Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bra og mindre bra med Leaf!

Startet av EV-FTW, torsdag 10. oktober 2019, klokken 13:13

« forrige - neste »

EV-FTW

Siden jeg har fått litt stempel for å bare være negativ ang Leaf, skal jeg her lage en helt ærlig liste med hva jeg personlig liker med Leaf og hva som er mindre bra.

Bra!
- Leaf er en komfortabel bil.
- Leaf er en rimelig bil. ( Nye 62 kan diskuteres)
- Leaf er driftssikker.
- Leaf har et godt utbygd nettverk av forhandlere.
- Leaf Spy er enormt greit
- Leaf har varsel om fotobokser, veldig greit.
- Leaf har app for fjernstyring av varme og lading.
- Leaf har varme i ratt
- Leaf har varme i bakseter også.
- Leaf har 360 graders ryggekamera! Super greit.
- Leaf har bra bagasjerom
- Leaf har greit sikkerhetsutstyr ( Nye Leaf)
- e-pedal er veldig bra i byen.
- for turer under 30 mil er både Leaf 30 og Leaf 40 veldig greie biler.

Mindre bra
- Savner lengderegulering av ratt
- Savner et bra infotainment system
- Savner å kunne åpne og lukke vindu ved å holde inne låse og åpne knapp på fjernkontroll
- savner et GOM som er mer stabilt. Litt mer som Tesla som tar hensyn til topografi, og viser hva du vil ha igjen på batteriet når du ankommer destinasjon.
- savner bedre interiørkvalitet
- savner CCS
- savner aktiv temperaturstyring av batteriet. Kjøling og varming
- savner en app som er stabil
- savner glasstak
- ønsker mer av ny teknikk og mer spennende interiør
- bilen er gammel under skallet, det merkes.
- savner følelsen av å sette meg inn i en helt ny bil når jeg går fra Leaf 30 til Leaf 40/62. Det meste er som før.
- ønsker all piping langt vekk.

Det var det. Noe av det jeg har nevnt er avhengig av utstyrsnivå.
Kan være jeg skulle hatt mer med på begge sider, men nå ble det slik.

Andre som har sine tanker, er det bare å tilføye.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

TJV

Kan tilføye på BRA listen:
Ingen vampire drain (batteriet bruker strøm når bilen står i ro)

IKKE BRA:
-Mangler «follow me home» lys
-Svingbare lys, eller at det kommer på grøftelys med litt stort rattutslag.
-Kunne vært litt bedre lys innvendig ved beina.
-Alle vinduer burde gått helt ned og opp automatisk uten og holde inne knappene i flere sekund.
-Burde vært lengre sittepute i forseter.
-Litt mindre dødvinkel ved A-stolpe.

Er delvis enig med: ccs, temperaturstyring av batteri, kvaliteten innvendig er som forventet i prisklassen synest jeg.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

geear

Enig i mye, både pluss og minus, men vil legge til et par minuser til:

- sjokkerende høyt forbruk.
- håpløst nervøs filvarsler, ubrukelig på smale veier eller ved kutting av svinger på svingete veier. En ting er om de kun hadde varslet med vibrering i rattet, men her går full alarm. Måtte slå av hele funksjonen under normal bruk til hytta.

EV-FTW

Det med «follow me home» lys har den forsåvidt, om enn bare litt tungvindt.
Når du har parkert bilen, og skrudd av tenningen, drar du spaken for lyset mot deg, da kommer lyset på i 30 sek. Drar du to ganger, står de på i 1 min.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

MrOtto

Ting dere nevner her passer ikke overens med f.eks. "rimelig bil"

Jeg synes det er mye mer utstyr for prisen enn de fleste andre biler. Samt at den er mye mer praktisk enn andre elbiler i samme klasse, og til en lavere pris (Bagasjerom/taklast)
F.eks. bruker jeg Propilot hele tiden på pendlerturen langs E6. Det er genialt. Den adaptive cruise kontrollen er mye bedre enn den jeg prøvde på f.eks. Hyundai/Kia, der de bilene bremser umiddelbart kommer det en bil inn foran, mens Leafen forstår at bilen som kjører inn foran har høyere hastighet og reduserer umiddelbart ikke avstanden.

Lysene, nær og fjernlys, LED, synes jeg er veldig gode, sprer lyset godt og lyser langt.

Gammel under skallet skjønner jeg heller ikke, bilen er svært stille, mye mer stille enn feks. Model 3 eller Kona. Samt at bilen kjører svært flatt og kontrollert igjennom svinger.

EV-FTW

Hva er det som ikke passer overens med «rimelig bil»?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Marius Kotsbak

2019 viser forventet batteritilstand ved destinasjon, men usikker på om dette inkluderer topografi.

Piping kan skrus av med LeafSpy.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 11. oktober 2019, klokken 20:13
2019 viser forventet batteritilstand ved destinasjon, men usikker på om dette inkluderer topografi.

Piping kan skrus av med LeafSpy.

Når jeg skriver piping, tenker jeg ikke ryggelyd. Tenker mer på varsel for alt mulig, og spes når en har parkert bilen og er uheldig å åpne dør før tenning er avslått, kan dette også skrus av med Leafspy, såfall har jeg ikke sett det🤔
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

Det seg savner:
-4-hjulstrekk
-hengerkrok
-smalere astolper og bedre sikt
-kjølevæske på batteriet
-enklere program for økonomisk kjøring, med autoseiling og enkel måte å veksle mellom 20% effekt og 0. Det går ann å kjøre økonomisk med Leaf, men det er litt jobb å veksle mellom N og D hele tida.
-bedre oversikt over energi og effekt

Infotainment kan fungere på bilene med 4.3" skjerm, hvor man kan bytte ut hele hovedenheten med 3. parts løsning men det er litt jobb.

EV-FTW

Helt enig. Jeg glemte det med mulighet for seiling. Mulighet for å skru av regenerering, slik en god del andre biler i klassen har. Det er et stort savn.
Og A stolpen. Den er stor og tar mye sikt.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Marius Kotsbak

Se meny vedlagt. Har ikke prøvd hvilke lyder den skrur av, men gode sjanser for at man blir kvitt alt man ikke liker.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 13. oktober 2019, klokken 13:37
Se meny vedlagt. Har ikke prøvd hvilke lyder den skrur av, men gode sjanser for at man blir kvitt alt man ikke liker.


Tviler på det.

Jeg har skrudd av alt det du viser til der, men er enda mye piping i tide og utide.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jman76

Bra, og faktisk den viktigste egenskapen for meg ved anskaffelse av 40-Leafen; den drar utrolig bra opp bratte bakker med is og snø om vinteren. Min erfaring er dog med gode piggdekk.




psyfoon

Sitat fra: jman76 på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:02
Bra, og faktisk den viktigste egenskapen for meg ved anskaffelse av 40-Leafen; den drar utrolig bra opp bratte bakker med is og snø om vinteren. Min erfaring er dog med gode piggdekk.

Jeg har en 2012 modell nå og har bestilt ny 62kWh som jeg forhåpentligvis får levert i Januar. Jeg har utrolig god erfaring med den gamle Leafen på vinteren, her vi bor er det egentlig kun 4x4 dom gjelder men med nye, gode piggdekk er den helt rå på fremkommelighet på alt fra dyp snø til stålis med vann på, ikke hatt problemer i det hele tatt å komme meg opp den lange og grusomt bratte svingete gårdsveien i hele fjor vinter. Og jeg har hatt 40 biler så mener sammenligningsgrunnlaget er godt.

Så det er betryggende å høre at du har gode erfaringer med ny type Leaf, og det er jo tross alt samme bilen under nytt skall. For oss som bor i grisgrendte strøk er vinteregenskaper viktige.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

benjadin

Mindre bra: De med lang overkropp har bakspeilet midt i fleisen. Jeg må dukke ned for å se om det kommer noen gående mot gangfelt f.eks. Skulle gjerne ha kunnet jekke setet ned 10 cm til.

ChaDeMo er dritt.

Ellers synes jeg det er en bil der de har truffet helt riktig på utstyrsnivå kontra pris. Har Launch Edition med alt unntatt skinn, Bose og selvparkering. 360-kamera, adaptiv cruise som i mine øyne funker mye bedre enn Tesla sin som er overstadig nervøs, varme i baksetet, gode lys, grei lyd selv uten Bose. Har kjørt biler som er mange ganger dyrere med dårligere spec på disse tingene.
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA