Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

sikkert et dumt spørsmål om ladere som er intelliget

Startet av sveander, torsdag 05. september 2019, klokken 13:14

« forrige - neste »

sveander

Jeg har tenkt å bevege meg bort fra Schuko i garasjen til en ordentlig og sikker lader

Men jeg lurer på hvorfor jeg ikke bare skal velge en enkel , ikke intelligent lader.
Slik jeg har forstått det er det slik at en intelligent lader kan slå på lading når det er billigere strøm ( det kommer vel) eller når det er nok strøm.

Det første kan vel snart alle biler, dvs programmere når lading skal begynne. Det andre skjønner jeg er vanskelig , men stort sett er det jo mer strøm om natten enn om dagen i et hus.

Er det noe jeg ikke forstår?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Dampmaskin

#1
Det er nok en viss fordel å kunne sette dette på laderen som er fast tilknyttet el-anlegget i huset, siden det beror på dette.

Hvis man skal gjøre det samme i bilens oppsett, blir det mer å holde rede på hvis man lader flere steder, eller har flere biler.

Man oppnår mer eller mindre det samme, men det er mer fleksibelt å ha en smart lader i tillegg til en smart bil. Om man har bruk for det, og om det er verdt den eventuelle prisforskjellen blir jo en vurderingssak.

Selv har jeg "dum" lader. Hvis jeg får meg solceller på taket og bare vil lade mens solen skinner, eller hvis jeg har lyst til å pause ladingen automatisk mens vaskemaskinen går eller noe sånt, blir jeg selvfølgelig nødt til å oppgradere laderen. Men den tid den sorg. Den laderen som jeg har nå løser den viktigste oppgaven, som tross alt er å få strøm inn på bilbatteriet, med glans.

KjellG

At det går mindre strøm om natten og derved er billigere, er nok tilfelle, men forskjellene skal være små. Med stadig mer vannbåren varme uten nattsenkning, så blir strømreduksjonen liten. Dersom mange skal være «smarte» og lade eller vaske tøy om natta, så blir det enda likere.

fredag

#3
Intelligente ladebokser er mye dyrere enn vanlige dumme ladebokser, så det er mange som har stor interesse av å snakke opp disse, i stedet for å høre etter hva slags behov du faktisk har.

Dersom du har Hafslund Nett som netteier der du bor, så kan du i appen til Hafslund Nett se på det historiske strømforbruket ditt fra time til time, og lett se om du vanligvis har ledig strømkapasitet på hovedsikringen din om natten (eller dagen). De fleste har nok god nok kapasitet til 16-20-24A enfase.

Hvis du vet du har nok strøm i huset, hvis du ikke skal ha flere ladepunkter og derfor trenger lastdeling, så er en vanlig dum og billig ladeboks like greit.

Det er ikke så stor prisforskjell på strømpris fra time til time at det har noe økonomisk for seg å kjøpe en dyr intelligent ladeboks bare på grunn av dette. Som du sier, så kan mange elbiler stilles inn til et ønsket ladetidspunkt på natten.

Elektrikere har en egeninteresse av å få folk til å kjøpe en dyr ladeboks som de selv kjøper inn, og får kickbacks på.

Det billigste er ofte selv å anskaffe en billig dum ladeboks som feks Tesla Wall Connector, eller feks fra utenlandske nettbutikker som EVOneStop.co.uk, og få elektriker til å installere på timebasis:

Denne koster feks kun 2000kr + mva og frakt:
https://evonestop.co.uk/products/qubev-ev-charging-unit-type-2-socket-32-amp-7-2-kw-ip65

Denne har integrert DC-vern til 3750kr + mva og frakt:
https://evonestop.co.uk/collections/home-charging-range/products/wallpod-ev-charging-unit-type-2-socket-16-32-amp3-6-7-2kw-ip65

Hvis elektriker prøver seg på at jordfeilvern type B koster mer enn ca 1500kr, så kan du kjøpe inn dette til elektriker selv her:
http://ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell

Jeg kjenner en elektriker som synes dette er veldig urettferdig, for han tjener veldig godt på å installere dyre ladebokser for tiden, innimellom golfturene til Thailand.

PS: Hvis du har 400V trefase elanlegg i huset, og har en elbil som kan lade på 400V trefase, så bør du velge en ladeboks med 400V trefase.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

TB

#4
I borettslag, sameier - dvs. større fellesanlegg vil det være noe å hente på "Intelligent ladeboks" som kan kommunisere med de andre.

For hjemmelading -kan en "halvintelligent" settes opp med en bryter som gir "halv og full hastighet", noen har også flere valg. Normalt er det nok med redusert effekt, men om en har det travel kan en slå av komfyr, vaskemaskin, og andre store forbrukere - og sette bilen på "full hastighet".

Om en aldri trenger dette - gå for en enklest mulig ladeboks.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sveander

Nå ble jeg glad. Jeg var altså ikke dum !  :police:

Nei jeg har tenkt mer på dette.
Jeg har undersøkt både "dumme" og intelligente ladere i markedet . Forskjellen er ofte mellom 2-3 tusen
La oss si man lader 20 kw per døgn/natt. Hvis strømmen differensieres og er feks 10 øre billigere på natten så sparen man altså 2 kroner per natt . Da har man spart inn en intelligent lader i løpet av 1000-2000 netter , eller 3-6 år.
Er 10 øre prisforskjell realistisk ?
De uintelligente laderne er ofte tregere, 3-7 kwh. Det gir de fleste allikevel muligheten til å fylle 20 kw i løpet av natten.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Nei til klimasvindel

#6
Sitat fra: sveander på mandag 09. september 2019, klokken 10:34
Nå ble jeg glad. Jeg var altså ikke dum !  :police:

Nei jeg har tenkt mer på dette.
Jeg har undersøkt både "dumme" og intelligente ladere i markedet . Forskjellen er ofte mellom 2-3 tusen
La oss si man lader 20 kw per døgn/natt. Hvis strømmen differensieres og er feks 10 øre billigere på natten så sparen man altså 2 kroner per natt . Da har man spart inn en intelligent lader i løpet av 1000-2000 netter , eller 3-6 år.
Er 10 øre prisforskjell realistisk ?
De uintelligente laderne er ofte tregere, 3-7 kwh. Det gir de fleste allikevel muligheten til å fylle 20 kw i løpet av natten.




Er ikke så kjent med elbiler og kwh-forbruk pr km.
Men generelt unngår jeg unødvendig elektronikk. Spesielt kostbar elektronikk.
En intelligent lader er ytterligere en "elektronisk dings" i huset.

Hvor lenge varer den?
Krever den service?
Kan den stjeles?

I motsetning til kobberledning og stikk som er en uslitelig vinner over tid.
Men hva vet man om forskjellen på strømpris natt/dag/rush i fremtiden...planen er vel å melke kyrne. Det er ikke uten grunn at AMS-måler presses på folk.


(litt googling sier meg at 2 kwh pr mil kan være en tommelfinger-regel, hvilket skulle bety at 20 kwh utgjør 10 mil pr dag, som i eksemplet).

KjellG

Med fremveksten av elbil-lading vil strømprisen over døgnet trolig flates ut. Er ikke særlig markant i dag heller og mange e-verk har ikke iverksatt timesfakturering for vanlige eneboliger, selv med AMS.

TB

I følge tall som er presentert vil ikke elforbruket øke med mer enn - 3-6% fremover med kraftig elektrifisering av bilparken. At lading av ladbare biler skal gjøre at totalt forbruk på nattestid blir nesten likt som på dagtid er neppe realistisk?

AMS er innført for å utsette og unngå unødvendig utbygging. Nettleien har for forbrukere vært flat. Det skal det bli endringer på. Det skal lønne seg å bruke strøm uten store topper i forbruket.

Hvilken modell som faktisk blir valgt for nettleien er fremdeles ikke avgjort.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

P85D+

#9
Innlegg slettet grunnet posting av refferal

Bruker utestengt i 14. dager


P85D og 85D

KjellG

Sitat fra: TB på mandag 09. september 2019, klokken 21:01
I følge tall som er presentert vil ikke elforbruket øke med mer enn - 3-6% fremover med kraftig elektrifisering av bilparken. At lading av ladbare biler skal gjøre at totalt forbruk på nattestid blir nesten likt som på dagtid er neppe realistisk?
Nei, elbil alene øker ikke strømforbruket så mye. De store forbrukerne i privatboliger er varmtvann og oppvarming og slik vil det trolig fortsette. Dersom det blir en tydelig forskjell på dag og natt, vil en gå mot større vvb og toppe temperaturen i vannbåren varme i betonggulv. Oppvask, vask og komfyr er ubetydelig.

Pr i dag øker el-effekten med ca 17% fra 8h natt til 16h dag. Med AMS og timestariff, kan dette fort forandre seg en del.

sveander

Godt poeng KjellG
Nå bor jeg i et strøk hvor vi må bruke vannbåren varme så mitt elforbruk er minimalt. Kanskje da enda mindre grunn til en intelligent lader.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Cral

#12
Easee fra enten Cirkle K eller Tibber, med Pulse fra Tibber, vil jo gi deg det du spør etter, gitt at du med "når det er nok strøm." mener at du har nok kapasitet på hovedsikring.

Siden du trenger også trenger pulse er det nok smartest å kjøpe begge deler fra Tibber, men du får 1000,- i rabatt om du er medlem i elbilforeningen, info her, og går du hit, og velger en av linkene der, får du ytterligere 500kr i rabatt. 

Om du går for både elbilforeningen, og vervebonusen, så får du laderen for 5995 og pulse for 595 + installasjon av easee
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

sylwester

Hvor smart er disse smarte laderene? Den ser på strømprisen, men kan ikke gjette uventede fall eller topper i fremtiden. Hvordan vet den at den får den rimeligste prisen nå og de 5 timene som kommer og ikke de 5 rimene som kommer om en time. Alle prisene er lavere om natta så sammenlinet med en dum ladeboks + timer som lader 2-6 hver natt evt utvide på hver side for lengre kjøring per dag. Jeg tviler på at forskjellen vil være så stor. Begge vil være bedre enn at den starter klokka 18.

Det jeg anser som viktigere enn dette er muligheten til å ha variabel effekt. Tenk du har 3x40A inn og velger + ha 6A dedikert til lading og resten av 32A-kursen ved mulighet. Dvs. i det andre ting på den kursen blir slått av så går det mer til lading. Man slipper å ha mer strøm inn til bygget. Søstera mi flyttet inn i ny leilighet på Sørenga og de hadde ikke tatt høyde for elbillading. Hafslund ville ikke gi de noe mer enn de kursene de hadde siden de ikke har mer kapasitet. De har sikkert mye fra før så en løsning som bruker restkapasiteten er noe som virke også der.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jannor

 Zaptec Home premium inkluderer smart sikringsvern. Lader bruker maks tilgjengelig strøm og reduserer strømtrekk når huset trenger mer til varmtvann og annet.  Fungerer utmerket hos meg.
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA