Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: EV-FTW på torsdag 10. oktober 2019, klokken 13:13

Tittel: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 10. oktober 2019, klokken 13:13
Siden jeg har fått litt stempel for å bare være negativ ang Leaf, skal jeg her lage en helt ærlig liste med hva jeg personlig liker med Leaf og hva som er mindre bra.

Bra!
- Leaf er en komfortabel bil.
- Leaf er en rimelig bil. ( Nye 62 kan diskuteres)
- Leaf er driftssikker.
- Leaf har et godt utbygd nettverk av forhandlere.
- Leaf Spy er enormt greit
- Leaf har varsel om fotobokser, veldig greit.
- Leaf har app for fjernstyring av varme og lading.
- Leaf har varme i ratt
- Leaf har varme i bakseter også.
- Leaf har 360 graders ryggekamera! Super greit.
- Leaf har bra bagasjerom
- Leaf har greit sikkerhetsutstyr ( Nye Leaf)
- e-pedal er veldig bra i byen.
- for turer under 30 mil er både Leaf 30 og Leaf 40 veldig greie biler.

Mindre bra
- Savner lengderegulering av ratt
- Savner et bra infotainment system
- Savner å kunne åpne og lukke vindu ved å holde inne låse og åpne knapp på fjernkontroll
- savner et GOM som er mer stabilt. Litt mer som Tesla som tar hensyn til topografi, og viser hva du vil ha igjen på batteriet når du ankommer destinasjon.
- savner bedre interiørkvalitet
- savner CCS
- savner aktiv temperaturstyring av batteriet. Kjøling og varming
- savner en app som er stabil
- savner glasstak
- ønsker mer av ny teknikk og mer spennende interiør
- bilen er gammel under skallet, det merkes.
- savner følelsen av å sette meg inn i en helt ny bil når jeg går fra Leaf 30 til Leaf 40/62. Det meste er som før.
- ønsker all piping langt vekk.

Det var det. Noe av det jeg har nevnt er avhengig av utstyrsnivå.
Kan være jeg skulle hatt mer med på begge sider, men nå ble det slik.

Andre som har sine tanker, er det bare å tilføye.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: TJVtorsdag 10. oktober 2019, klokken 21:29
Kan tilføye på BRA listen:
Ingen vampire drain (batteriet bruker strøm når bilen står i ro)

IKKE BRA:
-Mangler «follow me home» lys
-Svingbare lys, eller at det kommer på grøftelys med litt stort rattutslag.
-Kunne vært litt bedre lys innvendig ved beina.
-Alle vinduer burde gått helt ned og opp automatisk uten og holde inne knappene i flere sekund.
-Burde vært lengre sittepute i forseter.
-Litt mindre dødvinkel ved A-stolpe.

Er delvis enig med: ccs, temperaturstyring av batteri, kvaliteten innvendig er som forventet i prisklassen synest jeg.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: geeartorsdag 10. oktober 2019, klokken 21:42
Enig i mye, både pluss og minus, men vil legge til et par minuser til:

- sjokkerende høyt forbruk.
- håpløst nervøs filvarsler, ubrukelig på smale veier eller ved kutting av svinger på svingete veier. En ting er om de kun hadde varslet med vibrering i rattet, men her går full alarm. Måtte slå av hele funksjonen under normal bruk til hytta.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 10. oktober 2019, klokken 22:24
Det med «follow me home» lys har den forsåvidt, om enn bare litt tungvindt.
Når du har parkert bilen, og skrudd av tenningen, drar du spaken for lyset mot deg, da kommer lyset på i 30 sek. Drar du to ganger, står de på i 1 min.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: MrOttofredag 11. oktober 2019, klokken 07:39
Ting dere nevner her passer ikke overens med f.eks. "rimelig bil"

Jeg synes det er mye mer utstyr for prisen enn de fleste andre biler. Samt at den er mye mer praktisk enn andre elbiler i samme klasse, og til en lavere pris (Bagasjerom/taklast)
F.eks. bruker jeg Propilot hele tiden på pendlerturen langs E6. Det er genialt. Den adaptive cruise kontrollen er mye bedre enn den jeg prøvde på f.eks. Hyundai/Kia, der de bilene bremser umiddelbart kommer det en bil inn foran, mens Leafen forstår at bilen som kjører inn foran har høyere hastighet og reduserer umiddelbart ikke avstanden.

Lysene, nær og fjernlys, LED, synes jeg er veldig gode, sprer lyset godt og lyser langt.

Gammel under skallet skjønner jeg heller ikke, bilen er svært stille, mye mer stille enn feks. Model 3 eller Kona. Samt at bilen kjører svært flatt og kontrollert igjennom svinger.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: EV-FTWfredag 11. oktober 2019, klokken 13:29
Hva er det som ikke passer overens med «rimelig bil»?
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: Marius Kotsbakfredag 11. oktober 2019, klokken 20:13
2019 viser forventet batteritilstand ved destinasjon, men usikker på om dette inkluderer topografi.

Piping kan skrus av med LeafSpy.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: EV-FTWfredag 11. oktober 2019, klokken 20:48
Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 11. oktober 2019, klokken 20:13
2019 viser forventet batteritilstand ved destinasjon, men usikker på om dette inkluderer topografi.

Piping kan skrus av med LeafSpy.

Når jeg skriver piping, tenker jeg ikke ryggelyd. Tenker mer på varsel for alt mulig, og spes når en har parkert bilen og er uheldig å åpne dør før tenning er avslått, kan dette også skrus av med Leafspy, såfall har jeg ikke sett det🤔
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: Trekkoppbilfredag 11. oktober 2019, klokken 23:17
Det seg savner:
-4-hjulstrekk
-hengerkrok
-smalere astolper og bedre sikt
-kjølevæske på batteriet
-enklere program for økonomisk kjøring, med autoseiling og enkel måte å veksle mellom 20% effekt og 0. Det går ann å kjøre økonomisk med Leaf, men det er litt jobb å veksle mellom N og D hele tida.
-bedre oversikt over energi og effekt

Infotainment kan fungere på bilene med 4.3" skjerm, hvor man kan bytte ut hele hovedenheten med 3. parts løsning men det er litt jobb.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: EV-FTWfredag 11. oktober 2019, klokken 23:27
Helt enig. Jeg glemte det med mulighet for seiling. Mulighet for å skru av regenerering, slik en god del andre biler i klassen har. Det er et stort savn.
Og A stolpen. Den er stor og tar mye sikt.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: Marius Kotsbaksøndag 13. oktober 2019, klokken 13:37
Se meny vedlagt. Har ikke prøvd hvilke lyder den skrur av, men gode sjanser for at man blir kvitt alt man ikke liker.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: EV-FTWsøndag 13. oktober 2019, klokken 13:47
Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 13. oktober 2019, klokken 13:37
Se meny vedlagt. Har ikke prøvd hvilke lyder den skrur av, men gode sjanser for at man blir kvitt alt man ikke liker.


Tviler på det.

Jeg har skrudd av alt det du viser til der, men er enda mye piping i tide og utide.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: jman76mandag 14. oktober 2019, klokken 09:02
Bra, og faktisk den viktigste egenskapen for meg ved anskaffelse av 40-Leafen; den drar utrolig bra opp bratte bakker med is og snø om vinteren. Min erfaring er dog med gode piggdekk.



Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: psyfoontirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:19
Sitat fra: jman76 på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:02
Bra, og faktisk den viktigste egenskapen for meg ved anskaffelse av 40-Leafen; den drar utrolig bra opp bratte bakker med is og snø om vinteren. Min erfaring er dog med gode piggdekk.

Jeg har en 2012 modell nå og har bestilt ny 62kWh som jeg forhåpentligvis får levert i Januar. Jeg har utrolig god erfaring med den gamle Leafen på vinteren, her vi bor er det egentlig kun 4x4 dom gjelder men med nye, gode piggdekk er den helt rå på fremkommelighet på alt fra dyp snø til stålis med vann på, ikke hatt problemer i det hele tatt å komme meg opp den lange og grusomt bratte svingete gårdsveien i hele fjor vinter. Og jeg har hatt 40 biler så mener sammenligningsgrunnlaget er godt.

Så det er betryggende å høre at du har gode erfaringer med ny type Leaf, og det er jo tross alt samme bilen under nytt skall. For oss som bor i grisgrendte strøk er vinteregenskaper viktige.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: benjadinonsdag 16. oktober 2019, klokken 09:52
Mindre bra: De med lang overkropp har bakspeilet midt i fleisen. Jeg må dukke ned for å se om det kommer noen gående mot gangfelt f.eks. Skulle gjerne ha kunnet jekke setet ned 10 cm til.

ChaDeMo er dritt.

Ellers synes jeg det er en bil der de har truffet helt riktig på utstyrsnivå kontra pris. Har Launch Edition med alt unntatt skinn, Bose og selvparkering. 360-kamera, adaptiv cruise som i mine øyne funker mye bedre enn Tesla sin som er overstadig nervøs, varme i baksetet, gode lys, grei lyd selv uten Bose. Har kjørt biler som er mange ganger dyrere med dårligere spec på disse tingene.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: jman76onsdag 16. oktober 2019, klokken 10:11
Sitat fra: psyfoon på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:19
Sitat fra: jman76 på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:02
Bra, og faktisk den viktigste egenskapen for meg ved anskaffelse av 40-Leafen; den drar utrolig bra opp bratte bakker med is og snø om vinteren. Min erfaring er dog med gode piggdekk.

Jeg har en 2012 modell nå og har bestilt ny 62kWh som jeg forhåpentligvis får levert i Januar. Jeg har utrolig god erfaring med den gamle Leafen på vinteren, her vi bor er det egentlig kun 4x4 dom gjelder men med nye, gode piggdekk er den helt rå på fremkommelighet på alt fra dyp snø til stålis med vann på, ikke hatt problemer i det hele tatt å komme meg opp den lange og grusomt bratte svingete gårdsveien i hele fjor vinter. Og jeg har hatt 40 biler så mener sammenligningsgrunnlaget er godt.

Så det er betryggende å høre at du har gode erfaringer med ny type Leaf, og det er jo tross alt samme bilen under nytt skall. For oss som bor i grisgrendte strøk er vinteregenskaper viktige.

Minst fire måneder med skikkelig vinter her jeg bor, kom fra Subaru Forester ;) Det var den ultimate vinterbilen, men må si Leafen imponerer.

Jeg sleit med å komme opp min bakke to ganger i vinter, det er akseptabelt uten 4X4 her jeg bor. Rygget greit opp en av gangene med mye nysnø.

Med større batteri begynner det å bli mye vekt å dra på for 62-Leafen, jeg er litt spent på om den har samme egenskaper om vinteren. Den er har vel også litt lavere bakkeklaring.
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: Ole Irgenstirsdag 26. november 2019, klokken 12:49
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 10. oktober 2019, klokken 13:13
Siden jeg har fått litt stempel for å bare være negativ ang Leaf, skal jeg her lage en helt ærlig liste med hva jeg personlig liker med Leaf og hva som er mindre bra.

<klipp>

Mindre bra
- Savner lengderegulering av ratt
- Savner et bra infotainment system
- Savner å kunne åpne og lukke vindu ved å holde inne låse og åpne knapp på fjernkontroll
- savner et GOM som er mer stabilt. Litt mer som Tesla som tar hensyn til topografi, og viser hva du vil ha igjen på batteriet når du ankommer destinasjon.
- savner bedre interiørkvalitet
- savner CCS
- savner aktiv temperaturstyring av batteriet. Kjøling og varming
- savner en app som er stabil
- savner glasstak
- ønsker mer av ny teknikk og mer spennende interiør
- bilen er gammel under skallet, det merkes.
- savner følelsen av å sette meg inn i en helt ny bil når jeg går fra Leaf 30 til Leaf 40/62. Det meste er som før.
- ønsker all piping langt vekk.


Ratt: Enig, men ikke noe stort savn.
Infotainment: Apple CarPlay, hva trenger du ut over det?
Vindusåpning: Har aldri tenkt på.
GOM: Er vel passe nøyaktig på alle biler
Interiør: Uenig. Veldig bra på vår N-connecta.
CCS: Lader nesten alltid hjemme.
Aktiv temperaturstyring: Ja, men merker lite til det, ref forrige punkt
App: Bruker den ikke.
Glasstak: Savner ikke.
Ny teknikk og spennende interiør: Uenig. Nok teknikk, fint interiør.
Gammel bil: Ja, den er bygd på forrige generasjons Leaf, men hvordan merkes det?
Forskjell fra 30 til 40/62: Er du blind og døv? Forskjellen er ENORM, det meste er IKKE som før.
Piping: Har reddet meg fra flere farlige situasjoner, veldig komfortabel med pipenivået.

mvh

OI
Tittel: Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 26. november 2019, klokken 13:06
Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. november 2019, klokken 12:49
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 10. oktober 2019, klokken 13:13
Siden jeg har fått litt stempel for å bare være negativ ang Leaf, skal jeg her lage en helt ærlig liste med hva jeg personlig liker med Leaf og hva som er mindre bra.

<klipp>

Mindre bra
- Savner lengderegulering av ratt
- Savner et bra infotainment system
- Savner å kunne åpne og lukke vindu ved å holde inne låse og åpne knapp på fjernkontroll
- savner et GOM som er mer stabilt. Litt mer som Tesla som tar hensyn til topografi, og viser hva du vil ha igjen på batteriet når du ankommer destinasjon.
- savner bedre interiørkvalitet
- savner CCS
- savner aktiv temperaturstyring av batteriet. Kjøling og varming
- savner en app som er stabil
- savner glasstak
- ønsker mer av ny teknikk og mer spennende interiør
- bilen er gammel under skallet, det merkes.
- savner følelsen av å sette meg inn i en helt ny bil når jeg går fra Leaf 30 til Leaf 40/62. Det meste er som før.
- ønsker all piping langt vekk.


Ratt: Enig, men ikke noe stort savn.
Infotainment: Apple CarPlay, hva trenger du ut over det?
Vindusåpning: Har aldri tenkt på.
GOM: Er vel passe nøyaktig på alle biler
Interiør: Uenig. Veldig bra på vår N-connecta.
CCS: Lader nesten alltid hjemme.
Aktiv temperaturstyring: Ja, men merker lite til det, ref forrige punkt
App: Bruker den ikke.
Glasstak: Savner ikke.
Ny teknikk og spennende interiør: Uenig. Nok teknikk, fint interiør.
Gammel bil: Ja, den er bygd på forrige generasjons Leaf, men hvordan merkes det?
Forskjell fra 30 til 40/62: Er du blind og døv? Forskjellen er ENORM, det meste er IKKE som før.
Piping: Har reddet meg fra flere farlige situasjoner, veldig komfortabel med pipenivået.

mvh

OI

Ratt: Praktisk, men da bør det også være elektrisk så det matcher profil og ikke må justeres manuelt for hver fører.
Infotainment: Enig. Det er fint med carplay/android auto som utvidelse, i hvert fall så lenge det er trådløst og dermed sømløst i bruk. Men integrerte tjenester er gull. Spotify, Google maps etc burde bli standard i biler.
Vindusåpning: Ikke noe savn, men hadde vært fint å kunne fjernstenge fra app.
GOM: Enig. Den var tragisk dårlig i Leaf. Andre merker viser hvordan dette skal gjøres. Har man ikke fått med seg hvor bra dette kan fungere har man ikke fulgt med i timen.
Interiør: Synes det er helt kurant i Leaf. Enkelt, oversiktlig og funksjonelt. Ikke spesielt moderne, men helt greit.
CCS: Enig. CHAdeMO er døende. Hårreisende at ikke Nissan går over til CCS som alle andre. Det gjør bilen lite fremtidsrettet.
Aktiv temperaturstyring: Bør være standard i 2019 ja. Å la batteriet seile sin egen sjø er både skadelig og uhensiktsmessig.
App: Sentral del av bilkjøpet. Aldri mer skraping av bil, alltid kontroll på lading, varsel om alarm blir utløst, kan kjøres uten nøkkel +++. Stabil velfungerende app bør være standard i 2019. Men VAG får heller ikke dette til, så det er ikke unikt.
Glasstak: Gir en lysere og mer rommelig kupe, men det kan gjerne være ekstrautstyr. Ikke veldig viktig for meg.
Ny teknikk og spennende interiør: Ja - ref alle punktene over. 360-kamera er bra, men Nissan begynner å henge litt etter. Det er vel en konsekvens av at de melker modellen.
Gammel bil: Melker merkevaren.
Forskjell fra 30 til 40/62: Mye nytt i 40/62. Jeg fikk et godt inntrykk av den, selv om det primært er fornyelse av en eldre bil.
Piping: Enig. Tesla har demonstrert hvor sømløs bruken av en bil bør være i praksis.