Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete

Startet av Jambo, søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: hemi på søndag 27. oktober 2019, klokken 20:25
I dag trengte jeg en liten topoff selv med lading hjemme hver dag har jeg ikke klart mitt mål om 90% på starten av dagen, fullt mcd etter ås retning sverige, og fullt ved skøyen på vei hjem, ble å lusekjøre og komme hjem med <10%.

I uken har jeg prøvd lade på mcd ullevåll, (fullt og kø) samt mcd alnabru, samme der.


Kjører tesla, men hjalp ikke så mye når det ikke var noen på veien i dag, måtte kjørt 20-25 min omvei for å finne en.

Det som er nytt denne vintern, kontra vintern i fjor og generelt er hvor mange tesla det står både på CCS, men også S/X med chademo adapter, samt ipace, e-tron begynner også virkelig melde seg på i køene.

Jeg snitter siste tiden 200+ på min model 3, and ze struggle is real. Systemet som viser ledige ladere MÅ OGSÅ BLI BEDRE. Og noen må samle driten i en app som også viser status

enig er helt tragisk med hurtiglading i oslo, tesla burde hatt superchargers på alle service sentrene.
Verre blir nok neste år når 20 000 får id3 i tillegg til alle teslaene .
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Er det egentlig hurtiglading det er mest mangel på i Oslo? Er det så mange på gjennomreise som trenger ladestopp her? Er det ikke mer destinasjonslading og hjemmelading/gatelading man egentlig trenger?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hemi

Begge deler, det ene påvirker det andre, jeg trengte primært hurtiglading, men det var konsekvens at hjemmeladingen ikke klarer dra 10 til 90% når jeg parkerer 23-24 tiden og ut 07

jkirkebo

Sitat fra: Vesel på søndag 27. oktober 2019, klokken 19:51
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. oktober 2019, klokken 09:07
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. oktober 2019, klokken 20:46
Sykler om det er dagskift eller kveldsskift, kjører elbil om det er nattskift siden jeg ikke orker å sykle 8km etter en nattevakt.
Elsykkel
Se på hva ungdommene gjør, det er det som er framtida. De swagger rundt på elektrisk sparkesykkel.

Jeg har selv kjøpt en. Genial måte å komme seg rundt på. Blir som med en sykkel, men er artigere, man kan reise lengre uten å bli utslitt, man har bedre kontroll og tar mindre plass i fotgjengertette områder og den er lettere å stue bort og frakte meg seg i en bil eller på toget. Har ikke fått opp hjemmeladeren ennå, så når jeg skal ut og lade noen timer så slenger jeg bare den i bagasjerommet og yeeter hjem igjen på den før jeg henter bilen på samme måte. Bare kjøp en som har litt sterk motor og god fjæring så du ikke rister løs gebisset. En 300 w motor er sikkert ok for en tenåring på 50 kg, men for voksne menn på 80-90 kg så går det tregt i oppoverbakker.

Sparkesykkel er neppe tingen for 8km forflytning året rundt uavhengig av vær ;) Tror nok jeg holder meg til elsykkelen, virker ganske mye tryggere også.

Tipper det er en del vanskeligere å låse fast disse også? Å ta med på toget er utelukket, skjer ikke.

El-sparkesykkel er sikkert fint for mange, for meg har det ca. null nytteverdi så jeg kommer neppe til å kjøpe en eller registere meg på noen av appene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vesel

#139
Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. oktober 2019, klokken 22:30
Sparkesykkel er neppe tingen for 8km forflytning året rundt uavhengig av vær ;)
Sparkesyklene er for det meste IP54, så de skal tåle regn. Jeg har ihvertfall tenkt å bruke den i regnvær og på vinteren så langt det er mulig med de små hjulene. Får se hvor lenge sparkesykkelen varer - ikke umulig jeg må kjøpe ny etterhvert og være mer forsiktig. Dette blir en test-sykkel!

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. oktober 2019, klokken 22:30Tror nok jeg holder meg til elsykkelen, virker ganske mye tryggere også.
Vil ikke si de er farligere enn sykkel. Hjulene er mindre og styrene er kortere enn på sykkel, så kjører man på et hull eller større ujevnheter så er det lettere å miste styringen å falle over ende. På den annen siden så er man nærmere bakken og står oppreist, så skaden vil bli mindre ved et fall enn på en sykkel. Dessuten har man noe bedre kontroll, det er lettere og raskere å stoppe og starte ved tett trafikk. Man behøver ikke leie den lille sparkesykkelen rundt fotgjengere for å være helt trygg.

Har for øvrig 80 km bak meg nå uten noen uhell. Kan ikke akkurat si det samme om Segway MiniPro-en, en selvbalanserende ståhjuling.  :laugh:

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. oktober 2019, klokken 22:30
Tipper det er en del vanskeligere å låse fast disse også?
Ikke mye. Jeg har kjøpt en billig bøylelås som henger fast på stammen under transport. Den kan jeg lirke gjennom bakhjulet og feste til f.eks. et sykkelstativ. Den kan også tres rundt stammen. Ved bruk av spirallås ville det vært enda lettere å finne noe å feste den til, men de er jo lettere å klippe. På modellene med app (Xiaomi, Ninebot) kan man også låse sykkelen elektronisk. Muligens blir den da gjort ubrukelig ved tyveri. Ihvertfall kan ingen bare kjøre av gårde med sykkelen din der og da.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

emurof

Sitat fra: hemi på søndag 27. oktober 2019, klokken 22:26
Begge deler, det ene påvirker det andre, jeg trengte primært hurtiglading, men det var konsekvens at hjemmeladingen ikke klarer dra 10 til 90% når jeg parkerer 23-24 tiden og ut 07
Med 32A bør du da klare å lade opp 70-80% til på den tiden? Men du har kanskje ikke 32A?

hemi

Hadde jeg hatt 32A hadde det gått fint og sjelden/aldri vært noe problem med model 3 for meg, men har  tidvis ned mot  10/8/6A p.g.a. kapasitet og andre som lader hjemme.
På jobb nå også er "alle" på laderne, så får oftere 16A enn 32A.  Alle lader jo oftere, lenger, mer siden forbruket går opp.

Man får vel ikke lenger lov å anlegge 32A 1 fas 230V i oslo/bærum om dagen omtrent?


Da andre på jobb har i3 og leaf med lite rekkevidde kan jeg ikke akkuratt heller be de slutte lade ;)

Apache

Liten info fra en Tesla Model S 75d eier:

Lade hastigheten du får på en TMS 75d på en vanlig hurtig lader er mellom 33-40Kw maks. Skal jeg lade lade fra en vanlig hurtiglader fra 10-20% til 80% ca så tar det en times tid pluss. Dette fordi batterispenningen er på 350v (samme som e-golf), ikke 400v som er vanlig blant flest el-biler.
Jeg bor i Oslo men siden jeg bor i blokk så kan jeg ikke lade hjemme, jeg lader noe på jobb men det er bare fra 10a kurs. Den ladingen dekker reise til/fra jobb i praksis.

Så hvis noen lurer på hvorfor noen Tesla eiere "opptar" en hurtiglader så kan årsaken være som min situasjon er.

ps. Jeg var klar over begrensningene ved lading hjemme når jeg kjøpte bilen. Og er man ufornuftig som meg og bruker penger på bil i stedet for større hus/leilighet så kan en vanlig lavlønnet arbeider få råd til en Tesla. Selv om all fornuft tilsier det ikke lønner seg økonomisk. Dvs Ikke alle går i dress og slips og bor på holmenkollen og driter penger som kjører Tesla

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA