Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som bestilte bilen i August (og senere)

Startet av Slarre40, onsdag 02. oktober 2019, klokken 07:48

« forrige - neste »

Slarre40

Yess, da var bilen i hus!

Erfaringer etter 4 mil total kjøring :-D
1. Hvit bil er ikke SÅ hvit etter en tur langs veien i plussgrader og våt veibane. Har vært bortskjemt med svart bil før.
2. Dekktrykksensorer er ikke oppdaget ennå
3. Kamera sier de må kalibrere seg
4. Ingen store feil på bilen, ennå.
5. Ingen spektakulære panel-gaps, og glasstaket så ut som om de hadde tatt seg på tak for å få det beint.
6. Ladekabel fulgte med, men ikke en tesla-spesifikk med slik knapp på.

Det jeg ikke har sett på ennå er hvorvidt de har brukt feil skruer på skiltholderen. Det lå skruer i hanskerommet, så de har sikkert brukt egne. Må sjekkes.

Aerokapslene stod ikke på vinterdekka i utleveringshallen, men de rota opp et sett på forespørsel.

Alt i alt, toppscore; 5/7 :-D
Trondheim

Tahir Munir

Sitat fra: Slarre40 på torsdag 14. november 2019, klokken 08:37
Yess, da var bilen i hus!

Erfaringer etter 4 mil total kjøring :-D
1. Hvit bil er ikke SÅ hvit etter en tur langs veien i plussgrader og våt veibane. Har vært bortskjemt med svart bil før.
2. Dekktrykksensorer er ikke oppdaget ennå
3. Kamera sier de må kalibrere seg
4. Ingen store feil på bilen, ennå.
5. Ingen spektakulære panel-gaps, og glasstaket så ut som om de hadde tatt seg på tak for å få det beint.
6. Ladekabel fulgte med, men ikke en tesla-spesifikk med slik knapp på.

Det jeg ikke har sett på ennå er hvorvidt de har brukt feil skruer på skiltholderen. Det lå skruer i hanskerommet, så de har sikkert brukt egne. Må sjekkes.

Aerokapslene stod ikke på vinterdekka i utleveringshallen, men de rota opp et sett på forespørsel.

Alt i alt, toppscore; 5/7 :-D
Hentet bilen min i går.
Ingen feil som jeg kunne se, både eksteriør og interiør. Eneste mangel var aerokapslene. Vi som har bestilt før Oktober får med aerokapsler. Alle som har bestilt etter 17. Okt må betale for kapslene.

Jeg dro da til en service senter og fikk ut helt nye kapsler. Har fremdeles ikke satt de på enda.

Mine kameraer ble ferdig kalibrert etter kanskje 5 mil, så dine kameraer er nok ferdig kalibrert på din neste tur ;)!

Mine dekktrykksensor ble oppdaget etter 1km og ble registrert etter at jeg valgte korrekt tommer på vinduet som dukket opp.

Det jeg merker er at rattet (i comfort mode) er ganske hard.
Samme med bremsepedalen.
Dette er min første model 3, så aner ikke om dette er normalt. Jeg har kjørt mange forskjellige fossilbiler og bremsepedalen på min model 3 er "mye" hardere enn det jeg noen gang har merket.

En annen feil, siden det regnet da jeg kjørte, er at det blir dannet dugg i bakre bremselys.

Har bestilt time hos service for å sjekke disse punktene.

Slarre40

La oss håpe dette er en trend og at Tesla har blitt flinkere til å holde kvalitetskontroll med tiden.
Jeg synes iallefall at det har blitt en del færre tråder med problematiske utleveringer.
Eller kanskje vi alle har senket forventningene :-D
Trondheim

Tahir Munir

Sitat fra: Slarre40 på torsdag 14. november 2019, klokken 10:49
La oss håpe dette er en trend og at Tesla har blitt flinkere til å holde kvalitetskontroll med tiden.
Jeg synes iallefall at det har blitt en del færre tråder med problematiske utleveringer.
Eller kanskje vi alle har senket forventningene :-D
Enig. Han som leverte ut bilen til meg sa de fant noen "feil" i lakken som de utbedret ved polering.
Fabrikken til Tesla i USA som produserer bilene er jo fullautomatisert. Har kanskje vært forbedringer i programmeringskoden til automasjonen i anlegget dems som muligens har økt effektiviteten til produksjonen.

@Slarre40, har du SW versjon 9 eller v. 10 på din Model 3?
Jeg har v. 9, men som jeg har forstått så har folk fått v. 10 på sine biler? Skulle tro at vi som utlevert bilen er oppdatert til nyeste versjon..

emurof

Sitat fra: Tahir Munir på torsdag 14. november 2019, klokken 11:02Fabrikken til Tesla i USA som produserer bilene er jo fullautomatisert.

Nei, det var jo det de ikke klart å få til. De måtte gå tilbake på det, og bruker i dag mye manuell arbeidskraft.

Slarre40

Sitat fra: Tahir Munir på torsdag 14. november 2019, klokken 11:02
@Slarre40, har du SW versjon 9 eller v. 10 på din Model 3?
Jeg har v. 9, men som jeg har forstått så har folk fått v. 10 på sine biler? Skulle tro at vi som utlevert bilen er oppdatert til nyeste versjon..

Hei. Jeg har v.9 på bilen.
Prøvde å koble opp WiFi hjemme, men det var for dårlig signal. Skal koble opp på mobilhotspot med mobilen i kveld og forsøke på den måten. Håper "Scheduled Charge" er bedre i v10 :-)

Apropos versjoner: Jeg tror min bil er produsert FØR 1.september, for den lager ikke noe ryggelyd/AVAS ved sakte kjøring....

Trondheim

Tahir Munir

Sitat fra: emurof på torsdag 14. november 2019, klokken 11:21
Sitat fra: Tahir Munir på torsdag 14. november 2019, klokken 11:02Fabrikken til Tesla i USA som produserer bilene er jo fullautomatisert.

Nei, det var jo det de ikke klart å få til. De måtte gå tilbake på det, og bruker i dag mye manuell arbeidskraft.
Aha, da har ikke jeg holdt meg selv oppdatert angående dette. Trodde produksjonen for Model 3 var rundt 90% automatisert.

Sitat fra: Slarre40 på torsdag 14. november 2019, klokken 11:29
Sitat fra: Tahir Munir på torsdag 14. november 2019, klokken 11:02
@Slarre40, har du SW versjon 9 eller v. 10 på din Model 3?
Jeg har v. 9, men som jeg har forstått så har folk fått v. 10 på sine biler? Skulle tro at vi som utlevert bilen er oppdatert til nyeste versjon..

Hei. Jeg har v.9 på bilen.
Prøvde å koble opp WiFi hjemme, men det var for dårlig signal. Skal koble opp på mobilhotspot med mobilen i kveld og forsøke på den måten. Håper "Scheduled Charge" er bedre i v10 :-)

Apropos versjoner: Jeg tror min bil er produsert FØR 1.september, for den lager ikke noe ryggelyd/AVAS ved sakte kjøring....


Som jeg har skjønt så kan bilen se etter oppdateringer via LTE også, men lar deg ikke laste ned uten WiFi, men kan hende jeg tar feil.
Leste et tips om å "tvinge" en oppdatering ved å trykke "advanced" i software menyen 5 ganger. Da sjekker den etter om det finnes en oppdatering. Andre gjorde det og det virket for dem. Jeg prøvde det, både via WiFi og LTE, men fikk ikke noe. Kanskje det bare var en tilfeldighet for de som prøvde det?

Jeg skal ihvertfall spørre de på service når jeg drar dit om de kan pushe v.10.
Jeg har ikke mulighet for WiFi kobling verken hjemme eller på jobb, så håper de fikser det :D.

M@rtin

#97
Hentet min perlehvite LR i foregårs med EB-nummer i Drammen.

Definitiv forbedring hva angår kvalitet sammenlignet med min 2017 Model S, både inn- og utvendig. Ingen panelgaps eller lakkproblemer. Alt bestilt utstyr fulgte med, ingen frunkmatte, sommerdekkene hentes senere hos Vianor. Manglende aerokapsler ble hentet ("Du fikk de siste!") fra et eller annet lager. Bilen ble lagt til konto der og da og dukket opp tvert i app´en.

Bilen var ikke helt rengjort utvendig, men med været som ventet ute, spilte det ingen rolle. Var ladet til litt i underkant av 50%. Kalibrert AP etter 20km. Levert med versjon 9.0 - ble oppdatert i løpet av natten til nyeste versjon (med wifi og FSD). Null feilmeldinger så langt.

Eneste å bemerke (som andre også har påpekt): tungt å vri på rattet (comfort), litt skjevt montert og squeaker litt. Bør nok bli justert og smurt.

Fikk forøvrig beskjed om at jeg fortsatt kunne melde inn lakkskader o. l. inntil 160km etter at den hadde blitt utlevert. Den var ny.

Martin,
som synes 3´ern er morsommere å kjøre enn S´en og som er veldig fornøyd så langt

2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

Ewout

Så rart at de har sluttet med aerokapsler. I min bestilling ser jeg 18" felger MED kapsler. Kan de bare endre det mens du er i påvente av bilen?

Uten kapsler; har du da i hvertfall mutterkapsel og senterkopp?
Life is electrifying :-)

Stylus

Sitat fra: Ewout på torsdag 14. november 2019, klokken 22:35
Så rart at de har sluttet med aerokapsler. I min bestilling ser jeg 18" felger MED kapsler. Kan de bare endre det mens du er i påvente av bilen?

Uten kapsler; har du da i hvertfall mutterkapsel og senterkopp?

På min bil som ble bestilt helt i slutten av oktober står det "18'' Nokian-vinterdekk (piggfri) med Pinwheel-felger". Kanskje det har blitt standard uten kapslene? Hadde ikke tenkt til å bruke dem uansett, og har kjøpt mutterkapsler og senterkopp, men likevel.

Slarre40

Sitat fra: Ewout på torsdag 14. november 2019, klokken 22:35
Så rart at de har sluttet med aerokapsler. I min bestilling ser jeg 18" felger MED kapsler. Kan de bare endre det mens du er i påvente av bilen?

Uten kapsler; har du da i hvertfall mutterkapsel og senterkopp?

Nei, når jeg kom stod bilen der på vinterdekka UTEN senterkopp og mutterskjulere og de hadde nok tenkt å sende den avgårde slik :-)
Men siden jeg var augustbestiller fikset de et sett aerodeksler der og da.

/skille

Bør jeg dra på litt fett/silikonspray på senter av hjulet for å unngå at det ruster der??
Trondheim

Ewout

Tror med et tynt lag kobberfett det går bra. :)

Da er det bare å bestille senterkopp og mutterkapsler ::)
Life is electrifying :-)

ladov

Sitat fra: Slarre40 på fredag 15. november 2019, klokken 08:45
...
Bør jeg dra på litt fett/silikonspray på senter av hjulet for å unngå at det ruster der??
Definitivt! Jeg gjorde det ikke og måtte børste rust da jeg la om til vinterdekk for et par uker siden.. :(
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

joherszch

Sitat fra: Tahir Munir på torsdag 14. november 2019, klokken 10:25
Sitat fra: Slarre40 på torsdag 14. november 2019, klokken 08:37
Yess, da var bilen i hus!

Erfaringer etter 4 mil total kjøring :-D
1. Hvit bil er ikke SÅ hvit etter en tur langs veien i plussgrader og våt veibane. Har vært bortskjemt med svart bil før.
2. Dekktrykksensorer er ikke oppdaget ennå
3. Kamera sier de må kalibrere seg
4. Ingen store feil på bilen, ennå.
5. Ingen spektakulære panel-gaps, og glasstaket så ut som om de hadde tatt seg på tak for å få det beint.
6. Ladekabel fulgte med, men ikke en tesla-spesifikk med slik knapp på.

Det jeg ikke har sett på ennå er hvorvidt de har brukt feil skruer på skiltholderen. Det lå skruer i hanskerommet, så de har sikkert brukt egne. Må sjekkes.

Aerokapslene stod ikke på vinterdekka i utleveringshallen, men de rota opp et sett på forespørsel.

Alt i alt, toppscore; 5/7 :-D
Hentet bilen min i går.
Ingen feil som jeg kunne se, både eksteriør og interiør. Eneste mangel var aerokapslene. Vi som har bestilt før Oktober får med aerokapsler. Alle som har bestilt etter 17. Okt må betale for kapslene.

Jeg dro da til en service senter og fikk ut helt nye kapsler. Har fremdeles ikke satt de på enda.

Mine kameraer ble ferdig kalibrert etter kanskje 5 mil, så dine kameraer er nok ferdig kalibrert på din neste tur ;)!

Mine dekktrykksensor ble oppdaget etter 1km og ble registrert etter at jeg valgte korrekt tommer på vinduet som dukket opp.

Det jeg merker er at rattet (i comfort mode) er ganske hard.
Samme med bremsepedalen.
Dette er min første model 3, så aner ikke om dette er normalt. Jeg har kjørt mange forskjellige fossilbiler og bremsepedalen på min model 3 er "mye" hardere enn det jeg noen gang har merket.

En annen feil, siden det regnet da jeg kjørte, er at det blir dannet dugg i bakre bremselys.

Har bestilt time hos service for å sjekke disse punktene.

Interessant. Jeg bestilte 16. oktober og i ordrebekreftelsen som jeg har på mail står det 18 '' Nokian vinterdekk (piggfri) med Aero-felger, men hvis jeg sjekker Teslas side på nettet står det 18 '' Nokian vinterdekk (piggfri) med pinhjulfelger...


Ewout

Står ganske tydelig at jeg skal få både Areo sommer og vinter felger. Bestilt 19 oktober.Du kan ikke vise dette vedlegget.
Life is electrifying :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA