Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete

Startet av Jambo, søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: Rollep på søndag 13. oktober 2019, klokken 11:35
Sitat fra: Kristian O på søndag 13. oktober 2019, klokken 11:20
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:59
Sitat fra: Jambo på søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28
https://www.nrk.no/ytring/utenfor-rekkevidde-1.14737493

Medfører påstandene i ytringen på NRK.no riktighet? Ladekøer fra helvete, åtte apper og fire ladebrikker, sniking og krangling i ladekøer, og felles fiendskap mot Teslaeiere fra de andre elbilistene?
Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
Er det misbruk å lade mens man handler? Det gjer vi ofte, både med Tesla og Kia. Vi er selvfølgelig ikkje vekk lenge, og er tilbake lenge før ladinga er ferdig.
Hva regner du som ferdig lading, 80% eller 100% ?
Så mykje eg treng. Vanligvis er det ca 50%, ofte mindre.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

eivhelle

#16
Sitat fra: Kristian O på søndag 13. oktober 2019, klokken 11:20
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:59
Sitat fra: Jambo på søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28
https://www.nrk.no/ytring/utenfor-rekkevidde-1.14737493

Medfører påstandene i ytringen på NRK.no riktighet? Ladekøer fra helvete, åtte apper og fire ladebrikker, sniking og krangling i ladekøer, og felles fiendskap mot Teslaeiere fra de andre elbilistene?
Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
Er det misbruk å lade mens man handler? Det gjer vi ofte, både med Tesla og Kia. Vi er selvfølgelig ikkje vekk lenge, og er tilbake lenge før ladinga er ferdig.
Ja. Det er misbruk å okkupere eneste laderen i mils omkrets om du like gjerne kunne ladet på hytta. Og dette er en lader som er nødvendig å bruke for de som skal over hardangervidda med eldre elbiler med typisk 24kWh batteri.

Jeg har selv sluttet å planlegge inn ladestopp på Geilo når jeg drar på langtur i utfartshelger. Som regel kjører det en kolonne av elbiler rundt i ring og venter på at laderen skal bli ledig. Og AC uttaket er som regel okkupert av en Tesla, mens resten av køen venter på å slippe til på DC laderen. Derfor lader jeg nå alltid på Dagali og tar heller en dopause uten lading på Geilo, siden fasilitetene på Dagali er heller dårlige.

Nå kan man selvsagt i rettferdighetens navn legge til at problemstillingen på Geilo kunne vært løst om en hadde etablert flere ladere og samtidig ikke plassert laderne på den mest sentrumsnære parkeringsplassen på stedet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ingeniøren

Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 16:41
Sitat fra: Kristian O på søndag 13. oktober 2019, klokken 11:20
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:59
Sitat fra: Jambo på søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28
https://www.nrk.no/ytring/utenfor-rekkevidde-1.14737493

Medfører påstandene i ytringen på NRK.no riktighet? Ladekøer fra helvete, åtte apper og fire ladebrikker, sniking og krangling i ladekøer, og felles fiendskap mot Teslaeiere fra de andre elbilistene?
Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
Er det misbruk å lade mens man handler? Det gjer vi ofte, både med Tesla og Kia. Vi er selvfølgelig ikkje vekk lenge, og er tilbake lenge før ladinga er ferdig.
Ja. Det er misbruk å okkupere eneste laderen i mils omkrets om du like gjerne kunne ladet på hytta. Og dette er en lader som er nødvendig å bruke for de som skal over hardangervidda med eldre elbiler med typisk 24kWh batteri.

Jeg har selv sluttet å planlegge inn ladestopp på Geilo når jeg drar på langtur i utfartshelger. Som regel kjører det en kolonne av elbiler rundt i ring og venter på at laderen skal bli ledig. Og AC uttaket er som regel okkupert av en Tesla, mens resten av køen venter på å slippe til på DC laderen. Derfor lader jeg nå alltid på Dagali og tar heller en dopause uten lading på Geilo, siden fasilitetene på Dagali er heller dårlige.

Nå kan man selvsagt i rettferdighetens navn legge til at problemstillingen på Geilo kunne vært løst om en hadde etablert flere ladere og samtidig ikke plassert laderne på den mest sentrumsnære parkeringsplassen på stedet.

Ja det handler om å vise hensyn og litt ladevett. Var i en diskusjon for litt siden der poenget mitt var at de som kjørte Tesla burde holde seg til sitt nett når det var likeverdig slik at de ikke blokkerte for folk som ikke kjørte Tesla. Da fikk jeg så øra flagret med melding som at jeg var evneveik og hadde skrytt på meg utdannelse. Det er tydelig at vi har fått et seg selv nok samfunn - dessverre...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: hgs på søndag 13. oktober 2019, klokken 13:42
Sitat fra: hELgenen på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:06
Kortautomater er dyre i drift. Derfor stadig flere aktører i alle mulige bransjer lager sin egen løsning. Det er vi forbrukere som taper på dette,mens selskapene får mindre kostnader.

Er de det? Teknologien er iallfall billig. Et vennepar driver en gårdskafe på hobbybasis, åpen 10 dager i året. Kan betale med kort og Vipps. Om det er egne priser for lavvolumaktører vet jeg ikke noe om, men at det er for dyrt for ladeaktørene tror jeg ikke på.

Det at det er dyrt ble i alle fall hevdet av aktørene selv.
https://www.tu.no/artikler/over-300-hurtigladesteder-drives-av-en-rekke-ulike-aktorer-na-kreves-felles-betalingssystem/363976

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. oktober 2019, klokken 14:36
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:59
Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
Dusteutsagn. Teslaer har like mye rett til å lade der som andre.

Joda,men det er jo moralsk forkastelig å okkupere en lader enkelte MÅ bruke for å krysse hardangervidda. Tror enkelte ikke evner å tenke i slike baner og bare tar plassen i ren egotrip som en parkeringsplass. Ikke første gang det har skjedd dessverre. Og det å sette seg inn i andres situasjon er det jo mange som ikke klarer.  Så nettopp 2 Tesla stå å tyvlade utenfor en videregående skole. Kjører forbi der daglig,og INGEN andre elbiler enn Tesla pleier å stå der i helgen. Samme kan ses på p plassen til min arbeidsgiver. Flere Tesla står der i helgen og fyller gratis. Nå er det blitt så ille at de vil montere betalingsløsning for å lade på jobb. Hvorfor det BARE er Tesla eiere jeg ser gjør dette forstår jeg ikke,men jeg har sett dette over flere år. Kommunen måtte f.eks fjerne sine punkt  og erstatte med betalingsløsning fordi det ble misbrukt så mye. Jeg tror nok de aller fleste Tesla eiere er som folk flest,men det er noen råtne epler der en ikke finner så mange av på andre merker. Og det å bruke den eneste hurtigladeren ved en fjellovergang som p plass er lov,men ikke særlig pent

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. oktober 2019, klokken 14:36
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:59
Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
Dusteutsagn. Teslaer har like mye rett til å lade der som andre.
Misbruk betyr ikke at man gjør noe ulovlig, men at man driter i at det man gjør går ut over andre.

Det er denne holdningen som gjør at det blir konflikter ved ladestasjonene. Og du understreker poenget mitt på en utmerket måte ved å kalle det et "dusteutsagn" i stedet for å komme med et saklig argument for hvorfor det er riktig å okkupere det eneste ladestasjonen på stedet, selv om en ikke har et akutt behov for å lade.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 16:41

Ja. Det er misbruk å okkupere eneste laderen i mils omkrets om du like gjerne kunne ladet på hytta. Og dette er en lader som er nødvendig å bruke for de som skal over hardangervidda med eldre elbiler med typisk 24kWh batteri.

Hvordan vet du at vedkommende kunne lade på hytta? Mange hytter har ikke innlagt strøm evt. ikke bilvei fram. blir vanskelig å lade der da. Jeg lader selv ofte høyt opp på en av hurtigladerne i Dokka vinterstid. Det er 40km og drøye 600 høydemeter opp til hytta som ikke har innlagt strøm, og med behov for å kjøre litt der oppe + strøm til oppvarming av bil osv. så trenger jeg godt med strøm på batteriet på Teslaen. Jeg står typisk på den laderen i 70-90 minutter (men det er en til der da + en dobbel AC stolpe).

Alternativet er aggregatstrøm til dobbel pris av hurtigladingen, med behov for å dra med seg store mengder bensin opp og måtte høre på støyen i 15 timer i strekk.

Kan man lade på hytta så betaler man vel neppe 4 ganger så mye pr. kWh for å bruke en hurtiglader...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1000kwh

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. oktober 2019, klokken 18:00
Sitat fra: turfsurf på søndag 13. oktober 2019, klokken 14:36
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:59
Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
Dusteutsagn. Teslaer har like mye rett til å lade der som andre.

Joda,men det er jo moralsk forkastelig å okkupere en lader enkelte MÅ bruke for å krysse hardangervidda. Tror enkelte ikke evner å tenke i slike baner og bare tar plassen i ren egotrip som en parkeringsplass. Ikke første gang det har skjedd dessverre. Og det å sette seg inn i andres situasjon er det jo mange som ikke klarer.  Så nettopp 2 Tesla stå å tyvlade utenfor en videregående skole. Kjører forbi der daglig,og INGEN andre elbiler enn Tesla pleier å stå der i helgen. Samme kan ses på p plassen til min arbeidsgiver. Flere Tesla står der i helgen og fyller gratis. Nå er det blitt så ille at de vil montere betalingsløsning for å lade på jobb. Hvorfor det BARE er Tesla eiere jeg ser gjør dette forstår jeg ikke,men jeg har sett dette over flere år. Kommunen måtte f.eks fjerne sine punkt  og erstatte med betalingsløsning fordi det ble misbrukt så mye. Jeg tror nok de aller fleste Tesla eiere er som folk flest,men det er noen råtne epler der en ikke finner så mange av på andre merker. Og det å bruke den eneste hurtigladeren ved en fjellovergang som p plass er lov,men ikke særlig pent
Mange kommunale ladere kan fritt brukes av alle. Spesielt utenom arbeidstid.

Har aldri opplevd parkering på Geilo som et problem.

Som vanlig tror jeg dere ser det dere vil se..

hELgenen

Sitat fra: 1000kwh på søndag 13. oktober 2019, klokken 19:10
Sitat fra: hELgenen på søndag 13. oktober 2019, klokken 18:00
Sitat fra: turfsurf på søndag 13. oktober 2019, klokken 14:36
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:59
Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
Dusteutsagn. Teslaer har like mye rett til å lade der som andre.

Joda,men det er jo moralsk forkastelig å okkupere en lader enkelte MÅ bruke for å krysse hardangervidda. Tror enkelte ikke evner å tenke i slike baner og bare tar plassen i ren egotrip som en parkeringsplass. Ikke første gang det har skjedd dessverre. Og det å sette seg inn i andres situasjon er det jo mange som ikke klarer.  Så nettopp 2 Tesla stå å tyvlade utenfor en videregående skole. Kjører forbi der daglig,og INGEN andre elbiler enn Tesla pleier å stå der i helgen. Samme kan ses på p plassen til min arbeidsgiver. Flere Tesla står der i helgen og fyller gratis. Nå er det blitt så ille at de vil montere betalingsløsning for å lade på jobb. Hvorfor det BARE er Tesla eiere jeg ser gjør dette forstår jeg ikke,men jeg har sett dette over flere år. Kommunen måtte f.eks fjerne sine punkt  og erstatte med betalingsløsning fordi det ble misbrukt så mye. Jeg tror nok de aller fleste Tesla eiere er som folk flest,men det er noen råtne epler der en ikke finner så mange av på andre merker. Og det å bruke den eneste hurtigladeren ved en fjellovergang som p plass er lov,men ikke særlig pent
Mange kommunale ladere kan fritt brukes av alle. Spesielt utenom arbeidstid.

Har aldri opplevd parkering på Geilo som et problem.

Som vanlig tror jeg dere ser det dere vil se..

Når kommunen må fjerne løsningen om gratis lading så er det et tydelig tegn på misbruk. Det var nok ikke slik bruk som 24/7 lading i helgene kommunen så for seg. Dessuten er det jo mange p plasser ved bedrifter som har gratis lading,men hensikten var nok heller ikke her at dette skulle brukes 24/7 i helger av folk som f.eks ikke er ansatt i bedriften. Det er denne hodeløse bruken fra enkelte utskudd som ødelegger for flertallet.
At noe ikke spesifikt angis som ulovlig betyr ikke at man med letthet skal bruke det hele tiden,da blir det jo misbruk! Er det så vanskelig å forstå?

Espen Hugaas Andersen

Hvis man ikke skilter noe ala "kun for besøkende og ansatte i arbeidstiden" så må man bare forvente at folk lader så mye de vil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. oktober 2019, klokken 19:46
Sitat fra: 1000kwh på søndag 13. oktober 2019, klokken 19:10
Sitat fra: hELgenen på søndag 13. oktober 2019, klokken 18:00
Sitat fra: turfsurf på søndag 13. oktober 2019, klokken 14:36
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:59
Hva Tesla eiere angår, er det bare et sted jeg har opplevd som problematisk. Og det er på Geilo hvor det kun er en hurtiglader, som ofte misbrukes av Tesla eiere for å få en sentrumsnær parkeringsplass mens de handler.
Dusteutsagn. Teslaer har like mye rett til å lade der som andre.

Joda,men det er jo moralsk forkastelig å okkupere en lader enkelte MÅ bruke for å krysse hardangervidda. Tror enkelte ikke evner å tenke i slike baner og bare tar plassen i ren egotrip som en parkeringsplass. Ikke første gang det har skjedd dessverre. Og det å sette seg inn i andres situasjon er det jo mange som ikke klarer.  Så nettopp 2 Tesla stå å tyvlade utenfor en videregående skole. Kjører forbi der daglig,og INGEN andre elbiler enn Tesla pleier å stå der i helgen. Samme kan ses på p plassen til min arbeidsgiver. Flere Tesla står der i helgen og fyller gratis. Nå er det blitt så ille at de vil montere betalingsløsning for å lade på jobb. Hvorfor det BARE er Tesla eiere jeg ser gjør dette forstår jeg ikke,men jeg har sett dette over flere år. Kommunen måtte f.eks fjerne sine punkt  og erstatte med betalingsløsning fordi det ble misbrukt så mye. Jeg tror nok de aller fleste Tesla eiere er som folk flest,men det er noen råtne epler der en ikke finner så mange av på andre merker. Og det å bruke den eneste hurtigladeren ved en fjellovergang som p plass er lov,men ikke særlig pent
Mange kommunale ladere kan fritt brukes av alle. Spesielt utenom arbeidstid.

Har aldri opplevd parkering på Geilo som et problem.

Som vanlig tror jeg dere ser det dere vil se..

Når kommunen må fjerne løsningen om gratis lading så er det et tydelig tegn på misbruk. Det var nok ikke slik bruk som 24/7 lading i helgene kommunen så for seg. Dessuten er det jo mange p plasser ved bedrifter som har gratis lading,men hensikten var nok heller ikke her at dette skulle brukes 24/7 i helger av folk som f.eks ikke er ansatt i bedriften. Det er denne hodeløse bruken fra enkelte utskudd som ødelegger for flertallet.
At noe ikke spesifikt angis som ulovlig betyr ikke at man med letthet skal bruke det hele tiden,da blir det jo misbruk! Er det så vanskelig å forstå?
Mener fortsatt du er på bærtur med Tesla-påstandene dine..

hELgenen

Sitat fra: 1000kwh på søndag 13. oktober 2019, klokken 20:00
Mener fortsatt du er på bærtur med Tesla-påstandene dine..

Hva er det jeg påstår?? Jeg bare observerer og forteller hva jeg ser. Jeg kan IKKE si at det er slik overalt i hele Norge - det er bare slik i mitt distrikt. På sikt forsvinner sikkert alle disse problemene ved at alle AC ladere som er gratis fjernes og at det over tid vil vi nok se at antall hurtigladere vokser slik at denne blokkeringen av enkelte hurtigladere også forsvinner. Men god folkeskikk har aldri vært feil - så å vise hensyn i trafikken såvel på ladere er å anbefale

automat

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 13. oktober 2019, klokken 19:57
Hvis man ikke skilter noe ala "kun for besøkende og ansatte i arbeidstiden" så må man bare forvente at folk lader så mye de vil.
For fem år siden var det nok sånn, men jeg tror at den tiden er forbi.
Og at ladere som står på private p-plasser i utgangspunktet ikke er greit å bruke, med mindre man har noe der å gjøre.

Ladere som står på offentlige p-plasser (med blå skilt) blir annerledes.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på søndag 13. oktober 2019, klokken 20:49
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 13. oktober 2019, klokken 19:57
Hvis man ikke skilter noe ala "kun for besøkende og ansatte i arbeidstiden" så må man bare forvente at folk lader så mye de vil.
For fem år siden var det nok sånn, men jeg tror at den tiden er forbi.
Og at ladere som står på private p-plasser i utgangspunktet ikke er greit å bruke, med mindre man har noe der å gjøre.

Ladere som står på offentlige p-plasser (med blå skilt) blir annerledes.

Personlig synes jeg ikke det er greit å parkere på en kommunal plass og lade gratis over natten. Og når det gjøres dag inn og dag ut av personer som har bosted rett ved siden av synes jeg det er forkastelig. Og jeg kjenner til ett tilfelle der en privatperson drev med akkurat dette hele tiden for å fylle opp Teslaen sin gratis. I bunn og grunn var det kommunen som dekket ladekostnadene på bilen for denne privatpersonen.Og personen hadde egen enebolig så det stod nok ikke på lademuligheter hjemme.. Der han stod tidligere har kommunen nå byttet ut løsningen slik at en må betale. Da forsvant også bilen,men det er fortsatt mulig å lade gratis enkelte andre steder...
Kommunen må jo ha sett seg lei og tatt grep,og følgelig vil jeg omtale slik lading som misbruk. Samme gjelder dersom man bruker ladeplassene som p plasser uten reellt behov for lading. En Tesla f.eks,burde jo reellt sett ha mindre behov for å bruke disse plassene for å lade. Men her jeg bor er det i alle fall en overvekt at nettopp Tesla på slike plasser. Til og med på jobben min døgnet enkelte Tesla eiere med bilen for å lade den opp gratis..Så da endte det med betalingsløsning og tomme p plasser om natten. Nei,synes ikke noe om dette tankesettet om at er det ikke forbudt er det lov. Og resultatet ser vi jo: Gratis AC ladere blir gjort om med betalingsløsninger.

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på søndag 13. oktober 2019, klokken 18:24
Det er denne holdningen som gjør at det blir konflikter ved ladestasjonene. Og du understreker poenget mitt på en utmerket måte ved å kalle det et "dusteutsagn" i stedet for å komme med et saklig argument for hvorfor det er riktig å okkupere det eneste ladestasjonen på stedet, selv om en ikke har et akutt behov for å lade.
Altså, jeg har ladet på den aktuelle stasjonen både med i3 60Ah og diverse Teslaer. Alle gangene har jeg hatt behov for å lade. Det lukter fordommer lange vei at utsagnene dine, du er forutinntatt mot Tesla, hva vet du om den som lader sine behov?

Og ikke vet jeg om den som kommer etter skal over Hardangervidda med 5km rekkevidde bil eller ikke.

Mener du virkelig at folk skal la være å lade der i tilfelle det kommer en med 2011 Leaf midtvinters som skal over Hardangervidda?

Har man så akutt behov for lading har man to valg: innfinne seg med at det kan bli kø eller planlegge med å lade andre steder enn hvor det er en hurtiglader på ett ganske trafikkert feriested.

Ladesituasjonen på Geilo er ellers helt merkelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA