Skrevet av Emne: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55  (Lest 31197 ganger)

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2709
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #315 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:04 »
Audis løsning med håndsensor fungerer ganske dårlig, man må holde på rattet noen utvalgte steder hele tiden, ellers maser den etter 2-3 sekunder. Man må uansett holde på rattet hele tiden da det er uklart når bilen styrer og når du selv styrer.

Holde på rattet hele tiden er uansett et fornuftig krav all den tid bilene ennå er langt unna å kunne være helt selvkjørende og trent for alle eventualiteter.
Jeg synes selv at sensorene i rattet fungerer svært godt. Riktignok ikke mange turene ennå, men i løpet av 1500 kilometer, hvorav ca 80% er kjørt på adaptiv cruise med "lane keep assistant", har jeg bare fått varsel en eneste gang om at jeg må ta på rattet (eller bilen ikke registrerer at jeg holder). Holder stort sett en hånd mellom klokka 8-10, eller klokka 2-5 på rattet.
poenget mitt er at berøringssensor er like bra/dårlig som momentsensor, men første variant fjerner mulighet for rattvarme.

ToWalkOrDrive

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 772
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #316 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:12 »
Audis løsning med håndsensor fungerer ganske dårlig, man må holde på rattet noen utvalgte steder hele tiden, ellers maser den etter 2-3 sekunder. Man må uansett holde på rattet hele tiden da det er uklart når bilen styrer og når du selv styrer.

Holde på rattet hele tiden er uansett et fornuftig krav all den tid bilene ennå er langt unna å kunne være helt selvkjørende og trent for alle eventualiteter.
Jeg synes selv at sensorene i rattet fungerer svært godt. Riktignok ikke mange turene ennå, men i løpet av 1500 kilometer, hvorav ca 80% er kjørt på adaptiv cruise med "lane keep assistant", har jeg bare fått varsel en eneste gang om at jeg må ta på rattet (eller bilen ikke registrerer at jeg holder). Holder stort sett en hånd mellom klokka 8-10, eller klokka 2-5 på rattet.
poenget mitt er at berøringssensor er like bra/dårlig som momentsensor, men første variant fjerner mulighet for rattvarme.

Hva er det egentlig som er nyttig med å ha selvstyring når en likevel må holde på rattet hele tiden? På min Tesla Model 3 må jeg ha litt "momentmotstand" sånn av og til for at den ikke skal klage (avhengig av fart med mer). Dette kan løses med å hvile den ene hånden skrått nede på rattet. Selv da synes jeg vitsen forsvinner. Selv om jeg holder hånden sier det ingen ting om jeg følger med på veien. I stedet for en hånd på rattet burde det heller vært en iris/øye-skanner som sjekket om du fulgte med på veien (et sånt "Volvo-er-du-trøtt"-kamera). Hvis ikke kan en like godt styre med lårene hvis en ikke vil styre.

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1585
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #317 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 13:59 »
eu regel sier vel hvert 20 sekund nå?

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 407
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #318 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 16:51 »
Det va 15 sist gang jeg målte. Kan ikke si jeg har merka det om det har økt til 20... Sitter og smådupper av uansett:) Neida, men da skal jeg måle gitt.

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1585
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #319 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 16:53 »
Det har vel blitt økt, men audi har vel ikke OTA naila enda? så merker kanskje ikke

eivhelle

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1324
  • Elektroner til folket
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #320 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 22:20 »
Vel, nå kaller jeg det ikke spekulasjon å videreformidle hva Møller Asker og Bærum fortalte meg i går om 80 kg forskjell i vekt.  Men vi kan jo håpe det er feilinformasjon, noe som skjer ganske ofte  ;)
Det er godt mulig at man sammenligner epler og pærer. En velutstyrt etron 50 advanced sport sammenlignet med en ribbet etron 55, vil kanskje ikke ha mer enn 80 kg forskjell når man tar i betraktning den ekstra vekten av tilleggsutstyret.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red, Bestilt 4/9-19
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

vtk

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 22
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #321 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 23:39 »
Varmeanlegget funker men ikke like intenst som Tesla sitt, varmepumpen brummer litt (ikke hørbar i fart) og jeg synes synd på de som har kjøpt bil med halvparten så stort varme-element som meg.

Finnes det valgmuligheter når det kommer til størrelse på varme-element?

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2057
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #322 på: fredag 01. november 2019, klokken 00:00 »
Det er ikke valgmuligheter i Norge (og Sverige, Canada, Sveits og sikkert noen andre) som har tvungent dobbelt varmeapparat på 10kW. I  f.eks Tyskland starter du med standardanlegget på 5kW, men kan ha 10kW (opsjon 7E4) som tilvalg. (Samme tilvalg som er tvungent her hos oss). Så importbiler kan ha 5kW.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11184
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #323 på: fredag 01. november 2019, klokken 08:21 »
Blir vel da 5+3? Har forstått det slik at det er 10kW ressistiv varme og 3kW varmepumpe. Uten ekstra varme blir det da 5kW +3kW VP istedenfor 10kW +3kW.

Må si det høres rart ut om 13kW total effekt i Etron skulle oppleves mindre heftig enn 12kW i en større og mindre isolert Tesla.
Duringen fra varmepumpen merket jeg dog selv på prøvekjøring.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2709
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #324 på: fredag 01. november 2019, klokken 10:43 »
I Tesla luktet det nesten ubehagelig svidd og viftene gikk på max fra første stund slik jeg husker, stemmer det?
På Audi/Jaguar er det mer som en ICE, viftene øker sakte på, raskere enn ICE, men så blir det bra fart på varmen etter 2-3 minutter, men ikke like brennhet varm luft. Dette er en designbeslutning tror jeg.

ToWalkOrDrive

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 772
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #325 på: fredag 01. november 2019, klokken 12:14 »
I Tesla luktet det nesten ubehagelig svidd og viftene gikk på max fra første stund slik jeg husker, stemmer det?
På Audi/Jaguar er det mer som en ICE, viftene øker sakte på, raskere enn ICE, men så blir det bra fart på varmen etter 2-3 minutter, men ikke like brennhet varm luft. Dette er en designbeslutning tror jeg.
Du har ikke mistet et sniff kokain ned i luftinntaket....og at det derfor lukter svidd? Hadde en Model S i nesten 5 år, og har en Model 3....har ikke kjent sviddlukt på disse.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2709
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #326 på: fredag 01. november 2019, klokken 12:31 »
Vet ikke hvordan svidd kokain lukter, men kokain lukter vel svidd uansett.

Rearden86

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #327 på: tirsdag 12. november 2019, klokken 09:02 »
Leser nå at WLTP er oppgitt til 326km. Jeg har 19 mil til hytta i Hallingdal. 1000m stigning. Et av kravene for ny elbil er at jeg skal kunne kjøre opp året rundt uten å lade. Er det mulig med E-tron 50 tror dere?

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2709
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #328 på: tirsdag 12. november 2019, klokken 09:13 »
Leser nå at WLTP er oppgitt til 326km. Jeg har 19 mil til hytta i Hallingdal. 1000m stigning. Et av kravene for ny elbil er at jeg skal kunne kjøre opp året rundt uten å lade. Er det mulig med E-tron 50 tror dere?
Kanskje ikke alle dager i året hvis du har mye utstyr, for det tallet er vel best case med minst utstyr og minste hjul.
Det er dagene med 10 m/s motvind OG regn du vil kunne slite.

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5169
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #329 på: tirsdag 12. november 2019, klokken 09:16 »
Leser nå at WLTP er oppgitt til 326km. Jeg har 19 mil til hytta i Hallingdal. 1000m stigning. Et av kravene for ny elbil er at jeg skal kunne kjøre opp året rundt uten å lade. Er det mulig med E-tron 50 tror dere?
WLTP på 326 km er det vel bare en forhandler i Sverige som har oppgitt. Det er ikke offisielle tall ennå, og Audi Norge oppgir bare 300+.

Jeg har bestilt e-tron 50 og har 18,5 mil til hytta, 950 m stigning. Det regner jeg med skal gå greit så lenge det er tørr vei, siden jeg starter fra varm garasje. Snitthastigheten betyr mye, og siden jeg kjører FV 40 fra Kongsberg så er farten forholdsvis lav. Tror ikke det vil gå i minus 20 med snø i veibanen, men da kan jeg lade litt på Rødberg før stigningen opp til Dagalifjell.

1000 meter stigning vil nok «koste» 8-9 kwh i tillegg til normalt forbruk litt avhengig av virkningsgrad / varmetap i bratte stigninger.