Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete

Startet av Jambo, søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28

« forrige - neste »

Jambo

https://www.nrk.no/ytring/utenfor-rekkevidde-1.14737493

Medfører påstandene i ytringen på NRK.no riktighet? Ladekøer fra helvete, åtte apper og fire ladebrikker, sniking og krangling i ladekøer, og felles fiendskap mot Teslaeiere fra de andre elbilistene?

Vollis47

Treffer stort sett bare hyggelige mennesker ved ladestasjonene. Men jeg har noen ganger opplevd problem med å få ladet, så da har jeg kjørt til neste ladestasjon. Ikke lurt å vente til det er nesten tomt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

hELgenen

Mye sant i det som skrives der ja. Det finnes ingen system for ladekøer på det fleste stasjonene - og de med høyest miljøavtrykk får faktisk billigst lading, mens de minste elbilene med begrenset ladekapasitet må betale blodpris. Og så har du alle appene og brikkene - også korrekt beskrevet. Men dette med forskjellige betalingsløsninger og apper er jo en trend overalt i alle bransjer...
Og det er vel ingenting som tyder på at det skal bli bedre til påsken i 2025? Kanskje en eller annen må komme med en kø app der en går frem til pumpen og skanner koden for å få tildelt kø nr. Og så plutselig får vi krangler mellom de som KAN appen og de som IKKE kan - synes jeg ser tegn i tiden på at det meste skal bli vanskeligere enn før dessverre.........

Philip Marlowe

Synes det er mange gode poenger i den ytringen. Hvis jeg kjører utenfor Teslas ladenettverk så kommer utfordringene. Jeg har flere forskjellige brikker og apper til bruk i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland. Ikke alltid jeg får dem til å virke. Og hvis de virker, så har jeg flere ganger i sommer opplevd at ladestasjonen ikke virker.

Det er ikke rart at Tesla Model 3 er Norges mest solgte elbil og bil i 2019. Alt annet enn Tesla og fossilbiler blir for upålitelig og tungvint! Hvorfor kan ikke ladestasjonene ha kortautomat??
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

hELgenen

Kortautomater er dyre i drift. Derfor stadig flere aktører i alle mulige bransjer lager sin egen løsning. Det er vi forbrukere som taper på dette,mens selskapene får mindre kostnader.

Philip Marlowe

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:06
Kortautomater er dyre i drift. Derfor stadig flere aktører i alle mulige bransjer lager sin egen løsning. Det er vi forbrukere som taper på dette,mens selskapene får mindre kostnader.

Hvis dette er grunnen, så synes jeg dette er svært kortsiktig tenkt av ladeoperatørene. De taper salg.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

eivhelle

Sitat fra: Jambo på søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28
https://www.nrk.no/ytring/utenfor-rekkevidde-1.14737493

Medfører påstandene i ytringen på NRK.no riktighet? Ladekøer fra helvete, åtte apper og fire ladebrikker, sniking og krangling i ladekøer, og felles fiendskap mot Teslaeiere fra de andre elbilistene?
Det er sikkert mulig å lage seg problemer tilsvarende det som blir beskrevet, men stemmer på ingen måte med min egen erfaring. I år har jeg kun stått i ladekø en gang. Da måtte jeg vente 20 minutter. Jeg har en ladebrikke som er registrert hos fortum, grønn kontakt, BKK og Circle K. Og jeg passer selvsagt på å aldri være i nærheten av å kjøre tom for strøm.

Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kristian O

Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:59
Sitat fra: Jambo på søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28
https://www.nrk.no/ytring/utenfor-rekkevidde-1.14737493

Medfører påstandene i ytringen på NRK.no riktighet? Ladekøer fra helvete, åtte apper og fire ladebrikker, sniking og krangling i ladekøer, og felles fiendskap mot Teslaeiere fra de andre elbilistene?
Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
Er det misbruk å lade mens man handler? Det gjer vi ofte, både med Tesla og Kia. Vi er selvfølgelig ikkje vekk lenge, og er tilbake lenge før ladinga er ferdig.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rollep

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:06
Kortautomater er dyre i drift. Derfor stadig flere aktører i alle mulige bransjer lager sin egen løsning. Det er vi forbrukere som taper på dette,mens selskapene får mindre kostnader.
Trenger vel ikke kortautomater? De fleste kort har mulighet for kontaktløs betaling, og leser finnes allerede på hver eneste lader.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: Kristian O på søndag 13. oktober 2019, klokken 11:20
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:59
Sitat fra: Jambo på søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28
https://www.nrk.no/ytring/utenfor-rekkevidde-1.14737493

Medfører påstandene i ytringen på NRK.no riktighet? Ladekøer fra helvete, åtte apper og fire ladebrikker, sniking og krangling i ladekøer, og felles fiendskap mot Teslaeiere fra de andre elbilistene?
Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
Er det misbruk å lade mens man handler? Det gjer vi ofte, både med Tesla og Kia. Vi er selvfølgelig ikkje vekk lenge, og er tilbake lenge før ladinga er ferdig.
Hva regner du som ferdig lading, 80% eller 100% ?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns artikkelen understreker viktigheten av å kjøpe elbil med tilstrekkelig rekkevidde for hverdagskjøringen.

Velger man da en elbil som får halvert rekkevidden på vinteren, så bør den ha dobbel rekkevidde av det man trenger for hverdagskjøringen på sommeren. Pluss margin, så klart.

Har man da f.eks en første generasjon Leaf som klarer 70 km på vinteren, så bør man ikke kjøre veldig mye mer enn 50 km i hverdagen for at dette er riktig valg.

Nyere elbiler har betraktelig mer rekkevidde enn eldre elbiler, så slike hverdagsutfordringer er noe som løser seg selv over tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OhmPaPa

Sitat fra: Kristian O på søndag 13. oktober 2019, klokken 11:20
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:59
Sitat fra: Jambo på søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28
https://www.nrk.no/ytring/utenfor-rekkevidde-1.14737493

Medfører påstandene i ytringen på NRK.no riktighet? Ladekøer fra helvete, åtte apper og fire ladebrikker, sniking og krangling i ladekøer, og felles fiendskap mot Teslaeiere fra de andre elbilistene?
Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
Er det misbruk å lade mens man handler? Det gjer vi ofte, både med Tesla og Kia. Vi er selvfølgelig ikkje vekk lenge, og er tilbake lenge før ladinga er ferdig.

Det er naturligvis ikke misbruk.

Tvert i mot er det slik man skal lade. Mens man gjør andre ærender.

Det kan godt være at det trengs flere ladere på Geilo - er ikke kjent der. Men det er det i såfall operatøren som må gjøre. Regner med at @eivhelle har kontaktet operatøren og etterlyst flere ladepunkter?


> felles fiendskap mot Teslaeiere fra de andre elbilistene?

Hmm...

Moby

#12
Det virker som hun tror at rekkevidden på nye elbiler vil stå stille fremover. Det vil den jo selvfølgelig ikke gjøre å da faller veldig mange av argumentene hennes i grus.

Etterhvert som elbilene får lenger rekkevidde vil ikke da vel behove for å hurtilade bli mindre? Tesla model 3 long range klarer 500km. Vw id3 kommer først med et 58kwt batteri med 420km rekkevidde og kommer senere med 77kwt som har en rekkevidde på 550km, BMW i4 får en rekkevidde på ca 700km med det største batteriet på 120kwt. Hvor mange hurtigladere kan du kjøre forbi da.

Allerede har vi elbiler som lader ganske raskt med 100kw+ og i årene fremover vil de alle fleste biler kunne lades raskere. Taycan er jo kongen av ladefart akkurat nå, men det er ikke noen folkebil. Det blir stadig flere 150kw ccs ladere rundt om kring så hvis vanlige biler klarer å lade mellom 100 til 150kw tar det ikke mange minuttene å fylle noen km på batteriet.

Når om noen få år elbilparken har mye lenger rekkevidde, og kan hurtiglade både 2 og 3 ganger raskere enn på 50kw. Da er det naturlig å tro det blir mindre behov for hver enkelt elbil å hurtiglade selv om det blir flere elbiler.

Flere andre i tråden her har sagt det, denne dama har sikkert en gammel leaf som har mistet en strek eller tre på batterikapasiteten. Og dette er den eneste erfaringen hun har med elbiler, ellers hadde hun ikke skrevet innlegget. Hun burde prøvekjøre en Tesla model 3 LR, Vw id3, E-niro, kanskje nye Renualt zoe som faktisk har ccs plugg, eller hvilken som helst ny eller nært forestående elbil.
E-golf 2019 mod.

hgs

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:06
Kortautomater er dyre i drift. Derfor stadig flere aktører i alle mulige bransjer lager sin egen løsning. Det er vi forbrukere som taper på dette,mens selskapene får mindre kostnader.

Er de det? Teknologien er iallfall billig. Et vennepar driver en gårdskafe på hobbybasis, åpen 10 dager i året. Kan betale med kort og Vipps. Om det er egne priser for lavvolumaktører vet jeg ikke noe om, men at det er for dyrt for ladeaktørene tror jeg ikke på.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:59
Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
Dusteutsagn. Teslaer har like mye rett til å lade der som andre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA