfarne elbilister kan svare på.
- Blir 10A-ladekabelen varm hvis man lar den ligge kveilet når man lader?
10m er jo ganske mye, lar dere kabelen bare ligge på bakken? - LadeNå er en ganske flott app, men finnes det noen måte å se hvor mange ledige plasser som finnes rundt de forskjellige ladepunktene?
Leste jo om Ravnen og Amfi Madla (http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/295-ravnen-vaker-over-amfi-madla), hadde vært flott med noe lignende i Oslo, men det krever vel litt for å få til. Kunne en app hvor man kunne rapportere ledige plasser (med dato/tid) være en idé?
Edit:
Fant jo mer info vedr. mitt siste spørsmål, er jo ganske mye spennende som skjer på den fronten :)
http://www.ladestasjoner.no/2011/10/bidra-til-nye-visningslag-for.html (http://www.ladestasjoner.no/2011/10/bidra-til-nye-visningslag-for.html)
http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/478-nobil-i-utvikling (http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/478-nobil-i-utvikling)
Gratulerer med bil!
Kan jeg spørre hva det beløp seg på?
Enig at Lade Nå appen burde vist hvor mange ledige ladeplasser som var tilgjengelige til enhver tid. Vet ikke om denne informasjonen kan hentes fra ladestasjonene, og de driftes vel av litt varierende organisasjoner. Men håper de har tenkt litt langsiktig slik at dette kan implementeres.
Bysykkel appen fungerer jo utmerket.
Send dem et tips, der du foreslår det. Kan sendes rett fra appen. Gjorde det selv for en tid siden.
-kris
Hvis den "nye" 10A kabelen er lik den gamle 10/16A utgaven, bare med lenger ledning, så blir den ikke varm. Man skal helst ikke kveile opp slike kabler, men dersom det er samme tykkelse som på den gamle hadde ikke jeg personlig hatt betenkeligheter med det. (Stor kveil, ikke stroppet sammen.) Men på en varm solskinnsdag midt i sola er det vel neppe noe vits å ta noen sjanser... ;)
Alternativt: Kapp kabelen, og ha heller med en 10m 2,5 kvadrat skjøtekabel til nødlading. Er neppe ofte du trenger mer enn 5m (eller helst 6m, siden 5m er litt kort når kabelen må strekkes hele bilens lengde) som fulgte med 2011 modellen.
Ønsker du ikke å kappe kabelen selv så ta den med inn i en elektrikker sjappe om hør om de kan hjelpe deg over disken. :)
Sitat fra: gbzdoc på mandag 26. mars 2012, klokken 22:15
Hvis den "nye" 10A kabelen er lik den gamle 10/16A utgaven, bare med lenger ledning, så blir den ikke varm. Man skal helst ikke kveile opp slike kabler, men dersom det er samme tykkelse som på den gamle hadde ikke jeg personlig hatt betenkeligheter med det. (Stor kveil, ikke stroppet sammen.) Men på en varm solskinnsdag midt i sola er det vel neppe noe vits å ta noen sjanser... ;)
Alternativt: Kapp kabelen, og ha heller med en 10m 2,5 kvadrat skjøtekabel til nødlading. Er neppe ofte du trenger mer enn 5m (eller helst 6m, siden 5m er litt kort når kabelen må strekkes hele bilens lengde) som fulgte med 2011 modellen.
Ønsker du ikke å kappe kabelen selv så ta den med inn i en elektrikker sjappe om hør om de kan hjelpe deg over disken. :)
16A-kabelen blir ihvertfall varm nok kveilet opp om vinteren til at den smelter litt snø rundt seg. Problemet kan da oppstå når lading er ferdig og smeltevannet fryser slik at kabelen plutselig sitter fast ;D
10M er da mellom EVSE og J1772-plugg. Tror ikke jeg vil anbefale å kappe den, da må du åpne EVSEn og koble på nytt der. Tror da garantien går fløyten, og det kan være vanskelig å få koblet på nytt der.
Ellers enig i at det er veldig langt. Leaf-kabelen er på 7.5m, jeg har vel aldri trengt mer enn 1.5m...
Sitat fra: KristianW på mandag 26. mars 2012, klokken 15:50
Gratulerer med bil!
Kan jeg spørre hva det beløp seg på?
Takk takk.
Hva prisen kommer på avhenger jo av hva du velger, men det er jo noe som er fast.
Grunnpris: 190800,-
Engangsavgift: 1700,-
Frakt/levering/klargjøring: 9900,-
Tillegg som jeg valgte:
Black Amethyst: 3000,- (er vel 3000 tillegg for alle farger unntatt hvit)
Skvettlapper foran 70MZ380629EX: 1325,-
Understellsbehandling: 1500,-
Sum for meg: 208225,-
Til vinteren så må jeg kjøpe vinterhjul som kommer på: 12549,-
Sitat fra: gbzdoc på mandag 26. mars 2012, klokken 22:15
Hvis den "nye" 10A kabelen er lik den gamle 10/16A utgaven, bare med lenger ledning, så blir den ikke varm. Man skal helst ikke kveile opp slike kabler, men dersom det er samme tykkelse som på den gamle hadde ikke jeg personlig hatt betenkeligheter med det. (Stor kveil, ikke stroppet sammen.) Men på en varm solskinnsdag midt i sola er det vel neppe noe vits å ta noen sjanser... ;)
Alternativt: Kapp kabelen, og ha heller med en 10m 2,5 kvadrat skjøtekabel til nødlading. Er neppe ofte du trenger mer enn 5m (eller helst 6m, siden 5m er litt kort når kabelen må strekkes hele bilens lengde) som fulgte med 2011 modellen.
Ønsker du ikke å kappe kabelen selv så ta den med inn i en elektrikker sjappe om hør om de kan hjelpe deg over disken. :)
Tror jeg dropper å kappe kabel, er sikkert sjeldent jeg får bruk for 10m, men hvis den dag kommer, så vil jeg sikkert angre når jeg står der med en avkappet kabel på 5m :P
Ladestolpene burde ha noe opplegg for å henge opp både klumpen og ledning...
Sitat fra: Phuc på tirsdag 27. mars 2012, klokken 01:03
Skvettlapper foran 70MZ380629EX: 1325,-
.
.
Ladestolpene burde ha noe opplegg for å henge opp både klumpen og ledning...
Disse skvettlappene burde vel også passe iOn?
Når det gjelder klumpen (eller klædden) så trengs det noe for å henge disse opp. Strekkavlastningen på kabelen blir for dårlig til å bære 2 kg++ som kladd+kabel veier. <hjertesukk>Mye enklere med de eldre bilene der men ikke har kladd</hjertesukk> Får bilen i morgen, og kommer til å lage til noe som både passer en krok på veggen i garasjen hjemme og ladestolpene i byen.
;-D Hans
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 27. mars 2012, klokken 09:58
Disse skvettlappene burde vel også passe iOn?
Når det gjelder klumpen (eller klædden) så trengs det noe for å henge disse op
Skulle tro det, med mindre skruehullene er plassert annerledes. Det er vel bare å stikke innom forhandleren og teste hvis de har det på lager.
Hvordan er det alle andre har løst klæddproblemet, eller er det en ikke-sak.
Her er en oppfordring til Mitsubishi om å tilby større valgmulighet med hensyn til ladekabel, slik at kundene selv vil kunne velge mellom 10A og 16A.
Ellers burde 5 meter ledning være mer enn nok i de aller fleste sammenhenger. Det er vel mer problematisk å snurre kabelen i en stor kveil - enn å bruke en riktig dimensjonert skjøtekabel om dét en sjelden gang skulle være påkrevet.
Sitat fra: Phuc på tirsdag 27. mars 2012, klokken 01:03
Til vinteren så må jeg kjøpe vinterhjul
Tror du kan spare litt cash på å ha droppet vinterhjul fra forhandler. Og ikke minst få litt finere hjul;)
På www.Martins.no har de ganske fine felger til imiev som du kan bestille via dekkforhandler som for eksempel Vianor.
Eller så har de noen andre felger på www.felgimport.no som du sikkert også må bestille via dekkforhandler.
-kris
Sitat fra: Walker på tirsdag 27. mars 2012, klokken 10:29
Her er en oppfordring til Mitsubishi om å tilby større valgmulighet med hensyn til ladekabel, slik at kundene selv vil kunne velge mellom 10A og 16A.
Ellers burde 5 meter ledning være mer enn nok i de aller fleste sammenhenger. Det er vel mer problematisk å snurre kabelen i en stor kveil - enn å bruke en riktig dimensjonert skjøtekabel om dét en sjelden gang skulle være påkrevet.
Hele ladekabelopplegget burde vært litt med "modulært". På en ende, så har du klædden (16A/10A) + kontakten som skal i ladepunktet. Så kan man plugge inn en ledning av valgfri lengde inn i klædden og bilen sin. Denne ledningsdelen kunne man da få kjøpt i forskjellige lengder 3/5/10m f.ex.
Eneste ulempen da er at man ikke får låst kabelen.. så da må dette løses på en eller annen måte (er ikke godtroende nok til å tro at løse kabler får henge i fred på gata..)
Sitat fra: KristianW på tirsdag 27. mars 2012, klokken 10:29
Sitat fra: Phuc på tirsdag 27. mars 2012, klokken 01:03
Til vinteren så må jeg kjøpe vinterhjul
Tror du kan spare litt cash på å ha droppet vinterhjul fra forhandler. Og ikke minst få litt finere hjul;)
På www.Martins.no har de ganske fine felger til imiev som du kan bestille via dekkforhandler som for eksempel Vianor.
Eller så har de noen andre felger på www.felgimport.no som du sikkert også må bestille via dekkforhandler.
-kris
Takk for lenker Kris.
Faktisk glad for at jeg ikke kjøpte vinterhjul nå, likte beste de fra FelgImport
http://www.martins.no/felger/felgguide/Mitsubishi-i-MiEV-HAO%2810-%29.aspx?get=wheel&id=1702 (http://www.martins.no/felger/felgguide/Mitsubishi-i-MiEV-HAO%2810-%29.aspx?get=wheel&id=1702)
http://www.felgimport.no/wip4/product_detail.epl?id=567662&cat=17969&brand=1068&model=20175&type=20178&size= (http://www.felgimport.no/wip4/product_detail.epl?id=567662&cat=17969&brand=1068&model=20175&type=20178&size=)
Angående ladekabel, opplevde for et par dager at støpselet under ladning brant/smeltet. Veggen over kontakten var svart så det var flaks at garasjen ikke begynte å brenne. Fikk kostnadsfri ny lader på Motorforum (10 Amp) og beskjed om at 16 Amp ladekabler ble faset ut fordi støpslene på disse kunne være brannfarlige/utrygge (husker ikke helt ordlyden). I alle fall er dette en advarsel til alle med 16 Amp ladekabel. Kan ikke garantere at det ikke var noe dritt i kontakten som forårsaket dette, men uttalelsen fra motorforum og utfasingen av 16 Amp kabler tyder på at 16 Amp ladekablene kan være brannfarlige. Jeg har forøvrig ladet bilen fra den ødelagte kontakten i over ett år.
Det blir nå opplyst at Motor Forum heretter bare vil tilby 16A kabel som tilleggsutstyr - og med industrikontakt.
Sitat fra: Heisan på tirsdag 27. mars 2012, klokken 21:59
Angående ladekabel, opplevde for et par dager at støpselet under ladning brant/smeltet. Veggen over kontakten var svart så det var flaks at garasjen ikke begynte å brenne. Fikk kostnadsfri ny lader på Motorforum (10 Amp) og beskjed om at 16 Amp ladekabler ble faset ut fordi støpslene på disse kunne være brannfarlige/utrygge (husker ikke helt ordlyden). I alle fall er dette en advarsel til alle med 16 Amp ladekabel. Kan ikke garantere at det ikke var noe dritt i kontakten som forårsaket dette, men uttalelsen fra motorforum og utfasingen av 16 Amp kabler tyder på at 16 Amp ladekablene kan være brannfarlige. Jeg har forøvrig ladet bilen fra den ødelagte kontakten i over ett år.
Jeg tror at dette har sammenheng med den mekaniske belastningen som vekten av kladden+kabelen utgjør. Etter min mening har har bransjen innført en overkomplisert og relativt stupid ny standard. Hva er egentlig galt med alminnelig Shuko-kontakt?
;-D Hans
Godt poeng Hans.
Ser en hvordan en shuko er bygget opp innvendig vil en se at kontaktflaten kan bli mindre om støpselet dras til siden, eller nedover. De aller fleste Shuko er ikke beregnet på denne type mekanisk belastning.
Mindre kontaktflate betyr fare for varmgang, og brann. Det er nesten som at det bør anbefales skjøtekabel for å flytte den tunge kladden vekk fra støpselet. >:(
Problemet vil utvikle seg over tid, og en bør ansolutt kjenne etter varme på stikk og støpsel desom en er i nærheten under lading. Er det varmt, bør en bytte både stikk og støpselet, før det går gale.
Å redusere ladestrøm fra 16A til 10A gir kun lindring, ikke fiks for problemet. En Shuko i god stand, og som brukes på rett måte takler lett 16A kontinuerlig uten varmgang, mens selv en moderat dårlig kontakt kan bli svært så varm med 10A.
Jeg lurer litt på om man kan sette termiske sikringer inn i selve Schuko-kontakten:
http://no.farnell.com/thermodisc/g5a01121c/fuse-thermal-16a-121%C2%BAc/dp/1869520 (http://no.farnell.com/thermodisc/g5a01121c/fuse-thermal-16a-121%C2%BAc/dp/1869520)
Sitat fra: Rio på onsdag 28. mars 2012, klokken 07:37
Jeg lurer litt på om man kan sette termiske sikringer inn i selve Schuko-kontakten:
http://no.farnell.com/thermodisc/g5a01121c/fuse-thermal-16a-121%C2%BAc/dp/1869520 (http://no.farnell.com/thermodisc/g5a01121c/fuse-thermal-16a-121%C2%BAc/dp/1869520)
Det høres ut som en riktig god ide! Burde ha vært standard.
;-D Hans
Sitat fra: Rio på onsdag 28. mars 2012, klokken 07:37
Jeg lurer litt på om man kan sette termiske sikringer inn i selve Schuko-kontakten:
http://no.farnell.com/thermodisc/g5a01121c/fuse-thermal-16a-121%C2%BAc/dp/1869520 (http://no.farnell.com/thermodisc/g5a01121c/fuse-thermal-16a-121%C2%BAc/dp/1869520)
Litt usikker på spørsmålet.
Jeg tror det er vanskelig og få på plass en betryggende måte å montere en slik i en standard Stikkontakt og/eller støpsel.
Fabrikkproduserte stikkontakter og støpsler med en slik innbygget vil nok kunne øke sikkerheten mot brann men ikke løse problemet med dårlig kontakt på grunn av skjevtrukkene støpsler i kontakten.
Når jeg nå endelig får denne bilen tenkte jeg å henge klædden på veggen og la kontakten stå i stort sett altid. Bortsett fra når jeg skal lade et annet sted enn hjemme.
Da står det jo strøm mellom vegg og klædd, men det skulle vel ikke ha noen betydning?
Slipper hvertfall risikoen med sliten schuko.
Sitat fra: Griffel på onsdag 28. mars 2012, klokken 10:41
Jeg tror det er vanskelig og få på plass en betryggende måte å montere en slik i en standard Stikkontakt og/eller støpsel.
I stikkontakten burde det vel ikke være noe problem, og da sikrer du iallefall eget hus (men så skal sånt gjøres av elektriker)
For støpslet så finnes det jo en hos Clas med god plass (bildet). Men ulempen da er at den går ikke inn i de opprinnelige Proxell ladestolpene.
De er jo relativt små (jeg skal se om jeg kan finne noen som er mindre), men problemet er også at man må ha en overgang fra termosikringen til selve ledningen. Og man skal være ytterst rask hvis man skal lodde (siden det er en TERMOsikring)! :D
Sitat fra: Elmo på onsdag 28. mars 2012, klokken 16:18
I stikkontakten burde det vel ikke være noe problem, og da sikrer du iallefall eget hus (men så skal sånt gjøres av elektriker)
For støpslet så finnes det jo en hos Clas med god plass (bildet). Men ulempen da er at den går ikke inn i de opprinnelige Proxell ladestolpene.
Den må jo loddes på ledningen, nær sikringen, siden det neppe er plass til hjelpeklemmer. Da er sansynligheten for at den blir ødelagt ganske stor. Krympehylser blr også store i denne sammenhengen.
Kanskje en kaldlodding kan fungere? ;-)
Joakim: Hahaha! :D
Fikk min nye i-Miev i dag ;D
(http://bildr.no/thumb/1148321.jpeg) (http://bildr.no/view/1148321)
Skvettlappene var mindre enn jeg hadde forestilt meg, men de gjør vel jobben.
Synes nakkestøttene var veldig overdimensjonert, men det er vel kanskje for sikkerheten sin skyld?
Jeg satte i allefall passasjersetet slik at den ble minst mulig sjenerende :P
Hvis noen vil ha bilder av noe spes fra 2012-modellen, så får dere legge inn ønsker.
jeg har dett på dette med kontakten om en kke får hengt opp den siklig blir kontakten dradd nedover å det blir gnisninger å koslutninger det jelper ikke å gå ned til 10 ampær en må få kengre ledninger så ikke kladden trekker ledningen ned jeg selv lager nokk en ledning som jør at kladden kan ligge på bakken
så jo når jeg hvar på ferie å brikte skjøte ledning da satt alt som støpt å 0 varme på npe jeg har faktisk testa med ledningen hengene i kontakt i en time uten å lade å da bruker en bare noen millianper til det grønne lyset
å kontakten ble litt varm så etterpå satte jeg i skjøte ledning satte bilen på lading i 4 timer i samme kontakt samme lader å ikke noe ble varmt så det har med at kladden trekker ned
I det startheftet som Mitsubishi deler ut med bilen, så står det i kapitlet "Installering av ladeutstyr til vanlig lading": "Montér kroken som følger med slik at CCID (charging circuit interrupting device) får avlasting og unngår å bli skadet."
Hva slags krok er det det refereres til her?
Gratulere med ny bil. Kroken skrus fast i veggen ved siden av kontakten,monter en snor/strips i "boksen" slik at ledningen blir "avlastet". Svart i-Miev 2012 mod.,Norges flotteste El-bil ? God Påske.
Sitat fra: Phuc på onsdag 04. april 2012, klokken 00:24
Fikk min nye i-Miev i dag ;D
:
Skvettlappene var mindre enn jeg hadde forestilt meg, men de gjør vel jobben.
:
Hvis noen vil ha bilder av noe spes fra 2012-modellen, så får dere legge inn ønsker.
Grattis, 99% lik min iOn. Disse skvettlappene, kan du legge ved noen nærbilder av hvordan de er innfestet?
;-D Hans
Sitat fra: Phuc på onsdag 04. april 2012, klokken 03:31
I det startheftet som Mitsubishi deler ut med bilen, så står det i kapitlet "Installering av ladeutstyr til vanlig lading": "Montér kroken som følger med slik at CCID (charging circuit interrupting device) får avlasting og unngår å bli skadet."
Hva slags krok er det det refereres til her?
Tilsvarende ordlyd in "Instruksjonsbok Tilsetning" (ja dette er oversatt fra japansk->fransk->norsk! ::) så heter det "Bruk snoren som følger med til å henge opp kontrollboksen slik at den ikke hviler på kontakten." Ingen referanse til noen medfølgende krok. Hjemme i garasjen skrudde jeg en krok i veggen ved siden av kontakten, her på jobben laget jeg en bøyle av ståltråd fra en renseri-kleshenger. ;D
;-D Hans
Jeg ser stadig flere som bruker denne snora til å henge kladden på selve Schuko-pluggen. Det mener jeg blir helt feil da det er denne som skal avlastes? Jeg har også forsøkt å henge kladden på selve stikkontakten på veggen med snora, men dette er ikke alltid mulig...
Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 04. april 2012, klokken 10:26
Jeg ser stadig flere som bruker denne snora til å henge kladden på selve Schuko-pluggen. Det mener jeg blir helt feil da det er denne som skal avlastes? Jeg har også forsøkt å henge kladden på selve stikkontakten på veggen med snora, men dette er ikke alltid mulig...
Det du beskriver blir helt feil. Å henge opp snora over Schuko-pluggen blir ikke noe bedre enn å la være å bruke den. Nå har jeg faktisk ennå ikke forsøkt å lade gliset på et at Oslos mange ladepunkter, men når den tid kommer har jeg med nok en kleshenger og nebbtang for å lage en passende krok. ;D Legger ut noen bilder av kreasjonen etterhvert. (At disse klæddene skal være så tunge... ::))
;-D Hans
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 04. april 2012, klokken 11:05
Det du beskriver blir helt feil. Å henge opp snora over Schuko-pluggen blir ikke noe bedre enn å la være å bruke den. Nå har jeg faktisk ennå ikke forsøkt å lade gliset på et at Oslos mange ladepunkter, men når den tid kommer har jeg med nok en kleshenger og nebbtang for å lage en passende krok. ;D Legger ut noen bilder av kreasjonen etterhvert. (At disse klæddene skal være så tunge... ::))
På Proxll-stolpene anbefaler jeg heller en slik liten 1m lang strammereim. Da fester du enkelt boksen fast i stolpen på 5 sekunder. Er dog usikker på om metoden fungerer på Garo-bokser på stolpe.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. april 2012, klokken 11:52
På Proxll-stolpene anbefaler jeg heller en slik liten 1m lang strammereim. Da fester du enkelt boksen fast i stolpen på 5 sekunder. Er dog usikker på om metoden fungerer på Garo-bokser på stolpe.
En slik ryggsekkreim, med andre ord. Det skal jeg prøve.
;-D Hans
ja det skal prøves men det er ikke alle steder det er lade stolper sån som der jeg lader mest er det murvegg med vanlig kontakt å med min bil følte det ikke med verken krok eller noe å henge kladden i det hvar kunn 2 hull på kladden
Har du sjekket i bunnen av bærevesken til ladekabelen? - Ellers går det an å bruke en solid støvlelisse (om du for eksempel har noen gummistøvler stående).
På en plan vegg kunne en jo bruke en sammenleggbar stang, et avdanket fotostativ eller lignende.
Jeg har heller ikke sett noen krok, men en snor i kladden, var det. Jeg har slått en spiker i garasjeveggen hjemme. På offentlige plasser er det verre. Var på en ladeplass forleden der boksen henger rett på betongveggen. Jeg la kladden opp boksen i det tilfellet, men vil foretrekke noe bedre. Jeg skal også prøve med en krok av en renserihenger, eller en snor å henge den i når jeg er på offentlige plasserr.
-Bjørn
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 04. april 2012, klokken 08:20
Sitat fra: Phuc på onsdag 04. april 2012, klokken 00:24
Fikk min nye i-Miev i dag ;D
:
Skvettlappene var mindre enn jeg hadde forestilt meg, men de gjør vel jobben.
:
Hvis noen vil ha bilder av noe spes fra 2012-modellen, så får dere legge inn ønsker.
Grattis, 99% lik min iOn. Disse skvettlappene, kan du legge ved noen nærbilder av hvordan de er innfestet?
;-D Hans
Takk skal du ha, og her er er et par bilder som viser hvordan skvettlappene er festet:
(http://bildr.no/thumb/1148689.jpeg) (http://bildr.no/view/1148689)
(http://bildr.no/thumb/1148692.jpeg) (http://bildr.no/view/1148692)
Ang. skvettlapper - Takk for bildene. Solide bolter, men det set ut som vanlig sinkbehandlet stål? De kommer ikke til å se ut etter en norsk vinter. ::) Rart de ikke har brukt plastplugger, noe ala disse: http://www.thefind.com/cars/info-cowl-retainer
Jeg hadde også tenkt å montere skvettlapper, men siden ytterkanalene ikke er stål, men ABS-plast, lurer jeg på om jeg skal la være.
;-D Hans
det hvar ikke noe der men bruker snorer men det hender det er kontakter innebygd i veggen å det er ikke jemme for får ikke ladet der å kann ikke spiktre i muren heller da for da kann man treffe kabler
je bor i en komune som ikke vil ha lade steder å vil heller ikke flytte parkering så jeg kann lade jemme så må foreløpig ha vanlig bil for å komme til elbilen så det forurenser litt men håper ting ordner seg