E tron VS Mach E

Startet av Scoob98, tir 03. des 2019, kl. 09:52

« forrige - neste »

hemi

jeg snitter 210 siste 14.000 på tm3.. :p

HåkonE

Sitat fra: hemi på man 16. des 2019, kl. 10:41
Vi brukte 75% til ustaoset på fredag fra bærum med TM3P, så problemet med rekkevidde ER reelt. når man gjerne har kjørt litt på starten av dagen og drar med 80% er man litt skeptisk, men gikk fint.

Hjem klarte vi ustaoset > hemsedal 6 timer på ski > hemsedal sentrum med mat > og kom hjem med 21%

Lørdag var det TR hemsedal fra ustaoset også, totalt helgen kjørte vi da 70 mil, og hurtigladet 0 ganger. Det for meg er  VIKTIG.

Noe særlig under 500km wltp gjør at man havner i ladekøer og det er noe drit.

Med et krav til slike avstander helt uten ladestopp, så er det nok mange som vil vurdere en grei dieselbil også.

Jeg er i alle fall glad jeg ikke har så dårlig tid på langtur, for utvalget av elbiler er begrenset nok fra før. Å bli presset inn et produkt pga. et kriterie, og så potensielt måtte svelge kameler når det kommer til komfort, kvalitet, opplevd kvalitet, plass, funksjon og personlige preferanser blir drøy kost for mange.

Sikkert derfor det fortsatt selges fossiler. Diskusjonen bare bekrefter at større utvalg av elbiler er nødvendig.

Vi har nå 3 på jobb som har bestilt 50. Alle oppgraderer  fra Tesla S/X med rekkevidde som E55 eller noe dårligere. Men alle er jo vant til å hurtiglade med Tesla uansett, og da med merkbart dårligere ladehastighet, så det ordner seg nok for snille gutter....  :)

hemi

Ingen dagsturer var over 30 mil (29,6) og selv da var det jo delt  i 3, tilgjengelig lading i hemsedal er mildt sagt ikke optimalt, og jeg visste utfra beregning at vi kom hjem uten.

Lengste opphold i bilen uten pause var 3 timer  og rett over 20 mil

Stoppe 30 min på 3 timers kjøring og 20 mil er for meg mildt sagt nogo,

Folk er jo forskjellige, mistenker dog at endel e-tron 50 eiere finner ut hvor kort den faktisk går nå, da de får rundt nyttår, som er tiden folk drar på fjellet med mye bagasje og kuldegrader... og ladekø...

Elbilforum admin

MODERATOR

Fra dette innlegget og ut så ble dette en tesladiskusjon.

I tillegg forsvant sakligheten ned i porselenet.

Innleggene der derfor tatt bort for å kunne gi tråden en frisk start innenfor emnet.

MVH

Moderator

Scoob98

Sitat fra: Elbilforum admin på tir 17. des 2019, kl. 17:00
MODERATOR

Fra dette innlegget og ut så ble dette en tesladiskusjon.

I tillegg forsvant sakligheten ned i porselenet.

Innleggene der derfor tatt bort for å kunne gi tråden en frisk start innenfor emnet.

MVH

Moderator
hahahaha tusen takk for at du gadd å rydde opp i dette.

e-Stig

Sitat fra: elektro på man 16. des 2019, kl. 15:39
Sitat fra: Øyvind.h på man 16. des 2019, kl. 10:28
Sitat fra: elektro på man 16. des 2019, kl. 10:14Et forbruk på opp mot 300 Wh/km. eller høyere er jo medregnet utfordrende kjøreforhold, så man behøver ikke regne 10-15% ekstra for høydemeter og kuldegrader eller ekstra med vind oppå dette.
Det er da mange som poster tall godt over 300Wh/km uten at det er utfordrende kjøreforhold i E-Tron gruppa på Facebook i hvert fall.

Mach-E har nesten 50% mer tilgjengelig kapasitet, så den bør derimot klare alle sammen med nødvendig margin.
Jeg har i alle fall kjørt 20.000 km. fra mars til desember, å langt og enda ikke sett 300 Wh/km. på turer over to timer. Og jeg kjører over fartsgrensen. Sier ikke at det er umulig, bare at det er sjelden kost.

Mach E er kjempefin, men mangler bakkeklaring, bagasjeplass, lastsikring, skiluke, brukbart hengerfeste og takstativ.

Vi har budsjett på maksimalt 500 000 kroner for neste elbil og følger spent med på det som kommer. Vi trenger verken bakkeklaring, bagasjeplass, lastsikring, skiluke, brukbart hengerfeste eller takstativ, så Mach-E er høyst aktuell. Syns e-tron er litt i største laget så vi har hatt Q4 i kikkerten.

Når Ford kommer med en Mustang kobler følelsene inn for min del og jeg må vurdere den seriøst. Ser at mange kritiserer at det er en SUV, men i mine øyne gjør Ford det riktige når de kommer med en elbil i samme segment som flere av de andre store (Audi, Jaguar, MB, BMW, etc.). Tror dette er en elbil som i utgangspunktet har et stort marked i Norge. Så spørs det om de klarer å levere teknologien som vi etter hvert har blitt avhengig av.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på man 16. des 2019, kl. 10:56
Naboen jeg bistod med E-tron 55 kjøp hadde første tur til Hafjell helgen som var. De måtte lade på veien.

Fra hvor? Oslo? Det setter jeg på kvota for mangel på erfaring.. :-D Spør jo litt hva de hadde på taket og hvordan de kjørte da, men..
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: hemi på man 16. des 2019, kl. 10:41
Vi brukte 75% til ustaoset på fredag fra bærum med TM3P, så problemet med rekkevidde ER reelt. når man gjerne har kjørt litt på starten av dagen og drar med 80% er man litt skeptisk, men gikk fint.

Det var høyt forbruk med TM3P, over 240 Wh/km. Med en e-tron 55 ville du i følge abetterrouteplanner brukt 65% dersom det var 10 minusgrader, 200 kg i bilen og hastighet 10% over fartsgrensen. Med en e-tron 50 ville du brukt 89% ved samme forhold. Så da måtte du ha ladet dersom du ikke kunne startet med fullt batteri. Referanseforbruk 240 Wh/km for begge.

Så er spørsmålet om det gjør noe å lade noen minutter på en tur som er over tre timer. Det er hurtig- eller lynladere ved alle tettstedene oppover.

2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tellus

Tar abetterrouteplanner høyde for høydeforskjeller? Virker en smule optimistisk spør du meg.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA