Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av e tron

Startet av Sandra87, lørdag 02. november 2019, klokken 22:37

« forrige - neste »

Sandra87

Vi kommer nok til å kjøpe oss en e tron.

Blir nok å ha den i maksimalt 3 år. Så gidder ikke installere lader hjemme.
Er vel amp strømmen måles med ?😬😬 Kan ikke mye om dette. Men kan man velge ulik amp? Hva burde man ha for å lade bilen?

Håper noen kan hjelpe meg og gi noe innspill. Syns dette med elbil er en stor overgang.

Elmic

Sitat fra: Sandra87 på lørdag 02. november 2019, klokken 22:37
Vi kommer nok til å kjøpe oss en e tron.

Blir nok å ha den i maksimalt 3 år. Så gidder ikke installere lader hjemme.
Er vel amp strømmen måles med ?😬😬 Kan ikke mye om dette. Men kan man velge ulik amp? Hva burde man ha for å lade bilen?

Håper noen kan hjelpe meg og gi noe innspill. Syns dette med elbil er en stor overgang.

Om dere ikke skal ha lader, er det bare å smøre seg med tålmodighet, for det tar laaaaang tid å lade med nødladeren som følger med. Da jeg lånte E-tron 55 ble estimert tid til fullt oppladet batteri oppgitt til 50 timer. Tror det var rundt 30-40% på batteriet da.

Dere må uansett ha inn en egen dedikert kurs til lading med rett type jordfeilvern. Det er direkte brannfarlig å lade på en kurs som ikke er beregnet til elbil lading. I tillegg kan feil i ladesystemet føre til at utstyr i sikringsskapet blir ødelagt om du ikke har jordfeilvern som takler dette.

Tiltak må dere gjøre uansett om dere kjøper elbil, og det koster ikke så mye ekstra å få en egen lader.

Dere kan jo selvsagt betale for lading på hurtigladere rundt on kring, men det koster.

Med en lader på 32A (7.2kw 230v) lader du bilen opp på fra 0-100% rundt 10 timer +-
Bestilt e-tron 50 Advanced Business ++ 16.10.19

TB

Selv om dere skal bare ha e-tron i tre år, så kommer dere gjerne til å erstatte den med en annen bil?

En fastmontert lader har noen fordeler:

- Sikrere, ved at den er fastmontert, mindre risiko for feil.
- Raskere, lading.
- Enklere tilkobling, ved at den er klar til å koble til.

Å benytte ladekabel med "standard plugg" (dvs schuko) som følger med bilen er i hht. gjeldende retningslinjer bare for "tilfeldig bruk", dvs. på reise. Om det vil være godkjent på t.d. en arbeidsplass er jeg usikker på. 

Det vil i de fleste tilfelle fungere fint, spesielt om ampere stilles lavt vil risiko bli mindre. Men, da går det også lang tid å lade opp igjen bilen. Typiske verdier er 6-8-10-12 ampere for en slik medfølgende kabel. OM noe skulle skje vil nok forsikringsselskapet være rask med avkortingen om årsaken kan spores til ladingen.

Når ladestasjonen først er montert hjemme er det svært enkelt med elbil, koble til kabel - bilen lader. Ta ut kabel før en skal kjøre. (Om en glemmer å ta ut så vil ikke bilen kjøre...)

Tips til hjemmelader: https://www.circlekcharge.com/hjemmelading
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: Elmic på lørdag 02. november 2019, klokken 23:01
Dere må uansett ha inn en egen dedikert kurs til lading med rett type jordfeilvern. Det er direkte brannfarlig å lade på en kurs som ikke er beregnet til elbil lading. I tillegg kan feil i ladesystemet føre til at utstyr i sikringsskapet blir ødelagt om du ikke har jordfeilvern som takler dette.
Du tenker på at feil i lader (i bilen) sender likestrøm tilbake til strømnettet?

Det som står sikringsskapet vil gjerne overleve, men annet utstyr i huset kan potensielt bli ødelagt.

Ville selv fryktet bruken av en tilfeldig stikk / kurs mer. Den kan være koblet via flere koblingsbokser, som fører til varmgang. Har selv sett dette, det tok flere år før det ble varmt nok til at boksen smeltet. Heldigvis oppdaget før mer skade oppstod.

Samme problemstilling gjelder også varmtvannstank, en grunn til at disse nå kobles direkte, og via stikk kontakt som før.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Sandra87

Men jeg kjenner flere som bare lader sånn hjemme. En som har tesla, som ladet denne i flere år hjemme før han installerte lader. Og en med BMW i3.

Vi skal ha e tron 50, så tar vel litt kortere tid.

Men må man kjøpe lader for 10.000 da og elektriker for 5000🙄 Må man gjøre noe i sikringsskapet? Øke strømkapasitey eller sånn?  Vil denne laderen gjøre at det går så mye fortere? Har virkelig ikke peiling

Beklager surrete innlegg, men lurer på så mye.
Både med hva man skal velge av utstyr på bilen og det med lading.

Elmic

Sitat fra: TB på lørdag 02. november 2019, klokken 23:12
Sitat fra: Elmic på lørdag 02. november 2019, klokken 23:01
Dere må uansett ha inn en egen dedikert kurs til lading med rett type jordfeilvern. Det er direkte brannfarlig å lade på en kurs som ikke er beregnet til elbil lading. I tillegg kan feil i ladesystemet føre til at utstyr i sikringsskapet blir ødelagt om du ikke har jordfeilvern som takler dette.
Du tenker på at feil i lader (i bilen) sender likestrøm tilbake til strømnettet?

Det som står sikringsskapet vil gjerne overleve, men annet utstyr i huset kan potensielt bli ødelagt.

Ville selv fryktet bruken av en tilfeldig stikk / kurs mer. Den kan være koblet via flere koblingsbokser, som fører til varmgang. Har selv sett dette, det tok flere år før det ble varmt nok til at boksen smeltet. Heldigvis oppdaget før mer skade oppstod.

Samme problemstilling gjelder også varmtvannstank, en grunn til at disse nå kobles direkte, og via stikk kontakt som før.

Helt riktig ☺️ ved feil kan likestrøm føres tilbake på strømnettet. Dette kan ødelegge samtlige jordfeilbrytere i installasjonen.

Og godt poeng at koblingsbokser fort kan bli skadet.

Selve laderen er i bilen. Det som ofte blir betegnet som en ladestasjon hjemme er i prinsippet bare en strømforsyning som er beregnet for lading.

Hurtig og lynladere er DC lading. Her står selve laderen i ladestasjonen.
Bestilt e-tron 50 Advanced Business ++ 16.10.19

Elmic

Sitat fra: Sandra87 på lørdag 02. november 2019, klokken 23:18
Men jeg kjenner flere som bare lader sånn hjemme. En som har tesla, som ladet denne i flere år hjemme før han installerte lader. Og en med BMW i3.

Vi skal ha e tron 50, så tar vel litt kortere tid.

Men må man kjøpe lader for 10.000 da og elektriker for 5000🙄 Må man gjøre noe i sikringsskapet? Øke strømkapasitey eller sånn?  Vil denne laderen gjøre at det går så mye fortere? Har virkelig ikke peiling

Beklager surrete innlegg, men lurer på så mye.
Både med hva man skal velge av utstyr på bilen og det med lading.

Kontakt installatør i området deres og få dem til å komme med råd utfra hva behovet deres er.

Om du har nok kapasitet er det ikke så mye du trenger å gjøre annet enn å få lagt opp ny kurs og et overspenningsvern(lovpålagt ved installering av lader) om du ikke allerede har det.


Bestilt e-tron 50 Advanced Business ++ 16.10.19

Contango

Du må ikke tenke på det en gang. Legg inn en ordentlig ladestasjon. For det første vil dere oppleve at behovet for lading er større enn dere tror nå, og for det andre kommer dere aldri til å ha noe annet enn elbil igjen når dere først bytter. Ladestasjonen kommer til å vare mye lenger enn de tre årene og passer til nesten alle elbiler.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

elektro

Sitat fra: Elmic på søndag 03. november 2019, klokken 00:14
Sitat fra: Sandra87 på lørdag 02. november 2019, klokken 23:18
Men jeg kjenner flere som bare lader sånn hjemme. En som har tesla, som ladet denne i flere år hjemme før han installerte lader. Og en med BMW i3.

Vi skal ha e tron 50, så tar vel litt kortere tid.

Men må man kjøpe lader for 10.000 da og elektriker for 5000🙄 Må man gjøre noe i sikringsskapet? Øke strømkapasitey eller sånn?  Vil denne laderen gjøre at det går så mye fortere? Har virkelig ikke peiling

Beklager surrete innlegg, men lurer på så mye.
Både med hva man skal velge av utstyr på bilen og det med lading.

Kontakt installatør i området deres og få dem til å komme med råd utfra hva behovet deres er.

Om du har nok kapasitet er det ikke så mye du trenger å gjøre annet enn å få lagt opp ny kurs og et overspenningsvern(lovpålagt ved installering av lader) om du ikke allerede har det.

Enig, det behøver ikke bli så dyrt og du kan bruke kladden som følger med bilen, men helst sammen med den blå industrikontrakten som også følger med. Det er utbyttbart sluttstykke. Da fullader du batteriet på e-tron 50 fra 0-100% på ca. 9 timer. I hverdagen bruker de fleste max halvparten av batteriet, og du lader altså opp igjen på 4,5 timer.

Du trenger en elektriker (koster oftest et par tusen), overspenningsvern type B (f.eks. av typen Chint til 1300 kroner) og selve veggkontakten CCE 32A 230V som koster et par hundre. Altså 4-5000 kr. totalt for trygg, forskriftsmessig lading med OK hastighet (7,2 kW) hvis du har flaks. Men, hvis du må til med ytterligere kabling og etablere en ny kurs, kan det bli litt dyrere. Til dels mye dyrere. Noen må jo grave også..

PS! Bilen kan bestilles med 11kW lader og rød 16A industrikontakt også, tror jeg. Altså trefase. Koster vel ikke noe ekstra (?), men da må dette spesifiseres ved bestilling og du må ha 400V anlegg hjemme, ledig kapasitet, kraftig nok kabel etc. Elektrikervurdering mao. Da lader du 100 eller 50% på hhv. 6 og 3 timer, i følge min hoderegning.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ingeniøren

Har man ikke råd til skikkelig lading hjemme pga dyr bil så får man heller kjøpe en billig.... :D

Videre er det sånn at brenner det og man så heldig at ingen skades så er det ikke sikkert forsikringsselskapet vil bygge opp huset uten at du spytter i en betydelig del mao regress...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kåre Knatten

Det er vel stor mulighet at den neste bilen blir en elbil også. Ca kr.15000,- er nesten det samme som B&O anlegget og det må leveres sammen med bilen, ladestasjonen har en fortsatt.

Machina

Sitat fra: elektro på søndag 03. november 2019, klokken 11:27
Sitat fra: Elmic på søndag 03. november 2019, klokken 00:14
Sitat fra: Sandra87 på lørdag 02. november 2019, klokken 23:18

PS! Bilen kan bestilles med 11kW lader og rød 16A industrikontakt også, tror jeg. Altså trefase. Koster vel ikke noe ekstra (?), men da må dette spesifiseres ved bestilling og du må ha 400V anlegg hjemme, ledig kapasitet, kraftig nok kabel etc. Elektrikervurdering mao. Da lader du 100 eller 50% på hhv. 6 og 3 timer, i følge min hoderegning.

Bilen leveres standard med 11kW, men kan bestilles med 22kW. Det koster ekstra.

Vollis47

Sitat fra: Sandra87 på lørdag 02. november 2019, klokken 22:37
Vi kommer nok til å kjøpe oss en e tron.

Blir nok å ha den i maksimalt 3 år. Så gidder ikke installere lader hjemme.
Er vel amp strømmen måles med ?😬😬 Kan ikke mye om dette. Men kan man velge ulik amp? Hva burde man ha for å lade bilen?

Håper noen kan hjelpe meg og gi noe innspill. Syns dette med elbil er en stor overgang.

Jeg har ikke eTron selv, men har god erfaring med tidligere Audier, så dette er sikkert en god bil.

Men ladeløsninger har jeg mer erfaring med. Kjøper du deg en elbil i dag, så kjøp for all del en skikkelig ladeboks og få den installert av en kompetent elektriker. Alle andre løsninger, med Schuko eller industrikontakt vil bare være ting du kommer til å være bare halvveis fornøyd med.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 03. november 2019, klokken 11:27
Du trenger en elektriker (koster oftest et par tusen), overspenningsvern type B (f.eks. av typen Chint til 1300 kroner) og selve veggkontakten CCE 32A 230V som koster et par hundre. Altså 4-5000 kr. totalt for trygg, forskriftsmessig lading med OK hastighet (7,2 kW) hvis du har flaks.
Forskjellen på b-vern+ industrikontakt og en ladeboks er ca 4K kr. Da slipper man og å bruke nødladeren som da kan ligge i bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sandra87

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. november 2019, klokken 13:46
Sitat fra: elektro på søndag 03. november 2019, klokken 11:27
Du trenger en elektriker (koster oftest et par tusen), overspenningsvern type B (f.eks. av typen Chint til 1300 kroner) og selve veggkontakten CCE 32A 230V som koster et par hundre. Altså 4-5000 kr. totalt for trygg, forskriftsmessig lading med OK hastighet (7,2 kW) hvis du har flaks.
Forskjellen på b-vern+ industrikontakt og en ladeboks er ca 4K kr. Da slipper man og å bruke nødladeren som da kan ligge i bilen.

Så for 9000 totalt kan jeg få lader hjemme? Hvordan lader da? Og hvor lang tid vil det ta å lade bilen? Vi har ikke 3 fas.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA