Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innføring av "One pedal driving" i versjon 2019.36.2.1.

Startet av Sense, lørdag 16. november 2019, klokken 00:26

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Model S har hatt dette siden 2014. Fungerer kjempe bra (ironi)

Elninja1

Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 16. november 2019, klokken 20:14
Model S har hatt dette siden 2014. Fungerer kjempe bra (ironi)
jo men nå stopper den helt uten at brems må trykkes inn.

Sense

Forsøkte å kveld å velge "Hold" på Driving menyen. Og selv om batteriet ikke var oppvarmet, bremset bilen på regenerering, helt til full stopp.
Jeg kunne ikke høre at friksjonsbremsene slo inn, men kanskje jeg tar feil.

Det tar jo nesten en time å varme opp 100 kw batteripakken på denne tiden av året, så da synes jeg det er ekstra nyttig at Tesla har funnet en løsning så regenereringssystemet også fungerer ved kaldt vær.

Men hos meg slo "Hold" valget seg av automatisk, når jeg midlertidig parkerte bilen, uten at jeg hadde endret tilbake. Når jeg skulle av gårde igjen, måtte jeg velge "Hold" på nytt. Er det sånn hos dere også?

Dessuten må man sette bilen i Park for å gjøre endringer på regenereringen.



Eneste jeg synes var rart, var


sjokomelk

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. november 2019, klokken 20:13
Blir interessant å se hvordan dette fungerer.

Nyttig funksjon
Hvis du har kjørt en Audi, BMW, Mercedes eller en annen bil med ABS fra Bosch som er lagd de siste 10-15 årene, så har du allerede prøvd det uten å vite om det. ;)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 16. november 2019, klokken 22:16
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. november 2019, klokken 20:13
Blir interessant å se hvordan dette fungerer.

Nyttig funksjon
Hvis du har kjørt en Audi, BMW, Mercedes eller en annen bil med ABS fra Bosch som er lagd de siste 10-15 årene, så har du allerede prøvd det uten å vite om det. ;)
Da misforstår du helt hva jeg sier.

Det er ikke hvordan det føles eller om en merker det når en kjører jeg sier. Det er hvilken effekt dette har på holdbarhet av bremser i praksis.

Er heller ikke sikker på at funksjonen er lik en gammel ABS funksjon.

sjokomelk

Det er en funksjon fra Bosch som heter "Brake Disc Wiping", og som er det som brukes hos Tesla. Første gangen jeg hørte om det var på Audi A6 i 2004, hvis jeg ikke husker helt feil. Så det er fortsatt samme funksjonen som brukes i dag, og som Bosch fortsatt reklamerer med på hjemmesidene sine. Når du skrur på vindusviskerne legges bremsene på med veldig lett trykk med jevne mellomrom for å tørke klossene og skivene.

Holdbarheten på bremsene gjør det lite til ingenting med. Det er ikke nok bevegelse til at det vil eliminere behovet for å passe på at glidepinner og andre ting gror fast. Og ikke legges det på nok trykk til å "skrubbe" bremseskivene fri for rust eller egentlig slite noe på klossene.
Hadde det gjort noen forskjell hadde vi hørt om det for 15 år siden da det ble tatt i bruk første gangen. Og siden denne funksjonen finnes på ganske mange bilmodeller i dag, så mener jeg det finnes nok data som tilsier at ingen har merket noe forskjell på holdbarheten.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

#22
Tms har hatt bremsetørking  siden en ota oppdtatering for flere år siden. Fungerer bra.

Motorwatt

#23
Sitat fra: sjokomelk på søndag 17. november 2019, klokken 00:14
Det er en funksjon fra Bosch som heter "Brake Disc Wiping", og som er det som brukes hos Tesla. Første gangen jeg hørte om det var på Audi A6 i 2004, hvis jeg ikke husker helt feil.
... og på Mercedes E-klasse (W211) fra 2003. (Som også kom med Adaptive Cruise Control).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Hodetelefoner

Den funksjonen fungerer dårlig på Tesla.
Det er merkbart når den slår inn. Er noen tråder på dette

Tiger123

One Pedal fungerer meget bra på min S, før denne oppdateringen.

Klykken

Den stoppet ikke uten at du brukte bremsen. Prøv feks en BMW i3. Den benytter regen helt til 0kmt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tiger123

Ja ok, ikke lagt merke til det, men det gjør den nå etter oppdateringen?

Hadde den nye Leafen frem til mars i år, og når du sier det så stoppet vel den helt ja. Samtidig er man vel ofte på ACC før man stopper helt.

Elninja1

Sitat fra: Tiger123 på søndag 17. november 2019, klokken 13:15
Ja ok, ikke lagt merke til det, men det gjør den nå etter oppdateringen?

Hadde den nye Leafen frem til mars i år, og når du sier det så stoppet vel den helt ja. Samtidig er man vel ofte på ACC før man stopper helt.

Ja gjør det om den står i Hold mode.

Sense

Forskjellen på Leaf og Tesla sin løsning, er at E-pedalen i Leaf, som utgjør One Pedal Driving, benytter friksjonsbremsene i lave hastigheter. Det ødelegger for muligheten til å regenerere bevegelsesenergien tilbake til batteriet i lave hastigheter, og sløser bort energien.

Tesla sin "Hold" funksjon benytter ikke friksjonsbremsene, så vidt jeg kan forstå. Om det stemmer, så klarer man å få regenerert bevegelsesenergien tilbake til batteriet i lave hastigheter.
(Ikke la deg lure av at bremselyset slår seg på. Det indikerer ikke nødvendigvis at du benytter friksjonsbrems.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA