Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.40.2.1

Startet av geear, tirsdag 10. desember 2019, klokken 18:51

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 12. desember 2019, klokken 17:49
20 mil på motorvei i dag, og måtte slå av AP (Autosteer) da bilen vingler noe infernalsk. Ser det er hyppig kommentert på andre fora også.

I tillegg har jeg fått en merkelig melding: "Kamera venstre frontstøtfanger tildekket". Hva i huleste er en "frontstøtfanger" som har kamera? Automatisk filskifte virker selvsagt ikke til venstre. Undertekst til meldingen er "Rengjør kamera eller vent det fungerer". (mangler vel en "til" her). Selvsagt har jeg rengjort kamera (3 ganger).
Jeg opplevde svært lite vingling på vei hjem. Synes nå at forslag om feltskifte når man tar igjen en bil kommer tidligere slik at man har litt bedre tid på å sette på blinkeren før bilen begynner å bremse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

1000kwh

Må være stress å jobbe med software i Tesla når en versjon skaper nye problemer. Det er jo litt merkelig hvis feks styrefunksjonen skal bli noe dårligere, men det kan jo hende det er mye som henger sammen og skaper trøbbel..

Rævedilter

Endelig fungerer autovisking iallefall 95%.
Ellers merker eg ingen forskjell på AP eller andre ting, mulig spotify er litt dårligere (henger seg).

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på torsdag 12. desember 2019, klokken 18:24
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 12. desember 2019, klokken 17:49
20 mil på motorvei i dag, og måtte slå av AP (Autosteer) da bilen vingler noe infernalsk. Ser det er hyppig kommentert på andre fora også.

I tillegg har jeg fått en merkelig melding: "Kamera venstre frontstøtfanger tildekket". Hva i huleste er en "frontstøtfanger" som har kamera? Automatisk filskifte virker selvsagt ikke til venstre. Undertekst til meldingen er "Rengjør kamera eller vent det fungerer". (mangler vel en "til" her). Selvsagt har jeg rengjort kamera (3 ganger).
Jeg opplevde svært lite vingling på vei hjem. Synes nå at forslag om feltskifte når man tar igjen en bil kommer tidligere slik at man har litt bedre tid på å sette på blinkeren før bilen begynner å bremse.
Teori: Mulig det kan være at et defekt sidekamera kan medføre vingling hvis dette kameraet er i bruk for å sjekke veimarkeringer? Men på den annen side, så må det være mange med en slik defekt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

Får nå akkurat samme feilmelding (akkurat samme kamera), så ganske (99,9%) sikker på at dette er sw bug som følger denne sw versjonen.
Alltid x-antall skritt frem og y-antall skritt tilbake med ny sw fra Tesla... Ting er som du skal være  ::)

Morpheus-

Sitat fra: JFa på torsdag 12. desember 2019, klokken 15:10
Batterivarmer starter i det minste når jeg slår på bilen, det gjorde den ikke i forrige versjon. Får regen ganske kjapt.
Ved forvarming uten tilkoblet ladekabel er det ingen batterivarming
Ved forvarming med ladekabel får jeg batterivarming.
fikk 40.2.1 i natt

Batterivarmeren starter om du prøver og lade uansett forvarming eller ikke.

Sikker på at bilen ikke ladet eller sto innstilt på tidsbestemt lading når du testet? For i så tilfelle fungerer ikke batterivarmer med ladekabel i, da det er ladingen som trigger varmeren og ikke preheat.

jokke

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 12. desember 2019, klokken 20:02
Sitat fra: Handyman på torsdag 12. desember 2019, klokken 18:24
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 12. desember 2019, klokken 17:49
20 mil på motorvei i dag, og måtte slå av AP (Autosteer) da bilen vingler noe infernalsk. Ser det er hyppig kommentert på andre fora også.

I tillegg har jeg fått en merkelig melding: "Kamera venstre frontstøtfanger tildekket". Hva i huleste er en "frontstøtfanger" som har kamera? Automatisk filskifte virker selvsagt ikke til venstre. Undertekst til meldingen er "Rengjør kamera eller vent det fungerer". (mangler vel en "til" her). Selvsagt har jeg rengjort kamera (3 ganger).
Jeg opplevde svært lite vingling på vei hjem. Synes nå at forslag om feltskifte når man tar igjen en bil kommer tidligere slik at man har litt bedre tid på å sette på blinkeren før bilen begynner å bremse.
Teori: Mulig det kan være at et defekt sidekamera kan medføre vingling hvis dette kameraet er i bruk for å sjekke veimarkeringer? Men på den annen side, så må det være mange med en slik defekt.

Fikk samme varsler på begge kameraer etter 2019.40.2.1

Motorwatt

Egentlig litt bra at vi er flere. Da kommer det nok raskt en oppdatering, og jeg kansellerer bestilt service.

Denne stemmer også bra. da Autowipers ikke virket når feilmeldingen var oppe:

Got the 2019.40.2.1 update last night. This morning for the first time I got "Left side fender camera blocked or failing".
Maybe a coincidence but never got it before. It was misting this morning but checked the camera when I arrived at work. It did not seem dirty. Also had the wipes on auto and was almost completely blind when I had to press the wiper button to see. This happened several times and I had to switch to manual. The wipers worked OK on 2019.36.2.4 yesterday afternoon. Don't know if the two problems could be related.I am also on hardware 2.5.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

spirrevipp

Fikk også både "Left fender camera dirty or blocked" og "Multiple cameras dirty or blocked" i dag. Har ikke sjekket hvor skitne de faktisk er. Bra med mer presis feilmelding, tidligere var det vel bare reduced visibility eller noe slikt.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

tibber73

Sitat fra: tesla73 på torsdag 12. desember 2019, klokken 12:47
Sitat fra: Øggen på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:39
Sitat fra: tesla73 på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:34

I tillegg fungerer ikke de nye scheduled-greiene.

Ang Scheduled charge, har du prøvd å stille inn tid i menyen, så trykke bort vindu, for så å plugge i bilen? Blir feil her mæ om bilen e plugga i mens ej stille inn tida.

Den feiler etter en sleep. Jeg sover alltid dårlig når jeg prøver dette og det orker jeg rett og slett ikke å teste  ;)
Får se om jeg husker det i morgen kveld..

Da blir det ny test i natt. Kun småkjøring i morgen og jeg har ok rekkevidde.
Spent, men har ikke trua..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

JFa

Sitat fra: Morpheus- på torsdag 12. desember 2019, klokken 20:23
Sitat fra: JFa på torsdag 12. desember 2019, klokken 15:10
Batterivarmer starter i det minste når jeg slår på bilen, det gjorde den ikke i forrige versjon. Får regen ganske kjapt.
Ved forvarming uten tilkoblet ladekabel er det ingen batterivarming
Ved forvarming med ladekabel får jeg batterivarming.
fikk 40.2.1 i natt

Batterivarmeren starter om du prøver og lade uansett forvarming eller ikke.

Sikker på at bilen ikke ladet eller sto innstilt på tidsbestemt lading når du testet? For i så tilfelle fungerer ikke batterivarmer med ladekabel i, da det er ladingen som trigger varmeren og ikke preheat.
Du har rett, sto innstilt på Tibber/Easee «lad når det er billigst» så ladingen slo inn for å kalkulere ladetid når jeg testet forvarming med tilkoblet kabel.
Har prøvd på nytt, batterivarmingen blir trigget av ladingen, ikke forvarmingen.

Toalmar

Ser at jeg nå med denne software versjonen ikke får full ladehastighet når jeg lader hjemme.
Dette gjelder når jeg har aktivert enten planlagt avreise eller start lading til et tidspunkt.
Vanligvis så skal jeg få 25A, men nå lader den kun med 16A.
Hvis jeg har valgt start lading med klokkeslett 01:00 og går inn i app og starter ladingen manuelt så lader den med 25A

Bilen er en TM3, lader er TWC og jeg har vanlig 230V med 25A kurs.

Tipper det er en bug
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

tibber73

Sitat fra: tesla73 på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:48
Sitat fra: tesla73 på torsdag 12. desember 2019, klokken 12:47
Sitat fra: Øggen på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:39
Sitat fra: tesla73 på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:34

Ang Scheduled charge, har du prøvd å stille inn tid i menyen, så trykke bort vindu, for så å plugge i bilen? Blir feil her mæ om bilen e plugga i mens ej stille inn tida.

Ja, nå har jeg testet Scheduled charging for siste gang.
Parkerte bilen med 48% i går kveld. Lading satt til 73%. Lader på 32A 1-fas via UMC. Alt så bra ut.

06:30 - står opp, sjekker bil (som sover). Batteri: 48%.
06:56 - Bilen melder fortsatt at den er "ready to depart at 07:30". Batteri er på samme, 48%
07:04 - ditto
07:16 - Slår på varme via app (skal jo kjøre snart). Ser rødt lys i ladeporten.
07:17 - Kobler fra og til igjen. Bilen starter å lade. Den teller opp tidsestimat og avslutter med å ikke gi noe estimat på når den blir ferdig med å lade. All strøm går til varme og batterivarmer.
07:25 - Kona tar bilen og drar. Bilen er varm. Batterivarmeren har vært i drift i 10min. Batteri 49%

Konklusjon: Setter "scheduled" til "off"

Jeg kan selvsagt slå på "always connected", men jeg liker å finne bugs..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

k1

Opplever flere irriterende bugs med denne:
Scheduled charging fungerer ikke
Feilmelding om left front camera
Lyd på stereo forsvinner helt etter tlf samtale. Må klikke seg gjennom radio, tunes og spotify flere ganger for å få frem lyden selv om f.eks. spilleren går
Ryggekamera utilgjengelig nå og da.
Autowipers ikke spes bra igjen
:-1:

geear

Prøvd en restart?

Jeg tok en dyp restart allerede før første kjøreturen etter installasjon av denne, og har ikke feilmelding på kamera eller trøbbel med ryggekamera.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA