Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innføring av "One pedal driving" i versjon 2019.36.2.1.

Startet av Sense, lørdag 16. november 2019, klokken 00:26

« forrige - neste »

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Sense

Ja, det kan godt være.
Men står man i stampe-kø, så kommer den til nytte desto flere ganger.
Særlig for oss her på Østlandet, så forekommer stampe-kø daglig og det er mindre slitsomt å bruke en pedal.

jlan

Ja, det kan godt være at det er bedre og mer behagelig at ikke bremsene går av og på hele tiden. Men at det blir noe vesentlig regenerering under 8 km/t har jeg ingen tro på. Etter mine beregninger skal det 1000 stopp til for å spare 1 krone. Litt mer om man kjører i langsom kø i lange nedoverbakker. Da kan det være en krone å spare pr. 100 høydemeter.  Ellers liker jeg best 0-pedal (TACC) for stampe-kø. Jeg savner bare at den siger litt nærmere forankjørende før den stanser.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sfinxern

Sitat fra: Sense på søndag 17. november 2019, klokken 18:53
Ja, det kan godt være.
Men står man i stampe-kø, så kommer den til nytte desto flere ganger.
Særlig for oss her på Østlandet, så forekommer stampe-kø daglig og det er mindre slitsomt å bruke en pedal.

I slik kø bruker vi AP 8). Altså «zero pedal driving» ;D.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Tiger123

Enig, enten AdaptivAc eller full AP, fungerer meget bra på motorvei.

Regenerering bryr jeg meg lite om.

JorEl

I Egolfen vår brukte jeg alltid B, som var full regenerering, litt som Tesla S 2018modell. Kona brukte aldri regenerering med seiling. Husker man diskuterte frem og tilbake her en plass på forumet, og flere ville ikke ha 1-pedalls-kjøring, siden man måtte bruke samme foten hele tiden, og at man måtte leite etter "midtpunktet" om man ville seile. 1-pedall frister egentlig ikke, mye er allerede så enkelt med en elmotor, at det blir litt smør-på-flesk. Det jeg kunne tenkt meg var samme styrken på regenereringen uansett årstid.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sense

Jeg som ikke bruker autopilot så mye, fordi den gjør så mye rart, synes one-pedal-driving er en behagelig mellomløsning, særlig i tett trafikk.

Mener ikke at det er vesentlig energi som ivaretas her, heller at det er bedre enn å kaste den bort på friksjonsbremsing og at det gjør kjøringen enklere for oss som ikke alltid synes autopilot gjør som ønskelig.

Hos meg så går det noen ganger litt sport i å få forbruket ned så lavt som mulig, da føles det bedre å omdanne bevegelsesenergien til strøm, enn å sløse den bort, selv om det er snakk om lite. Andre ganger går det sport i å få forbruket så høyt som mulig (ikke si det til noen), så jeg burde kanskje hatt en Audi E-tron også....

Når jeg skrev tidligere at "Hold" funksjonen slo seg selv av, så skjedde det kun første gangen. Når jeg var ute i dag, så stod "Hold"-funksjonen standardisert. Det er sånn vi liker det.

Men jeg fortsatt usikker på om den egentlig regenererer når batteriet er kaldt og du ikke får grønn markering på energiforbruket. Så lenge den forenkler kjøringen i kø, så er det bedre enn ingenting.

JorEl

Sitat fra: Sense på mandag 18. november 2019, klokken 14:37

..Hos meg så går det noen ganger litt sport i å få forbruket ned så lavt som mulig, da føles det bedre å omdanne bevegelsesenergien til strøm, enn å sløse den bort, selv om det er snakk om lite..
Må innrømme at jeg koser meg alltid i lange nedoverbakker, tuneller, når el-måleren blir grønn. Det er litt gøy. Faktisk nesten like gøy som når min far satte bilen i fri, og vi så hvor langt vi kunne renne med bilen(  :'( nostalgi).  :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

TeslaModelX


JorEl

Jeg vet ikke sikkert, håper jeg tar feil. Men henger denne one-pedal funksjonen sammen med bakmotoren til TM3 som er satt fremme på modelS-raven?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Kun raven som blir prioritert nå. Mulig det kommer på museumsbilene senere.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tiger123


Ja, bare å høgge opp alle andre model S. Hva er vrakpanten på en elbil?

Jeg fikk ingen onepedaldriving nå, tror jeg. Bilen stopper helt nå, før når man sto rolig med bremsen på og slapp den så rullet bilen fremover. Det gjør den ikke nå, men om den kom med denne oppdateringen er jeg usikker på..
Jeg finner heller ikke Hold-knappen på en gammel model S fra april i fjor?

Klykken

Altså, INGEN biler som du kjøper fra f.eks BMW, Audi eller Bentley får nye funksjoner fra kjøpsdato. Bilen er den du har kjøpt. Tesla er i en annen liga, men at det nå blir litt spredt hvem som får hva og ikke er naturlig etterhvert som bilparken blir eldre. Vær glad for at den får noe som helst.

Ang hold så skjer vel det automatisk om du trykker på bremsen i en bakke. Dobbelt trykk så skjer det i nedoverbakke med fronten pekende nedover også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

automat

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 19. november 2019, klokken 21:52


Jeg fikk ingen onepedaldriving nå, tror jeg. Bilen stopper helt nå, før når man sto rolig med bremsen på og slapp den så rullet bilen fremover. Det gjør den ikke nå, men om den kom med denne oppdateringen er jeg usikker på..


Høres ut som du har skrudd av creep mode. Jeg kjører med den av.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

1000kwh

Creep mode skrudde seg av da jeg fikk 36.2.1 i dag tidlig, bare så dere er obs! :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA