Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?

Startet av Morpheus-, onsdag 13. november 2019, klokken 17:05

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: Øggen på torsdag 21. november 2019, klokken 12:51
...Forøvrig @kodax, som signatur fortelle, 2017 X75...
Det står ikke i signaturen din at det er en 2017. Det betyr kanskje at dette bare gjelder eldre modeller?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

cra

#31
TMS 75D, juni 2017.   -1oC i dag, og ingen regenerering whatsoever.  >:( Aldri opplevd det før 36.1. Noen har føkka opp noe i softwaren, det er det ingen tvil om. TM3-innstillinger for TMS og TMX høres veldig plausibelt ut. Håper det ikke blir slik permanent; vi er jo stuck med GUI på storskjermen som er laga for TM3. :(

Edit: Hadde på max defrost en stund før jeg skulle ut, men ikke noe batterisymbol i appen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

1000kwh

Sitat fra: cra på torsdag 21. november 2019, klokken 13:52
TMS 75D, juni 2017.   -1oC i dag, og ingen regenerering whatsoever.  >:( Aldri opplevd det før 36.1. Noen har føkka opp noe i softwaren, det er det ingen tvil om. TM3-innstillinger for TMS og TMX høres veldig plausibelt ut. Håper det ikke blir slik permanent; vi er jo stuck med GUI på storskjermen som er laga for TM3. :(

Edit: Hadde på max defrost en stund før jeg skulle ut, men ikke noe batterisymbol i appen.
Men hvor lenge kjørte du og var det ingen regenerering hele veien?

Hvis man skal hive ut teorier så kan det jo tenkes at batteriet ikke skal varmes før man kjører.. Eller så er dette bare en glipp hos Teslas SW-folk..

jkirkebo

Sitat fra: cra på torsdag 21. november 2019, klokken 13:52
TMS 75D, juni 2017.   -1oC i dag, og ingen regenerering whatsoever.  >:( Aldri opplevd det før 36.1. Noen har føkka opp noe i softwaren, det er det ingen tvil om. TM3-innstillinger for TMS og TMX høres veldig plausibelt ut. Håper det ikke blir slik permanent; vi er jo stuck med GUI på storskjermen som er laga for TM3. :(

Edit: Hadde på max defrost en stund før jeg skulle ut, men ikke noe batterisymbol i appen.

Akkurat samme oppførsel som om range mode står på med andre ord? Ihvertfall er min alltid slik, jeg har range mode på hele vinteren. På langturer så blir batteriet uansett varmet nok opp av restvarme fra motorene, på korte turer er det liten vits i å varme opp batteriet i ett sett (tror også det sliter mer på batteriet). Ulempen er null regen i starten, men det er vel bare bra å få brukt bremsene litt på vinteren med alt saltet? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Morpheus-

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2019, klokken 17:19
Sitat fra: cra på torsdag 21. november 2019, klokken 13:52
TMS 75D, juni 2017.   -1oC i dag, og ingen regenerering whatsoever.  >:( Aldri opplevd det før 36.1. Noen har føkka opp noe i softwaren, det er det ingen tvil om. TM3-innstillinger for TMS og TMX høres veldig plausibelt ut. Håper det ikke blir slik permanent; vi er jo stuck med GUI på storskjermen som er laga for TM3. :(

Edit: Hadde på max defrost en stund før jeg skulle ut, men ikke noe batterisymbol i appen.

Akkurat samme oppførsel som om range mode står på med andre ord? Ihvertfall er min alltid slik, jeg har range mode på hele vinteren. På langturer så blir batteriet uansett varmet nok opp av restvarme fra motorene, på korte turer er det liten vits i å varme opp batteriet i ett sett (tror også det sliter mer på batteriet). Ulempen er null regen i starten, men det er vel bare bra å få brukt bremsene litt på vinteren med alt saltet? ;)

Spørsmålet er jo om man vil ofre enormt med rekkevidde for å spare noen skarve kroner på husstrømmen, å når man begynner en tur med flere hundre meter nedstigning så får man ikke igjen noe... f. Eks hvor mye energi går til oppvarming av batteri på preheat kontra å tape 400 høydemeter uten regen? Og når bilen nå varmer batteriet når du begynner å kjøre sånn at du har full batteri heater på når du skal opp igjen de 400 høydemeterne, og på toppen har man full regen pga. Effektuttaket. Det går MYE batteri og mye unødvendig bremsing.

jkirkebo

Sitat fra: Morpheus- på torsdag 21. november 2019, klokken 17:53
Spørsmålet er jo om man vil ofre enormt med rekkevidde for å spare noen skarve kroner på husstrømmen, å når man begynner en tur med flere hundre meter nedstigning så får man ikke igjen noe... f. Eks hvor mye energi går til oppvarming av batteri på preheat kontra å tape 400 høydemeter uten regen? Og når bilen nå varmer batteriet når du begynner å kjøre sånn at du har full batteri heater på når du skal opp igjen de 400 høydemeterne, og på toppen har man full regen pga. Effektuttaket. Det går MYE batteri og mye unødvendig bremsing.

Ja, bor man på toppen av et fjell og begynner hver dag med å kjøre ned 400 høydemeter så er det kjipt å ikke ha regen. Jeg tror dog det ikke gjelder så veldig mange ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

De fleste som har hytte på fjellet begynner turen hjem med å kjøre ned endel høydemeter ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Faen altså, dum som jeg var så oppdaterte jeg. Ingen batterivarme her heller.

Øyvind.h

Takk for betatesting. Appen maser på at jeg har ny sw på vei og ber meg koble til wifi. Tenker jeg drar på fjellet uten oppdatering denne helgen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Morpheus-

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2019, klokken 18:26
Sitat fra: Morpheus- på torsdag 21. november 2019, klokken 17:53
Spørsmålet er jo om man vil ofre enormt med rekkevidde for å spare noen skarve kroner på husstrømmen, å når man begynner en tur med flere hundre meter nedstigning så får man ikke igjen noe... f. Eks hvor mye energi går til oppvarming av batteri på preheat kontra å tape 400 høydemeter uten regen? Og når bilen nå varmer batteriet når du begynner å kjøre sånn at du har full batteri heater på når du skal opp igjen de 400 høydemeterne, og på toppen har man full regen pga. Effektuttaket. Det går MYE batteri og mye unødvendig bremsing.

Ja, bor man på toppen av et fjell og begynner hver dag med å kjøre ned 400 høydemeter så er det kjipt å ikke ha regen. Jeg tror dog det ikke gjelder så veldig mange ;)

Eller man bor rundt 100moh som er ganske normalt å skal f. Eks gjennom Eiksundtunellen.

kodax

Batterivarmesymbolet er i hvert fall aktivt hos meg:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Morpheus-

#41
Og du kan bekrefte at ingen ladekabel var tilkoblet?
Og at når du begynte å kjøre med bilen som sto parkert i minusgrader, var det fortsatt ca. 30kw regen tilgjengelig?

I så fall er du den første jeg har hørt om, men da kan det hende tesla har begynt å fikse dette som er meget gode nyheter!

kodax

#42
Presisering: Bildet er tatt rett etter at jeg hadde startet å kjørte bilen. Det var ikke minusgrader (+2). Noe regen tilgjengelig. Og bilen er altså en 2019-modell (ikke Raven).
PS. Jeg hadde satt på klima og defrost ca 5 minutter før jeg startet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

cra

#43
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2019, klokken 17:19
Akkurat samme oppførsel som om range mode står på med andre ord? I

Godt mulig; jeg skal sjekke om det kan ha blitt aktivert av oppdateringen. Jeg har aldri brukt range-mode (trur kanskje jeg prøvde det et par ganger på den forige Teslaen).

Det kom antydning til regenerering etter noen km, men det var så lite at det var neglisjerbart. Aldri før har jeg trengt å bruke bremsepedalen i første rundkjøringa hjemmefra, uansett årstid og temperatur. Så ett eller annet er endret på, det er sikkert. Om det er med vilje eller ikke er jo vanskelig å si. Skal man tippe at rangemode er permanent aktivert ved en feiltakelse, kanskje?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Morpheus-

Sitat fra: kodax på mandag 25. november 2019, klokken 09:24
Presisering: Bildet er tatt rett etter at jeg hadde startet å kjørte bilen. Det var ikke minusgrader (+2). Noe regen tilgjengelig. Og bilen er altså en 2019-modell (ikke Raven).
PS. Jeg hadde satt på klima og defrost ca 5 minutter før jeg startet.

Så med andre ord så har du kanskje ikke batteri heater med preheat. At batteriet varmes etter man kjører er lite hensiktsmessig, for man er som oftes fremme før batteriet er varmt nok til å ta imot regen alikavel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA