Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av e tron

Startet av Sandra87, lørdag 02. november 2019, klokken 22:37

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 20:09
Som du sikkert vet er en stor del av Norge 230V, det er svært få som egentlig har 400V og det er få eller ingen biler som støtter 3-fas 230V.

Ca. 20-25% av husstandene har TN-nett. Riktignok har ikke alle disse 400V tilgjengelig da en del har 1-fase inntak.

Tesla Model 3 støtter 230V 3-fase fullt ut. Den lader med 11kW på en 3x32A 230V kurs (holder med 3x28A egentlig).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: Sandra87 på søndag 03. november 2019, klokken 14:27
Så for 9000 totalt kan jeg få lader hjemme? Hvordan lader da? Og hvor lang tid vil det ta å lade bilen? Vi har ikke 3 fas.
Forutsetter at du har en eksisterende kurs som laderen kan kobles til, men det gjelder CEE kontakt og.

F.eks easee fra tibber, Zappi fra elbilhjelpen eller ecolite fra ladespesialisten er alle relativt rimelige og gode ladestasjoner med innebygd vern. To av de kan og lastbalanseres mot hovedsikring, noe som er veldig kjekt hvis man ikke har så kraftig inntak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

#47
Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. november 2019, klokken 00:44
Sitat fra: gr på søndag 03. november 2019, klokken 19:25
Hvor har du de 80 % fra, og hva mener du er årsaken til et slikt krav?

Elektriker monterte 32 A 3-fas sikring på 32 A 3-fas ladestasjon her.

Det er ikke et krav men en anbefaling. Sikringer tåler ikke alltid merkelast over tid og kan løse ut, spesielt om det er varmt i sikringsskapet. Derfor greit å gå en størrelse opp på sikringen. Evt. justere ned ladestasjon til f.eks 30A.
Ikke for å være vanskelig her, men hvor står det noe om denne anbefalingen på 80 %? Hvordan skal man forholde seg til et slikt krav når schuko for elbil skal være sikret med maks 10 A sikring? Satt på spissen: Betyr det at alle ladekladder må justeres ned til 8 A eller mindre for å brukes etter anbefaling? Anbefaling fra hvem? Det skrives så ufattelig mye på nettet uten kildehenvisninger.

Er klar over at det er termisk utløsning på de fleste, og at det påvirkes av temp i skap, belastning på nabosikringer osv, men hovedregelen er at en kan en trekke betydelig mer enn merkestrøm, og det er noe regelverk/produsenter er inneforstått med, og tar høyde for.

daktari

DSB har en fin oversikt som refererer til relevante lover, forskrifter og normen NEK400. Siste, som har alle detaljene, må man utrolig nok betale for til Standard Norge.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Machina

Så for lading av E-tron er CEE-kontakt like bra som ladeboks på vegg. Kjekt å vite om forskjellige alternativer for de som skal kjøpe E-tron.

Hårek

Sitat fra: Machina på mandag 04. november 2019, klokken 12:06
Så for lading av E-tron er CEE-kontakt like bra som ladeboks på vegg. Kjekt å vite om forskjellige alternativer for de som skal kjøpe E-tron.
Å kalle det "like bra" er noe unyansert. Med CEE kontakt kan du bare velge mellom 16 eller 32A. Og du må velge om du skal flytte kompaktboksen ut og inn av bilen, eller kjøre uten.
Med fastmontert ladeboks kan du velge f.eks 20A kurs. Det er mulighet for avansert styring av effekt, lastbalansering etc.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

KjellG

#51
Sitat fra: Elmic på søndag 03. november 2019, klokken 00:03
Sitat fra: TB på lørdag 02. november 2019, klokken 23:12
Sitat fra: Elmic på lørdag 02. november 2019, klokken 23:01
Dere må uansett ha inn en egen dedikert kurs til lading med rett type jordfeilvern. Det er direkte brannfarlig å lade på en kurs som ikke er beregnet til elbil lading. I tillegg kan feil i ladesystemet føre til at utstyr i sikringsskapet blir ødelagt om du ikke har jordfeilvern som takler dette.
Du tenker på at feil i lader (i bilen) sender likestrøm tilbake til strømnettet?

Det som står sikringsskapet vil gjerne overleve, men annet utstyr i huset kan potensielt bli ødelagt.

Ville selv fryktet bruken av en tilfeldig stikk / kurs mer. Den kan være koblet via flere koblingsbokser, som fører til varmgang. Har selv sett dette, det tok flere år før det ble varmt nok til at boksen smeltet. Heldigvis oppdaget før mer skade oppstod.

Samme problemstilling gjelder også varmtvannstank, en grunn til at disse nå kobles direkte, og via stikk kontakt som før.

Helt riktig ☺️ ved feil kan likestrøm føres tilbake på strømnettet. Dette kan ødelegge samtlige jordfeilbrytere i installasjonen.

Ved feil i ladekretsen kan bilen begynne å trekke likestøm jordfeil fra nettet. Det vil ikke en vanlig jordfeilbryter type A nødvendigvis oppdage og feilen kan bli stående. En type B vil slå ut siden den er mer følsom også for likestrøm.

Ad lading. En må skille mellom tid for fullading av batteri fra tomt og etterfylling for det du har kjørt siist døgn. Vanligvis er ladebehovet mindre enn en tror, fordi en til daglig kjører mindre enn det en rekker å lade pr natt, selv med litt langsom lading.

stefse

32A enfas er egentlig en uting. Ser poenget med at dette må søkes/meldes, da det i værste fall fører til at 5-7 husstander etter hverandre legger seg på samme fasen og belaster den med 200A, mens en 3.dje fase står omtrent ubenyttet.
Alt over 20A bør bruke 3fas for å potensielt unngå et vanvittig skeivtrekk i lokalnettet. En 16A 3fas lader nesten like fort som en 32A enfas. Når det først skal benyttes ladebokser og type2 er det tull å ikke bruke nettkapasiteten riktig.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: stefse på mandag 04. november 2019, klokken 23:25
32A enfas er egentlig en uting. Ser poenget med at dette må søkes/meldes, da det i værste fall fører til at 5-7 husstander etter hverandre legger seg på samme fasen og belaster den med 200A, mens en 3.dje fase står omtrent ubenyttet.
Alt over 20A bør bruke 3fas for å potensielt unngå et vanvittig skeivtrekk i lokalnettet. En 16A 3fas lader nesten like fort som en 32A enfas. Når det først skal benyttes ladebokser og type2 er det tull å ikke bruke nettkapasiteten riktig.

Ulempen er at de fleste bare har tilgang på 230V 3-fase og det er det kun Tesla Model 3 som kan utnytte fullt ut. e-tron bruker riktignok 2 av de 3 fasene, så den er bedre på dette enn de fleste.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geiro

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. november 2019, klokken 06:28
Sitat fra: stefse på mandag 04. november 2019, klokken 23:25
32A enfas er egentlig en uting. Ser poenget med at dette må søkes/meldes, da det i værste fall fører til at 5-7 husstander etter hverandre legger seg på samme fasen og belaster den med 200A, mens en 3.dje fase står omtrent ubenyttet.
Alt over 20A bør bruke 3fas for å potensielt unngå et vanvittig skeivtrekk i lokalnettet. En 16A 3fas lader nesten like fort som en 32A enfas. Når det først skal benyttes ladebokser og type2 er det tull å ikke bruke nettkapasiteten riktig.

For en som ikke vet, hvor mye vil da min kommende E-tron kunne lade med på 20A 3-fas (Easee)? Har trodd jeg bare får 1-fas lading og dermed maks 4,6kW, men tar gjerne imot mer (mens jeg venter på å oppgradere inntakssikringen)

Ulempen er at de fleste bare har tilgang på 230V 3-fase og det er det kun Tesla Model 3 som kan utnytte fullt ut. e-tron bruker riktignok 2 av de 3 fasene, så den er bedre på dette enn de fleste.

Orbit

Sitat fra: geiro på tirsdag 05. november 2019, klokken 10:33
For en som ikke vet, hvor mye vil da min kommende E-tron kunne lade med på 20A 3-fas (Easee)? Har trodd jeg bare får 1-fas lading og dermed maks 4,6kW, men tar gjerne imot mer (mens jeg venter på å oppgradere inntakssikringen)
Har du 230V IT 3-fas, eller 400V TN? Dersom det er det siste vil e-tron uansett trekke maksimalt 16A på dette oppsettet, men det er anstendige 11kW (dvs maks av hva bilen kan klare).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Contango

Sitat fra: KjellG på mandag 04. november 2019, klokken 23:11
Ad lading. En må skille mellom tid for fullading av batteri fra tomt og etterfylling for det du har kjørt siist døgn. Vanligvis er ladebehovet mindre enn en tror, fordi en til daglig kjører mindre enn det en rekker å lade pr natt, selv med litt langsom lading.
Det er jeg enig i - men med kvalifikasjoner. Vi bor i leilighet, har to elbiler og en garasje med 3,7 kw og en med 2,3 kw (det er ikke mer kapasitet å hente der). Med to elbiler går det greit for vi kan veksle mellom bilene og det er alltid en med nok strøm. Hadde vi hatt kun en tørst elbil ville vi måttet hurtiglade når vi hadde lengre turer på påfølgende dager. Det er også ganske stor forskjell på strømbruken dersom vi står parkert utendørs om vinteren. Da går kilowattene fort unna i forvarming av batteri og kupe samt tining av snø og is. Skal man da på lengre tur er det ikke noe 100% å starte med lenger med mindre man har 7kw+ i laderen. Vi har 400V på hytta og erfaringen vår er at 11kw gir en helt annen fleksibilitet. Man trenger omtrent ikke planlegge lading lenger, uforutsette ærender er uproblematiske, og topplading kan ved behov gjøres kort tid før avreise.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geiro

Sitat fra: Orbit på tirsdag 05. november 2019, klokken 10:49
Sitat fra: geiro på tirsdag 05. november 2019, klokken 10:33
For en som ikke vet, hvor mye vil da min kommende E-tron kunne lade med på 20A 3-fas (Easee)? Har trodd jeg bare får 1-fas lading og dermed maks 4,6kW, men tar gjerne imot mer (mens jeg venter på å oppgradere inntakssikringen)
Har du 230V IT 3-fas, eller 400V TN? Dersom det er det siste vil e-tron uansett trekke maksimalt 16A på dette oppsettet, men det er anstendige 11kW (dvs maks av hva bilen kan klare).

det er 230V IT 3-fas jeg har med 20A sikring på kursen til Easee laderen (3-fas)

Hårek

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA