Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace

Startet av Tellus, søndag 15. september 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

JaguarNorge

Ønsket om batteritemperatur visning har vi videreformidlet til fabrikken, men vi kan dessverre ikke si noe om dette er noe som er på vei eller ikke.

4Matic Fanatic


Maxwell_400

Artikkel på elbil nå hvorfor forvarming av batteriet er viktig;

https://elbil.no/test-ti-kalde-tommeltotter-eller-rimelig-rask-hurtiglading/

Stemmer bra med egne erfaringer, har brukt nesten 15 minutter på ladestasjon før de første wattene trillet inn i batteriet. Testet formvarming av batteriet når den sto plugget inn hjemme, ved ca. -10 brukte bilen 4.5kW i løpet av en halvtime for å komme til driftstemperatur. Jeg ofrer gladelig 5kW for å forvarme batteriet, de er innspart i løpet av 5 minutter på en ladestasjon.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Theppan

Til JaguarNorge:
Nå har det vært stille lenge mht SW oppdatering i forhold til bedret ladehastighet.
H264 løste ikke problemene med ladehastighet  (opp mot 100 KW).
Dette ble i sin tid lovet før jul, så etter jul ...

Jeg synes ikke svar at "Vi holder dere oppdatert når vi vet noe mer" er godt nok.
Finnes det en plan, er noe i test.... , vil en slik forventet oppdatering rulles ut SOTA?
Korona situasjon burde ikke være noen begrensende faktor for utvikling/test av bedret ladehastighet.
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

Vind

Sitat fra: Theppan på onsdag 22. april 2020, klokken 12:44
Til JaguarNorge:
Nå har det vært stille lenge mht SW oppdatering i forhold til bedret ladehastighet.
H264 løste ikke problemene med ladehastighet  (opp mot 100 KW).
Dette ble i sin tid lovet før jul, så etter jul ...

Jeg synes ikke svar at "Vi holder dere oppdatert når vi vet noe mer" er godt nok.
Finnes det en plan, er noe i test.... , vil en slik forventet oppdatering rulles ut SOTA?
Korona situasjon burde ikke være noen begrensende faktor for utvikling/test av bedret ladehastighet.
Jeg ladet på Fortums 150kw lader på Rygge for noen uker siden (fikk 280 oppgradering før påske), og da ladet jeg med 100kw de 15 minuttene jeg stod der.  Hadde kjørt 80 km før lading og var på ca 30% når jeg startet lading og ca 60% når jeg var ferdig.  Tok desverre ikke bilder, men ser flere andre på Facebook gruppene har gjort det. 

Såvidt jeg har skjønt er det denne oppdateringen som skulle gjøre det bedre, og for mitt bruk er dette en flott forbedring.  Forrige gang jeg prøvde samme lader så fikk jeg omtrent 60kwh.  Fortsatt ikke helt som Audi, men mye penere bil da  8)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Stikkkontakt

Sitat fra: Vind på torsdag 23. april 2020, klokken 14:22
Sitat fra: Theppan på onsdag 22. april 2020, klokken 12:44
Til JaguarNorge:
Nå har det vært stille lenge mht SW oppdatering i forhold til bedret ladehastighet.
H264 løste ikke problemene med ladehastighet  (opp mot 100 KW).
Dette ble i sin tid lovet før jul, så etter jul ...

Jeg synes ikke svar at "Vi holder dere oppdatert når vi vet noe mer" er godt nok.
Finnes det en plan, er noe i test.... , vil en slik forventet oppdatering rulles ut SOTA?
Korona situasjon burde ikke være noen begrensende faktor for utvikling/test av bedret ladehastighet.
Jeg ladet på Fortums 150kw lader på Rygge for noen uker siden (fikk 280 oppgradering før påske), og da ladet jeg med 100kw de 15 minuttene jeg stod der.  Hadde kjørt 80 km før lading og var på ca 30% når jeg startet lading og ca 60% når jeg var ferdig.  Tok desverre ikke bilder, men ser flere andre på Facebook gruppene har gjort det. 

Såvidt jeg har skjønt er det denne oppdateringen som skulle gjøre det bedre, og for mitt bruk er dette en flott forbedring.  Forrige gang jeg prøvde samme lader så fikk jeg omtrent 60kwh.  Fortsatt ikke helt som Audi, men mye penere bil da  8)

H280 er oppdateringen som hjelper på ladingen.

JohnPGriff

Sitat fra: Vind på torsdag 23. april 2020, klokken 14:22
Sitat fra: Theppan på onsdag 22. april 2020, klokken 12:44
Til JaguarNorge:
Nå har det vært stille lenge mht SW oppdatering i forhold til bedret ladehastighet.
H264 løste ikke problemene med ladehastighet  (opp mot 100 KW).
Dette ble i sin tid lovet før jul, så etter jul ...

Jeg synes ikke svar at "Vi holder dere oppdatert når vi vet noe mer" er godt nok.
Finnes det en plan, er noe i test.... , vil en slik forventet oppdatering rulles ut SOTA?
Korona situasjon burde ikke være noen begrensende faktor for utvikling/test av bedret ladehastighet.
Jeg ladet på Fortums 150kw lader på Rygge for noen uker siden (fikk 280 oppgradering før påske), og da ladet jeg med 100kw de 15 minuttene jeg stod der.  Hadde kjørt 80 km før lading og var på ca 30% når jeg startet lading og ca 60% når jeg var ferdig.  Tok desverrke bilder, men ser flere andre på Facebook gruppene har gjort det. 

Såvidt jeg har skjønt er det denne oppdateringen som skulle gjøre det bedre, og for mitt bruk er dette en flott forbedring.  Forrige gang jeg prøvde samme lader så fikk jeg omtrent 60kwh.  Fortsatt ikke helt som Audi, men mye penere bil da  8)


Bekrefter H280 forbedre ladehastighet. Fikk mellom 97,7kW og 94,5kW fra 7%SOC og 10/11%SOC men fra 11% falt til 80,1kW og på 36% hadde økt til 82,5kW. Jeg ladet for 18.5 minutter og energi ladet vist 24.57kW som er tilsvarende 82kW/t. Batteritemp på 7% var 18C og på 11% 19C. På 36% SOC batteritemp var 27C og ladeeffekt 82,5kW. Hvis du fikk 100kW fra 30% til 60% batteri temp må har vært mye høyere en 27C. Som jeg har skrevet i en annen innlegg, kobling av batteritemp i BCM må endres slik at en lavere batteritemp vil tillate en høyere ladehastighet.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Vannkraft

H280 gir dessverre ikke bedre ladehastighet. Det er en oppdatering som løser kommunikasjonsproblem mellom bil og endel hurtigladere.

Bilens vilje til akseptere høye ladehastigheter er avhengig av 2 parametre, batteritemperatur og ladenivå.

Hvis batteriet holder over 25° og SOC er lav, under 20%, eller endra bedre under 10% så vil man oppleve Ladehastigheter opp mot 100Kw. Hvis temperaturen er under 25°, og SOC over 50% vil du ikke få mer enn 28Kw.

Denne "matrisen" som bestemmer ladehastighet er ikke offentliggjort av JLR, og vi kan bare gjette oss til noen av parameterne. Dessverre er det slik at i alt for stor grad så strupes ladehastigheten når batteriet er kalt, det er det jo store deler av året i Norge. Sammen med en helt utilstrekkelig løsning for forvarming av batteriet så betyr det at vi vil fortsette og oppleve lave ladehastigheter inntil JLR kommer med en ny og bedre ladematrise.







Vannkraft

Sitat fra: JohnPGriff på tirsdag 28. april 2020, klokken 11:30
Batteritemp på 7% var 18C og på 11% 19C. På 36% SOC batteritemp var 27C og ladeeffekt 82,5kW. Hvis du fikk 100kW fra 30% til 60% batteri temp må har vært mye høyere en 27C. Som jeg har skrevet i en annen innlegg, kobling av batteritemp i BCM må endres slik at en lavere batteritemp vil tillate en høyere ladehastighet.

Hvordan får du tak i batteritemperaturen?

Tellus

#294
Sitat fra: Vannkraft på søndag 10. mai 2020, klokken 20:11
Hvis temperaturen er under 25°, og SOC over 50% vil du ikke få mer enn 28Kw.


Dette kan umulig være tilfelle og burde være veldig enkelt å motbevise. Ingen av mine ladeopplevelser tyder på noe slikt i hvert fall. Hadde du skrevet 5 grader så kanskje, men at jeg ikke får mer enn 28kW med et batteri på 24 grader og SOC på 50% får jeg ikke til å stemme. Nå er det ikke ofte jeg starter hurtiglading med halvfullt batteri, men jeg har ladet fra rundt 25% med minus 10 grader utetemperatur og fått 50 kw opp til godt overt 70% SOC. At hurtigladingen i seg selv skal makte å løfte batteritemperatur opp til 25 grader virker ikke sannsynlig når det er 10 minus ute.

Er forøvrig enig i at H280 ikke endrer teoretisk ladekurve, men det kan være at de har luket ut en del bugs. F.eks. denne snodige opplevelsen mange tidligere har rapporteret at man starter på 100kW for deretter plutselig droppe til rundt 80 kW etter kun et par minutter. Studerer du ladekurven så finnes det ikke noe slikt dropp. Ladeeffekten burde i stedet ha falt mer gradivis.

Ingeniøren

Der ble jeg kalt inn til Jaguar for oppdatering...gitt  :)

Ser av topic at jeg har H264 og H270 utestående men ikke H280. Vet av erfaring at bilen ikke ladet på Fortum Efacec i fjor sommer så burde jeg vel og be om H280 også?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Siste versjon av H264 skal jo inneholde H280. De av oss som fikk en tidlig versjon av H264 kunne få H280.

Ingeniøren

Sitat fra: Tellus på mandag 11. mai 2020, klokken 19:57
Siste versjon av H264 skal jo inneholde H280. De av oss som fikk en tidlig versjon av H264 kunne få H280.

ok  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JohnPGriff

Sitat fra: Vannkraft på søndag 10. mai 2020, klokken 20:14
Sitat fra: JohnPGriff på tirsdag 28. april 2020, klokken 11:30
Batteritemp på 7% var 18C og på 11% 19C. På 36% SOC batteritemp var 27C og ladeeffekt 82,5kW. Hvis du fikk 100kW fra 30% til 60% batteri temp må har vært mye høyere en 27C. Som jeg har skrevet i en annen innlegg, kobling av batteritemp i BCM må endres slik at en lavere batteritemp vil tillate en høyere ladehastighet.

Hvordan får du tak i batteritemperaturen?


Jeg er en Beta Tester for en navigasjons app som heter Power Cruise Control. Jeg har montert en OBD11 bluetooth dongle og den er brukt å vise blant ant. Batteri Temp. Batteri kapacitet kW, SOC% og SOH% i appen. Appen beregnes i real time gjenstående batteri kapasitet når du er på vei.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Vannkraft

Sitat fra: JohnPGriff på onsdag 13. mai 2020, klokken 16:50
Jeg er en Beta Tester for en navigasjons app som heter Power Cruise Control. Jeg har montert en OBD11 bluetooth dongle og den er brukt å vise blant ant. Batteri Temp. Batteri kapacitet kW, SOC% og SOH% i appen. Appen beregnes i real time gjenstående batteri kapasitet når du er på vei.

Det er jo kjempe bra - Er du sikker på at den viser en riktig temp? Jeg har selv en App som jeg bruker via en ODBC2  på en Opel Ampera. Der er det batteritemp, men det er pr cellegruppe. Mao det er ikke en temperatur men 30-40 eller noe slikt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA