Skrevet av Emne: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur  (Lest 1864 ganger)

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2276
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #15 på: onsdag 06. november 2019, klokken 23:42 »
Hei

Nå tilbyr Circle K å ta kostnaden for infrastrukturen. Mot-ytelsen er at sameiets beboere kjøper "Easee Charge" ladestasjoner fra Circle K i en avtaleperiode på 5 år. Ladestasjonene er da noe dyrere enn de ellers hadde vært, men fremdeles godt innenfor "normalen". Da slipper beboere som ikke ønsker å ha noe med lading å gjøre, å betale noe som helst. Sameiet får en infrastruktur som er forberedt på at alle skal kunne kjøpe ladestasjoner og koble seg på når de selv ønsker det.

Samtidig unngår man evige dyre leieavtaler, der infrastrukturen evt. må kjøpes ut til en horribel pris og der man nedbetaler samme ladestasjon år etter år.

Noe å tenke på for sameiet ditt zycer ?
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Trine2

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 77
    • Vis profil
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #16 på: fredag 08. november 2019, klokken 19:44 »
Når man snakker om infrastruktur i borettslag og sameier, menes da ledningsnett helt frem til garasje/parkeringsplass eller må man som beboer måtte bekoste graving til parkeringsplass eller kabeltrekk fra hovedtavle?

Mange har parkering på andre siden av gårdsplassen osv. og ikke nødvendigvis nye kjellere med heisadkomst som man ser i nye boliger.

Wabby

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #17 på: tirsdag 26. november 2019, klokken 14:49 »
Vurdert Ohmia Charging?

Jeg er styremedlem i vårt borettslag og vi utreder muligheten til å bruke dem nå.

-Bjørn

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2276
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #18 på: tirsdag 26. november 2019, klokken 15:41 »
Når man snakker om infrastruktur i borettslag og sameier, menes da ledningsnett helt frem til garasje/parkeringsplass eller må man som beboer måtte bekoste graving til parkeringsplass eller kabeltrekk fra hovedtavle?

Mange har parkering på andre siden av gårdsplassen osv. og ikke nødvendigvis nye kjellere med heisadkomst som man ser i nye boliger.

Med felles infrastruktur menes det som må til av felles løsninger for å få strøm frem til hver ladestasjon, evt frem til nærmeste koblingsboks/avtappingsmulighet. Ofte trengs det graving og asfaltering som utgjør en større del av kostnaden for infrastrukturen, enn ledninger og installasjon av dette.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2276
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #19 på: tirsdag 26. november 2019, klokken 15:50 »
Vurdert Ohmia Charging?
Jeg er styremedlem i vårt borettslag og vi utreder muligheten til å bruke dem nå.
-Bjørn

Vær oppmerksom på at Ohmia tilsynelatende er "billig" til å begynne med, men blir fryktelig dyrt på sikt.

Sett opp et regnestykke for kostnader for bruk på 5år og 10år for å få oversikt over reelle kostnader. Ohmia krever også 2/3 flertall i boligselskapet for å gå ut av "husmannsavtalen", og utkjøpskostnaden blir relativt høy.

Nå jobber jeg i konkurrerende virksomhet og se gjerne mitt svar i lys av det, men innhent priser fra flere aktører i stedet for å satse på at den dere har kontakt med er den rette å inngå avtale med.

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Wabby

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #20 på: onsdag 27. november 2019, klokken 10:27 »
Vurdert Ohmia Charging?
Jeg er styremedlem i vårt borettslag og vi utreder muligheten til å bruke dem nå.
-Bjørn

Vær oppmerksom på at Ohmia tilsynelatende er "billig" til å begynne med, men blir fryktelig dyrt på sikt.

Sett opp et regnestykke for kostnader for bruk på 5år og 10år for å få oversikt over reelle kostnader. Ohmia krever også 2/3 flertall i boligselskapet for å gå ut av "husmannsavtalen", og utkjøpskostnaden blir relativt høy.

Nå jobber jeg i konkurrerende virksomhet og se gjerne mitt svar i lys av det, men innhent priser fra flere aktører i stedet for å satse på at den dere har kontakt med er den rette å inngå avtale med.

Lars

Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.

emurof

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #21 på: onsdag 27. november 2019, klokken 10:28 »
Hei

Nå tilbyr Circle K å ta kostnaden for infrastrukturen. Mot-ytelsen er at sameiets beboere kjøper "Easee Charge" ladestasjoner fra Circle K i en avtaleperiode på 5 år. Ladestasjonene er da noe dyrere enn de ellers hadde vært, men fremdeles godt innenfor "normalen". Da slipper beboere som ikke ønsker å ha noe med lading å gjøre, å betale noe som helst. Sameiet får en infrastruktur som er forberedt på at alle skal kunne kjøpe ladestasjoner og koble seg på når de selv ønsker det.

Samtidig unngår man evige dyre leieavtaler, der infrastrukturen evt. må kjøpes ut til en horribel pris og der man nedbetaler samme ladestasjon år etter år.

Noe å tenke på for sameiet ditt zycer ?

Så Circle K tar kostnaden frem til ladeplass, og så kjøper hver enkelt som ønsker lading en ladeboks med et påslag.

Hvordan får Circle K dekket utgiftene sine til utbygging av infrastrukturen? Blir det noe påslag på strømmen man lader med?

emurof

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #22 på: onsdag 27. november 2019, klokken 10:29 »
Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.

Man betaler jo en del ekstra for ladingen. Er det ikke en fast pris basert på antall km kjørt? Og denne prisen er ganske høy, mener jeg å huske. Og denne prisen vil fortsette å holde seg høy, mens du med andre løsninger kanskje får betalt ned alt etter hvert, og over tid betaler mindre totalt sett.

Wabby

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #23 på: onsdag 27. november 2019, klokken 13:00 »
Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.

Man betaler jo en del ekstra for ladingen. Er det ikke en fast pris basert på antall km kjørt? Og denne prisen er ganske høy, mener jeg å huske. Og denne prisen vil fortsette å holde seg høy, mens du med andre løsninger kanskje får betalt ned alt etter hvert, og over tid betaler mindre totalt sett.

Stemmer det, de bygger opp en mndpris til hver enkelt abonnement basert på biltype, estimert kjørelengde og hvor mange prosent av tiden du vil lade hjemme.
F.eks om du har en småbil Zoe/eGolf/e208, har 12000km kjørelengde og estimerer at du lader 50% av tiden hjemme og resten jobb, så vil du ha en fast månedspris på 249,- (husker ikke om det er eks eller inkl -50NOK GET rabatt).

Personlig syns jeg det er helt ok fra styrets ståsted. I dag henger noen få biler på fellesanlegget og vi må lese av og fakturerer internt hver kvartal.
Ved denne løsningen så setter vi vekk alt. Drift, vedlikehold, oppgradering, fakturering, Wifi-dekning i garasjen... For denne månedsprisen. Så ja, naturlig nok baker Ohmnia dette inn i prisen sin, men for enkelhetens skyld, så syns jeg det er helt OK.

Men, om du kjenner til andre leverandører vi bør se på (kontrakt er ikke signert enda), så vil jeg gjerne høre om dem. Men de må stå for drift, oppgradering og installasjon av anlegget.

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2276
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #24 på: onsdag 27. november 2019, klokken 13:58 »
Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.

Dette blir dyrt fordi styret overfører en liten felles kostnad på noen få, som da må betal mye. Etter hvert blir det mange som betaler, men prisen fortsetter å være høy, uten at man er nærmere et eierskap. 

Fra Ohmia sine nettsider: "Ohmia har en pris basert på kjørelengde. En elbil med 12 000 km kjørelengde vil for eksempel koste 549,- i mnd. (499,- for Get kunder), inklusive strøm, drift, lader service etc."

Oppstart hos Ohmia er 5000kr
Hvis vi tenker oss en elbil med et snittforbruk 2kWt per 10km og strømmen koster 1,10 per kWt, utgjør kostnaden til strømmen 2640kr i året. Trekker vi ut denne kostnaden, sitter vi igjen med 3948kr i året for drift og nedbetaling.

Etter 5 år har beboere dermed betalt 24.740 for drift, leie av ladestasjon og leie av infrastrukturen, men har ikke kommet 1 øre nærmere å eie boksen selv, eller å ha nedbetalt infrastrukturen med Ohmia. Etter nye 5 år har beboerne betalt nye 24.740kr, fremdeles uten å være nærmere noe eie av laderen eller infrastrukturen.

Circle K har en tilsvarende modell med at Circle K betaler for infrastrukturen, men overfører eierskapet til borettslaget fra dag 1, mot en binding til Circle K på 5 år. Så selger Circle K ladestasjoner til beboerne for ca 25.000kr. I tillegg skal Circle K ha et driftsabonnement på 70-80kr per mnd avhengig av størrelsen på borettslaget (prisen vil variere noe ut fra størrelse på anlegget og kostnaden på infrastruktur). Beboerne står da som eier av Easee Charge ladestasjonene som vi selger. På nyåret kommer vi også med en avbetalingsløsning, slik at månedsbeløpet blir omtrent som hos Ohmia. Forskjellen er at borettslaget har fullt eierskap og råderett til infrastrukturen etter 5 år. Beboerne eier også ladestasjonen fra dag 1 og har da gratis boks og en driftsutgift på 840kr i året, mot en "evig årsavgift" hos Ohmia på 4000kr.

Hos Ohmia vil man også betale "dobbelt" for hurtiglading, i og med at man betaler per km elbilen kjører og ikke hvor mye strøm man bruker. Hvis man hurtiglader eller lader på hytta og har Ohmia, må man likevel betale for den samme strømmen i avtalen sin.

Circle K gambler da med at et visst antall beboere kjøper ladestasjon de neste 5 årene. Selger vi færre enn forventet, blir dette et underskuddsforetagende, mens det blir overskudd hvis flere enn et visst antall beboere kjøper ladestasjoner.

Vi mener dette er en mye bedre løsning for et styre og et borettslag, da de ikke binder fremtidige styrer og årsmøter, men har en tidsbestemt avtale de kan gå kostnadsfritt ut av.

Vær dog oppmerksom på at det i områder med støtte, ikke gis støtte til slike leie-avtaler. Det vil stort sett lønne seg for borettslaget å gå for en tradisjonell modell, der borettslaget betaler for infrastrukturen, og der hver beboer betaler for sin ladeboks og montering av denne på infrastrukturen. Borettslag kan finansiere infrastrukturen med låneopptak. Men så var det det å få et styre og årsmøte med seg på dette da....

Lars
« Siste redigering: onsdag 27. november 2019, klokken 14:03 av Lars C. Krogenæs »
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2276
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #25 på: onsdag 27. november 2019, klokken 14:01 »
Så Circle K tar kostnaden frem til ladeplass, og så kjøper hver enkelt som ønsker lading en ladeboks med et påslag.
Hvordan får Circle K dekket utgiftene sine til utbygging av infrastrukturen? Blir det noe påslag på strømmen man lader med?
Circle K dekker inn kostnaden ved et økt påslag på salget av ladestasjonene. Vi gambler på at et visst antall kjøper bokser de neste 5 årene. Nedsiden vår er at vi ikke får solgt nok bokser og at noen borettslag vil gå med "underskudd" mens andre vil dra det opp. Worst case er også at vi fortsetter å selge bensin og diesel til beboerne  ;D.
« Siste redigering: onsdag 27. november 2019, klokken 14:08 av Lars C. Krogenæs »
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Wabby

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #26 på: onsdag 27. november 2019, klokken 14:32 »
Meget interessant Lars!
Vi vil gjerne høre mer om det i vårt borettslag for å sammenligne mer.
Bravida var nettopp hos oss og hadde befaring av parkeringskjelleren og hovedtavla (400v). De sa at dette var en enkel jobb å utføre hos oss mtp kapasitet og eksisterende infrastruktur.

Holder til i Oslo.

emurof

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1104
    • Vis profil
Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
« Svar #27 på: onsdag 27. november 2019, klokken 18:01 »
Så Circle K tar kostnaden frem til ladeplass, og så kjøper hver enkelt som ønsker lading en ladeboks med et påslag.
Hvordan får Circle K dekket utgiftene sine til utbygging av infrastrukturen? Blir det noe påslag på strømmen man lader med?
Circle K dekker inn kostnaden ved et økt påslag på salget av ladestasjonene. Vi gambler på at et visst antall kjøper bokser de neste 5 årene. Nedsiden vår er at vi ikke får solgt nok bokser og at noen borettslag vil gå med "underskudd" mens andre vil dra det opp. Worst case er også at vi fortsetter å selge bensin og diesel til beboerne  ;D.

Akkurat, så kostnaden ved å bygge ut infrastrukturen "bakes inn" i prisen på selve ladestasjonen (noe som sannsynligvis vil blidgjøre selv de verste motstanderne siden de slipper å betale noe som helst). I tillegg er det den månedlige abonnementsbetalingen per ladestasjon som vel er det dere egentlig satser på å tjene penger på da?

For strømmen betales rett til strømleverandør uten at CK legger på noen øre her?