Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E tron VS Mach E

Startet av Scoob98, tirsdag 03. desember 2019, klokken 09:52

« forrige - neste »

Amatøren

Ja, midtkonsollen er total skivebom.

Der er jeg helt enig at man ikke kan sitte med bena samlet. Nå er midtsetet bak fryktelig dårlig at jeg vil helle si at det er mer en fire seter som det er lov å sitte fem i.

Virker som om Audi har tenkt at når setet er så vondt å sitte på i lengden så kan vi like gjerne ødelegge benplassen også (eller omvendt).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på onsdag 04. desember 2019, klokken 19:25
Virker som om Audi har tenkt at når setet er så vondt å sitte på i lengden så kan vi like gjerne ødelegge benplassen også (eller omvendt).
Også kalt nødsete
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HåkonE

#47
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2019, klokken 15:12
Om du har hytte uten bilvei helt frem eller uten strøm forstår jeg at det ikke endrer så mye, og du velger å lade begge veier. Jeg har hytte med strøm og bilvei helt frem, så for meg er det et poeng at jeg slipper å lade. Har man ikke destinasjonslading blir situasjonen en annen enn den påpekte.

Hytte med bilvei helt frem, men ingen elbillader. Lade på stikk er ikke anbefalt.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2019, klokken 15:12Om målet er å kjøre raskest mulig vil X100D dra nytte av klart lengst rekkevidde fra start, lavere forbruk, god ladehastighet fra bunn (som nå er oppjustert til rundt 140-145kW) og svært godt ladenettverk (både superchargere og CCS) slik at om målet er rask forflytning kan en tilpasse lading til bruk i intervallet med raskest ladehastighet.  Kremeksempelet på cherrypicking er Dagbladets test hvor de klarte å kåre E-Tron til ladevinner ved å rigge testen slik at E-Tron hadde helt optimale forhold. Det fikk de til ved å velge en helt spesiell rute :D

Dette var Bjørn Nyland sin test. Etron tilsvarte siste versjon av X (Raven Long Range). Hvis du mener Bjørn cherrypicker, så er du velkommen til å argumentere for det.

Model X har svært god plass, og svært godt ladenettverk. Men dessverre også tilsvarende dårlig kvalitet, og den modellen Tesla-eiere er minst fornøyd med. 

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2019, klokken 15:12Ja det er jo hele poenget. Har du et bruksmønster som tilsier at E50 holder fint og medfører lite ekstra hutiglading er den et veldig godt kjøp.  Har man vinterhytte 15 mil unna (eksempelvis Oslo-Norefjell) er det jo ikke noe poeng å gå for E55 om det i all hovedsak er den ruten man kjører mest året rundt. Har man vinterhytte 20+ mil unna med mye motorveien blir situasjonen en helt annen, og man ender med å gå fra hurtiglading 5-6 ganger i året til 20-30 ganger.

"man" ender ikke med noe, for konklusjonen din mangler flere forutsetninger for å kunne konkludere med at man må lade 6 ganger så mye. For eks. antall langturer (og er de like lange alle sammen), samt det at kommer du over de ekstra rekkevidden på Etron/EQC, så må du lade uansett.

Det du tegner opp er din egen situasjon, men vi kan godt ta den. 15 ganger ekstra med en 50. Det er 7,5 timer i året. Den tiden betaler du 150 000 ekstra for å slippe. Selv hadde jeg puttet de pengene inn i et godt aksjefond, og tatt en kaffepause på vei til hytta. Passer fint inn med de 3 timene det tar å kjøre 25 mil (for meg).  :)

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2019, klokken 15:12En annen illustrasjon er tilgang på ladere. Tesla har eksempelvis 180 ladere mellom Oslo og Trondheim (E6 og RV3). På samme distanse finnes det 10 lynladere. Dal, Lillehammer og Dombås.

Planlagt en god del flere ladere i 2020, men ja - de henger etter Tesla. Utfordringen til Tesla er mengden biler på veiene, og ladetiden flere av modellene har.

Sist påske stod jeg 30 minutter i kø for å lade i 50 minutter på Lillehammer. 1 time og 20 min. tilfredsstiller ikke akkurat "målet om rask forflytning". ;) Og med stadig flere Model 3 (og snart Model Y) på veiene, så må ladehastigheten dramatisk opp for å kompensere for trykket.

Elbiler generelt har en utfordring hva infrastruktur angår i årene fremover.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2019, klokken 15:12Men når jeg spekker opp E50 slik jeg vil ha den ender den på rundt 650k. EQC ender på ca 700k og treffer samlet sett mye bedre for meg. Differansen blir da 50k,
Jeg bestilte 50 nå, og fikk en grei liste utstyr for 560` inkludert vinterdekk, serviceavtale og 1,99% rente. MB skulle ha 690`for en relativt lik bil inkl. vinterdekk, og da med over 4% rente + serviceavtale.

I praksis er vel forskjellen over 150 000,- for en mindre bil med bakkeklaring som enkelte sportsbiler.

EQC treffer sikkert sweetspot for for en del, men registrerer jo samtidig at EQC-forumdelen er temmelig stille og enkelte EQC-kunder virker å foretrekke Etron-forumet... .  ;D

HåkonE

#48
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. desember 2019, klokken 18:19
Å så smart.... etron er bygget på samme plattform som Q7 bl.a (MLB med sin opprinnelse i 2007 for langsmonterte fossilmotorer). Overvektig er den og. Etron er en fossil makeover, med samme problematikk som andre tilsvarende biler.

"Overvekten" er kanskje delvis pga. faktorer som lydisolering, skikkelig interiørbelysning, gode seter med lårstøtte/massasje og tysk kvalitet en viss amerikaner jeg eide åpenbart ikke hadde hørt om. Det samme med praktiske løsninger som skiboks, ingen vampire-drain av batteriet og fjernlys som fungerer bra. Samt bedre kjørekomfort. Og det til 350 000 lavere innstegspris. Pro`s & cons med alle bilmerker.

Model X har forresten omtrent samme vekt som Etron 55. Etron 50 er noe lettere. Elbiler er tunge.

Kardangtunnel, dårlig bagasjeromsplass og ingen frunk er et typisk makeover-problematikk, hvilket Etron ikke sliter med. 

Q7 er både bredere og hele 15 cm lengre. Drivlinjene er også ulike...

daktari

Sitat fra: HåkonN på onsdag 04. desember 2019, klokken 20:14
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. desember 2019, klokken 18:19
Å så smart.... etron er bygget på samme plattform som Q7 bl.a (MLB med sin opprinnelse i 2007 for langsmonterte fossilmotorer). Overvektig er den og. Etron er en fossil makeover, med samme problematikk som andre tilsvarende biler.
Det er vel ikke helt presist? Dagens Q7 (og Macan ) er basert på MLB2, men 1.gen Q7 er MLB. Etron 55 og Sportback er derimot basert på MLB evo som er en videreutvikling fra MLB2. Det er vanskelig å se at MLB evo skal ha store ulemper. E-trons svakheter er heller knyttet til designvalg knyttet til regenererig, software og kupestørrelse. Dwt kan selvfølgelig tenkes at MEB og PPE får helt ny software som ikke er tilpasset ICE-arven.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

#50
Sitat fra: daktari på onsdag 04. desember 2019, klokken 20:28
Det er vel ikke helt presist? Dagens Q7 (og Macan ) er basert på MLB2, men 1.gen Q7 er MLB. Etron 55 og Sportback er derimot basert på MLB evo som er en videreutvikling fra MLB2.
Så vidt jeg vet er dagens Q7 basert på MLB EVO, og etron på modifisert EVO. Bildet du poster viser jo godt at etron er basert på en fossil plattform, bare se på plassering av komponenter i "motorrommet" sammenlignet med de andre bilene på bildet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#51
Edit: dropper mitt svar. Du får siste ordet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HåkonE

#52
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2019, klokken 21:09
Når har jeg sagt Bjørn cherrypicker? Du tillegger meg meninger jeg ikke har.

Beklager, jeg skjønte bare ikke helt hvorfor du plutselig dreide hele debatten over til "cherrypicking" og noe tøys i Dagbladet når jeg kun viser til Bjørn sin test som i praksis demonstrerer presis det jeg sier.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2019, klokken 21:09
E50 som har mye lavere kapasitet, lavere makseffekt og mindre buffer (dermed antatt mer moderat ladekurve) vil forflytte seg vesentlig tregere enn E55.

På en tur på 25 mil og på vinteren, så kan du klare det med E55 (hvis du har lading på destinasjonen, hvis ikke er du like langt). En E50 bruker 15% mer reisetid i form av en kaffepause på 30 minutter.

Er turen på vinteren og noen mil lenger, så må du uansett lade med E55/EQC. Da lader E55 fortest, så E50 og til slutt EQC.

Er turen kortere, så slipper alle bilene unna lading (gitt lademulighet ved ankomst).

Om det er verdt den store prisforskjellen mellom 55 og 50 er opp til hver og en å vurdere.  :)

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2019, klokken 21:09Hvordan står den seg mot biler fra andre merker da mtp fornøydhetsskalaen? I E-tron forum flommer det jo over av feilmeldinger på alt mulig, så jeg er jaggu ikke sikker på hvilken av de som er verst.

Alle disse feilmeldingene (med unntak av app`en) har jeg ikke sett, og håper selvsagt ikke det er så ille som du påstår.

Men det ligger for eks. en video på youtube der en Tesla-mekaniker går gjennom de vanligste feilene med Model X. Taket ser ut til å være søndagslimt med billig akryl (faktisk ganske ekstremt å se på når han bare løfter hele taket med fingrene), vingedørene har mange problemer, gummiforinger er dårlige, vindsus fra A-stolper osv. En jeg kjenner hadde flere av disse problemene på en 2019-modell. Et par av de hadde jeg på min Model S. Alt er vel og fint når bilen er innenfor garanti, men jeg tør ikke eie en Tesla over tid og den dårlig opplevde kvaliteten plaget meg litt i en så dyr bil.

Søker du på "Model X common problems" så har du en helaften. Så også en undersøkelse der Model X kom dårligst ut blant Tesla sine egne biler. Jeg la merke til dårlig støyisolering, noe stiv kjørekomfort og flere av de samme billige løsningene som Model S.

Betyr det at alle er misfornøyde? Nei, selvsagt ikke.

Opplever man slikt i en tysker til 350 000 lavere pris? Uhørt.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2019, klokken 21:09
7,5 timer pluss bekymringer for ledig lader, defekte ladere, betale for lading osv. For 50.000,- ekstra (og enda mindre når bilen er solgt) er det virkelig verd pengene.

E-Tron spekket opp med nødvendig utstyr (eks hengerfeste, oppgraderte el seter med minne, matrix, 360 view osv) endte på ca 650 sist jeg sjekket. Det er 50 i diff opp til en EQC med matrix, HUD, masserende seter, el hengerfeste, varme i alle seter mm.  Mye av prisdifferansen får du også normalt igjen ved salg, så det er ikke 50k ut av vinduet :)

EQC starter på 116 000 over Etron.

Ekstrautstyret er nok dyrere hos Audi, men de 50`får jeg ikke helt til å gå opp. Endte opp på 734 000,- for en godt utstyrt EQC, og da har jeg fortsatt ikke med 20" vinterdekk, serviceavtale. Kapitalkostnader kommer i tillegg.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2019, klokken 21:09Hvordan i alle dager klarte du det? Når jeg spekket E-Tron med nødvendig utstyr (eksempelvis el seter med minne, hengerfeste, 360 kamera, matrix mm) endte jeg på ca 650. EQC`en jeg har spekket opp ender rett over 700. Da har den i tillegg masserende klimatiserte seter, selvkjøring, HUD, oppgradert anlegg, takluke, 360, el seter med minne osv. Jeg har ikke sjans i havet til å få til en lignende bil fra Audi for 560. Hvordan du har klart å snu det helt på hodet er en gåte for meg. Må ha hoppet over en del som mange anser som standard på en slik bil?

Jeg har da vel ikke skrevet at det den til 560`var utstyrt iht. dine kravstore behov, så der er gåten din løst. ;) Det er en mye solgt advanced business modell med 20" sommer og vinterdekk, assistentpakke, vinterpakke, oppbevaringpakke, metallic, sorte ruter, serviceavtale og lav rente. Blant annet. Skal du ha hengerfeste og 360 kamera, så koster det under 10 000 til.

De fleste kunder går ikke "all in". Jeg endte på 618`og ser ikke hvordan jeg skal få tilsvarende EQC for bare 50`mer.

Nødvendig utstyr er nok et relativt begrep. Selv klarer jeg meg uten matrix lys (E50 til 499` har faktisk samme lyktene) og HUD syntes jeg bare er forstyrrende. Mens adaptiv luftfjæring er nødvendig (for meg) i en SUV, og ikke tilgjengelig uansett hva man betaler for EQC.

Gikk plutselig opp for meg at jeg er langt utenfor topic. Sånn er det når interessen tar overhånd. Beklager det, og avslutter her.  :-X

Trond.m

Ser man nærmere på detaljer på interiøret, så er det stor forskjell på e-tron og Mach-e. Kvalitet koster penger. Derfor koster en e-tron 50 i Tyskland mer uten utstyr enn en topputstyrt Mach-e First edition (made in Mexico).
Ser man på prisen i Norge så koster e-tron 50 fra 499.000 i Norge, mens Ford skal ha 100.000 mer for Mach-e. Så hvis ikke rekkevidde er kritisk, så gir Audi Norge sine kunder mer verdi for pengene.

Contango

Det er like morsomt hver gang hvordan kjøpere av de dyre bilene med dårlig bruksverdi argumenterer seter, luksus og perfekt kalkulerte turer som passer akkurat for deres bruk.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ID4

Sitat fra: TM på torsdag 05. desember 2019, klokken 07:24
Ser man nærmere på detaljer på interiøret, så er det stor forskjell på e-tron og Mach-e. Kvalitet koster penger. Derfor koster en e-tron 50 i Tyskland mer uten utstyr enn en topputstyrt Mach-e First edition (made in Mexico).
Ser man på prisen i Norge så koster e-tron 50 fra 499.000 i Norge, mens Ford skal ha 100.000 mer for Mach-e. Så hvis ikke rekkevidde er kritisk, så gir Audi Norge sine kunder mer verdi for pengene.

Det er også luksus å slippe å lade hver kveld om vinteren. Jeg har en simpel Hyundai Kona nå som etter mitt mønster  lades 1 til 2 ganger i uka (overgang fra Kia Soul som lades hver kveld). Med e-tron 50 vil dette omtrent måtte gjøres daglig eller minst annen hver dag.

Trond.m

Ja livet er et slit. Tar vel 15 sekunder hver dag å lade  ;)

Trond.m

Sitat fra: Contango på torsdag 05. desember 2019, klokken 09:07
Det er like morsomt hver gang hvordan kjøpere av de dyre bilene med dårlig bruksverdi argumenterer seter, luksus og perfekt kalkulerte turer som passer akkurat for deres bruk.
Og like morsomt når de som ikke har argumenter likevel forsøker å argumentere.

daktari

Her er litt morsom test av awd på e-tron, EQC og 3. Siden dette nå uansett har blitt en sammenlignings-diskusjon. Spent på hva konklusjonen blir i vinter om EQC oppleves like godt på vinterføre som Jag, e-tron (foreløpige rapporter) og Tesla har vært. Personlig skulle jeg ønsket at MB brukte nye GLB som base for sin første elektriske istedetfor GLC.
https://teknikensvarld.se/sa-bra-ar-fyrhjulsdriften-hos-elbilar/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Voltron

Den testen virker absolutt interessant - er det mulig med et lite synopsis for oss som inte prenumererar på Teknikens Värld? :-)
E tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA