Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Øyvind.h

Om netto er 65 og brutto 71 kan en nok se langt etter samme ladekurve som E55.
Toppeffekt er riktignok nedjustert til 120kW, men E55 har til sammenligning 11kWh buffer. Nesten dobbelt så mye.

Ang listepris - jeg ser jeg havnet snaut 200k under E55 med en E50. Men ser at rekkevidden på vinter ikke holder for meg. 70-75 netto ville holdt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

300K ekstra er det vel ikke snakk om akkurat, men ca 200-230.000 er jo også en del. Regner med at det blir minst 70 km forskjell i rekkevidde.

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:09
Om netto er 65 og brutto 71 kan en nok se langt etter samme ladekurve som E55
I pressemeldingen skriver de 30 minutter ladetid til 80 %. Hvis de skal holde det må de holde et snitt på 100 kW. Nå er vel ikke dette helt presist da de ikke skriver hvilket nivå de starter på. 0-80, 10-80 ?

Øyvind.h

Sitat fra: TM på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:15
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:09
Om netto er 65 og brutto 71 kan en nok se langt etter samme ladekurve som E55
I pressemeldingen skriver de 30 minutter ladetid til 80 %. Hvis de skal holde det må de holde et snitt på 100 kW. Nå er vel ikke dette helt presist da de ikke skriver hvilket nivå de starter på. 0-80, 10-80 ?
E55 holder vel nesten 150kW i snitt i samme intervall? Den er jo helt rå. Men har solid buffer på topp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kåre Knatten

Vil anta at denne optimaliseringen også er gjort 2020 modellen av 55, selv om det ikke er foretatt ny sertifisering i henhold til WLTP

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:26
E55 holder vel nesten 150kW i snitt i samme intervall? Den er jo helt rå. Men har solid buffer på topp.
Det er vel ikke helt riktig, selv om den lader raskt. Tipper den vil holde et snitt på rundt 125-130

eivhelle

Om man forbedrer effektivitet med 3% og i tillegg får 3 % reduksjon i forbruk pga lavere vekt, blir rekkevidden 0.75x408x1.03x1,03 = 324 km. Og det er godt over 300 km.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

Ja, tipper den havner omtrent på 325. 340 km ville være en positiv overraskelse 👍

Machina

Tipper 370 på blandet kjøring. Ganske sikre kilder

Øyvind.h

Sitat fra: TM på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:49
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:26
E55 holder vel nesten 150kW i snitt i samme intervall? Den er jo helt rå. Men har solid buffer på topp.
Det er vel ikke helt riktig, selv om den lader raskt. Tipper den vil holde et snitt på rundt 125-130
Ja mulig snittet fra 0-80 ikke er høyere enn rundt 130kW pga litt laber start og fall tidligere enn jeg hadde trodd. Mente eiere sa det var full gass til 80%, men det stemmer ikke helt med grafen du la ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Crown

Varierer vel litt, jeg har fått 150kW til 80% og litt til.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

gak

Sitat fra: StigV på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:07
300 000,-?
Forskjell i listepris er vel ikke mer enn ca 90 000,-
Såvidt jeg kan se er forskjellen 176.300,-. Audi skriver det er samme standardutstyr på e50 og e55. Frapris er jo hhv 499k og 676k.
Polo 2.5

Trond.m

#132
Sitat fra: gak på onsdag 02. oktober 2019, klokken 01:16
Sitat fra: StigV på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:07
300 000,-?
Forskjell i listepris er vel ikke mer enn ca 90 000,-
Såvidt jeg kan se er forskjellen 176.300,-. Audi skriver det er samme standardutstyr på e50 og e55. Frapris er jo hhv 499k og 676k.
Det stemmer, men pakkene gir også ekstra rabatt. Business-pakken gir vel ca 20.000 ekstra. I tillegg kommer fordelen  med lav rente, inkluderte vinterhjul og serviceavtale, så da blir det noen kroner.  Men det er mulig at man nå får det også ved kjøp av 55 ?

Håvar

#133
Sitat fra: TM på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:49
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:26
E55 holder vel nesten 150kW i snitt i samme intervall? Den er jo helt rå. Men har solid buffer på topp.
Det er vel ikke helt riktig, selv om den lader raskt. Tipper den vil holde et snitt på rundt 125-130

Hvor har du funnet den kurven? Er den basert på én eller flere ladinger?
Fastned viser denne kurven:
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Trond.m

Fant kurven på Audi e-tron FB, og kilden er Autofil nr 13.

Ladekurven er ingen facit da det vil variere avhengig av temperatur etc. Her var poenget å vise at ladehastighet som oppgis må tas med en klype salt. Spesielt gjelder dette Tesla, som bare er oppe i maks hastighet en kort stund. Konklusjonen var at e-tron var helt overlegen. Men dette vil sikkert endre seg, for det sies vel at Tesla skal øke ladehastigheten betydelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA