Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. => Emne startet av: steffone på onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:52

Tittel: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: steffoneonsdag 09. oktober 2019, klokken 12:52
Hei,

Vi bor i et større sameie, bestående av flere komplekser med blant annet rekkehus og rekkehusleiligheter. Vi bor i sistnevnte, og i motsetning til rekkehusene har vi en felles carport som rommer en håndfull parkeringsplasser.

Vi er to seksjoner som ønsker å etablere ladepunkt i nevnte felles carportanlegg, og har fått tillatelse fra styret til å installere dette. Detaljene knyttet til installasjonen ble dog overlatt til seksjonene som har bruksrett på carporten å finne fram til; i effekt undertegnede. Noe annet enn å tilrettelegge for at det skulle tilkomme flere elbiler som trenger ladepunkt ville vært uklokt, slik at vi ønsker å oppgradere den elektriske infrastrukturen for å håndtere ladepunkter i hele carportanlegget. Kostnaden til denne jobben kommer på mellom 3.500 - 4.000,- per seksjon, en hyggelig og overkommelig pris synes vi.

Problemet oppstår når de øvrige seksjonene blir informert om at det tilkommer fellesutgifter for at to av oss skal få installert ladepunkt. De ønsker ikke å betale dette selv, ettersom de "tross alt ikke skal benytte seg av" muligheten til å installere ladepunkt. De ønsker at jeg søker styret om økonomisk støtte fra oppsparte midler som tilfaller leilighetskomplekset til å bruke på å oppgradere infrastrukturen. Denne søknaden har styret avslått inntil det er juridisk belyst hvilke konsekvenser det får for øvrige deler av sameiet som allerede har installert ladepunkter (i frittstående carporter uten felles elektrisk anlegg). Saken skal så videre opp i generalforsamling til våren. En viktig og problematisk detalj er at styreleder er opposisjonsleder, og dikterer i stor grad narrativet i kraft av sitt verv.

Gjennom å ha lest en hel del på forumet og tolkninger av eierseksjonsloven andre steder er det min forståelse av saken at de andre seksjonseierne ikke har anledning til å nekte å betale for oppgraderingen av felles infrastruktur når styret har gitt sitt samtykke til anleggelse av ladepunkt. Men uten å ta rettslige grep har jeg ikke noe mandat til å tvinge andre å betale for dette. Det er ikke et alternativ å betale for oppgraderingen selv, eller å anlegge eget ladepunkt som må saneres når det er flere som ønsker mulighet til å lade elbil. Vi har etterhvert et relativt stort behov for å ha mulighet til å lade hjemme, og vi ønsker ikke å vente på at vårens generalforsamling stemmer ned forslaget om å gi økonomisk støtte for så å måtte løfte saken på nytt. Saken virker å bli trenert i all uoverskuelig framtid.

Er det noen som har noen gode råd til hvordan best å løse denne saken uten å måtte kontakte advokathjelp? Eller tar vi feil, og vi kan ikke kreve at sameiet betaler for oppgradering av felles infrastruktur som de ikke "skal benytte seg av"?

Takk for svar.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Polestaronsdag 09. oktober 2019, klokken 14:34
Sitat fra: zycer på onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:52
Gjennom å ha lest en hel del på forumet og tolkninger av eierseksjonsloven andre steder er det min forståelse av saken at de andre seksjonseierne ikke har anledning til å nekte å betale for oppgraderingen av felles infrastruktur når styret har gitt sitt samtykke til anleggelse av ladepunkt.
Hvilke tolkninger av eierseksjonsloven refererer du til?
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: steffoneonsdag 09. oktober 2019, klokken 14:55
Sitat fra: Polestar på onsdag 09. oktober 2019, klokken 14:34
Hvilke tolkninger av eierseksjonsloven refererer du til?

Det som virker å være relativt rett fram er at seksjonseier kan kreve å få tilrettelagt for ladepunkt til elbil, jamfør eierseksjonsloven § 25 (1) 3. punkt, sett at styret samtykker. Derimot er det åpent for tolkning hvor mye av kostnadene av oppgraderingen av infrastrukturen som tilfaller sameiet, eller om de(n) som ønsker å etablere ladepunktet skal bære alle kostnader for oppgradering av felles infrastruktur selv. Unntaksbestemmelsen i eierseksjonsloven § 29 (1) gir en viss åpning for sistnevnte, og det er derfor jeg avslutter innlegget med å spørre om vi tar feil i at vi kan kreve at sameiet i fellesskap bærer kostnadene for oppgraderingen av infrastrukturen. På den andre siden er jo spørsmålet om en slik oppgradering kan regnes for å være ordinær forvaltning, og kommer alle seksjoner til gode, hvilket virker sannsynlig. Men dette er for meg bekjent ikke prøvd for retten til nå.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Orbitonsdag 09. oktober 2019, klokken 14:56
Sitat fra: zycer på onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:52
Problemet oppstår når de øvrige seksjonene blir informert om at det tilkommer fellesutgifter for at to av oss skal få installert ladepunkt. De ønsker ikke å betale dette selv, ettersom de "tross alt ikke skal benytte seg av" muligheten til å installere ladepunkt. De ønsker at jeg søker styret om økonomisk støtte fra oppsparte midler som tilfaller leilighetskomplekset til å bruke på å oppgradere infrastrukturen.
Så de øsnker å ta dette fra fellesmidler (som de selv har innbetalt), i stedet for å betale direkte som et engangsbeløp? Forstår de ikke at kostnaden blir akkurat den samme, selv om pengene har vært en runde innom felleskassa?

Merk at det etter eierseksjonloven ikke er mulighet for at fellesmidler skal tilhøre/tilfalle noe annet en sameiet som helhet.

Eller ønsker de å ta det fra sameiets fellesmidler, slik at også rekkehusene bidrar i potten?
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: steffoneonsdag 09. oktober 2019, klokken 15:05
Sitat fra: Orbit på onsdag 09. oktober 2019, klokken 14:56
Så de øsnker å ta dette fra fellesmidler (som de selv har innbetalt), i stedet for å betale direkte som et engangsbeløp? Forstår de ikke at kostnaden blir akkurat den samme, selv om pengene har vært en runde innom felleskassa?

Merk at det etter eierseksjonloven ikke er mulighet for at fellesmidler skal tilhøre/tilfalle noe annet en sameiet som helhet.

Eller ønsker de å ta det fra sameiets fellesmidler, slik at også rekkehusene bidrar i potten?

Helt korrekt, de utviser ingen vilje til å forstå at kostnaden er den samme uansett.

Styreleder virker å ha en annen forståelse av lovverket, men en kan alltids håpe at neste planlagte møte styret har med sameiets advokat fører til et korreks. Ønsket er å kunne ta ut midler fra felles oppsparte midler som tilfaller leilighetskomplekset, i.e. på tvers av hva eierseksjonsloven (som du påpeker) tillater.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: arthuronsdag 09. oktober 2019, klokken 16:03
https://www.huseierne.no/sok/?q=lading+elbil
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: JazBasonsdag 23. oktober 2019, klokken 17:50
Sitat fra: zycer på onsdag 09. oktober 2019, klokken 15:05
Sitat fra: Orbit på onsdag 09. oktober 2019, klokken 14:56
Så de øsnker å ta dette fra fellesmidler (som de selv har innbetalt), i stedet for å betale direkte som et engangsbeløp? Forstår de ikke at kostnaden blir akkurat den samme, selv om pengene har vært en runde innom felleskassa?

Merk at det etter eierseksjonloven ikke er mulighet for at fellesmidler skal tilhøre/tilfalle noe annet en sameiet som helhet.

Eller ønsker de å ta det fra sameiets fellesmidler, slik at også rekkehusene bidrar i potten?

Helt korrekt, de utviser ingen vilje til å forstå at kostnaden er den samme uansett.

Styreleder virker å ha en annen forståelse av lovverket, men en kan alltids håpe at neste planlagte møte styret har med sameiets advokat fører til et korreks. Ønsket er å kunne ta ut midler fra felles oppsparte midler som tilfaller leilighetskomplekset, i.e. på tvers av hva eierseksjonsloven (som du påpeker) tillater.

Ser ut som den loven der er skapt for å skape dårlige naboforhold...
Jeg hadde vært lite villig til å betale/spleise på noe som helst for oppgradering av infrastrukturen for at to stykker skulle få lade elbilene sine (samme hvor hyggelig du måtte mene prisen var).

Godt jeg bare trengte å få en kurs ut fra sikringskapet til veggen her...uten å erte på seg hele nabolaget :p
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: aageaasvedtorsdag 24. oktober 2019, klokken 16:36

Ser ut som den loven der er skapt for å skape dårlige naboforhold...
Jeg hadde vært lite villig til å betale/spleise på noe som helst for oppgradering av infrastrukturen for at to stykker skulle få lade elbilene sine (samme hvor hyggelig du måtte mene prisen var).

Godt jeg bare trengte å få en kurs ut fra sikringskapet til veggen her...uten å erte på seg hele nabolaget :p

:+1: :+1:
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: KjellGtorsdag 24. oktober 2019, klokken 21:25
Det er vanskelig å få slike individuelle løsninger uten lastdeling til å funksjonere i større sameier. De som starter alene med individuelle løsninger risikerer å måtte betale en gang til, jfr flere tråder.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtorsdag 24. oktober 2019, klokken 22:00
Det er under forberedelse en lovendring som forventes å gi plikt for sameiet til å dekke felles infrastruktur inntil en angitt beløpsgrense. Dagens lov gir imidlertid kun rett til å anlegge ladepunkt dersom seksjonseieren dekker alle kostnader knyttet til dette.

Et kompromiss kan kanskje være å inngå avtale om at ved anskaffelse av fremtidig felles lastbalansert løsning så skal seksjonseieren kunne benytte sin egen løsning i en overgangsperiode, f.eks. fem år og dermed slippe investering i ny ladeboks umiddelbart.
Samtidig bør det da reguleres at etter overgangsperioden må fellesløsningen tas i bruk hvis videre ladebehov skal dekkes. Man bør også regulere hvilken ladeeffekt som tildeles statisk i overgangsperioden og evt. tidsperiode for statisk lading. En slik avtale bør nok tas inn i vedtektene.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 26. oktober 2019, klokken 00:34
Det beste vil være å ha minst mulig felles infrastruktur, og at man kan lade på leilighetens strømmåler på egen stikk.
Strekkerør og kanaler kan gjerne gå på felles infrastuktur.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: KjellGlørdag 26. oktober 2019, klokken 00:54
Synes greit i utgangspunktet inntil enten de neste elbileierne ikke får lov eller sameiet må oppgradere felles strøminntak, kanskje for milioner. Unødvendig om en hadde satset på et system med lastdeling.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: emuroftirsdag 05. november 2019, klokken 11:14
Sitat fra: JazBas på onsdag 23. oktober 2019, klokken 17:50Ser ut som den loven der er skapt for å skape dårlige naboforhold...
Jeg hadde vært lite villig til å betale/spleise på noe som helst for oppgradering av infrastrukturen for at to stykker skulle få lade elbilene sine (samme hvor hyggelig du måtte mene prisen var).

Da ser du bort ifra at etter hvert vil det kun være elbiler i sameiet eller borettslaget. Alle med bil vil etter hvert få behov for å lade. Da er det greit å tenkte langsiktig, slik at infrastrukturen er oppgradert og klar etter hvert som flere og flere bytter til elbil.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Amatørentirsdag 05. november 2019, klokken 11:27
I tillegg så vil vel oppgradert infrastruktur (tilrettelagt for elbil) også gjøre det lettere for flere å vurdere boliger som legges ut til salg. Bare en ekstra budgiver kan raskt få opp prisen mer enn 'grunnbeløpet' for oppgraderingen selv om ladestasjonen ikke er montert.

Sikkert mange som ikke kan kjøpe enebolig og sette opp egen lader, som bosetter seg i rekkehus eller leilighets områder som gjerne vil ha elbil.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: cratirsdag 05. november 2019, klokken 15:56
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. november 2019, klokken 11:27
I tillegg så vil vel oppgradert infrastruktur (tilrettelagt for elbil) også gjøre det lettere for flere å vurdere boliger som legges ut til salg.

Nettopp. Vi er mange som ikke engang ville vurdere en bolig uten lademulighet. Første spørsmål ved søk er "Hvordan er mulighetene for lading av elbil". Hvis ikke svaret minimum er at der er klartgjort infrastruktur slik at man bare trenger å kjøpe/montere boksen er boligen uinteressant.

Jeg oppfordrer alle som er på let etter bolig om å være så klare som mulig på dette, slik at flere eiere/selgere skjønner tegninga. :)
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 06. november 2019, klokken 23:42
Hei

Nå tilbyr Circle K å ta kostnaden for infrastrukturen. Mot-ytelsen er at sameiets beboere kjøper "Easee Charge" ladestasjoner fra Circle K i en avtaleperiode på 5 år. Ladestasjonene er da noe dyrere enn de ellers hadde vært, men fremdeles godt innenfor "normalen". Da slipper beboere som ikke ønsker å ha noe med lading å gjøre, å betale noe som helst. Sameiet får en infrastruktur som er forberedt på at alle skal kunne kjøpe ladestasjoner og koble seg på når de selv ønsker det.

Samtidig unngår man evige dyre leieavtaler, der infrastrukturen evt. må kjøpes ut til en horribel pris og der man nedbetaler samme ladestasjon år etter år.

Noe å tenke på for sameiet ditt zycer ?
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Trine2fredag 08. november 2019, klokken 19:44
Når man snakker om infrastruktur i borettslag og sameier, menes da ledningsnett helt frem til garasje/parkeringsplass eller må man som beboer måtte bekoste graving til parkeringsplass eller kabeltrekk fra hovedtavle?

Mange har parkering på andre siden av gårdsplassen osv. og ikke nødvendigvis nye kjellere med heisadkomst som man ser i nye boliger.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Wabbytirsdag 26. november 2019, klokken 14:49
Vurdert Ohmia Charging?

Jeg er styremedlem i vårt borettslag og vi utreder muligheten til å bruke dem nå.

-Bjørn
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Lars C. Krogenæstirsdag 26. november 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Trine2 på fredag 08. november 2019, klokken 19:44
Når man snakker om infrastruktur i borettslag og sameier, menes da ledningsnett helt frem til garasje/parkeringsplass eller må man som beboer måtte bekoste graving til parkeringsplass eller kabeltrekk fra hovedtavle?

Mange har parkering på andre siden av gårdsplassen osv. og ikke nødvendigvis nye kjellere med heisadkomst som man ser i nye boliger.

Med felles infrastruktur menes det som må til av felles løsninger for å få strøm frem til hver ladestasjon, evt frem til nærmeste koblingsboks/avtappingsmulighet. Ofte trengs det graving og asfaltering som utgjør en større del av kostnaden for infrastrukturen, enn ledninger og installasjon av dette.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Lars C. Krogenæstirsdag 26. november 2019, klokken 15:50
Sitat fra: Wabby på tirsdag 26. november 2019, klokken 14:49
Vurdert Ohmia Charging?
Jeg er styremedlem i vårt borettslag og vi utreder muligheten til å bruke dem nå.
-Bjørn

Vær oppmerksom på at Ohmia tilsynelatende er "billig" til å begynne med, men blir fryktelig dyrt på sikt.

Sett opp et regnestykke for kostnader for bruk på 5år og 10år for å få oversikt over reelle kostnader. Ohmia krever også 2/3 flertall i boligselskapet for å gå ut av "husmannsavtalen", og utkjøpskostnaden blir relativt høy.

Nå jobber jeg i konkurrerende virksomhet og se gjerne mitt svar i lys av det, men innhent priser fra flere aktører i stedet for å satse på at den dere har kontakt med er den rette å inngå avtale med.

Lars

Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Wabbyonsdag 27. november 2019, klokken 10:27
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 26. november 2019, klokken 15:50
Sitat fra: Wabby på tirsdag 26. november 2019, klokken 14:49
Vurdert Ohmia Charging?
Jeg er styremedlem i vårt borettslag og vi utreder muligheten til å bruke dem nå.
-Bjørn

Vær oppmerksom på at Ohmia tilsynelatende er "billig" til å begynne med, men blir fryktelig dyrt på sikt.

Sett opp et regnestykke for kostnader for bruk på 5år og 10år for å få oversikt over reelle kostnader. Ohmia krever også 2/3 flertall i boligselskapet for å gå ut av "husmannsavtalen", og utkjøpskostnaden blir relativt høy.

Nå jobber jeg i konkurrerende virksomhet og se gjerne mitt svar i lys av det, men innhent priser fra flere aktører i stedet for å satse på at den dere har kontakt med er den rette å inngå avtale med.

Lars

Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: emurofonsdag 27. november 2019, klokken 10:28
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 06. november 2019, klokken 23:42
Hei

Nå tilbyr Circle K å ta kostnaden for infrastrukturen. Mot-ytelsen er at sameiets beboere kjøper "Easee Charge" ladestasjoner fra Circle K i en avtaleperiode på 5 år. Ladestasjonene er da noe dyrere enn de ellers hadde vært, men fremdeles godt innenfor "normalen". Da slipper beboere som ikke ønsker å ha noe med lading å gjøre, å betale noe som helst. Sameiet får en infrastruktur som er forberedt på at alle skal kunne kjøpe ladestasjoner og koble seg på når de selv ønsker det.

Samtidig unngår man evige dyre leieavtaler, der infrastrukturen evt. må kjøpes ut til en horribel pris og der man nedbetaler samme ladestasjon år etter år.

Noe å tenke på for sameiet ditt zycer ?

Så Circle K tar kostnaden frem til ladeplass, og så kjøper hver enkelt som ønsker lading en ladeboks med et påslag.

Hvordan får Circle K dekket utgiftene sine til utbygging av infrastrukturen? Blir det noe påslag på strømmen man lader med?
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: emurofonsdag 27. november 2019, klokken 10:29
Sitat fra: Wabby på onsdag 27. november 2019, klokken 10:27Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.

Man betaler jo en del ekstra for ladingen. Er det ikke en fast pris basert på antall km kjørt? Og denne prisen er ganske høy, mener jeg å huske. Og denne prisen vil fortsette å holde seg høy, mens du med andre løsninger kanskje får betalt ned alt etter hvert, og over tid betaler mindre totalt sett.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Wabbyonsdag 27. november 2019, klokken 13:00
Sitat fra: emurof på onsdag 27. november 2019, klokken 10:29
Sitat fra: Wabby på onsdag 27. november 2019, klokken 10:27Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.

Man betaler jo en del ekstra for ladingen. Er det ikke en fast pris basert på antall km kjørt? Og denne prisen er ganske høy, mener jeg å huske. Og denne prisen vil fortsette å holde seg høy, mens du med andre løsninger kanskje får betalt ned alt etter hvert, og over tid betaler mindre totalt sett.

Stemmer det, de bygger opp en mndpris til hver enkelt abonnement basert på biltype, estimert kjørelengde og hvor mange prosent av tiden du vil lade hjemme.
F.eks om du har en småbil Zoe/eGolf/e208, har 12000km kjørelengde og estimerer at du lader 50% av tiden hjemme og resten jobb, så vil du ha en fast månedspris på 249,- (husker ikke om det er eks eller inkl -50NOK GET rabatt).

Personlig syns jeg det er helt ok fra styrets ståsted. I dag henger noen få biler på fellesanlegget og vi må lese av og fakturerer internt hver kvartal.
Ved denne løsningen så setter vi vekk alt. Drift, vedlikehold, oppgradering, fakturering, Wifi-dekning i garasjen... For denne månedsprisen. Så ja, naturlig nok baker Ohmnia dette inn i prisen sin, men for enkelhetens skyld, så syns jeg det er helt OK.

Men, om du kjenner til andre leverandører vi bør se på (kontrakt er ikke signert enda), så vil jeg gjerne høre om dem. Men de må stå for drift, oppgradering og installasjon av anlegget.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 27. november 2019, klokken 13:58
Sitat fra: Wabby på onsdag 27. november 2019, klokken 10:27
Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.

Dette blir dyrt fordi styret overfører en liten felles kostnad på noen få, som da må betal mye. Etter hvert blir det mange som betaler, men prisen fortsetter å være høy, uten at man er nærmere et eierskap. 

Fra Ohmia sine nettsider: "Ohmia har en pris basert på kjørelengde. En elbil med 12 000 km kjørelengde vil for eksempel koste 549,- i mnd. (499,- for Get kunder), inklusive strøm, drift, lader service etc."

Oppstart hos Ohmia er 5000kr
Hvis vi tenker oss en elbil med et snittforbruk 2kWt per 10km og strømmen koster 1,10 per kWt, utgjør kostnaden til strømmen 2640kr i året. Trekker vi ut denne kostnaden, sitter vi igjen med 3948kr i året for drift og nedbetaling.

Etter 5 år har beboere dermed betalt 24.740 for drift, leie av ladestasjon og leie av infrastrukturen, men har ikke kommet 1 øre nærmere å eie boksen selv, eller å ha nedbetalt infrastrukturen med Ohmia. Etter nye 5 år har beboerne betalt nye 24.740kr, fremdeles uten å være nærmere noe eie av laderen eller infrastrukturen.

Circle K har en tilsvarende modell med at Circle K betaler for infrastrukturen, men overfører eierskapet til borettslaget fra dag 1, mot en binding til Circle K på 5 år. Så selger Circle K ladestasjoner til beboerne for ca 25.000kr. I tillegg skal Circle K ha et driftsabonnement på 70-80kr per mnd avhengig av størrelsen på borettslaget (prisen vil variere noe ut fra størrelse på anlegget og kostnaden på infrastruktur). Beboerne står da som eier av Easee Charge ladestasjonene som vi selger. På nyåret kommer vi også med en avbetalingsløsning, slik at månedsbeløpet blir omtrent som hos Ohmia. Forskjellen er at borettslaget har fullt eierskap og råderett til infrastrukturen etter 5 år. Beboerne eier også ladestasjonen fra dag 1 og har da gratis boks og en driftsutgift på 840kr i året, mot en "evig årsavgift" hos Ohmia på 4000kr.

Hos Ohmia vil man også betale "dobbelt" for hurtiglading, i og med at man betaler per km elbilen kjører og ikke hvor mye strøm man bruker. Hvis man hurtiglader eller lader på hytta og har Ohmia, må man likevel betale for den samme strømmen i avtalen sin.

Circle K gambler da med at et visst antall beboere kjøper ladestasjon de neste 5 årene. Selger vi færre enn forventet, blir dette et underskuddsforetagende, mens det blir overskudd hvis flere enn et visst antall beboere kjøper ladestasjoner.

Vi mener dette er en mye bedre løsning for et styre og et borettslag, da de ikke binder fremtidige styrer og årsmøter, men har en tidsbestemt avtale de kan gå kostnadsfritt ut av.

Vær dog oppmerksom på at det i områder med støtte, ikke gis støtte til slike leie-avtaler. Det vil stort sett lønne seg for borettslaget å gå for en tradisjonell modell, der borettslaget betaler for infrastrukturen, og der hver beboer betaler for sin ladeboks og montering av denne på infrastrukturen. Borettslag kan finansiere infrastrukturen med låneopptak. Men så var det det å få et styre og årsmøte med seg på dette da....

Lars
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 27. november 2019, klokken 14:01
Sitat fra: emurof på onsdag 27. november 2019, klokken 10:28
Så Circle K tar kostnaden frem til ladeplass, og så kjøper hver enkelt som ønsker lading en ladeboks med et påslag.
Hvordan får Circle K dekket utgiftene sine til utbygging av infrastrukturen? Blir det noe påslag på strømmen man lader med?
Circle K dekker inn kostnaden ved et økt påslag på salget av ladestasjonene. Vi gambler på at et visst antall kjøper bokser de neste 5 årene. Nedsiden vår er at vi ikke får solgt nok bokser og at noen borettslag vil gå med "underskudd" mens andre vil dra det opp. Worst case er også at vi fortsetter å selge bensin og diesel til beboerne  ;D.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Wabbyonsdag 27. november 2019, klokken 14:32
Meget interessant Lars!
Vi vil gjerne høre mer om det i vårt borettslag for å sammenligne mer.
Bravida var nettopp hos oss og hadde befaring av parkeringskjelleren og hovedtavla (400v). De sa at dette var en enkel jobb å utføre hos oss mtp kapasitet og eksisterende infrastruktur.

Holder til i Oslo.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: emurofonsdag 27. november 2019, klokken 18:01
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 27. november 2019, klokken 14:01
Sitat fra: emurof på onsdag 27. november 2019, klokken 10:28
Så Circle K tar kostnaden frem til ladeplass, og så kjøper hver enkelt som ønsker lading en ladeboks med et påslag.
Hvordan får Circle K dekket utgiftene sine til utbygging av infrastrukturen? Blir det noe påslag på strømmen man lader med?
Circle K dekker inn kostnaden ved et økt påslag på salget av ladestasjonene. Vi gambler på at et visst antall kjøper bokser de neste 5 årene. Nedsiden vår er at vi ikke får solgt nok bokser og at noen borettslag vil gå med "underskudd" mens andre vil dra det opp. Worst case er også at vi fortsetter å selge bensin og diesel til beboerne  ;D.

Akkurat, så kostnaden ved å bygge ut infrastrukturen "bakes inn" i prisen på selve ladestasjonen (noe som sannsynligvis vil blidgjøre selv de verste motstanderne siden de slipper å betale noe som helst). I tillegg er det den månedlige abonnementsbetalingen per ladestasjon som vel er det dere egentlig satser på å tjene penger på da?

For strømmen betales rett til strømleverandør uten at CK legger på noen øre her?
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Jørgen von Schnellfahrertorsdag 30. januar 2020, klokken 19:34
Mitt boligfelleskap har visst inngått avtale med dem som "totalleverandør av ladetjeneste for ladbare biler".

Det er mulig de gjør det enkelt og greit for styret, men jeg får en klar følelse av å bli rundlurt som slutt-kunde når jeg titter på betingelsene til Ohmia.

For det første regner jeg med at husstanden vil disponere 2 el-biler i løpet av sommeren, og de vil naturligvis begge disponere ladepunktet som installeres i garasjen vår.
Så leser jeg i avtaleteksten til Ohmia at
"Tjenesten gjelder kun for husholdningen samt for 1 bil med til enhver tid oppgitt forventet kjørelengde."

Jeg sender mail til Ohmia for å sjekke hvordan de forholder seg til at vi eier 2 biler som skal lades.
Jeg får følgende svar:
"Dette vil være i strid med avtalevilkårene våre, ja.
Ønsker deg en fin dag! "
Jeg må innrømme at jeg syntes dette er en veldig rar betingelse.

For det andre stusser jeg veldig på dette med at man betaler for antall kjørte km på bilen, uavhengig av hvor man lader. Litt uheldig når mesteparten av min lading vil foregå på jobben. Prisen er også forskjellig avhengig av biltype, antagelig pga forbruk.
Tittet litt på hva dette koster i mitt tilfelle hvis jeg godtar å kun lade en av husholdningens biler:
Jeg tar utgangspunkt i at bilen er forsikret for 16000km og at jeg kjører alle 16000 km.
På Ohmia kan jeg velge mellom 12000 og 20000 km. Jeg må derfor velge 20000km.

Hvis bilen er en Audi e-tron 50 vil det koste hele 749 kr/mnd.  Hvis max 50% av kjørelengden blir ladet hos Ohmia koster det 649 kr/mnd. I tillegg ti 5000 i etablering.

Hvis bilen er en Kia e-Niro vil det koste 649 kr/mnd.  Hvis max 50% av kjørelengden blir ladet hos Ohmia koster det 549 kr/mnd.

Jeg regner på den billigste (Kia'en). Jeg lader 50% av kjøringen hjemme (8000km i året, 66,6 mil/mnd) og antar blandet forbruk å 1,59 kWh/mil så lader jeg 106 kWh pr mnd og får jeg en pris pr. kWh på 5.17 kr/kWh.

Dette er faktisk dyrere enn den nye forhøyede prisen for hurtiglading på circle K (4,49 inntil 50kWh, 4,99 inntl 150 kWh). Og det er etter å ha betalt 5000 kroner i etablering.


-Noen som kan berolige meg? har jeg regnet feil eller misforstått noe? Er dette egentlig en bedre avtale enn det jeg tror den er?
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: TBfredag 31. januar 2020, klokken 00:16
Om borettslaget selv hadde kjøpt intrastukruen kunne det blitt slik (Hentet fra borettslag der jeg bor)

- ca 22 000 for Zaptec lader, inkl installasjon / montering.
- 800 kr pr år nedbetaling av ladeanlegg / infrastruktur.
- strøm etter kostpris - dvs ca 1.10 pr kWh nå for tiden.

Dvs, for dem som lader lite blir det høy startkost - og fastprisen utgjøre stor andel.
for dem som lader mye blir det lavere.

Forbruk for ca 10 000 km Hyundai Kona andre halvår 2019 (fra august) = 1600 kr i strøm + 400 kr fast (halvt år)
Totalt 2000 kr

Dine tall blir - 749 x 6 = 4494 kr for samme periode.

Dvs, med Ohmia slipper beboere å kjøpe lader - borettslaget slipper investeringen og innkrevingen.
Men, det skal også lønne seg for Ohmia - de gjør ikke dette for å være snill....
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Jørgen von Schnellfahrerfredag 31. januar 2020, klokken 07:10
Sitat fra: TB på fredag 31. januar 2020, klokken 00:16

Dvs, med Ohmia slipper beboere å kjøpe lader - borettslaget slipper investeringen og innkrevingen.
Men, det skal også lønne seg for Ohmia - de gjør ikke dette for å være snill....

Skjønner at de ikke driver veldedighet. Og dette er langt fra veldedighet ja.

Men jeg klarer ikke å skjønne at de skal nekte meg å lade to forskjellige biler. Eneste grunnen må være at de ønsker å koble prisingen til noe annet enn forbruk for å gjøre det ullent og obskurt.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: TBfredag 31. januar 2020, klokken 20:49
Jeg vil tro Ohmia ikke ønsker å drive avregning på kWh som er ladet inn. Det krever mer administrasjon.

Og - som du er inne på - det blir litt mer ullent slik...  8)

For å få 4494 kr i inntekt på 6 mnd ved et forbruk på 1500 kWh kunne dem gjort slik:

100 kr pr mnd  * 6 = 600
2,6 kr/kWh * 1500 kWh = 3900  - Totalt 4500 kr for halvt år.
Men, mange ville mene 2,6 kr/kWh var høyt - dermed er fastpris, koblet mot forsikring en fin måte å gjøre prisen litt mer akseptabel - og med mindre administrasjon.

En annen ulempe vil være om du har besøk, da vil du ikke ha juridisk lov til å låne bort din ladeplass til gjestene.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Sirupmandag 03. februar 2020, klokken 18:20
Sameiet må sørge for en infrastruktur med lastfordeling. På en slik løsning kan alle beboerne koble seg på med egen ladeboks etterhvert som behovet for ladeløsning dukker opp hos de forskjellige.

Styret bør kontakte en leverandør som kan levere en slik løsning. Om beboerne derimot velger individuelle løsninger uten lastfordeling, så kommer man sannsynligvis til å komme til ett punkt hvor flere ikke kan installere ladebokser fordi kapasiteten er oppbrukt.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: emuroftirsdag 04. februar 2020, klokken 12:13
Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34Det er mulig de gjør det enkelt og greit for styret, men jeg får en klar følelse av å bli rundlurt som slutt-kunde når jeg titter på betingelsene til Ohmia.

Ohmia fremstår som en veldig dårlig løsning.

Da kan man heller se på for eksempel Ladeklar fra Hafslund. Der kan man enten la sameiet/borettslaget ta regningen for anlegget, eller så kan Hafslund ta det mot at man betaler et etableringsgebyr for etablering av hver ladeplass. Man betaler også en månedlig abonnementssum på et par hundrelapper og oppover som også går til nedbetaling av anlegget slik at sameiet/borettslaget kan kjøpe ut anlegget når som helst til det som gjenstår av kostnaden for anlegget. Og så legges det vel på noen øre for hver kW det lades for. Sameiet/borettslaget betaler da ikke noe som helst.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Enhancedtorsdag 06. februar 2020, klokken 12:14
Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34
Mitt boligfelleskap har visst inngått avtale med dem som "totalleverandør av ladetjeneste for ladbare biler".

Det er mulig de gjør det enkelt og greit for styret, men jeg får en klar følelse av å bli rundlurt som slutt-kunde når jeg titter på betingelsene til Ohmia.

Jeg bor også i et borettslag der styret har valgt Ohmia som leverandør, med bindingstid over flere år. Jeg har litt den samme følelsen som deg.

Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34For det andre stusser jeg veldig på dette med at man betaler for antall kjørte km på bilen, uavhengig av hvor man lader. Litt uheldig når mesteparten av min lading vil foregå på jobben. Prisen er også forskjellig avhengig av biltype, antagelig pga forbruk.

Det er ikke sånn jeg har forstått tilbudet til Ohmia. Så vidt jeg skjønner har det ingenting med antall kjørte kilometer, og ei heller med biltype. De kan jo ikke vite hva som er / blir kjørelengden på bilen din, og biltype er heller ikke noe man oppgir til dem når man blir kunde. I tillegg vil jo konseptet med kjørelengde ikke gi mening for en ladbar hybrid, da den jo mikser kjøring på elektrisitet og bensin/diesel.

I "Spørsmål og svar"-seksjonen på nettsidene til Ohmia, så skriver de at "snittforbruket på en elbil eller ladbar hybrid er ca. 2kWh pr mil". Så de vil se på antall kWh du forbruker, regne dette om til km basert på "2kWh per mil" og deretter se om du er innenfor din grense eller ikke.

De forskjellige pakkene vil dermed se sånn ut (tar med Get-rabatt på NOK 50,- per pakke):

X-Small, opp til 3000 km per år / 600 kWh per år, NOK 199,- per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 100 kWh per år: NOK 23,88.
Pris per kWh ved forbruk på 600 kWh per år: NOK 3,98.

Small, opp til 8000 km per år / 1600 kWh per år, NOK 399,- per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 700 kWh per år: NOK 6,84.
Pris per kWh ved forbruk på 1600 kWh per år: NOK 2,99.

Medium, opp til 12000 km per år / 2400 kWh per år, NOK 499,- per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 1700 kWh per år: NOK 3,52.
Pris per kWh ved forbruk på 2400 kWh per år: NOK 2,50.

Large, opp til 20 000 km per år / 4000 kWh per år, NOK 599,- per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 2500 kWh per år: NOK 2,88.
Pris per kWh ved forbruk på 4000 kWh per år: NOK 1,80.

X-Large, uendelig kjørelengde / kWh per år, NOK 699 per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 4100 kWh per år: NOK 2,05.

I tillegg til, som du skriver, etableringskostnad på NOK 4999,-.

Grunnen til at forskjellige biler får litt forskjellige forslag på deres kalkulator om "Hvilken avtale passer for deg?" på hjemmesidene tror jeg nok skyldes at de vet at f.eks. en e-tron har et forholdsvis høyt forbruk, og dermed vil du trekke flere kWh ut fra anlegget deres, på samme kjørelengde som en bil med lavere forbruk.

Er det veldig forvirrende at de ikke bare sier det som det er, at de ser på kWh i stedet for å hele tiden referere til kjørte kilometer? Ja, definitivt.

Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34-Noen som kan berolige meg? har jeg regnet feil eller misforstått noe? Er dette egentlig en bedre avtale enn det jeg tror den er?

Hvis du lader mesteparten hjemme og kjører en del så er den vel "ok", selv om det selvsagt finnes mye bedre avtaler der ute. Lader du lite / lader mye borte / har en ladbar hybrid så er den ikke spesielt ok.

At "kalkulatoren" de har på nettsidene sine ikke rett og slett sier "du bør ikke inngå avtale hos oss" for enkelte av kombinasjonene bør vel omtrent være en sak for forbrukertilsynet?
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: RJKtorsdag 06. februar 2020, klokken 12:51
Hvordan er de ved litt "overlading", dvs om man f.eks. har angitt en kjørelengde/forbruk som dekkes av abonnementet "small" til 449,- (prisen jeg fikk med min bil ved 12000 og 75 % hjemmelading) og derved betaler for inntil 1600 kWh (?), men forbruker 1700 kWh ett år?

Blir du "kastet " opp til neste nivå automatisk om du ikke justerer det selv, eller får en tilleggsregning for overskytende det året?
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: TBtorsdag 06. februar 2020, klokken 22:42
Det var en viktig detalj, Ohmia benytter km mer som en guide til å finne riktig pakke / mengde kWh en ønsker å kjøpe. Da bør det ikke være noe problem å låne bort sin plass til andre, og eller å ha flere biler, som begge lades på samme ladepunkt. Så lenge en ikke bruker mer en det nivå en er på.

Bruker en over må det være en form for overforbruk der en kan betale for det som er brukt for mye.

Men, er rimelig sikker på at det vil være bedre at borettslag selv betaler infrastrukturen og beboere ladeboksen - enn å inngå denne typen leieavtaler med lange bindingstider må være helt sikkert.

Fordelen med Ohima og andre tilsvarende leverandørere er at styret slipper å ta arbeidet med å velge leverandør, skaffe finansiering, kreve inn penger for strøm osv.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: elektroluxonsdag 18. mars 2020, klokken 20:05
Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34
For det første regner jeg med at husstanden vil disponere 2 el-biler i løpet av sommeren, og de vil naturligvis begge disponere ladepunktet som installeres i garasjen vår.
Så leser jeg i avtaleteksten til Ohmia at
"Tjenesten gjelder kun for husholdningen samt for 1 bil med til enhver tid oppgitt forventet kjørelengde."

Jeg sender mail til Ohmia for å sjekke hvordan de forholder seg til at vi eier 2 biler som skal lades.
Jeg får følgende svar:
"Dette vil være i strid med avtalevilkårene våre, ja.
Ønsker deg en fin dag! "
Jeg må innrømme at jeg syntes dette er en veldig rar betingelse.

En mulig løsning er å leie en garasje, eller ladeplass hos noen, gjerne slekt, som bor i enebolig og så lade alle kjøretøy der. En annen løsning er å bytte til hybridbil slik at du blir uavhengig av lading der du bor.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: RJKtorsdag 19. mars 2020, klokken 00:15
Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. mars 2020, klokken 20:05
Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34
For det første regner jeg med at husstanden vil disponere 2 el-biler i løpet av sommeren, og de vil naturligvis begge disponere ladepunktet som installeres i garasjen vår.
Så leser jeg i avtaleteksten til Ohmia at
"Tjenesten gjelder kun for husholdningen samt for 1 bil med til enhver tid oppgitt forventet kjørelengde."

Jeg sender mail til Ohmia for å sjekke hvordan de forholder seg til at vi eier 2 biler som skal lades.
Jeg får følgende svar:
"Dette vil være i strid med avtalevilkårene våre, ja.
Ønsker deg en fin dag! "
Jeg må innrømme at jeg syntes dette er en veldig rar betingelse.

En mulig løsning er å leie en garasje, eller ladeplass hos noen, gjerne slekt, som bor i enebolig og så lade alle kjøretøy der. En annen løsning er å bytte til hybridbil slik at du blir uavhengig av lading der du bor.

Hvordan blir du mindre avhengig av å lade bil, om man velger en hybrid? Er den ikke ladbar, er den nesten like dyr i drift som en standard dieselbil, og er den ladbar, så er rekkevidden så kort at du må lade svært ofte for å kunne kjøre elektrisk. Skal du kjøre den nesten bare på fossilt drivstoff, så kunne du like godt kjøpt en ren icebil.

Løsningen er mest nærliggende å være en elbil med så lang rekkevidde at du klarer deg minst en uke på en lading, og finne deg et sted der du kan lade mens du likevel gjør noe annet i mellomtiden, som å trene, shoppe, arbeide, gå på kino eller restaurant. Eller besøke en venn som har lademulighet, og heller betale for strøm og litt "anleggsbidrag".
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: elektroluxtorsdag 19. mars 2020, klokken 08:49
Sitat fra: RJK på torsdag 19. mars 2020, klokken 00:15
Hvordan blir du mindre avhengig av å lade bil, om man velger en hybrid? Er den ikke ladbar, er den nesten like dyr i drift som en standard dieselbil, og er den ladbar, så er rekkevidden så kort at du må lade svært ofte for å kunne kjøre elektrisk. Skal du kjøre den nesten bare på fossilt drivstoff, så kunne du like godt kjøpt en ren icebil.

Løsningen er mest nærliggende å være en elbil med så lang rekkevidde at du klarer deg minst en uke på en lading, og finne deg et sted der du kan lade mens du likevel gjør noe annet i mellomtiden, som å trene, shoppe, arbeide, gå på kino eller restaurant. Eller besøke en venn som har lademulighet, og heller betale for strøm og litt "anleggsbidrag".

Enig i det. Poenget er at med slike ladeløsninger der en bor, bør en seriøst vurdere om hjemmelading eller ladbar bil i det hele tatt er beste løsning.

Jeg ville i alle fall aldri brukt penger på ågerprislading, og på den måten støttet opp om slike "løsninger" Så lenge det er et marked vil det være blåruss klar til å tappe kontoen din. Som forbruker er derfor det beste å ikke godta slike tilbud.

Men så er jeg ganske prinsippfast på å unngå alle som forsøker å berike seg på mine transportbehov og unngår både bom og ågerprislading i den grad det er mulig.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: RJKtorsdag 19. mars 2020, klokken 14:32
Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. mars 2020, klokken 08:49
Sitat fra: RJK på torsdag 19. mars 2020, klokken 00:15
Hvordan blir du mindre avhengig av å lade bil, om man velger en hybrid? Er den ikke ladbar, er den nesten like dyr i drift som en standard dieselbil, og er den ladbar, så er rekkevidden så kort at du må lade svært ofte for å kunne kjøre elektrisk. Skal du kjøre den nesten bare på fossilt drivstoff, så kunne du like godt kjøpt en ren icebil.

Løsningen er mest nærliggende å være en elbil med så lang rekkevidde at du klarer deg minst en uke på en lading, og finne deg et sted der du kan lade mens du likevel gjør noe annet i mellomtiden, som å trene, shoppe, arbeide, gå på kino eller restaurant. Eller besøke en venn som har lademulighet, og heller betale for strøm og litt "anleggsbidrag".

Enig i det. Poenget er at med slike ladeløsninger der en bor, bør en seriøst vurdere om hjemmelading eller ladbar bil i det hele tatt er beste løsning.

Jeg ville i alle fall aldri brukt penger på ågerprislading, og på den måten støttet opp om slike "løsninger" Så lenge det er et marked vil det være blåruss klar til å tappe kontoen din. Som forbruker er derfor det beste å ikke godta slike tilbud.

Men så er jeg ganske prinsippfast på å unngå alle som forsøker å berike seg på mine transportbehov og unngår både bom og ågerprislading i den grad det er mulig.

Jeg ble bare litt satt ut, og ikke skjønte hva du mente med den påstanden, så takk for forklaringen. Da faller brikkene langt mere på plass.

Definitivt enig i at man ikke skal godta alt som utbyggerne/leverandørene prøver å tvinge på en. Å gi klar beskjed om at det er totalt uakseptabelt, og at prisen må kraftig ned før det blir vurdert, er jeg helt med på. Tror dessverre at man må begynne å kreve svar på kostnader før man skriver under boligkontrakter, for å poengtere at dette er et meget viktig punkt, og at man ikke tillater ågerpriser.

Dessverre er det samme sak når de skal beregne merkostnader for ekstra strømuttak inne i leilighetene og andre tilpasninger. Når det blir billigere å ta med standardkjøkkenet og så i ettertid bytte det ut i det man ønsker å ha, fremfor å få det billigere når det blir installert direkte av utbyggeren, så er vi på ville veier.

Vi som forbrukere bør være flinkere til å bruke vår markedsmakt, men dessverre, når det oppfattes som knapphet i markedet, så er dessverre alt for mange villig til å kaste prinsipper og furnuftig tankegang på bålet, bare for å være sikker på at man får den leiliheten på den plassen man ønsker, og gir etter for utbyggernes grådighetskultur.

Dette vet utbyggerne å utnytte, så man får en forsterkende effekt.  Og slik presses prisene opp for alle, for hvem gidder å sette opp i ettertid til en langt lavere pris? Kundene er jo tydeligvis villig til å bla opp. Og om ikke, så finnes det andre idioter som ikke stiller kritiske spørsmål.

Det er først når folk i større utstrekning slutter å kjøpe til ågerpriser, og de da risikerer å stå uten jobb for ingen andre står i kø for tjenesten, at man kan få prisene litt ned igjen.
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: runeaemandag 30. mars 2020, klokken 11:05
La inn spørsmål til Ohmia om en oversikt på hvordan de beregner forbruket i abonnementene.

Her er svaret fra Ohmia:
"Oversikten over hva som er inkludert i hver enkelt pakke, finnes i priskalkulatoren. Konseptet vårt er basert på biltype, kjørelengde og hvor mye man lader hjemme. Dette plasserer kundene på riktig nivå. Vi benytter forbruksdata fra WLTP, samt at vi følger opp forbruksdata på hver enkelt lader. Med bakgrunn i dette og gode data på forbruk, tilbyr vi pakker ut fra årlig kjørelengde. Framvisning av kilometerstand vil være aktuelt om vi ser at du overstiger det valgt pakke tilsier. Total kjørelengde fordeles også utover et år, så du kan kjøre langt en måned og mindre en annen, uten at det påvirker pakken din så lenge total kjørelengde er det samme."
Tittel: Sv: Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur
Skrevet av: Enhancedtirsdag 31. mars 2020, klokken 11:46
Sitat fra: runeae på mandag 30. mars 2020, klokken 11:05
La inn spørsmål til Ohmia om en oversikt på hvordan de beregner forbruket i abonnementene.

Her er svaret fra Ohmia:
"Oversikten over hva som er inkludert i hver enkelt pakke, finnes i priskalkulatoren. Konseptet vårt er basert på biltype, kjørelengde og hvor mye man lader hjemme. Dette plasserer kundene på riktig nivå. Vi benytter forbruksdata fra WLTP, samt at vi følger opp forbruksdata på hver enkelt lader. Med bakgrunn i dette og gode data på forbruk, tilbyr vi pakker ut fra årlig kjørelengde. Framvisning av kilometerstand vil være aktuelt om vi ser at du overstiger det valgt pakke tilsier. Total kjørelengde fordeles også utover et år, så du kan kjøre langt en måned og mindre en annen, uten at det påvirker pakken din så lenge total kjørelengde er det samme."
Svarene deres når man etterspør detaljer tyder på at mange av medarbeiderne har en lovende karriere i politikken foran seg ja.

Det beste svaret jeg har fått til er at de beregner med "gjennomsnittlige forbrukstall for biltype x kjørelengde x lademønster (andel lading hjemme)". Så antagelsen / beregningene mine i et tidligere innlegg blir da ikke helt korrekt, siden de tydeligvis ikke har en fast konstant for hvor mye kWh som går per kilometer/mil, men den varierer med biltype. Tror det er noe de har bestemt seg for i nyere tid, for jeg ble ikke spurt om biltype når jeg opprinnelig ble kunde.

Virker som om kundeservice er instruert til å ikke snakke om kWh uansett hvor mye kundene spør, men i stedet komme med mer runde svar ala at de "garanterer for kjørelengden" og "tar risikoen for variasjoner i strømpris". Kanskje ikke veldig høy risiko med tanke på prisnivået, men...

Jeg ville holdt meg langt unna å eventuelt oppgi kilometerstand på bilen (det er heller ikke noe man har forpliktet seg til i henhold til vilkårene, sist jeg sjekket de), da det jo ikke har noe som helst med hvor mye man lader på anlegget deres.