Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innføring av "One pedal driving" i versjon 2019.36.2.1.

Startet av Sense, lørdag 16. november 2019, klokken 00:26

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Klykken på tirsdag 19. november 2019, klokken 22:45
Altså, INGEN biler som du kjøper fra f.eks BMW, Audi eller Bentley får nye funksjoner fra kjøpsdato. Bilen er den du har kjøpt. Tesla er i en annen liga, men at det nå blir litt spredt hvem som får hva og ikke er naturlig etterhvert som bilparken blir eldre. Vær glad for at den får noe som helst.
Dette handler om kommunikasjon og forventninger.

For eksempel:

https://twitter.com/elonmusk/status/1181988180326633472?s=21

"Tesla software V10.0 comes with karaoke"

https://electrek.co/2019/10/24/tesla-increase-vehicle-power-range-software-update/

"I forgot to mention, we're also expecting there's going to be an over-the-air improvement that will improve the power of the Model S, X, and 3. That's, by the way, coming in a few weeks. It should be in the order of 5% power improvement due to improved firmware.
Tesla VP of technology Drew Baglino said that they have found ways to optimize the motor control, and it should result in about "5% improvement for all Model 3 customers and 3% for Model S and Model X" customers.

Musk also said that the upcoming update will also bring improvements to the range, single-pedal driving, Supercharging speed, comfort, and feel."

Det nevnes ingenting om at det kun gjelder MCU2-biler, eller kun raven, og nå sist, kun hw3.

Sense

Når kom egentlig Hardware 3? Har bilder produsert etter 1. juli denne versjonen? Noe sted jeg kan sjekke dette?

Motorwatt

Det som undrer meg litt er at det i løpet av 7 år ikke har kommet mer fornyelser som facelift. HUD, bedre frontlys, lyktespylere, justerbare setebelter, 4 soners klimaanlegg, og 360 graders visning er noen eksempler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Det kan en sikkert undre seg over, men det har vært en haug med forbedringer underveis, mye mer enn hva som er vanlig på fossilbiler, og de har også hatt mer enn nok å gjøre med å samle til færrest mulig valg for å redusere produksjonskostnader. HUD og 4-soners klima er som regel ekstrautstyr, og bare å legge til de to ville gitt et ufattelig mye større antall kombinasjoner enn i dag. Men ja, det er nok på tide nå at Tesla ser på muligheter for flere valgmuligheter på X og S.

Motorwatt

Ikke nødvendig å ha det som opsjoner. Burde være standard-utstyr i en S/X.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Cned86

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 20. november 2019, klokken 08:23
Creep mode skrudde seg av da jeg fikk 36.2.1 i dag tidlig, bare så dere er obs! :)
Jeg sjekket opp i dag, hehe det var det som var skjedd med meg og ikke one pedal driving.
Så da har ikke min 2018tmx det heller.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Tiger123

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. november 2019, klokken 20:14
Ikke nødvendig å ha det som opsjoner. Burde være standard-utstyr i en S/X.

Har nok noe med at de er en helt fersk bilprodusent, og de har også jobbet med X siden 2012? og Model 3 fra noen år senere.
Tror nok også de synes de traff innertieren med model s, med tittelen årets bil i var det 2013?
Noe salgstallene deres også har vist. Tror nok den oppskaleringen de har vært igjennom har krevd alle mann, som om de ikke skulle pyntet litt på modellene utover det de har gjort også.

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. november 2019, klokken 20:14
Ikke nødvendig å ha det som opsjoner. Burde være standard-utstyr i en S/X.

Da må det ihvertfall være mulig å deaktivere (HUD altså).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2019, klokken 22:39
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. november 2019, klokken 20:14
Ikke nødvendig å ha det som opsjoner. Burde være standard-utstyr i en S/X.

Da må det ihvertfall være mulig å deaktivere (HUD altså).
Det har iallfall vært mulig på bilene jeg har hatt med HUD (BMW), men hvorfor? Har du kjørt bil med HUD?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Jeg gikk fra X5 med HUD til Model X, syns det var topp der, men savner det lite i Teslaen. AP fjerner mye av behovet for HUD for min del. Hadde ikke vært villig til å betale mye ekstra for det. Men på den andre siden, om det hadde vært standard på alle biler så burde ikke ekstrakosten vært stor.

Sense

(Litt tilbake til topic).
Jeg skulle plukke opp noen som ventet i en nedoverbakke i kveld.
Når vedkommende hadde kommet seg inn, satte jeg bilen i gir, og ventet i nedoverbakken på at trafikken skulle passere, før vi kunne flette inn. I dette tidsrommet var HOLD-funksjonen aktivert og den holdt bilen stille i bakken, uten at jeg måtte trå inn bremsen.
Når jeg skal dra igang med aks.pedalen, hørte jeg bremsene slippe opp på hjulene. Det er en sånn knirkelyd som oppstår akkurat når bremsene slipper forsiktig fra skivene.

Det betyr at bremsene, i noen tilfeller, blir aktivert når HOLD-funksjonen er på likevel, i motsetning til hva jeg trodde først.

Noen som har et OBD2 analyseverktøy, som kan verifisere?

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. november 2019, klokken 22:41
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2019, klokken 22:39
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. november 2019, klokken 20:14
Ikke nødvendig å ha det som opsjoner. Burde være standard-utstyr i en S/X.

Da må det ihvertfall være mulig å deaktivere (HUD altså).
Det har iallfall vært mulig på bilene jeg har hatt med HUD (BMW), men hvorfor? Har du kjørt bil med HUD?

Ja, har da prøvd det et par ganger. Jeg finner det bare forstyrrende, vil ikke ha noe som projiseres opp i frontruta.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. november 2019, klokken 01:47
Ja, har da prøvd det et par ganger. Jeg finner det bare forstyrrende, vil ikke ha noe som projiseres opp i frontruta.
Samme her. Kjørt med det når vi har prøvekjørt etron, eqc osv, men ser liten nytteverdi i det til dagens bruk. Samme med kona, når vi har prøvekjørt er det første spørsmålet når hun setter seg bak rattet "hvordan slår vi av denne greia?".

Hadde det vært AR funksjonalitet kunne det kanskje vært interessant, f.eks til å se gjennom panseret, visning av farer om natten osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Har som sagt kjørt med HUD i mange år, og synes det er fantastisk. Litt tilvenning må nok til. HUD var bare ett eksempel, men disseker gjerne også det andre jeg synes mangler i en moderne bil. Bedre frontlys, lyktespylere, justerbare setebelter, 4 soners klimaanlegg, og 360 graders visning. Ta gjerne også med manglende skipose med midtarmelene i baksetet, fartsavhengig volumjustering, lukking/åpning av vinduer/soltak fra Fob, beskyttelse av ryggekamera. Sikkert begrenset nytteverdi for noen det også, men det hadde blitt kjedelige biler hvis man bare skulle gå etter "need to have" vs "nice to have".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

#59
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. november 2019, klokken 06:52
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. november 2019, klokken 01:47
Ja, har da prøvd det et par ganger. Jeg finner det bare forstyrrende, vil ikke ha noe som projiseres opp i frontruta.
Samme her. Kjørt med det når vi har prøvekjørt etron, eqc osv, men ser liten nytteverdi i det til dagens bruk. Samme med kona, når vi har prøvekjørt er det første spørsmålet når hun setter seg bak rattet "hvordan slår vi av denne greia?".

Samme her. Testet det både i EQC og E-Tron over lengre tid. Ikke frelst i det hele tatt må jeg si. Men helt greit. Tidvis litt forstyrrende.  Teslas løsning med store tydelige tall helt øverst på displayet gjør nesten samme nytten.

Mer moderne lys kunne jeg dog tenkt meg. Da hadde det ikke vært behov for ledbar. Ikke savnet lyktespylere siste 6 år som jeg har merket, men det er en nice to have funksjon. 4-soners klima? Har dobbelt sett med klima i X`en nå. Separat for bakerste del. Justerbare belter har jeg vel også i X`en. 360 hadde vært fint. Det kunne vært utnyttet veldig bra på den store skjermen. Ryggekamera opplever jeg at holder seg ganske rent og brukbart. Tror jeg måtte tørke av det oftere i S`en. Skyldes kanskje at det sitter nærmere bakken i den? Det må uansett være aktiverbart under kjøring, så det kan ikke være låst bak en luke kun for rygging.
På den annen side kan jeg fjernåpne og lukke alt utenom frunk. Det er helt nydelig. Bare hopp ut av bilen, ta med alt du skal ha. Dobbeltklikk på nøkkel når jeg kommer inn i gangen og alt stenger seg :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA